چند ساعت بعد از ایمپلنت نباید چیزی بخوریم؟

ایمپلنت دندان یک درمان دندانپزشکی است که بعد از انجام آن نیاز است مدتی مراقبت هایی انجام شود، تا روند این درمان به خوبی پیش برود و یکی از مراقبت های آن تغذیه است. در این مقاله به پاسخ سوال چند ساعت بعد از ایمپلنت نباید چیزی بخوریم؟ می پردازیم.

چند ساعت بعد از ایمپلنت نباید چیزی بخوریم؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی درمانی برای رفع بی دندانی است که  می تواند دلایل مختلفی از قبیل کرم خوردگی، شکستگی، ضربه و حتی در برخی موارد نادر مادر زادی، داشته باشد. دیگر نیاز نیست برای درمان بی دندانی خود دغدغه داشته باشید زیرا ایمپلنت دندان تمامی دغدغه ها را با ظهورش از بین برد زیرا درمانی ثابت با طول عمر بالاست که تمامی مشکلات بی دندانی را از بین می برد و نواقص دیگر روش های درمانی را ندارد.

ایمپلنت دندان از چند بخش تشکیل شده است که مهم ترین قسمت آن پایه ایمپلنت است. با استفاده از آن عملکرد ریشه دندان را شبیه سازی می کنند. پایه ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می دهند که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح می دهیم اما از این جهت که با بدن انسان سازگار باشد و بدن انسان نسبت به آن واکنش نشان ندهد این پایه ها را عموما از جنس تیتانیوم تولید می کنند که هم دارای استحکام باشد و هم با بدن انسان زیست سازگار باشد.

درمان ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

این روش درمانی طی یک عمل جراحی انجام می شود که پس از معاینه دقیق توسط دندانپزشک و طراحی نقشه درمان به صورت دقیق انجام می شود. در این روش درمانی دندان پزشک جراح لثه بیمار را در ناحیه ای که نیاز به کاشت ایمپلنت دارد برش می دهد، پس از این که برش روی لثه ایجاد شد استخوان فک بیمار نمایان می شود و دندان پزشک با استفاده از دریل مخصوص دندان پزشکی و تجهیزات مخصوص دندان پزشکی حفره ای را در محل قرار گیری پایه ایمپلنت درون استخوان فک ایجاد می کنند.

سپس پایه تیتانیومی ایمپلنت دندان را درون استخوان فک قرار می دهند سپس لثه را اطراف آن بخیه می کنند و زمان می دهند تا استخوان فک رشد کرده و اطراف پایه ایمپلنت را بپوشاند تا پایه ایمپلنت را مستحکم و ثابت کند. این امر را جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان با استخوان فک می دانند، این امر بین 3 الی 6 ماه زمان می برد تا پس از آن پروتز دائمی را روی این پایه ایمپلنت قرار داده و آن را نصب کنند و درمان به اتمام برسد.

چند ساعت پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت نباید چیزی بخوریم؟

همان طور که به آن اشاره کردیم درمان ایمپلنت دندان طی یک عمل جراحی تهاجمی انجام می شود که دارای طول درمان 3 الی 6ماه است و پس از این عمل جراحی نیاز است که یک الی 2 ساعت از مصرف نوشیدنی و مواد غذایی پرهیز کنید. زیرا ممکن است هنگام خوردن و یا نوشیدن لثه خود را گاز بگیرید و این گاز گرفتن منجر به جا به جا شدن پایه ایمپلنت شود که ممکن است موجب بروز عوارضی از قبیل کج جوش خوردن، احساس درد و حتی بروز عفونت و شکست درمان شود.

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت دندان

به طور کلی باید بگوئیم که موفقیت ایمپلنت دندان ارتباطی مستقیم با رژیم غذایی دارد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این رژیم غذایی مخصوصا در روز های ابتدایی که بیمار درد زیادی را تحمل می کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا از وارد شدن آسیب به بافت لثه و ایمپلنت تا بهبودی کامل جلوگیری کند و سرعت بهبودی را افزایش دهد.

متأسفانه بعضی از بیماران با بی توجهی به این امر مهم و با مصرف مواد غذایی نامناسب در طول درمان کاشت ایمپلنت دندان اختلال ایجاد کرده و موجب آسیب رسیدن به محل کاشت ایمپلنت و نهایتا آسیب رسیدن به ایمپلنت دندان می شوند. از همین جهت است که رعایت رژیم غذایی تاثیر مستقیم بر موفقیت درمان، بهبودی زخم های عمل کاشت ایمپلنت و طول عمر درمان دارد. از همین جهت باید این موضوع رژیم غذایی را کاملا جدی گرفته و دندان پزشک خود بخواهید تا یک برنامه غذایی مناسب به شما ارائه دهد.

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت دندان

از مهم ترین سوال هایی که برای بیماران پیش می آید این است که بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید چه مواد غذایی را مورد استفاده قرار دهیم تا بتوانیم طول درمان را کاهش داده و موفقیت درمان را افزایش دهیم. یعنی روند بهبودی را سرعت ببخشیم، آیا مصرف مواد غذایی مناسب موجب کاهش التهاب و بهبودی زخم ناشی از عمل جراحی و جلوگیری از بروز عفونت ایمپلنت می شود؟ در پاسخ به این سؤالات و هزاران سؤال دیگر یک سری مواد غذایی به عنوان بهترین تغذیه بعد از ایمپلنت دندان معرفی شده اند را توضیح می دهیم. این مواد غذایی از قبیل زیر هستند:

  • مواد غذایی نرم نظیر سوپ مرغ، سوپ سبزیجات، خورشت مرغ، مرغ کباب شده، تخم مرغ، ماهی و ماکارونی.
  • میوه جات حاوی پروتئین و ویتامین به صورت نرم شامل پوره شیر و موزه، هلو، گلابی و سایر میوه های میکس شده.
  • پوره سیب زمینی و سایر سبزیجات نرم شده و فاقد خاصیت اسیدی.
  • لبنیات خنک مانند ماست، شیر و بستنی، به دلیل داشتن کلسیم موجب افزایش سرعت جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک می شود.
  • نوشیدن روزانه چای جهت بهبود زخم های ناشی از جراحی و کاشت ایمپلنت.
  • مصرف مداوم عسل؛ با توجه به اینکه عسل سرشار از آنتی بیوتیک است، ضمن جلوگیری از بروز عفونت، التهاب و تورم ناحیه کاشت ایمپلنت را برطرف می سازد.

از مصرف کدام مواد غذایی باید پرهیز کنیم؟

پس از کاشت ایمپلنت دندان برخی مواد غذایی را باید استفاده کرد اما از سمتی دیگر برخی مواد غذایی را نباید مصرف کرد و از استفاده این مواد غذایی باید پرهیز کرد. تا بتوانیم از درمانی موفقیت آمیز تر برخوردار باشیم، این مواد غذایی از قبیل زیر هستند:

  • مواد غذایی و میوه جات دارای خاصیت اسیدی مثل پرتقال، نارنگی، کیوی و …
  • ذرت بو داده؛ پوسته های ذرت بود داده بین دندان ها و ناحیه کاشت ایمپلنت قرار می گیرند و در نتیجه موجب بروز آسیب و عفونت می شوند.
  • مواد خوراکی حاوی ادویه فراوان؛ این دسته از مواد غذایی موجب تحریک ناحیه کاشت ایمپلنت شده و احتمال بروز هرگونه التهاب و عفونت را افزایش می دهد.
  • مواد غذایی ترد و چسبنده، این نوع مواد غذایی نیز با چسبیدن به محل کاشت ایمپلنت در ایجاد لخته خون اختلال به وجود می آورند و در نتیجه احتمال التهاب و خونریزی بیشتر خواهد شد.
  • مواد غذایی سفت و سخت مثل نان سفت و استیک.
  • نوشیدنی های گازدار و حاوی الکل مثل نوشابه، دلستر و دوغ های گازدار.
  • انواع آجیل و مغزیجات دارای پوست سخت نظیر بادام، فندق، پسته و الو.

درباره‌ی زهره موحدی

همچنین ببینید

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟ شهر شیراز علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *