روانشناسی موسیقی لالایی از نوزادی تا بزرگسالی

موسیقی توانایی های ثابت شده ای برای آرام کردن اعصاب، برانگیختن احساسات، برانگیحتن و یادآوری خاطرات و سایر ویژگی های درمانی دارد. از اکتشافات اخیر برای درمان بیماران مسن زوال عقل گرفته تا تسکین واقعی لالایی برای نوزادان، موسیقی درمانی محیط دلپذیری برای همه سنین ایجاد می کند.
فرقی نمی کند که آوای لالایی را به چه زبانی برای نوزادان می خوانید، به هر حال ریتم و آهنگ لالایی برای نوزادان و کودکان در سراسر دنیا آرامش بخش و تسکین دهنده است. تقریبا همه والدینی که صاحب فرزند می شوند، به سرعت به سراغ راه حل لالایی برای بی قراری های نوزاد خود می روند. نوای لالایی فارغ از هر گونه زبان، و محدودیت های جغرافیایی است؛ گویی که همه نوزادان زبانی مشترک به نام لالایی را به خوبی می شناسند و با آن ارتباط برقرار می کنند.

لالایی کودکانه و تاثیرات آن
واکنش نوزادان به لالایی ها چگونه است؟

محققان آزمایشگاه موسیقی دانشگاه هاروارد دریافته اند که نوزادان آمریکایی، هنگام نواختن آهنگ لالایی به زبان های ناآشنا و به اصطلاح خارجی، آرام می شوند؛ دردشان تسکین می شود و به خواب نزدیک می شوند. عقل سلیم نیز به ما می گوید که زمانی که یک نوزاد گریه می کند و یا درد دارد، آوای دلنشین مادرانه لالایی به همراه تکان دادن های گهواره ای را آرامش بخش می داند. اما اثر بخشی لالایی ها از کجا نشات می گیرد؟ آیا نوزاد با آهنگ و ریتم لالایی آن را امن و مطمئن می یابد؟ یا چیزی فراتر از این ها، در مورد لالایی وجود دارد که مستقل از تجربه، این تاثیرات را به وجود می آورد؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

تحقیقات جدید در قرن حاضر، از فرضیه دوم پشتیبانی می کنند. بله؛ لالایی فراتر از مرز و بوم و زبان ها رفته و به زبان مشترکی برای آرامش نوزادان تبدیل شده است. نوزادان علیرغم ناآشنا بودن ملودی و کلمات، به عناصر جهانی آهنگ ها و موسیقی پاسخ می دهند و با آن به آرامش می رسند.
آرام کردن یک نوزاد بداخلاق یک موضوع فوری و حساس برای والدین اوست. آهنگ و ریتمی که در لالایی ها وجود دارند منجر به ایجاد آرامش و سکوت در نوزادان بی قرار و بد اخلاق می شود. ویژگی های آکوستیک لالایی ها، به طور موثری می توانند نوزادان ما را به هنگام عصبانیت، بد اخلاقی، بیقراری و درد آرام کنند.

لالایی مادرانه

آواز خواندن و شنیدن آهنگ برای نوزادان چه فوایدی دارد؟

زمانی که نوزادان به شنیدن موسیقی آهنگ عادت می کنند؛ از همان دوره زندگی خود یاد می گیرند که چگونه بین صداها وملودی ها تمایز قائل شوند. آن ها هم چنین می توانند ملودی ها و اصوات شخصیت های مختلف را نیز تشخیص دهند. نوزادان هم چنین می توانند یک شیء را با اشعار و آهنگ های خاص دستکاری کنند یا در هنگام شنیدن هر ملودی، واکنش خاصی داشته باشند که این همان تشخیص و تمایز و واکنش به موسیقی است که مغز در این سن قادر است آن را پردازش کند. در ادامه به 3 مورد از فواید شنیدن موسیقی در دوران نوزادی میپردازیم:

• موسیقی از نوزادی تا میانسالی و پیری، به آرامش کمک می کند. لالایی ها باعث آرامش در نوزادان و انسان در هر سنی می شوند. نوزادان بی‌قرار یا بزرگسالانی که درگیر دغدغه های استرس زا هستند، با شنیدن نوای دلنشین لالایی و ملودی آرامش بخش آن، می توانند با آرامش به استقبال خواب بروند. موسیقی و لالایی به کودکان کمک می کند تا به جای عصبانیت، احساسات خود را بهتر بیان کنند. هنگامی که نوزادان خواب بهتری داشته باشند، می توانند در طول روز شادتر، فعال تر و پرانرژی تر ظاهر شوند.

• موسیقی رشد زبانی را در کودکان تحریک می کند. کودک شما به آوای لالایی یا موسیقی که برایش نواخته می شود، گوش می دهد و زبان های مختلف و واژگان جدید را از آن یاد می گیرد. این امر مهارت های زبانی و سوادآموزی را از همان سنین پایین در کودکان ایجاد می کند. گوش دادن به موسیقی های مختلف، می تواند به زودتر حرف زدن کودکان نیز کمک کند.

• پیوند عاطفی میان والدین و کودک نیز با نوای موسیقی، به ویژه لالایی تقویت می شود. آواز خواندن برای نوزاد تاثیرات عمیق تری بر رابطه والدین با کودک دارد. اگر در برنامه خواب کودکتان برای او از لالایی استفاده می کنید، بهتر است که ملودی و آهنگ آن را از خودتان بسازید. لالایی های اختصاصی ارتباط و احساسات عمیق تری را در کودکان ایجاد می کنند. لالایی اختصاصیِ خود را شامل اشعاری با احساسات غنی کنید؛ در این راستا حتی می توانید از خاطرات خود با کودکتان بهره ببرید. گوش دادن منظم به یک لالایی که ویژه نوزاد شماست، کمک می کند تا کودک از لحاظ عاطفی به شما نزدیک تر شود.

گوش دادن به لالایی را می توانید از دوران جنینی برای کودک خود آغاز کنید. برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند که از لالایی ها برای آشنایی کودک با ملودی، حتی قبل از تولد استفاده شود. در این صورت وقتی کودک به دنیا می آید، والدین برای آشنا کردن او با یک آهنگ و آرام ردن ا مشکل درند، چون او از دوران جنینی با موسیقی و ملودی انس گرفته است.

خواندن لالایی برای کودکان

چرا لالایی ها برای آرام کردن نوزادان می توانند خوب عمل کنند؟

تاثیرگذاری لالایی از ریشه موسیقایی آن نشات می گیرد. لالایی قطعه ای از پازل موسیقی است که اثر آرامش بخشی آن بر نوزادان به ما کمک می کند تا بتوانیم اثرات پایین دستی موسیقی، مانند موسیقی درمانی در محیط های بالینی را بهتر درک کنیم.

تونی مدیروس، موسیقی درمانگر، می گوید:” ما سعی می کنیم از طریق موسیقی بتوانیم به اهداف غیر موسیقی برسیم. ما می‌توانیم روی ضعف اندام با تنبور کار کنیم یا آهنگی بخوانیم که به مشکلات تلفظ کمک می‌کند. موسیقی هم چنین به آرامش کمک می کند. آهنگ های مورد علاقه شما، به شما کمک می کند تا آرامش داشته باشید و ذهن خود را مشغول انرژی های خوب کنید.”

موسیقیِ یک لالایی به تنهایی روحیه آرامش بخشی برای نوزادان ایجاد می کند. با این حال قدرت واقعی لالایی از تکان دادن و خواندن اهنگ لالایی به طور همزمان سرچشمه می گیرد. شنیدن آهنگ های ملایم و ریتمیک، احساس آرامش و امنیت را برای نوزادان حساس به ارمغان می آورند. تاب دادن نوزاد و آواز خواندن برای او، علاوه بر آرامش بخشیدن به نوزاد، به او کمک می کند تا به احساسات و حرکت صدا عادت کند. برعکس این موضوع را نیز دیده ایم؛ همانگونه که نوزادان با نوای آرام بخش لالایی آرام می گیرند؛ بسیاری از نوزادان به حرکت ناگهانی و صداها و سر و صداهای بلند، با وحشت واکنش نشان می دهند.

لالایی ها هم چنین زمینه مراقبت از کودک را برای والدین فراهم می کنند و امینت و آرامش را برای کودکان با خود به همراه دارند. در پاسخ به نوای موسیقی، کودکان ممکن است غر بزنند، و اصوات مختلفی را از خود ساطع کنند که نشان می دهد آنان نسبت به آهنگ و آوازی که در حال شنیدن آن هستند، واکنش دارند؛ پس بهترین لالایی را برای کودک خود پخش کنید و او را به خواب آرامش بخش شبانه دعوت کنید. در این مسیر می توانید از لالایی های کودکانه و متنوع وولک نیز استفاده کنید و لذت ببرید.

 

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

10 راه افزایش هوش جنین در بارداری

10 راه افزایش هوش جنین در بارداری

بطور کلی وراثت عامل مهمی است که بر هوش جنین در دوران بارداری تأثیر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *