مهارت های تصمیم گیری در مدیریت

تصمیم گیری در مدیریت برای ایجاد یک تجارت موفق امری بسیار حیاتی است. رهبران مشاغل باید تصمیمات درستی بگیرند و به آن‌ها با اعتقاد راسخ جامه عمل بپوشانند. خوشبختانه تصمیم گیری مهارتی است که می‌توان آن را آموخت و تقویت کرد. ادامه‌ی مطلب راهنمای جامعی است در خصوص مهارت‌های تصمیم گیری در مدیریت که نحوه تصمیم گیری صحیح را به شما می‌آموزد و لیستی از مهارت‌هایی را که می‌توان روی آن‌ها کار کرد تا یک مدیر و رهبر قوی‌تر شد را ارائه می‌دهد.

بهترین مهارت ها در تصمیم گیری های مدیریت

تصمیم گیری درست در هر مسئله‌ای می‌تواند آینده هر فرد را در جهت آینده‌ای خوب تضمین کند. مهارت تصمیم گیری نیاز به تمرین دارد. محققان معتقد هستند کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند تصمیمات بهتری را در زندگی خود می‌گیرند، زیرا که آن‌ها به راحتی می‌توانند وجود مختلف مسئله را از هم جدا کنند و نگرانی‌ها و اضطراب مربوط به مسائل دیگر را در تصمیم خود دخالت ندهند. گاهی ‌اوقات افراد در شرایطی قرار می‌گیرند که انتخاب یک تصمیم خوب در آن شرایط بسیار دشوار است. این شرایط می‌تواند به دلیل اهمیت مسئله یا استرسی که فرد در آن موقعیت دارد داشته باشد.

بیشتر بدانید :‌ مدیریت زمان ( تکنیک پومودورو ) برای مدیریت کارها 

مهارت های تصمیم گیری در مدیریت

تصمیم گیری از جمله مهم‌ترین مهارت‌های زندگی می‌باشد که هدف و مسیر هر فرد و آینده یک فرد را شکل می‌دهد. بسیاری از افراد می‌داند که موفقیت و پیشرفت، تحت تاثیر مستقیم تصمیم‌های خوب می‌باشد. برای تصمیم‌ گیری درست و خوب باید معنا و مراحل تصمیم را تشخیص داد و از تصمیمات بد در گذشته خود درس عبرت گرفت.

به صورت ساده می‌توان گفت، تصمیم گیری به معنای انتخاب کردن بین دو یا چند مسئله مختلف می‌باشد. در فرایند گسترده‌تر، گرفتن یک تصمیم خوب شامل انتخاب بین راه‌ حل‌‌های ممکن برای یک موضوع است.

امکان دارد تصمیم گیری با روندی شهودی یا استدلالی یا ترکیبی از این دو، صورت گیرد. روند شهودی به معنای استفاده از ندای درونی یا شهود می‌باشد. شهود ریشه در واقعیت ندارد بلکه بر اساس برداشت و درک شما است.

روند استدلالی یعنی از جمع بندی اطلاعات و آمار موجود در زمینه مورد نظر و شواهد استفاده شود. به یاد داشته باشید که شهود روش قابل قبولی برای تصمیم گیری می‌باشد، اما عموما برای تصمیمات سریع یا ساده مناسب‌‌تر است.

تصمیمات پیچیده‌‌تر باید با روشی ساختار یافته‌تر و رسمی‌‌تر صورت گرفته شود که معمولا شامل هر دو روش استدلالی و شهودی و می‌شود.

چگونه تصمیمات بهتری بگیریم؟

گاهی اوقات انسان‌ها در شرایط حساس و سخت، احساس می‌کنند که نمی‌توانند به خوبی تصمیم بگیرند و همچنین گاهی نیز به خاطر تصمیم‌های اشتباهی که در گذشته گرفته‌اند نمی‌توانند به خود اعتماد داشته باشند. به دلیل اینکه فرد در شرایط بحرانی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و همین امر سبب شک و تردید فرد شده و باعث می‌شود او احساس می‌کند قدرت تصمیم گیری خود را از دست داده است.

مدیران بصورت روزانه انتخاب‌ها و تصمیماتی دارند که می‌تواند بر تجارت روزانه آن‌ها تأثیر بگذارد. برای اطمینان از اینکه آن‌ها مسیر درستی را ترسیم می‌کنند، می‌بایست تصمیمات اخذ شده در مورد یک موضوع کاملاً بررسی شود، از مناسب ترین اطلاعات استفاده شود و تأثیرات مورد نظر تحت نظر قرارگیرد که این چارچوب بصورت گام به گام بهترین نتایج را تضمین می‌کند، چه تصمیمات روی یک تیم کوچک تأثیر بگذارد و چه بر کل تجارت.

  1. مسئله را تعریف کنید: در حین بیان مساله سوال کنید، از مشارکت کنندگان اصلی بازخورد بگیرید، از همه زوایای ممکن به وضعیت نگاه کنید. هرچه موضوع را به طور کامل‌تر درک کنید، تصمیمات شما آگاهانه‌تر خواهد بود.
  2. اطلاعات را مرور کنید: تا آنجا که ممکن است داده‌های مرتبط را جمع آوری کنید. اگر تصمیم بزرگ‌تری را در نظر دارید، وظایف جمع آوری داده را به اعضای تیمی که در حوزه کاری خود دارید واگذار کنید اعضایی که می‌فهمند دقیقا چه چیزی را جستجو کنند و شما تنها به مرور اطلاعات بپردازید.
  3. ارزیابی همه گزینه ها: جوانب مثبت و منفی هر یک از اقدامات احتمالی را در نظر بگیرید تا مشخص شود کدام مسیرها بهترین شانس موفقیت را دارند.
  4. یک روش عملی را انتخاب کنید: و پس از انتخاب مسیر سعی کنید رو به جلو روید.
  5. برنامه خود را اجرا کنید: یک برنامه واضح، مشخص و عملی تنظیم کنید و در مورد اجرای آن با کارمندان ارتباط برقرار کنید و سوالات و ابهامات شکل گرفته شده را برطرف کنید.
  6. نتایج را ارزیابی کنید: هر عملی که انجام می‌دهید یک فرصت یادگیری است. نتایج را کنترل کنید تا مشخص شود کدام یک از مهارت‌های تصمیم گیری شما نیاز به پیشرفت دارند. آیا :
    داده‌های درستی در دسترس دارید؟
    آیا گزینه‌های مطلوب را در نظر می‌گیرید یا تشخیص می دهید؟
    ارتباط کافی با کارمندان خود برقرار است؟
  7. خود را برای آینده آماده کنید: تغییراتی را ایجاد کنید که برای برنامه‌های جدید به آن‌ها نیاز دارید. توجه داشته باشید چه عواملی موثر بوده و چه عواملی موثر نبوده تا بتوانید در آینده تصمیمات بهتری بگیرید.

مهارتهای تصمیم گیری در مدیریت

مهارت های کلیدی برای تصمیم گیری های موثر در مدیریت :

که این مهارت‌ها، مهارت‌هایی هستند که توانایی‌های تصمیم گیری در مدیریت را به خوبی تقویت می‌کنند.

  • حل مسئله: توانایی شناسایی مسئله و یافتن راه حل برای تصمیم گیری بسیار مهم است. مهارت‌های قوی حل مسئله به شما کمک می‌کند تا تحت فشار آرام باشید و بهترین راه حل‌های ممکن را شناسایی کنید.
  • تجزیه و تحلیل داده ها: توانایی انجام تجزیه و تحلیل توسط خود یا تفویض اختیار آن‌ها به کارمندان و همچنین انتخاب اطلاعات مناسب بسیار مهم است. علاوه بر آن باید بدانید که به چه نوع داده‌ای نیاز دارید نیز بسیار مهم می‌باشد.
  • مدیریت زمان: برخی از انتخاب‌ها نیاز به اقدام سریع دارند که توانایی تصمیم گیری صحیح و آگاهانه در بازه زمانی مناسب، بسیار مهم است.
  • ارتباطات:توانایی برقراری ارتباط صریح و موثر در تصمیم گیری‌ها امری حیاتی است و شما باید ارتباطاتتان را با افراد مناسب گسترده‌تر کنید تا از دانش و اطلاعات آن‌ها بهره مند شوید.
  • گوش دادن آگاهانه: گوش دادن آگاهانه شما را از پیشرفت پروژه‌ها، روند کار و نحوه فعالیت کارکنان در کار مطلع می‌کند. و علاوه بر موارد فوق با گوش دادن آگاهانه می‌توانید به اطلاعاتی که در زمان تصمیم گیری به آن‌ها نیاز دارید به سادگی دست پیدا کنید.
  • فروتنی: گاهی اوقات، مهم‌ترین مهارت یک تصمیم گیرنده واقف بودن به این موضوع است که گاهی راه حل کارمند دیگر، ممکن است از راه حل من بهتر باشد. بنابرین لازم است همیشه فروتنی به خرج دهید و فارغ از این که چه کسی راه حل را ارائه می‌دهد، بتوانید انتخاب درستی انجام دهید.
  • میانجیگری: گاهی اوقات مدیریت باید در نقش شخص ثالث یا میانجیگر ظاهر شود و به اختلاف نظرات مذاکره پایان دهد و منصفانه عمل کردن مدیر در ارزیابی نظر هر یک از کارکنان  و درگیری گسترده آن‌ها بسیار مهم است.
  • برنامه ریزی: تصمیمات تجاری اغلب شامل مشکلات احتمالی است. برنامه ریزی خوب به تیم شما کمک می‌کند تا از عقب ماندگی‌های غیرمنتظره جلوگیری کند.
  • رهبری: اگر نتوانید دیگران را با خود همراه کنید، تصمیمات عالی شما خیلی ارزش نخواهد داشت. بنابرین  ابتدا سعی کنید دیگران را با خود همراه کنید سپس تصمیمات مهم اخذ کنید چرا که با همراه نبودن دیگران و نداشتن تیم، نقش رهبری بی‌معنا خواهد بود.

تصمیم گیری موثر درمدیریت

مهارت های تصمیم گیری در مدیریت

آنچه باید در مورد تصمیم گیری بدانید

تصمیم گیری برای هر شغلی فرآیندی حیاتی است. هنگامی که تصمیم گیری به درستی انجام شود راحت‌تر و موثرتر عمل خواهید نمود.

تصمیم گیری شامل شواهد و ترکیب آن با تجربیات گذشته برای یک انتخاب هوشمندانه است.

وقتی فرصت‌های شغلی اجازه دهد و از هر تصمیمی که بگیرید دفاع کنید، و هر چه بیشتر در مراحل تصمیم گیری وقت بگذارید و تجربه بیشتری کسب کنید، به عنوان یک تصمیم گیرنده، موثرتر خواهید عمل نمود.

سوالات متداول تصمیم گیری

در تصمیم گیری همواره سوالات بسیاری مطرح است که در اینجا پاسخ به دو سوال متداول آن آورده شده است:

اهمیت داده‌ها در تصمیم گیری چیست؟

هنگامی که داده‌های خوبی دارید، شانس بیشتری برای پیش بینی دقیق نتایج اقدام مورد نظر خود دارید و علاوه بر آن، با داشتن داده‌های متنوع، اطلاعات بهتری برای ترغیب دیگران در مشارکت برای عملی نمودن تصمیم صحیح خود خواهید داشت.

چگونه می‌توانید تصمیم گیری اخلاقی را ترویج کنید؟

تصمیم گیرندگان اخلاقی تأثیر تصمیمات خود را در جامعه و خط اصلی شرکت در نظر می‌گیرند و همچنین آن‌ها سایر کارمندان را نیز  تشویق می‌کنند که تصمیمات اخلاقی را به طور موثر اتخاذ و اجرا کنند.

تصمیم گیری اخلاقی شرکت شما را قادر می‌سازد تا در عین اینکه یک نیروی مثبت در جامعه است بطور موثر نیز پیشرفت کند.

 

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *