طرز تهیه چند غذا مقوی برای کودکان ۶ ماه به بالا

چرا باید برای بچه ها غذای خانگی درست کنیم؟ برای تهیه غذا برای کودک ۶ ماهه  لازم نیست در آشپزی استاد باشید. درست کردن غذای کودک توسط خود شما علاوه بر القای طعم های خوشمزه و متفاوت به کودک شما مقوی نیز هست.

 

غذا کودک شش ماهه

در این مقاله چند دستور العمل ساده سریع ، ارزان و از همه مهمتر مقوی برای کودک شش ماهه شما داده شده است.

 

آیا کودک شما برای خوردن مواد جامد آماده است؟

آکادمی اطفال آمریکا در نشریه 2012 خود توصیه می کند که برای شروع افزودن غذاهای جامد تا 6 ماهگی منتظر بمانید ، اما برخی از افراد به محض رسیدن کودک خود به 4 ماهگی غذاهای جامد را شروع می کنند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2013 ، نوزادانی که خوردن برخی از انواع غذاهای جامد را در 6 ماهگی شروع کرده بودند ، با کاهش خطر ابتلا به آلرژی و آسم مواجه بودند.

مهمترین چیز این است که کودک بتواند صاف بنشیند و سر خود را بالا نگه دارد. همچنین مهم است که آنها علاقمندی خود را به غذای جامد نشان دهند. هنگامی که  پزشک متخصص اطفال شما تایید کرد ، که کودکتان آماده است میتوانید اولین غذاهای جامد کودک خود را به او بدهید.

در نیمه شب بخوانید:صندلی ماشین کودک تا چه سنی باید استفاده شود؟

چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

برای دادن غذا به کودک شش ماهه و کودکانی که تازه شروع به خوردن غذاهای جامد میکنند فقط به 1 تا 2 قاشق غذاخوری غذا نیاز دارید ، بنابراین وعده های غذایی او را کوچک نگه دارید. مراقب حساسیت ها باشید ، به ویژه هنگام تغذیه کودک خود با غذاهای حاوی آلرژن های رایج که شامل: تخم مرغ ، بادام زمینی ، گندم ، سویا ، ماهی و صدف است.

برخی از افراد ترجیح می دهند تا جایی که امکان دارد به صورت ارگانیک به کودک خود غذا دهند. این افراد باید توجه کنند برخی از مواد غذایی ممکن است دارای مقدار بیشتری از بقایای آفت کش ها باشند ، از جمله:

سیب هلو پیاز نارنج توت فرنگی انگور اسفناج فلفل دلمه ای خیار گوجه فرنگی نخود فرنگی (وارداتی) سیب زمینی

تهیه غذا ۶ ماه ب بالا

6 تا 12 ماهگی

برای دادن غذا به کودک 6 تا 12 ماهه ، می توانید پوره های غلیظ  با چند ماده تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که یک ماده جدید را در یک زمان به آنها بدهید و غذاهایی را که می دانید به آنها حساسیت ندارند ترکیب کنید. همچنین می توانید گوشت و سایر پروتئین ها را در این مرحله یا حتی زودتر در صورت تایید پزشک متخصص اطفال اضافه کنید.

پوره آویشن کدو تنبل

تهیه غذا کودک ۶ ماهه

مواد لازم:

1 عدد کدو تنبل کوچک

1 قاشق غذاخوری شکر

روغن زیتون (اختیاری) 1/2 قاشق چای خوری

آویشن یا مریم گلی تازه

1-2 فنجان آب ، شیر مادر ، شیر خشک یا آب میوه

طرز تهیه:

فر را روی 350 درجه گرم کنید. کاغذ روغنی را روی ماهیتابه فر بچسبانید.

کدو تنبل را خرد کنید. ابتدا با برش قسمت بالای کدو تنبل شروع کنید ، سپس از وسط به صورت طولی برش بزنید تا 2 نصف کدو تنبل داشته باشید.

هسته ها و رشته های سفید رنگ را بردارید. برای بیرون آوردن همه رشته ها زیاد وسواس نداشته باشید ، آنها با بقیه کدو تنبل به خوبی پوره می شوند.

کدو تنبل را به قطعات کوچک خرد کنید و روی یک ورقه پخت قرار دهید. و در صورت استفاده از روغن زیتون کدو را روغنی کنید.

به مدت 45-60 دقیقه یا تا زمانی که یک چنگال بتواند گوشت بسیار نرم را سوراخ کند ، در فر بپزید. کنار بگذارید تا به اندازه ای سرد شود که بتوانید آنرا در دست بگیرید.

پوست را از کدو جدا کنید.

کدو تنبل را داخل غذاساز یا مخلوط کن قرار دهید. آویشن را اضافه کرده و به مدت 1-2 دقیقه مخلوط کنید و مایع را به میزان 1/4 فنجان اضافه کنید تا قوام مورد نظر را بدست آورید.

سرو کنید یا فریز کنید.

 

یادداشت:

سن: این غذا برای کودک 4-6 ماهه به بالا مناسب است.

ادویه جات ترشی جات: با خیال راحت به جای آویشن از ادویه جات زیر استفاده کنید:

1/2 قاشق چایخوری زیره ، 1/4 قاشق غذاخوری جوز هندی ، 1 حبه سیر تازه ، 3-4 برگ ریحان ، 1/2 قاشق چایخوری رزماری خرد شده یا حتی یک پیمانه بزرگ زنجبیل تازه.

ذخیره سازی: یخچال – در ظرف دربسته در یخچال تا 4 روز نگهداری کنید. فریزر – می تواند تا 4 ماه منجمد بماند.

می توان به ماست ، بلغور ، جو دوسر ، پنکیک ، پوره های دیگر مانند سیب ، گلابی یا اسفناج اضافه کرد. با پوره کدو می توانید همه کار انجام دهید.

در نیمه شب بخوانید:دوربین کنترل اتاق کودک | راهنمای خرید مانیتور و پیجر اتاق کودک و نوزاد

فرنی با جو دو سر:

جو دوسر به تثبیت قند خون کمک می کند و انرژی طولانی مدت را آزاد می کند ، بنابراین یک صبحانه عالی است تا نوزاد خود را بری شروع یک روز آماده کنید.

بدون آجیل مناسب برای: این غذا برای کودک 6-9 ماهه ، و 9-12 ماهه مناسب است.

مواد لازم:

شیر 150 میلی لیتر

جو دوسر فرنی 15 گرم

6 عدد زردآلو ، خرد شده

1 عدد گلابی رسیده بزرگ ، پوست کنده ، بدون هسته و به قطعات کوچک بریده شوه

جو دوسر فرنگی و زردآلو خرد شده را در یک قابلمه کوچک بریزید ، بجوشانید و گاهی اوقات به مدت 3 دقیقه هم بزنید. پوره را همراه با گلابی خرد شده در مخلوط کن دستی بریزید.

سپس به خوبی مخلوط کنید تا پوره شود.

مینی توپ مرغ

غذا مقوی برای کودک

مناسب برای: 6-9 ماه ، و یا کودک نوپا ، 12-18 ماه ، 18 ماه -2 سال

مواد لازم:

1 پیاز ، ریز خرد شده
1 و 1/2 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان برای سرخ کردن
1 حبه سیر ، پوست کنده و خرد شده
340 گرم ران مرغ چرخ کرده
60 گرم آرد سوخاری
35 گرم پنیر پارمزان ، رنده شده
1 سیب کوچک ، رنده شده
1 زرده تخم مرغ کوچک
1 قاشق غذاخوری مریم گلی تازه ، خرد شده
کمی آرد ساده

روش تهیه:

روغن را در یک قابلمه داغ کرده و پیاز را به مدت 5 دقیقه تفت دهید تا نرم شود. سیر را اضافه کرده و 1 دقیقه تفت دهید. مرغ ، آرد سوخاری ، پیاز سرخ شده ، پنیر پارمزان ، سیب رنده شده ، زرده تخم مرغ و مریم گلی را مخلوط کنید. کمی آرد بریزید. یک لایه نازک روغن را در یک ماهیتابه گرم کنید. گلوله های مرغ را حدود 5 دقیقه یا تا زمانی که طلایی شوند و پخته شوند بپزید.

پوره موز:

مواد لازم:

4 عدد موز ، 1/8 قاشق چایخوری رزماری تازه ، ریز خرد شده (اختیاری)

طرز تهیه:

فر را روی 325 درجه فارنهایت گرم کنید ، ماهینابه فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. موزها را روی یک کاغذ روغنی قرار دهید و به مدت 10-12 دقیقه یا تا زمانی که طلایی شود سرخ کنید.

بگذارید کمی سرد شود. موز و رزماری را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و به مدت 1-2 دقیقه یا تا زمانی که کاملاً یکدست شود پوره کنید. ممکن است لازم باشد آب اضافی اضافه کنید ، بنابراین با افزودن 1/4 فنجان شروع کنید تا قوام مورد نظر را بدست آورید.

سوپ برنج

برنج آب پز 2 قاشق غذاخوری آب – 2.5 فنجان

طرز تهیه:

2 قاشق غذاخوری برنج بردارید و آن را خوب بشویید. برنج شسته شده را به قابلمه  اضافه کنید و 2.5 فنجان آب به آن اضافه کنید. برنج را با شعله متوسط و ​​با هم زدن گاه به گاه بپزید.

برنج را بپزید تا کاملا پخته و نرم شود. ممکن است 10 تا 15 دقیقه طول بکشد. پس از پخت کامل برنج ، شعله را خاموش کنید. بگذارید مدتی خنک شود. سپس برنج را کمی با ملاقه له کنید و از صافی رد کنید تا یک سوپ برنج آبکی نازک

به دست آید.

برنج آبکی سالم آماده تغذیه نوزاد شما است.

یادداشت :

در ابتدا به کودک خود آب برنج بدهید ، سپس می توانید به تدریج برنج له شده را نیز اضافه کنید. برای تغذیه و طعم بیشتر می توانید به این سوپ برنج سبزیجات اضافه کنید. به طور کلی ، برنج هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند. ، اما علائم آن را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه علائم تغذیه را برای کودک متوقف کنید. همیشه قبل از معرفی هرگونه غذای جدید با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. نمک یا شکر برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی شود.

در نیمه شب بخوانید:آیا به اشتراک گذاری عکس کودکم او را در معرض خطر قرار میدهد؟

سوپ گوجه فرنگی:

دستور تهیه سوپ گوجه فرنگی به سبک هند جنوبی 

این غذا بهترین داروی خانگی برای درمان سرماخوردگی و سرفه در نوزادان است.

زمان آماده سازی 5 دقیقه

زمان پخت 10 دقیقه

زمان کل 15 دقیقه

مواد لازم:

گوجه فرنگی رسیده  2 عدد

فلفل سیاه 

ذرت دانه زیره 3 عدد

سیر 2 حبه کوچک

پودر زردچوبه یک پیمانه

آب  1 فنجان

نمک – به میزان لازم

روغن / روغن گیاهی 

برگ نعناع / گشنیز  تعداد کمی برای تزیین ( اختیاری است)

طرز تهیه:

   گوجه فرنگی ها را به خوبی در آب جاری بشویید. و در یک قابلمه به مدت 5 دقیقه با آب بجوشانید. شعله را خاموش کنید و بگذارید خنک شود. پس از خنک شدن ، پوست گوجه فرنگی را جدا کرده و کنار بگذارید.

فلفل ، دانه های زیره (اختیاری) و سیر را در تابه ای تفت دهید تا عطر خوب به مشام برسد سپس شعله را خاموش کنید.

سپس تفت داده شده را با گوجه فرنگی پوست کنده له کنید تا خمیری یکدست حاصل شود و آنها را کنار بگذارید. حالا قابلمه را با روغن گیاهی گرم کنید و رب گوجه فرنگی را به همراه پودر زردچوبه و نمک مورد نیاز (در صورت استفاده) اضافه کنید و مواد را داخل آن بریزید. بگذارید 5 دقیقه روی شعله متوسط ​​و کم بجوشد.

اکنون 1 فنجان آب اضافه کنید و دوباره آن را بجوشانید تا کف کند. و بعد از آن نجوشانید زیرا طعم آن عوض میشود. پس از اتمام کار شعله را خاموش کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

طرز تهیه سس چیپوتله

سس‌ها یکی از طعم‌ دهنده‌های معروف و پرکاربردی هستند که در انواع و اقسام مختلف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *