سرطان سينه بدخيم کشنده است؟

چکیده : سرطان سينه بدخيم کشنده است یا خیر؟ یکی از نگرانی های انفرادی مبتلا به سرطان سینه بدخیم است که با تشخیص زود هنگام به حداقل رسیده است.

 

سرطان سینه بدخیم به رشد غیرعادی تومورها در سینه زنان گفته می شود که رشد سلول ها به صورت غیرقابل مهاری ادامه پیدا می کند. اما باید گفت که امروزه سرطان سینه بدخیم در هر مرحله ای که باشد، پاسخ مثبتی به درمان می دهد و خطر مرگ سرطان سینه به حداقل رسیده و می توان به نگرانی درمورد اینکه آیا سرطان سینه بدخیم کشنده است یا خیر پاسخ داد که ما در این مقاله تلاش کرده ایم به آن پاسخ دهیم. لذا پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سرطان سينه بدخيم قابل درمان است؟

کم خطرترین سرطان های سینه کدامند؟

کارسینوم مجرای درجا (DCIS) شایع ترین نوع سرطان پستان غیرتهاجمی است. این نوع سرطان سینه از مجاری شیر پستان شروع می شود و غیر تهاجمی است زیرا به هیچ بافت سینه اطراف گسترش نیافته است. همچنین کارسینوم لوبولار در محل (LCIS) سرطان غیر تهاجمی پستان است که در لوبول ها (غدد تولید کننده شیر در انتهای مجاری پستان) رشد می کند. این نوع سرطان غیر تهاجمی است زیرا در هیچ بافت سینه اطراف پخش نشده است. LCIS تهدید کننده زندگی نیست، اما داشتن LCIS می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه مهاجم را در آینده افزایش دهد.

کشنده ترین سرطان سینه کدام است؟

سرطان سینه سه گانه منفی (TNBC) به عنوان یک سرطان تهاجمی با بدترین نوع سرطان سینه در نظر گرفته می شود، زیرا به سرعت رشد می کند، احتمال شیوع آن در زمان پیدایش بیشتر است و احتمال بازگشت آن پس از درمان بیشتر از انواع دیگر سرطان سینه است. چشم انداز این نوع سرطان عموماً به خوبی سایر انواع سرطان سینه نیست. میزان بقا می تواند به شما ایده دهد که چند درصد از افراد مبتلا به همان نوع و مرحله سرطان، مدت معینی (معمولاً 5 سال) پس از تشخیص هنوز زنده هستند. آنها نمی توانند به شما بگویند که چقدر زنده خواهید ماند، اما ممکن است به شما کمک کنند تا درک بهتری از احتمال موفقیت درمان شما داشته باشید.

سرطان سينه بدخيم

احتمال مرگ در سرطان سینه چقدر است؟

تعداد زنانی که در اثر سرطان سینه جان خود را از دست داده اند، به لطف تشخیص زودهنگام و بهبود درمان، از سال 1989 تا 2019، کاهش یافته است. نرخ بقای 5 ساله به شما می گوید چند درصد از مردم حداقل 5 سال پس از کشف سرطان زندگی می کنند. درصد به معنای تعداد از 100 است. میانگین بقای 5 ساله برای زنان با سرطان سینه تهاجمی غیر متاستاتیک 90٪ است. میانگین بقای 10 ساله برای زنان مبتلا به سرطان سینه تهاجمی غیر متاستاتیک 84 درصد است.

اگر سرطان به غدد لنفاوی منطقه گسترش یافته باشد، میزان بقای 5 ساله 86٪ است. اگر سرطان به نقاط دورتر از بدن گسترش یافته باشد، میزان بقای 5 ساله 29٪ است. میزان بقای سرطان سینه در زنان سیاه پوست در مقایسه با زنان سفید پوست 10 درصد کمتر است. اگرچه زنان سیاه پوست کمتر از زنان سفیدپوست به سرطان سینه مبتلا می شوند، اما میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در آنها 41 درصد بیشتر است. از سال 2007، تعداد زنان 50 ساله و بالاتر که بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست داده اند، همچنان کاهش یافته است. از سال 2013 تا 2018، میزان مرگ و میر زنان مبتلا به سرطان یک سال کاهش یافته است.

درمان سرطان سينه بدخيم

شش درصد (6%) از زنان سرطانی دارند که در زمانی که برای اولین بار سرطان سینه تشخیص داده می شود، به خارج از سینه و غدد لنفاوی منطقه گسترش یافته است. این نوع سرطان، سرطان متاستاتیک سینه “de novo” نامیده می شود. حتی اگر سرطان در مراحل پیشرفته‌ تری پیدا شود، درمان‌ های جدید به بسیاری از افراد مبتلا به سرطان سینه کمک می‌ کند تا کیفیت زندگی خود را برای مدتی حفظ کنند و احتمال مرگ در سرطان سینه کاهش دهند. توجه به این نکته ضروری است که این آمارها متوسط هستند و شانس بهبودی هر فرد به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اندازه تومور، تعداد غدد لنفاوی حاوی سرطان و سایر ویژگی هایی که بر سرعت تومور تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که تخمین شانس بقای هر فرد می تواند دشوار باشد.

درجه بندی سرطان سینه زنان

با در نظر گرفتن همه عوامل، میانگین طول درمان سرطان سینه را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • سرطان پستان در مراحل اولیه
  • سرطان پیشرفته پستان

اگر خوش شانس باشید و نشانه های سرطان سینه و بیماری خود را زود تشخیص دهید، درمان سرطان سینه شما به طور کلی بین 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید. البته با این فرض تا زمانی که تحت درمان هستید، رشد بیشتری وجود نداشته باشد. در موارد پیشرفته‌ تر، معمولاً باید انتظار حداقل 6 ماه درمان را داشته باشید. اینکه چقدر فراتر از آن است بستگی به تعداد جراحی های مورد نیاز و میزان گسترش سرطان دارد.

سیستم مرحله‌ بندی عددی برای سرطان سینه، سرطان‌ های سینه را به 4 مرحله از 1 تا 4 تقسیم می‌ کند. مرحله 1 اولین مرحله است و مرحله 4 به معنای گسترش سرطان به قسمت دیگری از بدن است.

  • مرحله 1

مرحله 1 سرطان پستان به این معنی است که سرطان کوچک و فقط در بافت پستان است یا ممکن است در غدد لنفاوی نزدیک به پستان یافت شود.

  • مرحله 2

مرحله 2 سرطان پستان به این معنی است که سرطان یا در سینه یا در غدد لنفاوی مجاور یا هر دو است. این سرطان سینه در مراحل اولیه است.

  • مرحله 3

مرحله 3 به این معنی است که سرطان از پستان به غدد لنفاوی نزدیک به سینه یا پوست سینه یا دیواره قفسه سینه گسترش یافته است.

  • مرحله 4

مرحله 4 سرطان سینه به این معنی است که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

راه های درمان سرطان سینه

برای درمان سرطان سینه زنان در مراحل اولیه، دكتر فوق تخصص سرطان سينه در تهران ممکن است درمان موضعی را توصیه کند که شامل جراحی و گاهی پرتودرمانی است. برای درمان سرطان سینه که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، تیم مراقبت شما ممکن است درمان سیستمیک را توصیه کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • شیمی درمانی
  • عمل سرطان سینه
  • هورمون درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی

اگر سرطان سینه دارید، برنامه درمانی توصیه شده شما به عوامل متعددی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • مرحله سرطان
  • محل، تعداد و اندازه تومورها
  • ویژگی های مولکولی و ژنتیکی سرطان
  • اولویت های کلی سلامت و درمان شما

جمع بندی

پیشرفت‌ در درمان‌ ها در سال‌ های اخیر، میزان بقا و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به سرطان سینه به میزان زیادی بهبود بخشیده است. سرطان سینه در حال حاضر با تشخیص زودهنگام یک بیماری بسیار قابل درمان است. تعداد فزاینده ای از درمان ها نیز برای افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک در حال افزایش است. درک بهتر انواع مختلف سرطان سینه منجر به توسعه درمان های هدفمند جدیدی شده است که به پزشکان اجازه می دهد درمان سرطان سینه زنان را با رویکرد شخصی تری آغاز کنند. دکتر وحید حریری فوق تخصص سرطان سينه، با توجه به تجربیات گذشته و مهارت در جراحی پلاستیک و ترمیمی جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان پستان به کار مشغول گردیده است. به همین دلیل با استفاده از تکنیک های جراحی پلاستیک در جراحی های درمانی و سرطان نتایج بسیار خوبی به دست آورده است.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

داروی درمان دیابت متفورمین

داروی درمان دیابت متفورمین

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *