حادثه در کمین مرکز خرید نیایش مال تهران

حادثه در کمین نیایش مال تهران

مرکز خرید نیایش مال در زمینی به مساحت 8000 متر مربع و دارای 75 هزار متر مربع زیر بنا است.450 واحد تجاری که در 6 طبقه و 6 طبقه منفی قرار گرفته اند. طبقه منفی 6 تا منفی 2 شامل کاربری پارکینگ و سرویس بهداشتی هستند.طبقه منفی یک شامل کاربری تجاری، فودهال و اتاق مادر و کودک هستند. طبقه یک مخصوص کاربری تجاری است. طبقه دو کاربری تجاری و اتاق مادر و کودک قرار دارد. طبقه سوم دارای کاربری تجاری و نمازخانه است. طبقه چهارم نیز تجاری است. طبقه پنجم کاربری تجاری و فوت کورت و همچنین شهربازی در این طبقه قرار دارد. طبقه ششم نیز سینما در آن قرار گرفته است. پردیس سینمایی دارای 8 سالن است و بسیارمجهز و مدرن ساخته شده است.

با وجود اهمیت فراوان مراکز خرید برای جوامع شهری، مجتمع تجاری و تفریحی نیایش مال در تهران به عنوان یکی از مراکز خرید پرطرفدار با معماری خاصی  توانسته است با ارائه امکانات گسترده ای، تجربه خریدی عالی را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. این مجموعه با ۵ طبقه تجاری و امکانات متنوع، به عنوان یک مرکز خرید متفاوت و امکاناتی همچون سینما، رستوران و فروشگاه‌های مختلف، تجربه‌ای جذاب را برای علاقمندان به خرید و تفریح فراهم کرده است. اما با تمامی امکانات عالی موجود در این مرکز، مشکل بزرگ آن نداشتن ایمنی جانی با توجه به غیر استاندارد بودن حصارهای شیشه ای ما بین طبقات است.

با وجود اینکه این مرکز خرید دارای اماکن زیادی برای تفریح و خرید است اما موضوعی که در اینجا به آن توجه می شود، وجود حصارهایی است شیشه ای که طبقات این مرکز خرید را به هم وصل می کند، حصارهای شیشه ای که زنگ خطری است برای نیایش مال، روزانه افراد زیادی وارد این مرکز خرید می شوند، جمعیت زیادی که در یک لحظه ممکن است باعث فرو ریختن این حصارها شده و سبب مرگ افراد زیادی شوند. اخطار پشت اخطار به مدیر عامل این مرکز خرید داده شده است اما کو گوش شنوا ! باید برای این مرکز کاری کرد وگرنه جان خود و عزیزانمان در خطر است.

با توجه به تجربه ای که از رفتن به این مکان داشته می توان گفت، مکانی مناسب برای خرید یا سرگرمی در تهران است و همچنین دارای امکانات رفاهی عالی است. این مجتمع  ، تنها یک مرکز خرید نیست، بلکه یک مقصد سرگرمی کامل با فروشگاه ها، فودکورت  و رستوران ها، سینما و باشگاه ورزشی، سالن همایش،شهر بازی، سالن گیمینگ است اما بزرگترین مشکل مجتمع حصارهای شیشه ای است، این حصارها متاسفانه استاندارد نبوده و احتمال اینکه با رفت و آمد خریداران و جمعیت زیاد باعث مشکلات جدی شوند قطعا وجود دارد. نباید فرصت را از دست داد، علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد.

 آتش نشانی در سال 1397 دستورالعمل هایی را برای ایمنی به بازار ارائه کرده است. این دستورالعمل ها در  تمامی شهرداری های کلان شهرها قابل اجرا است. اجرایی شدن این دستورالعمل های ایمنی و استاندارد با تمامی دستگاه ها سازمان صمت و اداره کار و حتی هیئت امناهای مجتمع ها و پاساژهای تجاری مکاتبه شده است. باید این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد زیرا جان مردم در خطر است.

حادثه در کمین نیایش مال تهران
 

مرکز خرید نیایش مال از ساعت 10 صبح تا 12 شب همه روزه باز است. مرکز خرید در  این ساعات همیشه جمعیت زیادی را به خود می بیند، به خصوص در طبقه هم کف و متاسفانه با توجه به اینکه حصارهای رفت و آمد شیشه ای و غیر استاندارد هستند همیشه ممکن است با فشار جمعیت شکسته شده  احتمال سقوط زیاد است. کمتر کسی می داند که این حصارهای شیشه چه معایبی دارد. در اینجا لازم می دانیم برخی از معایب این نوع حصارها را بیان کنیم تا فکری برای این موضوع خطیر شود.

نصب حصارهای شیشه‌ای در این مرکز ممکن است به خاطر معایب ایمنی مرتبط با خود این نوع حصارها، به چالش کشیده شود. برخی از خطرات ایمنی که ممکن است در نصب حصارهای شیشه‌ای وجود داشته باشد عبارتند از: خطر شکست‌پذیری در شیشه زیاد است و  شیشه به خودی خود آسیب‌پذیر است. اگر شیشه‌های حصار شکسته شوند، می‌تواند سبب یک واقعه هولناک شد. خطر آسیب به افراد زیاد است، شکستن شیشه‌ها می‌تواند به آسیب‌رسانی به افراد نزدیک منطقه حصار منجر شود. قطعات شیشه‌ای آسیب جسمی به فرد می زند. با هجوم جمعیت زیاد و شل شدن حصارها فاجعه ای عظیم رخ می دهد و جان بسیاری از افراد در این مجتمع در خطر است. بنابراین مدیریت باید تلاش کند تا این حصارها تعویض شده و خطر را پیش بینی و به موقع دست به کار شود.

درباره‌ی زهره موحدی

همچنین ببینید

مسابقات انتخابی جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳

برنامه و نتایج مرحله‌ی نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳

۱۲ تیم که موفق شدند به مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *