طرز تهیه ترشی مخصوص

امروز قصد دارم طرز تهیه یک نوع ترشی خوشمزه را به شما آموزش دهم، که می توانید آن را همیشه در کنار غذا سرو کنید. زیرا برای هضم غذا بسیار مناسب است. تهیه آن آسان و همه مواد آن راحت در دسترس است.

 

ترشی مخصوص

همانطور که میدانید، قبل از پخت هر غذایی، ابتدا باید بهداشت را رعایت کرد. زیرا باکتری ها برای بیمار کردن ما همیشه در کمین هستند. گوشت خام اگر خوب تهیه و یا بسته بندی نشده باشد، می تواند دارای مهلک ترین باکتری ها باشد. همچنین سبزیجاتی که برای پخت غذا و تهیه سالاد مورد استفاده قرار می گیرند، نیز دارای میکرو ارگانیک هایی هستند که از خاک و یا کودهای حیوانی که برای رشد آنها بکار رفته به وجود آمده میایند.

بنابرین اولا باید مواد غذایی را تازه تهیه کرد، که میکرب ها و قارچها تا جای ممکن در آنها رشد نکرده باشند. ثانیا در موقع نگهداری آنها در یخچال، باید نکاتی را رعایت کرد.

به طور مثال گوشت ها و سبزیجات را نباید در کنار هم گذاشت و باید هر کدام را در کیسه های پلاستیکی محکم و یا بسته بندی های اصولی قرار داد، و در طبقات مختلف یخچال گذاشت. همچنین موقع استفاده باید دستها و کلیه ی ابزار آلوده را شسته و ضد عفونی کرد. تا سلامت افراد از غذایی که تهیه کرده ایم تضمین شود.

همانطور که میدانید در خوردن ترشی نباید زیاده روی کرد و کسانی که معده ضعیف و یا حساسی دارند، بهتر است که از خوردن ترشی پرهیز کنند. همچنین خوردن ترشی با شکم خالی بسیار زیان آور است. البته باید در هر چیز اعتدال را رعایت کرد.

مواد لازم جهت تهیه ترشی مخصوص:

  • یک عدد پیاز درشت
  • یک تا دو بوته سیر
  • ۸ الی ۱۰ عدد هویج درشت
  • ۸عدد بادمجان درشت
  • یک تا دو دسته نعنای تازه
  • ۵ عدد فلفل سبز تند
  • نصف یک بوته گل کلم
  • ۳ قاشق پودر کاری
  • نمک به اندازه کافی
  • سرکه به مقدار لازم

طرز تهیه :

ابتدا سیر و پیاز را پوست کنده خرد میکنیم. نغناع را پاک کرده شسته همراه با فلفل سبز تند خرد کرده، پودر کاری و نمک را به ان اضافه میکنیم.

هویج ها را شسته هر کدام را دو سه تکه کرده، در یک قابلمه استیل ریخته، نصف استکان آب همراه با دو قاشق روغن به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار میدهیم. وقتی در قابلمه بخار افتاد حرارت را خیلی کم کرده اجازه میدهیم هویج ها کاملا بپزند.

سپس بادمجان ها را با پوست در فر و یا روی زغال کباب میکنیم. وقتی که بادمجان ها نرم شدند پوست آنها را کنده و ریزریز میکنیم. همینطور هویج ها را زمانی که پخت، از روی حرارت برداشته و همانطور که داغ است، در داخل قابلمه مرتب با کارد خورد میکنیم تا هویج ها ریز ریز شوند.

در اخر همه مواد را با هم مخلوط کرده و اگر دوست داشتیم برای خوش رنگ شدن ترشی یک تا دو قاشق زردچوبه به آن اضافه کرده و روی همه مواد به مقدار لازم سرکه میریزم.

ترشی را بهتر است در یک ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال و یا در جای خنک قرار دهید. مطمئن باشید اگر از سرکه تمیز و خالص استفاده کنید به هیچ عنوان ترشی کپک نمی زند. بعد از یک هفته ترشی برای استفاده اماده است.

اضافه کردن گل کلم به این ترشی مخصوص اختیاریست. در صورتیکه دوست داشته باشید، می توانید نصف یک عدد گل کلم را خرد کرده به ترشی بیافزایید. در این صورت آماده شدن ترشی مخصوص زمان بیشتری می برد.

 

ترشی مخصوص

شما می توانید به مرور که این ترشی را درست می کنید و در تهیه آن تجربه بدست می آورید، مقدار مواد آن را طبق ذائقه خودتان تغییر دهید. مثلا مقدار تندی ویا ترشی آن را کم یا زیاد کنید. از سیر و فلفل تند و یا حتی مواد دیگر آن کمتر یا بیشتر استفاده کنید. امیدوارم از تهیه ی این ترشی مخصوص خوشمزه لذت ببرید و همراه غذا نوش جان کنید.

نکته: می توانید طبق ذائقه خودتان سبزیجات مورد علاقه تان را به این ترشی اضافه کنید.

در کنار خیلی از غذاها مثل خورش هویج با مرغ و یا  خورش گل کلم می توانید این ترشی را نوش جان کنید و از این ترکیب خوشمزه لذت کافی را ببرید.

 

همراه ما باشید با طرز تهیه انواع ترشی :

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

یک نظر

  1. عالي بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *