بهترین فاصله سنی فرزندان

تشخیص بهترین فاصله سنی فرزندان یک معضل بزرگ والدین است. اگر شما یک فرزند دارید و در حال فکر کردن در مورد داشتن فرزند دوم هستید، ممکن است سوالاتی از قبیل این سوالات ذهن شما را مشغول کند :

بهترین فاصله سنی بین کودکان چیست؟

آیا با فاصله خیلی زیاد،  آنها می توانند صمیمی باشند و با هم بازی کنند؟

آیا با فاصله سنی کم فرزندان، زندگی کنترلش سخت می شود و مدیریت کارها سخت می شود؟

این یک تصمیم سخت است و قطعاً هیچ پاسخ درست یا غلطی برای آنها وجود ندارد. ما اغلب چاره ای نداریم و شرایط فردی ما برای ما تصمیم می گیرد. بسیاری از افراد برای جلوگیری از هزینه های مضاعف مهد کودک باید صبر کنند تا فرزند اولشان به مدرسه برود، در حالی که ممکن است افراد دیگر دارای مشکلات باروری باشند و این مشکل فرصت تصمیم گیری صحیح را از آنها بگیرد.

بهترین فاصله سنی بین فرزندان اول و دوم نیز می تواند به فرزند اول شما و شخصیت فردی وی وابسته باشد. هر خانواده ای متفاوت است و آنچه برای شرایط شما مفید است ممکن است برای دوست ، همسایه یا یکی از بستگان شما مفید نباشد.

بهترین فاصله سنی فرزندان

فاصله ی سنی رایج چقدر است؟
در مورد فاصله سنی بین کودکان هیچ گزینه ی “بهترینی” وجود ندارد. در واقع بهترین فاصله سنی فرزندان مطلبی کذایی است. زیرا شدیدا به شرایط زندگی هر کسی متفاوت است

با این حال وقتی بیشتر ما به “ایده آل” یا “رایج” ترین فاصله سنی بین بچه ها فکر می کنیم ، به طور کلی به یک فاصله دو تا سه ساله می رسیم.

 این یک روند منطقی است ، چرا که با آمار ملی مربوط به روند شکاف سنی در خانواده های آمریکایی مطابقت دارد.

طبق آمار سیستم ملی آمار حیاتی در CDC ، متوسط فاصله کودکان در آمریکا بین دو تا دو و نیم سال است. البته ، این آمار متوسط است و در گروه های مختلف سنی ، قومیت ها و مقاطع تحصیلی تنوع زیادی وجود دارد.

در اینجا چند نکته اصلی از این آمار آورده شده است:
فواصل کوتاهتر بین حاملگی در مادران مسن (بالای 35 سال) و مادران جوان (زیر 25 سال) بیشتر مشاهده می شود. فواصل کوتاهتر بین فرزندان در مادرانی که دارای مدرک تحصیلی عالیه هستند کاهش می یابد.
یک سوم کل زوج ها حدود 18 ماه پس از تولد فرزند قبلی خود باردار می شوند و این باعث می شود فاصله سنی متوسط بین کودکان 24 تا 29 ماه باشد. اگرچه فاصله سنی کوتاهتر نسبت به فاصله سنی بزرگتر شایع است ، اما 5٪ از زایمان ها با فاصله ی سنی بیش از 10 سال اتفاق می افتد.
نتیجه گیری : هر چند که فاصله سنی بیشتر به اندازه فاصله سنی کمتر ،معمول نیست. اما این بدان معنا نیست که فاصله سنی بیشتر، از اعتبار و ایده آل کمتری برخوردار است.
تعداد زیادی از خانواده ها با فرزندان دارای اختلاف سنی بالا وجود دارند که به همان اندازه خوشبخت و شاداب هستند که خانواده های دارای فرزند با فاصله کمتر .
بهترین فاصله سنی فرزندان

مزایای فاصله سنی زیاد

اگرچه بعضی والدین از فاصله سنی زیاد فرزندانشان پشیمان هستند ، اما در بیشتر موارد ، والدینی که چنین می کنند از بسیاری از مزایا بهره مند می شوند. بیایید برخی از مزایای شگفت انگیز فاصله بزرگ سنی بالا را با هم بررسی کنیم.

شما می توانید به هر کودک توجه فردی ویژه ای داشته باشید| بهترین فاصله سنی فرزندان

وقتی فرزندان در یک گروه سنی با اختلاف کم قرار دارند همگی به طور همزمان ممکن است به خواب ، تعویض پوشک ، تغذیه یا میان وعده و نظارت تقریباً مداوم بزرگسالان نیاز داشته باشند.
که هم برای والدین فشردگی کاری بیشتر ایجاد می کند و هم ممکن است به نحو احسنت به کودکان رسیدگی نشود.
اما اگر فرزندان شما فاصله سنی بیشتری داشته باشند، بیشتر این نگرانی ها وجود ندارد. . و شما می توانید در حالی که فرزند بزرگتر شما به تنهایی بازی می کند یا در مدرسه است ، چند ساعت خود را با کودک کوچکتر سپری کنید.
و یا در حالی که کودک کوچکتر شما در خواب است ، می توانید وقت و توجه خود را به کودک بزرگتر اختصاص دهید.

شما با فواصل بیشتر زایمان می توانید نفس راحت بکشید|بهترین فاصله سنی فرزندان

تولد نوزاد جدید برای یک مادر مساوی است با محرومیت از خواب ،محرومیت از به خود رسیدن ، کاهش توان بدنی به دلیل تغذیه نمودن نوزاد با شیر مادر و …
بدن مادر بعد از اینکه کودک به دو سالگی رسید نیاز به استراحتی حداقل یک ساله دارد تا مجدد خود را احیا کند.
فاصله بیشتر فرزندان به معنای این است که شما می توانید قبل از پذیرفتن مسئولیت سنگین و جدید دیگر چند سال خواب و آرامش و احیای جسمی و روحی دوباره داشته باشید. حتی شما می توانید به سفرها و تفریحات و کارهای شخصی خود به سادگی برسید.

بنابرین به گفته تمامی متخصصان ، تولد نوزاد دوم با قرار دادن فاصله سنی زیر سه سال آسیب بزرگی است به مادر و فرزند اول.

بهترین فاصله سنی فرزندان

رقابت کمتر بین فرزندان |بهترین فاصله سنی فرزندان

وقتی فرزندان فاصله سنی کمتری داشته باشند ، احتمالا احساس رقابت کمتری با یکدیگر دارند.
به هر حال ، آنها به احتمال زیاد در مدارس مختلف هستند ، دوستان متفاوتی دارند و در مراحل مختلف رشد و دارای اهداف متمرکز هستند.
بدیهی است که همیشه هم اوضاع به این صورت نیست. حتی گاهی شاهد آن هستیم که فرزندانی که فاصله زیادی با هم دارند بعضی اوقات با هم دعوا می کنند و اختلاف پیدا می کنند. با این حال از آنجا که حداقل یکی از فرزندان بزرگتر است ، حل اختلافات آنها معمولاً آسان تر است.

مسئولیت پذیر شدن کودک بزرگتر|بهترین فاصله سنی فرزندان

یکی از بهترین مزایای فرزندپروری بچه هایی که فاصله سنی زیادی دارند ، این است که اوقاتی پیش می آید که شما کار ضروری دارید و در این شرایط فرزند بزرگتر شما می تواند بر فرزند کوچکتر شما نظارت کند و حتی از آنها نگهداری کند.
کودک بزرگتر شما می تواند با کودک کوچکتر بازی کند در حالی که شما ، غذا درست می کنید یا یک تماس تلفنی دارید و یا در منزل نیستید و یا به یک چرت روزانه نیاز دارید.
و این حسن وجود دارد که کودک بزرگتر شما مسئولیت پذیرتر می شود و هر دو در جریان ارتباط با یکدیگر اجتماعی تر می شوند.
بنابرین این موضوع بسیار ارزشمند خواهد بود.
جمع بندی : مشارکت داشتن فرزند بزرگتر در مواردی مانند مراقبت از کودکان ، رهبری و مسئولیت پذیری را به آنها می آموزد.
همچنین سوالات بی پایان کودک کوچکتر شما از آنها ، آنها را فروتن تر و صبورتر می کند.
کودک کوچک شما بسیاری چیزها را از خواهر یا برادر بزرگترش خواهد آموخت که او را باهوش تر خواهد کرد.
و هر دو می آموزند که در روند زندگی و ارتباطات انعطاف پذیرتر و سازگارتر باشند.
بهترین فاصله سنی فرزندان
چالش های فاصله سنی زیاد
یکی از جنبه های چالش برانگیز فاصله سنی زیاد بین فرزندان این است که پیدا کردن فعالیتی که هر دو کودک به آن علاقه مند باشد تقریباً غیرممکن است. ممکن است کوچولوی شما بخواهد هر ثانیه را بیرون از خانه بازی کند ، در حالی که فرزند بزرگتر شما دیگر نمی خواهد بازی کودکانه کند یا تمایل دارد با درسش مشغول باشد.
تأخیر در باروری
تصمیم گیری در مورد میزان فاصله سنی شما در بین فرزندان تا حدودی به توانایی شما در بارداری و پایداری بارداری بستگی دارد.
اگر قصد دارید فاصله سنی فرزندان را  آنقدر زیاد کنید که خودتان هم به سن بالای 35 سال برسید باید از خطرات سخت باردار شدن یا عدم بارداری ، عوارض بارداری ، سقط جنین و نقص مادرزادی آگاهی داشته باشید. بدن هر مادر متفاوت است ، بنابراین اگر در مورد زمان بارداری و تولد در آینده سوالالی دارید باید با پزشک یا مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی محیط خود صحبت کنید.
هماهنگی برنامه های کاملاً متفاوت می تواند سخت باشد
علاوه بر هماهنگی فعالیت ها برای کودکانی که علایق بسیار متفاوتی دارند ، هماهنگی برنامه های روزمره بچه ها نیز می تواند مشکل باشد.
کودک کوچکتر شما ممکن است دقیقاً در همان زمانی که کودک بزرگتر شما باید به تمرینات فوتبال خود می رود، نیاز به بازی داشته باشد.
و یا زمانی که کودک بزرگتر در خانه است کودک کوچکتر ممکن است در خواب باشد.
نکته پایانی 
اگر فرزندانی دارید که چه فاصله سنی آنها کم است و چه زیاد بنابرین شما به عنوان والدین موظفید فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که برای همه فاصله سنی مفید است.
انتخاب مکان هایی مانند سواحل و برخی پارک ها و استخرهای شنا و سینماها و تئاترها مناسب بچه ها در هر سنی است.
سخن پایانی
انتخاب اینکه بچه هایتان از یکدیگر فاصله زیادی داشته باشند یا خیر یک تصمیم کاملاً شخصی است و هیچ کس به جز خودتان و شریک زندگی خود نمی تواند شرایط را بسنجد و این تصمیم را برای شما بگیرد.
بنابرین به خاطر فشار اطرافیان یا فشار فرزند اول اقدام به فرزندآوری نکنید و تصمیمات خود را بر اساس ترکیبی از شرایط زندگی ، ملاحظات مالی ، سن و برنامه های خود ،بنا کنید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

دز مقالات پیشین از وبسایت نیمه شب، به معرفی فواید کاندوم پرداختیم و حال امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *