ترفند های رفع استرس و رسیدن به آرامش

استرس می تواند از راه های مختلف نظیر، از دست دادن اعتماد به نفس و مشکلات خواب گرفته تا عصبانیت، افسردگی، تمرکز ضعیف و تغییرات خلقی خود را نشان دهد.
افراد می توانند برخی علائم بدنی مانند: سرگیجه، حالت تهوع، تعریق و لرزش را نیز تجربه کنند.

بدن ما در تلاش برای مقابله با فشار روحی یا جسمی به این روش واکنش نشان می دهد، اما ما برای تجربه طولانی مدت این علائم طراحی نشده ایم، زیرا می توانند بر سلامت عمومی ما تأثیر منفی بگذارند.
حتی ممکن است بدون اینکه متوجه آن شوید از نظر عاطفی یا جسمی از استرس رنج ببرید، پس کمی مکث کنید و ببینید آیا علائمی را در خود تشخیص می دهید یا خیر.
اگر علائم را در خود مشاهده میکنید وقت آن است تا اولین قدم خود را برای کاهش استرس بردارید.
کاهش استرس در کارها
استرس می تواند عامل بسیاری از بیماری ها باشد، بنابراین یادگیری نحوه کنترل آن مهم است.
خبر خوب این است که چندین تکنیک وجود دارد که می توانیم در لحظه از آنها استفاده کنیم.

در اینجا، سه راهکار کاربردی پنج دقیقه ایی را به شما معرفی میکنیم تا وقتی احساس فشار شدید در استرس دارید از آنها استفاده کنید.

1. تکنیک آرامش عضلانی پیشرونده را یاد بگیرید.
آرامش عضلانی پیشرونده – یا PMR – به راحتی قابل یادگیری است و یک روش موثر برای آرام سازی بدن و تخلیه استرس است.
این روش شامل كاهش درگیری ذهنی و سپس آزاد كردن هر یك از عضلات بدن به نوبت و انجام اینکار از سر تا پاهاست.
با منقبض کردن عضلات قبل از شل کردنشان، به خودتان این توانایی را می‌دهید که بعد از شل کردن عضلات، بیشتر آنها را رها و ریلکس کنید و در نتیجه، تنش فیزیکی‌تان بیشتر برطرف شود. خوشبختانه این تکنیک را به راحتی می‌توانید یاد بگیرید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد ریلکس کردن بدن می‌تواند تنش‌های روحی و روانی و استرس را نیز تسکین داده و واکنش پذیری شما را نسبت به استرس به حداقل برساند و میزان استرس مزمن را کاهش بدهد..

با PMR عضلات خود را از تنش رها کنید.

همزمان با تمرین انقباض و رها سازی تمام گروههای عضلانی در بدن‌تان می‌توانید نوع کوتاه‌تر این فعالیت را نیز انجام دهید که به آن Deep Muscle Relaxation یا آرمیدگی عمیق عضلانی می‌گویند: روشی که با آن به سرعت تمام بدن خود را ریلکس می‌کنید. (من وقتی شیوه‌ی DMR را تمرین می‌کنم دوست دارم تصور کنم ریلکسیشن مانند آبی که تدریجا بدنم را پُر می‌کند، از سر تا پاهایم پیش می‌رود و آرام و آرام من را فرا می‌گیرد.) با کاهش دادن تنشی که در بدن دارید، تمام وجودتان احساس استرس کمتری خواهد کرد و از آرامش و متعاقبا سلامتی که در بدن خود احساس می‌کنید لذت خواهید برد. حالا برایتان می‌گویم چگونه باید شروع کنید:

با تمرکز بر روی کشش عضلات قبل از شل کردن، می توانید آنها را کاملاً شل کنید و با تمرین، می توانید خیلی سریع تمام بدن خود را شل کنید. از صورت خود شروع کنید، هنگام دم عضلات خود را به آرامی منقبض کنید و سپس هنگام بازدم آنها را شل کنید. به ترتیب از گردن، شانه ها، بازوها و بالاتنه خود به پایین تنه، و پاها بیایید .

2. تکنیک “تنفس شکمی” را امتحان کنید.
ساده ترین و سریع ترین راه برای آرامش تمرکز بر تنفس است. اگرچه تنفس، یک روند طبیعی است، اما صرف چند دقیقه در روز برای تمرکز بر تنفس می تواند به شما در کاهش سطح استرس و کاهش فشار خون کمک کند. تنفس عمیق پیامی را برای آرام شدن به مغز شما ارسال می کند.
بازدم را به طور مداوم از طریق دهان انجام دهید. اگر این کمک کرد، می توانید دست خود را بر روی شکم خود بگذارید تا مطمئن شوید که در جای مناسب نفس می کشید.

3. افکار خود را زیر سوال ببرید.
وقتی استرس دارید، طبیعی است که خود را در معرض تفکرات منفی قرار دهید.
اگرچه همیشه آسان نیست، اما سعی كنید از وضعیتی كه باعث استرس شما می شود فرار کنید و تا آنجا كه می توانید به آن منطقی نگاه كنید.
از خود بپرسید: آیا در این مورد استرس وضعیت را بهتر خواهد کرد؟

هنگامی که این ارزیابی صادقانه را انجام دادید، تمرکز خود را بر روی موارد مثبت تر قرار دهید. سه موردی را که سپاسگزار آنها هستید یا این هفته باعث خوشحالی شما شده اند، در سر یا روی یک کاغذ ذکر کنید. هرچه بیشتر این تمرین را انجام دهید، آسانتر خواهد شد و به زودی بدون اینکه متوجه شوید ، شروع به افکار مثبت می کنید!

.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *