طرز تهیه سس خردل در 5 دقیقه

طرز تهیه سس خردل، یک دستورالعمل سریع و راحت برای انواع مختلفی از غذاها از جمله ماهی ژامبون، مرغ یا سبزیجات است. از آنجایی که این سس در کمترین زمان مواد با هم ترکیب می شود، چاشنی عالی برای سرو در یک مهمانی شام، گردهمایی خانوادگی یا تعطیلات است. سس خردل یکی از سس های خانگی ساده است که برخی از غذاها از جمله سینه مرغ سوخاری را به یک غذای شیک تبدیل می کند که به اندازه کافی برای پذیرایی از مهمانان شام تأثیرگذار است.

این سس از ایده کلاسیک فرانسوی Béarnaise متولد شده است که از سرکه، موسیر، ترخون، زرده تخم‌مرغ و کره به دست می‌آید. همه این مواد مخلوط و امولسیون شده تا یک سس زرد کم رنگ ایجاد شود. این دستور در نهایت یک سس با بافت صاف و رنگ زرد کم رنگ ایجاد می کند که خردل طعم دلپذیری به آن می دهد و به عنوان یک دیپ یا به عنوان یک افزودنی خوشمزه به مارینادها نیز استفاده می شود، و چند راه ساده برای سفارشی کردن طعم به غذایی که در حال درست کردن آن هستید وجود دارد.

شما می توانید انواع سس از جمله سس رعنا، سس کچاپ، سس خردل را با طعم‌ ها و رنگ ‌های متنوع در سوپر مارکت ‌ها و فروشگاه‌ مواد غذایی صوفیکو به صورت حضوری یا آنلاین تهیه کنید و در اسرع وقت آن را درب منزل تهیه کنید.  قبل از ارائه طرز تهیه سس خردل ابتدا مدت زمان آماده سازی و میزان راحتی و ارزش غذایی آن برای افرادی که از رژیم های خاصی پیروی می کنند را بررسی کردیم که در جداول زیر ارائه شده است.

  • آماده سازی: 5 دقیقه
  • پخت: 5 دقیقه
  • سطح راحتی: آسان
  • سرو: 12 وعده

تغذیه در هر وعده

بهترین ویژگی که می توان در مورد سس خردل نسبت داد، تطبیق پذیری آن با تمام غذاهای اصلی است. به عنوان مثال می توان آن را به عنوان سس با فیله، مرغ، غذاهای دریایی، سبزیجات، یا غذاهای مورد علاقه خود سرو کرد.

  • 168 کیلو کالری
  • 11 گرم چربی
  • 6 گرم چربی اشباع
  • 14 گرم کربوهیدرات
  • 630 میلی گرم قند
  • 0.4 گرم فیبر
  • 2 گرم پروتئین
  • 0.59 میلی گرم نمک

مواد لازم:

دستور تهیه سس خردل که در زیر ارائه شده بسیار راحت و آسان است و به معنای واقعی کلمه هیچ تلاشی را نمی طلبد.

پیشنهادی که ما برای شما داریم این است که از اضافه کردن مواد برای طعم آن در دستورالعمل های مختلف نترسید. به عنوان مثال اگر دوست دارید که سس خردل شما شیرین تر باشد عسل اضافه کنید اگر تندی را دوست دارید، از اضافه کردن ادویه واهمه ای نداشته باشید.

  • پودرخردل: 2 قاشق غذاخوری
  • خامه: 4 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه سس خردل

گام اول

در یک قابلمه کوچک روی حرارت ملایم خامه، خردل، و فلفل سیاه فلفل را مخلوط کنید.

گام دوم

  • بجوشانید و مدام هم بزنید تا سس کمی غلیظ شود. حدود 1 دقیقه و سپس آن را توسط نمک طعم دار کنید.
  • از آنجایی که این سس ها مواد نگهدارنده ندارند نکته ای که باید برای آن ها در نظر گرفت این است که مدت نگهداری آن ها نباید بیشتر از سه روز باشد.

انواع دستور غذا

انواع دستور غذا سس خردل

این طرز تهیه سس خردل که در بالا اشاره شد پایه ای عالی برای مزه دار کردن است و تغییر آن بسیار آسان است.

  • به جای مقداری خردل دانه دار کمی دیژون اضافه کنید. این عطر و طعم جدید و همچنین بافت جالبی را به ارمغان می آورد.
  • سبزی های خشک شده مانند ریحان، شوید، پونه کوهی یا ترخون را اضافه کنید. با حدود 1 قاشق چایخوری شروع کنید و طبق ذائقه می توانید 1 قاشق غذاخوری دیگری اضافه کنید.
  • با پایه مرزه شروع کنید: در قابلمه، یک موسیر خرد شده و/یا چند حبه سیر خرد شده را در روغن یا چند قاشق غذاخوری سرکه تفت دهید. چند دقیقه بپزید تا مایع تبخیر شود، سپس خامه، خردل و فلفل را اضافه کنید و به دستور ادامه دهید.
  • از سس خردل می توان استفاده چند منظوره داشت. به عنوان مثال برای مزه دار کردن سیب زمینی سرخ شده، آغشته کردن نان به سس جهت تهیه ساندویچ همبرگر یا مرینت کردن مرغ کبابی

فوت و فن های طرز تهیه سس خردل

فوت و فن های طرز تهیه سس خردل

گیاه خردل انواع مختلفی دارد. از جمله خردل هندی یا قهوه‌ای، خردل وحشی، خردل سیاه و خردل سفید که با استفاده از آن‌ ها انواع مختلف سس خردل تهیه می‌ شود. در این طرز تهیه سس به مدت سه ماه در یخچال قابل استفاده است.

  1. اگر با چشیدن مزه سس متوجه تلخی آن شدید بهتر است برای مصرف آن حداقل 24 ساعت صبر کنید.هر چه از زمان آماده شدن این سس بگذرد طعم آن بیشتر جا می افتد.
  2. اگر ذائقه شما سس خردل تند را می پسندد بهتر است میزان ادویه پاپریکای سس‌ را بیشتر کنید و اگر طعم و مزه شیرین ‌تری می ‌خواهید، مقدار عسل را بیشتر کنید.
  3. بهتر است خردل را در یخچال نگهداری کنید تا طعم آن بهتر حفظ شود، هر چند سس خردل اگر خارج از یخچال باشد هم خراب نمی‌ شود.
  4. یکی دیگر از روش های طرز تهیه سس خردل استفاده از سس مایونز می باشد.
  5. اگر تمایل دارید سس خردل شما رنگ آن زرد نباشد و حالت کرمی به خود بگیرد بهتر است از دانه خردل سفید استفاده کنید.
  6. بهتر است برای تهیه پودر و یا دانه خردل با کیفیت از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.
  7. قبل از مصرف سس بهتر است آن را یکساعت در یخچال استراحت دهید تا طعم آن بهتر و بافت یکنواخت شود.
  8. یکی از نکاتی که می توانید جهت بهبود طعم سس اضافه کنید افزودن یک یا دو قاشق غذاخوری روغن می باشد.

آیا سس خردل فاقد گلوتن است؟

هر سس خردل بدون گلوتن نیست. چرا که در برخی دستور العمل ها از آرد برای غلیظ شدن سس استفاده می شود. در این طرز تهیه سس خردل تا زمانی که خردلی که استفاده می کنید فاقد گلوتن باشد، حاوی گلوتن نخواهد بود. برخی از خردل های تجاری تولید شده حاوی گلوتن هستند، بنابراین خواندن برچسب مهم است. شما همچنین می توانید سس خردل به سبک خود با چند ماده ساده و مخلوط کن درست کنید.

برای پخت سس بهتر است از چه ظروفی استفاده شود؟

بهترین ظروف برای سس خردل

سس خردل به دلیل ترکیبات موجود در آن خاصیت اسیدی دارد و به همین دلیل ممکن است با برخی فلزات واکنش نشان دهد. به همین علت ممکن است مواد فلزی وارد غذا شوند که برای سلامتی بسیار خطرناک است.

انواع دانه خردل برای طرز تهیه سس خردل

همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد سس خردل با طعم و رنگ‌ های متفاوتی تهیه می شود که هر کدام با توجه به انواع دانه خردل آماده می شوند:

  • خردل سفید یا زرد (Sinapis alba)
  • خردل قهوه‌ای (Brassicar Juncea)
  • خردل سیاه (Brassicar nigra)

هر کدام از این دانه های خردل، از نظر طعم اختلافاتی با یکدیگر دارند و تهیه سس خردل با استفاده از هر یک از این دانه ‌های خاص طعمی ملایم، تند و بسیار تند به سس می بخشد. به طور کلی، تند بودن مزه خردل با رنگ دانه‌های آن در ارتباط است و هر چه رنگ آن تیره‌ تر، طعمی تندتر به شما ارائه می ‌دهد.

درباره‌ی صبا رنجبر

همچنین ببینید

دستور تهیه 10 نوع غذای خوشمزه و مقوی با جگر

دستور تهیه 10 نوع غذای خوشمزه و مقوی با جگر

در مقالات پیشین از وبسایت نیمه شب، به آموزش انواع غذا پرداخته شد و حال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *