بهترین دمنوش های مناسب پاییز و خواص آنها

یکی از بهترین روش هایی که در فصل سرما ، برای مقابله با سرماخوردگی و بیماری ها می توان بکار برد ، استفاده از دمنوش های کاملاً گیاهی و بدون هیچ گونه مواد افزودنی است ، زیرا این دمنوش ها به دلیل خواص درمانی فوق العاده ای که دارند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش آنتی اکسیدان ها می شوند که در ادامه مطلب به معرفی بهترین دمنوش های مناسب پاییز و خواص آنها خواهیم پرداخت.

بهترین دمنوش های مناسب پاییز و خواص آنها

بهترین دمنوش های مناسب پاییز و خواص آنها

دمنوش چای گیاهی اسطوخودوس

اسطوخودوس نه تنها عطر و بوی مطبوعی دارد، بلکه خواص بسیار زیادی نیز دارد و بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود. اسطوخودوس مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح آن سکنجبین است. اسطوخودوس یکی از نوشیدنی های مناسب برای فصل پاییز است که خواص بسیاری دارد. اسطوخودوس تسکین دهنده است و به خواب راحت و احساس آرامش کمک می کند، استرس و اضطراب را کاهش می دهد. درمان مشکلات گوارشی، درمان بی خوابی، برای مغز، برای پوست و مو و … بخشی از خواص دمنوش اسطوخودوس است.

دمنوش استویا

استویا یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است که امروزه در سراسر جهان آن را پرورش می دهند. این گیاه از شکر شیرین تر است، اما طبیعی و سالم! طبع استویا گرم و خشک است و دارای مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم است. استویا کم کالری است و برای کاهش وزن مفید است علاوه بر این، گیاه استویا خواص بسیار زیادی دارد که می توان به کنترل دیابت، کنترل کلسترول، محافظت از کلیه، محافظت از دندان ها اشاره کرد. شما می توانید از این دمنوش در فصل پاییز استفاده کنید.

دمنوش گل بنفشه

گل بنفشه که به انگلیسی به نام viola شناخته می شود که بیشتر در مناطق مختلفی از جمله استرالیا و هاوایی یافت می شود. معمولا از گل بنفشه به عنوان دمنوش استفاده می کنند، که این گیاه مزه ی بسیار دلچسبی دارد. گل بنفشه خواص بسیار زیادی دارد، از خواص گل بنفشه می توانیم به درمان درد سرفه های خشک، رفع التهاب، درمان سردرد، رفع بی خوابی، تصفیه کننده خون، افزایش ایمنی بدن و … اشاره کرد. گل بنفشه دارای طبیعت سرد و تر است و مصلح آن انسیون است. از دمنوش گل بنفشه می توانید در فصول سرد سال برای رفع خشکی و حساسیت های فصلی استفاده کنید.

دمنوش چای دارچین

می گویند در چین باستان، دارچین از طلا ارزشمندتر بود! این ادویه یکی از قدیمی ترین ادویه های شناخته شده است. این ادویه محبوب سرشار از فواید سلامتی است که شما را شگفت زده خواهد کرد. دارچین دارای طبع گرم و خشک است که می تواند یک انتخاب عالی برای فصل پاییز باشد. چای دارچین برای کنترل قند خون مفید است، برای دیابت موثر است و باعث تقویت سیستم ایمنی و قلب می شود. علاوه بر موارد قبل خواص دیگری نیز دارد مانند، کمک به هضم بهتر غذا، کاهش استرس، بهبود گردش خون، کمک به درمان سرطان، کمک به کاهش التهاب و …

بهترین دمنوش های مناسب پاییز و خواص آنها

دمنوش به لیمو

به لیمو یک گیاه معطر است که بویی شبیه به لیمو دارد. برگ این گیاه معطر خاصیت درمانی فراوانی دارد که می‌تواند به رفع تپش قلب، استرس و خستگی‌های روحی، بی‌خوابی، سردرد و سرماخوردگی و سرفه کمک کند. این دمنوش محبوب بسیاری از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاست. پس می‌توانید برای امتحان کردن این دمنوش محبوب سری به خانه مادربزرگ و پدربزرگ‌هایتان بزنید و در یک دورهمی باهم دمنوش به لیمو بنوشید. یادتان باشد این دمنوش برای افراد باردار و شیرده منع شده است.

دمنوش گیاهی آویشن

خواص آویشن بسیار گسترده است. از درمان بیماری های مختلف گرفته تا سلامت و زیبایی پوست و مو قابل استفاده است. گیاه آویشن محکم، سفت و سخت است و در باغ و باغچه منزل شما در طی ماه‌های رشد یا به طور کلی در طول یک سال تکثیر می‌شود و رشد می‌کند. مصرف آویشن در روزهای سرد و فصل پاییز بسیار مفید است و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می شود. میتوانید از آویشن به عنوان درمان آکنه استفاده کنید، آویشن خواص ضد باکتریایی عالی دارد که برای مبارزه با باکتری هایی که باعث ایجاد آکنه روی پوست می شوند مفید است. از جمله خواص آویشن به رفع اختلالات گوارشی، بهبود دهنده اعصاب، تسکین درد، ایجاد تعادل هورمونی برای خانم ها محافظت از قلب و مغز، مبارزه با عفونت و بسیاری خواص دیگر اشاره می کنیم.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 10 دمنوش پرطرفدار دنیا و طرز تهیه آنها

 

دمنوش رزماری

رزماری گیاهی است که در نواحی مدیترانه یافت می شود. در زمان های قدیم یونانیان از این گیاه برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده می کردند. دمنوش رزماری یکی از دمنوش های مناسب برای فصل پاییز است. این گیاه حاوی اسانس است که به تقویت حافظه کمک می کند علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که رزماری ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. از خواص این دمنوش تاثیر بر روی دستگاه قلبی _عروقی، تاثیر بر روی پوست، تاثیر بر روی دستگاه حرکتی و … را می توان نام برد.

بهترین دمنوش های مناسب پاییز و خواص آنها

دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان به عنوان یک گیاه آداپتوژن در طب سنتی چینی – و یک گیاه جوان کننده در طب آیورودا  و به عنوان وسیله ای برای حمایت طبیعی از سوزش سر دل و تقویت ارگانیک سلامت آدرنال استفاده می شود.

این گیاه وحشی  که در سراسر اروپا و بخش هایی از آسیا رشد می کند ، به عنوان یک خلط آور عمل می کند  و می تواند برای کاهش بلغم و سایر علائم تنفسی فوقانی … مانند گلودرد و سرفه استفاده شود. کسانی که به دنبال کاهش چند کیلوگرم وزن قبل از تعطیلات هستند ممکن است خوشحال شوند که بدانند این گیاه با طعم خاص می تواند چربی بدن را نیز کاهش دهد. اما مراقب باشید ، اگر فشار خون دارید از این گیاه استفاده نکنید.

برای تهیه دمنوش شیرین بیان  یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و بگذارید سه تا پنج دقیقه دم بکشد. شما می توانید چای کیسه ای آماده آن را نیز خریداری کنید.

دمنوش بابونه

بابونه دوستی با مزایای بزرگ و طعم شیرین و خاکی است. این چای خوشمزه می تواند اضطراب را کاهش دهد و شما را به خواب بکشد – به حدی که معمولاً به عنوان آرامش دهنده ملایم تصور می شود. اثر آرامش بخش  احتمالاً به لطف آنتی اکسیدان فوق العاده ای به نام apigenin است که بابونه سرشار از آن است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش های گیاهی برای لاغری

 

سخن پایانی

پیش از مصرف انواع دمنوش ، توجه داشته باشید که در حد اعتدال از آنها استفاده کنید و در صورت بارداری و شیردهی فقط با مشورت پزشک از آنها استفاده کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که دمنوش ها را نمی توان جایگزین چای و نوشیدنی های روزانه خود نمود و حتما قبل از مصرف انواع دمنوش باید مزاج و طبع بدن خود را در نظر گرفت.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *