سفر به روستای بی‌همتای کندوان در تبریز

اهل سفر به روستاهای ییلاقی و کوهستانی هستید؟‌ در تبریز روستایی خوش آب‌و‌هوا و خاص وجود دارد که توریست‌های خارجی را هم به سمت خود کشانده است! جایی که با نام روستای کندوان شناخته می‌شود و از معدود روستاهای صخره‌ای جهان است. معماری عجیب خانه‌های تاریخی این روستا که هنوز هم مسکونی است، حال‌و‌هوای سفر در زمان و زندگی در روستایی تمام‌عیار را برای شما می‌سازد!

امروز می‌خواهیم دست‌تان را بگیریم و به سمت تبریز و روستای بی‌همتای کندوان سفر کنیم. در کوچه و پس‌کوچه‌های این روستا قدم بزنیم و چند روزی را در این خانه‌هایی که اصلا شباهتی به خانه‌های شهری ندارند، اقامت کنیم. پس با ما همراه باشید!

 

بهترین زمان برای سفر به کندوان

مقصد شما جایی ییلاقی و سردسیر است. روستایی که حتی در تابستان هم هوای خنک و مطبوعی دارد. اما پاییز و زمستان به علت بارش‌های مداوم برف و باران هوا بسیار سرد می‌شود و مسیر رسیدن به روستا یخ‌زده و خطرناک خواهد بود.

با ورود به فصل بهار، زمین نفسی دوباره می‌کشد و از سرمای هوا کاسته خواهد شد. با ورود به تابستان هوا معتدل می‌شود و بهترین زمان برای سفر به کندوان فرا می‌رسد. در این روستا خبری از روزهای کلافه‌کننده گرم و داغ تابستانی نخواهد بود و هرگز به کولر و وسایل سرمایشی احتیاج پیدا نخواهید کرد!

خانه های مخروطی شکل روستای کندوان

معماری کله‌قندی خانه‌های کندوان

کندوان یا گون دوقان به معنی محل طلوع خورشید، نام روستایی در حوالی شهرستان اسکو تبریز است. در این روستای باستانی به دلیل فعالیت آتشفشانی کوهستان سهند و بارش برف و باران، طی هزاران سال پیاپی کران‌هایی (کله قند) شکل گرفته است که مردم محلی با کنده‌کاری آن‌ها، برای خود خانه ساخته‌اند.

در روستای کندوان خانه‌ها به شکل توده‌های مخروطی و هرمی‌شکلی هستند که شبیه به کندوهای زنبورعسلند. امکانات این خانه‌ها شامل صندوق، تنور، اتاق‌ها، آشپزخانه و‌… می‌شود و قطر هر کدام از دیوارها به ۲ تا ۳ متر می‌رسد!

این روستا به علت معماری خاص خانه‌ها، در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. در جهان تنها سه روستای صخره‌‌ای وجود دارد که کندوان یکی از آن‌ها است. دو روستای دیگر شامل روستای کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا هستند که برخلاف روستای کندوان، کسی در آن‌ها ساکن نیست!

اجاره خانه و سوئیت در کندوان با اتاقک

کندوان کجاست؟

برای این‌ که بدانیم روستای کندوان کجاست، باید در نقشه به سمت شمال غرب کشور برویم. وارد تبریز شویم و در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو، از دور روستای کله‌قندی را ببینیم و از نزدیک با زندگی روستایی و جذاب آن‌ها آشنا شویم. فاصله کندوان تا تبریز چیزی حدود ۶۲ کیلومتر است.

فاصله کندوان تا تهران هم، حدود ۶۷۰ کیلومتر است که با خودروی شخصی ۷ ساعت و نیم زمان می‌برد. برای رسیدن به این روستا باید از شهرهای قزوین، خرم‌دره، ابهر، زنجان، میانه، هشت‌رود و بستان آباد گذر کنید تا در نهایت به تبریز برسید. از آن جا هم به سمت جنوب غربی تبریز بروید تا سروکله شهر اسکو پیدا شود. سپس به سمت روستای کندوان حرکت کنید تا به این ترتیب به مقصد برسید.

با هواپیما یا اتوبوس هم می‌توانید خودتان را به تبریز برسانید و ادامه مسیر تا اسکو را با تاکسی یا اتوبوس پیمایش کنید. در اسکو مینی‌بوس‌هایی به مقصد روستای کندوان حضور دارند که می‌توانید از آن‌ها برای رسیدن به مقصد استفاده کنید.

در سال حدود ۳۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از روستای کندوان بازدید می‌کنند و تجربه اقامت در خانه‌های کله‌قندی را برای چند روز می‌چشند!

 

محصولات و سوغات کندوان

حیف است تا کندوان بروید و از محصولات اصیل این روستا غافل شوید! سوغات معروف کندوان و سایر روستاهای دامنه کوه سهند، عسل است. پس اگر دنبال عسل مرغوب و اصل می‌گردید، عسل کندوان را از این روستا تهیه کنید.

علاوه‌براین، در این روستا می‌توانید گردوهای خوشمزه، شیره انگور ناب، بادام درختی و گیاهان دارویی نیز به عنوان سوغات بخرید و به خانه ببرید.

اما همه سوغات کندوان یک‌ طرف و صنایع دستی آن طرف دیگر! زنان و مردان محلی کندوان بسیار خوش‌سلیقه و هنرمندند، آن‌ها با نخ و پشم دام‌های خود دست‌سازه‌هایی را خلق می‌کنند که از دیدن آن‌ها حیرت‌زده خواهید شد. روسری‌های دست‌دوز، جاجیم‌های خوش طرح و نقش، گلیم و… از جمله صنایع دستی روستای کندوان محسوب می‌شوند.

اقامتی راحت و مطمئن در روستای کندوان

بدون‌شک با دیدن روستای کندوان و خانه‌های جالب و متفاوت آن، دلتان اقامت در این خانه‌های عجیب را می‌خواهد!

خانه‌هایی صخره‌ای که با همکاری بلندمدت باد و باران و آتشفشان به‌وجود آمده‌اند و اتاق‌های آن را دست انسانی مهربان شکل داده است. خوشبختانه مردم محلی از این خانه‌ها کم ندارند و به‌راحتی به مسافران اجاره می‌دهند.

شما می‌توانید برای اقامت در روستای کندوان به سایت اتاقک مراجعه کنید. این سایت تمام روستاها و شهرهای ایران را پوشش می‌دهد و قیمت خانه‌های آن بسیار به‌صرفه‌تر از پرداخت حضوری است. در نتیجه برای اقامتی راحت و مطمئن در این روستا، پیش از سفر به سراغ سایت اتاقک بروید. تصاویر خانه‌های روستایی کندوان را ببینید. قیمت‌ها را بررسی و مقایسه کنید و اقامتگاهی متناسب با بودجه و سلیقه خود پیش از سفر به کندوان رزرو کنید. چراکه در تابستان اقامتگاه‌های خوب زود پر می‌شوند و اگر بخواهید پس از رسیدن به مقصد اقدام کنید، ممکن است جای مناسبی گیرتان نیاید.

توجه داشته باشید که اقامت در این روستا به علت ویژه بودن خانه‌ها و تعداد محدود آن‌ها، ارزان نیست. شما می‌توانید در سایت اتاقک تصاویر آپارتمان‌های مبله و سوئیت‌های نقلی تبریز و اسکو را هم ببینید و در صورت تمایل جایی با امکانات کامل‌تر اجاره کنید. به این ترتیب پس از گردش در روستای کندوان می‌توانید به اقامت رزروشده خود برگردید و دغدغه جا و مکان نداشته باشید. سفرتان خوش!

منبع: https://www.otaghak.com/

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

تور طبیعت گردی گیلار

پرطرفدارترین تورهای پاییزی در بین ایرانیان کدام است؟

سفر به دریا، ساحل، جنگل، کوهستان، کویر، آبشار، چشمه‌های آب معدنی و هرجایی که بخشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *