مدیریت مالی در ازدواج | چگونه خرج ها را مدیریت کنیم؟

مدیریت مالی و بحث مسائل اقتصادی در زندگی مشترک بحث بسیار مهمی است. لازم است که هر دو نفر در زندگی مشترک از ابتدا با هم صادق باشند، در مورد مسائل مالی همفکری داشته باشند. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی بحث مدیریت مالی در ازدواج می‌پردازیم.

مدیریت مالی در ازدواج

بهتر است که در ابتدای زندگی مشترک‚ زوجین درباره مسائل مالی با هم صحبت کنند. هم فکری و گفتگو درباره مسائل مالی و اقتصادی خانواده در همان ابتدای زندگی مشترک باعث می‌شود که با دید بهتر آینده خود را برنامه ریزی کنید. داشتن پیشرفت در زندگی‚ رسیدن به اهداف و داشتن آینده روشن در گرو این تصمیمات شماست. پس بهتر است که بدون جر و بحث به گفتگو در این مورد بپردازید. در ادامه این مقاله از نیمه شب به برخی از مواردی که برای این کار باید رعایت کنید اشاراه خواهیم کرد.

مدیریت مالی در زندگی مشترک
مدیریت مالی در ازدواج

صداقت داشته باشید

باید بدانید که داشتن صداقت اصل بسیار مهمی در همه زمینه‌ها در زندگی مشترک است. ناراستی در هر موضوعی می‌تواند اعتماد را از بین ببرد و مشکل ساز باشد. از آنجایی که در این موضوع بحث زندگی مشترک و اعتماد در آن مطرح است‚ اهمیت صداقت در آن دو چندان می‌شود. بسیاری از زوج‌های جوان به خاطر صداقت نداشتن طرف مقابل، در مورد مسائل مالی و مدیریت مالی در ازدواج دچار مشکل می‌شوند. پنهان کاری نکنید‚ دروغ نگویید و شفافیت داشته باشید.

درباره مسائل مالی صحبت کنید

بهتر است که پیش از ازدواج در رابطه با مسائل اقتصادی گفتگو کنید و به توافق برسید. حتما درباره اهداف، برنامه‌ها و نیازهای خود با شفافیت و صداقت صحبت کنید. به یاد داشته باشید که این گفتگو بعد از ازدواج کار سخت‌تری خواهد بود. پس حتما پیش از ازدواج این کار را انجام دهید. درباره اولویت‌ها و اهداف خود گفتگو کنید و هر دو برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید و یک نظام مالی مناسب برای آن در نظر بگیرید.

اگر پیش از ازدواج این کار را انجام نداده‌اید حتما در اولین فرصت درباره امور مالی با هم صحبت کنید. این کار باعث می‌شود جایگاه یکدیگر را درباره امور مالی درک کنید و انتظارات یکدیگر را بدانید. باید حساب‌ها‚ بدهی‌ها و درآمد یکدیگر را بدانید. همچنین در مورد مخارج و پس انداز، با هم صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که هرگز بر اساس زندگی دیگران مخارج زندگی خود را تعیین نکنید. شما با توجه به درآمد زندگی خودتان و با در نظر گرفتن مخارج‚ پس انداز و … هزینه‌های خود را مشخص کنید. خرج کردن بدون محدودیت پول باعث می‌شود که بعد از مدتی هیچ پس اندازی نداشته باشید یا این که بدهی زیادی داشته باشید.

مدیریت مالی در ازدواج
مدیریت مالی در ازدواج

پس انداز کنید

شاید بسیاری از زوج‌های جوان به خاطر بی تجربگی تا مدت‌ها به فکر پس انداز کردن پول نباشند. اما باید بدانید که افراد با تجربه حتما آینده نگر هستند و بدون محدودیت پول‌هایشان را خرج نمی‌کنند. در صورت وقوع بسیاری از اتفاقات غیر قابل پیش بینی شما نیاز به پول زیادی خواهید داشت. این اتفاقات می‌تواند شامل بیماری‚ از دست دادن کار‚ فاجعه طبیعی و … باشد. پس بهتر است که پیش از این که پشیمان شوید شروع به پس انداز کردن پول بکنید و این کار را در اولویت قرار دهید. این کار باعث آسودگی شما و مدیریت مالی بهتر نیز خواهد شد.

درباره پس انداز بلند مدت هم باید بدانید که این کار را هر چه زودتر آغاز کنید بهتر است. حتی می‌توانید حساب پس انداز جداگانه برای بازنشستگی داشته باشید. این کار می‌تواند حتی با مقادیر کم پول به صورت ماهانه آغاز شود تا در دراز مدت به مبلغ قابل توجهی تبدیل شود.

برای مدیریت مالی در ازدواج بودجه بندی کنید

یکی از ارکان مهم برای مدیریت مالی در ازدواج بودجه بندی ماهانه است. شما باید بودجه هر ماه را مشخص کنید. یعنی با همفکری یکدیگر باید مشخص کنید که در ماه باید چه مقدار به پرداخت بدهی، چه مقدار به اجاره خانه‚ چه مقدار به هزینه کردن مایحتاج خانه‚ چه مقدار به پس انداز و … اختصاص پیدا می‌کند. حتی برای تفریح و مسافرت هم بودجه اختصاص دهید. البته که احتمالا مجبور شوید مواردی مانند مسافرت را هر چند ماه یکبار در نظر بگیرید. سرمایه شخصی شما اجازه می‌دهد که ایده‌های مناسبی برای درآمد و مخارج به ذهن شما برسد.

بودجه و مخارج خود را در چند ماه گذشته بررسی کنید و تا جای ممکن هزینه را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که برای مواردی مانند تعمیر و نگهداری ماشین‚ پزشک و … نیز بودجه‌ای اختصاص دهید. این بودجه بندی را یادداشت کنید و حتما در انتهای ماه بررسی کنید که هزینه اضافی نکرده باشید. البته اپلیکیشن‌های بسیاری برای این کار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. تمام تلاش خود را بکنید تا هزینه کمتری داشته باشید و ولخرجی نکنید. این کار باعث می‌شود که پس انداز شما زیاد شود.

مدیریت مالی در زندگی مشترک
مدیریت مالی در ازدواج

از بدهی دوری کنید

سعی کنید به همراه همسر خود برنامه‌ای را برای دور ماندن از بدهی تنظیم کنید. این کار می‌تواند یک اقتصاد سالم برای زندگی مشترک شما به همراه داشته باشد. داشتن بدهی در زندگی حتی در دوران مجردی هم می‌تواند ضربه زیادی به اقتصاد وارد کند. حتی اگر مجبور هستید که وام بگیرید با تحقیق به دنبال وامی با کمترین میزان سود باشید.

مسئولیت پذیری در مدیریت مالی در ازدواج

زندگی مشترک یعنی مسئولیت برای هر دو نفر. پس هرگز نمی‌توان گفت که مشکلات در زندگی مشترک باید به عهده یکی از زوجین باشد. مسئولیت‌ها در زندگی مشترک باید به صورت برابر بین دو نفر تقسیم شود. هر دو نفر باید مخارج زندگی مشترک را به عهده داشته باشند. به یاد داشته باشید که اگر بار مسئولیت اقتصادی خانواده به عهده یک نفر باشد‚ ممکن است شرایطی پیش بیاید که دیگری بسیار متضرر شود. مثلا اگر اتفاقی برای او بیافتد‚ دیگری تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت.پس بهترین کار این است که مسئولیت مالی خانواده بر عهده هر دو نفر باشد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ایده دکوراسیون فرانسوی

ایده‌های خلاقانه برای سبک دکوراسیون فرانسوی در خانه

دکوراسیون فرانسوی یکی از سبک‌های دکور مطرح اروپایی است که از شاخصه‌های لوکس و اشرافی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *