آشنایی با ویژگی‌های منحصر به فرد سی‌ و سه‌ پل اصفهان

نام اصفهان با آثار تاریخی آن گره خورده و یکی از این آثار تاریخی، پل الله‌وردیخان یا همان سی‌وسه‌پل است. این پل قوس سنگی دوطبقه و حدودا 300متری، بر روی رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته و یکی از نمادهای اصفهان به‌شمار می‌رود. در این‌جا، اطلاعاتی از سی‌وسه‌پل اصفهان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را گردآوری کرده‌ایم؛ بنابراین، با مطالعه مطالب زیر دید بهتری از این اثر تاریخی به‌دست خواهید آورد. همچنین اگر از پایتخت عازم سفر به شهر سازه‌های شگفت‌انگیز هستید، می‌توانید برای داشتن سفری ایمن، راحت و ارزان، بلیط قطار تهران اصفهان را خریداری کنید. گفتنی است که در ایام پیک سفر و با‌توجه‌به تکمیل سریع ظرفیت، بهتر است بلیط‌ های موردنیازتان را در زمان پیش فروش قطار خریداری کنید.

معماری سی‌وسه‌پل

سی‌وسه‌پل که به نام‌های «پل الله وردیخان»، «پل عباسی» و «پل جلفا» نیز شناخته می‌شود، توسط معمار بزرگ و نامدار، استاد حسین بنای اصفهانی ساخته شده است. پدر استاد حسین نیز از معروف‌ترین معماران زمان صفویه به‌شمار می‌رود که معماری مسجد شیخ لطف‌الله را ایشان بر‌عهده داشته است. احتمالا به‌خاطر نام سی‌وسه‌پل، انتظار بخش یا قسمت‌هایی به همین تعداد را داشته باشید؛ در‌حال‌حاضر، این پل 33 دهانه و ستون اصلی دارد که البته تعداد این دهانه‌ها در ابتدا 40 بوده و بعدها 7 مورد آن متروک و بسته شده‌اند. در بخش داخلی پل عباسی، نگارگری‌ها و تصویرگری‌های وجود داشت که متأسفانه بر اثر گذشت زمان از بین رفته‌اند.

آدرس سی‌وسه‌پل اصفهان

سی‌وسه‌پل از یک طرف در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا قرار دارد و طرف دیگر آن به ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی یعنی میدان انقلاب می‌رسد. پس از این‌که وارد اصفهان شدید، با ماشین شخصی یا استفاده از وسیله نقلیه عمومی می‌توانید به این مکان بروید. ایستگاه متروی سی‌وسه‌پل فقط چند قدم با پل فاصله دارد و یک ایستگاه اتوبوس نیز در میدان انقلاب واقع شده است.

امروزه سی‌وسه‌پل، یکی از بهترین مکان‌های شب‌گردی اصفهان به‌شمار می‌رود و محل شب‌نشینی و شب شعرهای دل‌انگیز مردم این شهر است. محافل دل‌نشین سی‌وسه‌پل، اغلب مسافران و گردشگران اصفهان را به‌سمت خود می‌کشاند. یکی از بهترین مسیرها برای رفتن به اصفهان و دیدن این اثر ارزشمند تاریخی، استفاده از مسیر ریلی است. با خرید بلیط قطار تهران اصفهان با هزینه به‌صرفه وارد این شهر شوید و سپس برای دیدن بسیاری از مکان‌های دیدنی آن برنامه‌ریزی کنید. توجه داشته باشید که در ایام پیک سفر و به‌دلیل افزایش تقاضا، بهتر است بلیط یا بلیط‌ های خود را در زمان پیش فروش بلیط قطار خریداری کنید.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد سی‌وسه‌پل اصفهان

سی‌وسه‌پل یکی از 11 پل ساخته‌شده روی رودخانه زاینده‌رود است و با طول تقریبا 300 متر، طولانی‌ترین پل زاینده‌رود محسوب می‌شود. موقعیت مرکزی و معماری برجسته این اثر، آن را به معروف‌ترین پل اصفهان تبدیل کرده است. سازه سی‌وسه‌پل با استفاده از باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین مصالح زمان خود ساخته شده است. جالب است بدانید که در ساخت این بنای مستحکم از فولاد و فلزات بسیار مقاوم استفاده نکرده‌اند و جالب‌تر این‌که با گذشت چند سده، هنوز هم معماری این پل مورد‌توجه و حیرت معماران مدرن قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود که در ملات سی‌وسه‌پل از سفیده تخم‌مرغ استفاده شده و عامل استحکام بسیار زیاد آن نیز شاید همین باشد. نکته دیگری که در بررسی‌ها به‌دست آمده، این است که ستون‌های سی‌وسه‌پل، برای قرارگرفتن در آب طراحی شده‌اند و خشکی زاینده‌رود، منجر به سست‌شدن آن‌ها خواهد شد.

تاریخچه سی‌وسه‌پل اصفهان

سی‌وسه‌پل اصفهان در زمان شاه‌عباس صفوی ساخته شده است. از‌آنجایی‌که هزینه و نظارت این پل بر‌عهده سردار معروف شاه‌عباس، (الله‌وردیخان) بود، با نام پل الله‌وردیخان شناخته می‌شود. ساخت پل الله‌وردیخان سه سال یعنی از سال 1008 تا 1011 هجری قمری (1599-1602 میلادی) به‌طول انجامید.

هدف از ساخت سی‌وسه‌پل که یک شاهکار معماری و پل‌سازی در ایران و جهان به‌شمار می‌رود، ایجاد راه ارتباطی میان خیابان چهارباغ کهنه عباسی به خیابان چهارباغ بالا، باغ هزار‌جریب و عباس‌آباد بوده است؛ به‌بیان‌دیگر، این پل چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا و محله جلفا متصل می‌کند. با گذشت زمان رودخانه خشک شد، اما در تاریخچه سی‌وسه‌پل اصفهان، وقایع و رویدادهای بسیاری به‌ویژه در دوره صفوی، کنار این پل به‌وقوع پیوسته است. این سازه، برای سال‌ها به محل برگزاری جشن‌ها، جلسات عمومی، رویدادها و مراسمات خاص تبدیل شد.

مراسم سی‌وسه‌پل

به‌احتمال زیاد، داستان مراسم و آیین‌هایی که توسط ایرانیان، مسلمانان و ارامنه کنار سی‌وسه‌پل اصفهان انجام می‌شد، برای‌تان جالب باشد.

آیین خاج‌شویان

یکی از مراسم‌هایی که روی سی‌وسه‌پل انجام می‌شد، آیین خاج‌شویان ارامنه اصفهان بود که برای یادبود غسل تعمید حضرت مسیح در دی‌ماه برگزار می‌شده است.

آیین آب‌پاشان

مراسم دیگری به نام آیین آب‌پاشان در تیرماه و برابر با جشن تیرگان در اصفهان برپا می‌شد که در آن اهالی شهر با پاشیدن آب به یکدیگر، شادی و خوشحالی می‌کردند. این مراسم نیز در کنار سی‌وسه‌پل انجام می‌گرفت.

مراسم نوروز در سی‌وسه‌پل

سی‌وسه‌پل یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای برپایی جشن باستانی نوروز بود. نوروز در سی‌وسه‌پل بسیار باشکوه برگزار می‌شد. یک هنرمند بریتانیایی به نام فردریک چارلز ریچاردز در وصف سی‌وسه‌پل نوشته است که بازدید از این سازه، تمامی پل‌های مشهور دنیا از ونته‌وکیو در فلورانس تا پل‌های لندن را در ذهن‌تان تداعی می‌کند.

فلای تودی؛ به‌روزترین سایت فروش و پیش فروش بلیط قطار

سی‌وسه‌پل، فقط یکی از سازه‌های شگفت‌انگیز تاریخی اصفهان یا همان نصف‌جهان معروف است. مکان‌های دیدنی اصفهان از آثار تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و اماکن تفریحی، ارزش آن را دارند که حتی از دورترین مسافت، بار سفر را ببندید و راهی این شهر شوید. شما با خرید بلیط قطار تهران اصفهان می‌توانید سفری هیجان‌انگیز و راحت به این شهر داشته باشید.

سایت فلای تودی، معروف‌ترین آژانس مسافرتی ایران، با ارائه فروش و پیش فروش قطار، امکان خرید بلیط ارزان را حتی در ایام پیک سفر فراهم کرده است. شما می‌توانید علاوه‌بر تهیه بلیط، برای رزرو هتل و سایر اقدامات مورد‌نیاز سفرهای داخلی و خارجی نیز از‌طریق همین سایت اقدام کنید.

درباره‌ی زهره موحدی

همچنین ببینید

آزمون تافل تضمینی شرکت مهاجرتی هومان ویزا

آزمون تافل تضمینی با شرکت مهاجرتی هومان ویزا | تسویه پس از دریافت کارنامه قبولی

جهت مطالعه کامل مقاله آزمون تافل تضمینی و ارتباط با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *