قرص های ضد بارداری و نحوه و زمان مصرف آنها

قرص های جلوگیری از بارداری نوعی دارو با هورمون است. قرص های جلوگیری از بارداری بصورت بسته بندی می  باشند و شما هر روز 1 قرص می خورید. اگر همیشه قرص خود را به موقع مصرف کنید ، این قرص بی خطر ، مقرون به صرفه و موثر است.و همچنین این قرص ها علاوه بر جلوگیری از بارداری ، فواید سلامتی دیگری نیز دارد. در ادامه مطلب با ما باشید تا بیشتر با قرص های ضد بارداری و نحوه و زمان مصرف آنها آشنا شوید :

قرص ضد بارداری

انواع قرص ضد بارداری

دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد:

قرص های ترکیبی (ضد بارداری خوراکی ترکیبی یا COC)

قرص های ترکیبی که هم استروژن دارند و هم پروژستین و این نوع قرص ها رایج ترین نوع قرص های ضد بارداری در میان مردم و داروخانه ها  هستند

و قرصهایی که فقط پروژستین (با نام مستعار POP یا مینی قرص) دارند.

قرص های جلوگیری از بارداری چگونه از بارداری جلوگیری می کنند؟

قرص ضد بارداری با جلوگیری از اتصال اسپرم به تخمک کار می کند. هنگامی که اسپرم با تخمک پیوند می خورد ، لقاح نامیده می شود.

هورمون های موجود در قرص با خیال راحت تخمک گذاری را متوقف می کنند. بدون تخمک گذاری ، تخمک برای لقاح اسپرم وجود ندارد ، بنابراین بارداری اتفاق نمی افتد.

هورمون های قرص همچنین مخاط دهانه رحم را ضخیم می کند. این مخاط دهانه رحم ضخیم تر ، اسپرم را مسدود می کند ، بنابراین نمی تواند به سمت تخمک شنا کند – مانند محافظ چسبنده.

چگونه می توانم قرص ها را به بهترین شکل مصرف نمایم ؟
فراموش کردن قرص ها ، از دست دادن بسته ، پر نکردن نسخه به موقع – اینها دلیل اصلی باردار شدن افراد در هنگام استفاده از قرص است. خوب است که از قبل برنامه ریزی کنید و به بهترین روش استفاده صحیح از قرص فکر کنید. در اینجا چند روش وجود دارد که به شما کمک می کند هر روز قرص خود را مصرف کنید:

از برنامه یادآوری کنترل بارداری استفاده کنید یا زنگ ساعت را روی تلفن خود تنظیم کنید.

بسته قرص خود را در کنار چیزی که هر روز استفاده می کنید (مانند مسواک یا شارژر تلفن) نگه دارید.

قرص های خود را در کیف خود نگه دارید تا همیشه همراه شما باشند.

با دوستان یا اعضای خانواده خود که هر روز دارو مصرف می کنند ، دوستان قرصی باشید و به خاطر آوردن یکدیگر کمک کنید.

شریک زندگی شما می تواند به شما یادآوری کند.

و در کل تمام کارهایی را انجام دهید که به شما کمک کند قرص خود را همیشه به موقع مصرف نمایید .

آیا قرص در برابر بیماریهای مقاربتی محافظت می کند؟
جواب مسلما منفی است و حقیق امر این است که قرص ها تنها در جلوگیری از بارداری واقعاً خوب عمل می کنند اما از شما در برابر عفونت های مقاربتی محافظت نمی کند.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

نکته : قرص های ضدبارداری از بیماری های مقاربتی به هیچ عنوان محافت نمی نماید و اگر می خواهید در مقابل این بیماری ها محافظت شوید کاندوم گزینه ی امن تری برای این مورد خواهد بود .

خوشبختانه استفاده از کاندوم در هر زمان رابطه جنسی واقعاً احتمال ابتلا به بیماریهای مقاربتی یا انتشار آن را کاهش می دهد. کاندوم همچنین از بارداری محافظت می کند – بنابراین استفاده از کاندوم + قرص های ضد بارداری در کنار هم باعث محافظت در برابر بیماری های مقاربتی و قدرت عالی برای جلوگیری از بارداری می شود.

آیا می توانم در دوران شیردهی قرص مصرف کنم؟
قرص ترکیبی ضد بارداری حاوی استروژن است که می تواند تولید شیر را کاهش دهد. اگر از شیر مادر تغذیه می کنید ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به جای استفاده از قرص فقط پروژسترون توصیه کند. با این حال ، بعضی از خانمها ممکن است از زمان مصرف کامل شیر ، از قرصهای حاوی استروژن استفاده کنند و خطر لخته شدن خون در خانمها به حداقل برسد.

قرص های ضد بارداری و نحوه و زمان مصرف آنها

زمان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

شروع روز اول: اولین قرص خود را روزی که پریود می شوید مصرف کنید بنابرین پس از آن محافظت از بارداری فوراً شروع می شود ، و نیازی به پیشگیری از بارداری ندارید.

انواع بسته های قرص
اکثر خانمها قرص های خود را در بسته های 21 یا 28 گانه دریافت می کنند. همچنین می توانید بسته های گسترده 91 قرص یا 365 قرص دریافت کنید. با این نوع قرص ها ، پریود شما ممکن است نادر باشد یا خونریزی آن بسیار کمتر باشد.

قرص های 21 روزه. شما هر روز به مدت 21 روز یک قرص همزمان می خورید ، سپس قبل از شروع بسته بندی جدید 7 روز صبر کنید. در این 7 روز پریود می شوید.

قرص های 28 روزه. به مدت 28 روز هر روز همزمان یک قرص می خورید. اولین قرصهای 21-26 (بسته به مارک) دارای هورمونهای استروژن و پروژستین هستند. بقیه معمولاً قرص های غیرفعال یا ساختگی هستند. طی 4-7 روز گذشته قاعدگی خواهید داشت.

قرص 91 روزه. به مدت 84 روز هر روز همزمان یک قرص می خورید. 7 قرص آخر فقط استروژن دارند یا غیرفعال خواهند بود. در طی 7 روز گذشته پریود می شوید.

قرص 365 روزه. شما هر روز و به مدت یک سال کامل یک قرص می خورید. پریودهای شما ممکن است سبک شوند یا به طور کلی متوقف شوند.

نحوه مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

قرص خود را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید. این مسئله مخصوصاً اگر از مینی پیل فقط پروژستین استفاده کنید که حاوی حاشیه خطای کمتری نسبت به قرص های معمولی هم با استروژن و هم با پروژستین است ، بسیار مهم است.

بناببرین برای فراموش نکردن قرص ها لازم است تا زنگ ساعت را بر روی تلفن خود تنظیم کنید یا تقویمی را به عنوان یادآوری روی یخچال خود قرار دهید تا وقتی بسته ای را تمام کردید (از جمله هر قرص ساختگی) ، روز بعد اولین قرص را در بسته جدید بخورید.

نکته مهم : برخی از داروها ، از جمله آنتی بیوتیک ریفامپین و گیاهان گیاه خار مریم ، می توانند با قرص های ضد بارداری تداخل داشته باشند و از اثرات آنها بکاهند و منجر به بارداری ناخواسته گردند بنابراین در صورت مصرف این نوع داروها درکنار قرص از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده کنید.

راهکار فراموشی مصرف قرص :

قرص های جلوگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته بسیار خوب عمل می کنند. اما این بستگی به پایبندی به برنامه قرص شما دارد تا سطح هورمون های خود را در جایی که برای جلوگیری از بارداری لازم است حفظ کنید.

اگر از زمان آخرین قرص خود کمتر از 48 ساعت گذشته است:

بلافاصله دوز دیر یا حذف شده را مصرف کنید.
بقیه قرص های موجود در بسته خود را طبق برنامه منظم مصرف کنید ، حتی اگر باید دو قرص در یک روز بخورید.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

و اگر از آخرین دوز مصرفی شما بیش از 48 ساعت گذشته است:

در اسرع وقت جدیدترین قرص فراموش شده را بخورید و سایر قرصهایی را که از دست داده اید بیرون بریزید.
بقیه قرص های موجود در بسته خود را طبق برنامه منظم خود مصرف کنید ، حتی اگر برای بازگشت به مسیر درست باید دو قرص را با هم بخورید.
از پیشگیری از بارداری پشتیبان (مانند کاندوم) استفاده کنید یا تا 7 روز مستقیم قرصهای حاوی هورمون مصرف نکنید ، رابطه جنسی برقرار نکنید.

اگر هفته گذشته قرص های هورمونی موجود در بسته خود را فراموش کرده اید (روزهای 15 تا 21 بسته 28 روزه):

قرص های حاوی هورمون را به پایان برسانید و قرص های بدون هورمون را دور بریزید و روز بعد بسته جدیدی را شروع کنید.
اگر نمی توانید بلافاصله بسته جدید را شروع کنید و هم زمان از پیشگیری از بارداری پشتیبان استفاده کنید یا تا 7 روز متوالی قرصهای حاوی هورمون مصرف نکنید و در صورت امکان رابطه جنسی پر خطر برقرار نکنید.

و نکته پایانی اینکه اگر در هفته اول مصرف قرص ها را از دست داده اید و در طی 5 روز قبل رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید ، در مورد نیاز به پیشگیری از بارداری اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *