حکم شرعی کاشت ناخن و مژه در دین اسلام

امروزه بانوان بسیاری به کاشت ناخن و اکستنشن یا کاشت مژه رو آورنده اند اما اینکه حکم شرعی کاشت ناخن و مژه در دین اسلام چیست موضوعی است که در این مقاله به اختصاص آن پرداخته ایم ، بنابرین جهت آشنایی بیشتر با حکم این مساله ، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

در هر دوره ای از گذشته، زنان از ابزارهای مختلفی برای زیباتر شدن استفاده می کردند. این ابزارها معمولا در حنا، سورمه و سرخاب و … خلاصه می شد، اما به مرور تنوع این وسایل بیشتر شد و امروزه شاهد کاشت مژه و ناخن، لیفت و بوتکس و غیره علاوه بر پیشرفت لوازم آرایشی هستیم.ویژگی خاص تکنیک های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی روند،مثلا ناخن های کاشته شده با حلال هایی هممچون استون یا لاک پاک کن برداشته نمی شوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخن ها صبر کرد، همچنین اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موی انسان می چسبد و قابل شستشو نیست.

این خدمات جدید چند سالی است که با تبلیغات گسترده در سالن های زیبایی انجام می شود، اما ارائه این نوع خدمات، خانمها را با برخی از سوالات پیرامون احکام شرعی آنها مانند وضو و غسل مواجه می سازد.مثلا پرسیده می شود که آیا کاشت ناخن ومژه مانع از رسیدن آب وضو و غسل به پوست و ناخن می شود؟ یا حکم این نوع فعالیت ها چیست؟

حکم شرعی کاشت ناخن و مژه در دین اسلام

حکم شرعی کاشت ناخن و مژه برای خانم ها از دیدگاه مراجع

طبق نظر همه مراجع کاشتن ناخن در صورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد اما در صورتی که قابل برداشت نباشد همه مراجع – به جز آیت الله خامنه ای که این عمل را به خودی خود، بدون اشکال می داند- جایز نمی دانند.

امام خمینی (ره)

نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (توضیح المسائل امام خمینی، شرط سیزدهم از شرایط وضو).

آیت الله خامنه ای

در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن چنانچه در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.( استفتائات آیت الله خامنه ای )

آیت الله مکارم شیرازی

در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند. ( استفتائات آیت الله مکارم شیرازی )

آیت الله صافی گلپایگانی

کاشت ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود. در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطا تیمم بدل از غسل هم کند. ( استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی)

آیت الله سیستانی

از ایشان سوال پرسیده شده است که:برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آن ها را می شکنند، طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش یا لاک و مانیکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن ها است، آیا استفاده خانم ها از چنین روکش، لاک یا مانیکور جایز است و غسل و وضو با آن به چه صورت می باشد؟

پاسخ:غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کند و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی شود.

اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.(استفتائات آیت الله سیستانی)

آیت الله بهجت

شخصی که اصلا ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزء بدن او نمی شود؛ چون رشد و نمو ندارد و از اول این کاشتن جایز نیست. به دلیل این که اضطرار ندارد. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل اشکال به وجود می آید و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب می شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است. اما اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردن آن نبود، باید در مسح و غسل، عمل به جبیره کند. ( استفتائات آیت الله بهجت)

آیت الله فاضل لنکرانی

اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد و چنین ناخنی، زینت محسوب می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ریمو ژلیش ناخن (لاک ژل) چگونه انجام می گیرد؟

 

حکم شرعی کاشت ناخن و مژه در دین اسلام

آیت الله وحید خراسانی

اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره ای گرفته و هم تیمم نماید.

همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند. بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می شود. ( استفتاء و توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص251، م344)

حکم شرعی کاشت ناخن و مژه از آیت الله نوری همدانی 

چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. (استفتائات آیت الله همدانی)

آیت الله هادوی تهرانی

اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است. (استفتائات آیت الله هادوی تهرانی)

آیت الله شبیری زنجانی

کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره ای نیز بگیرد.چنین ناخنی زینت محسوب نمی شود و موکول به نظر عرف است. (استفتائات آیت الله شبیری زنجانی)

حکم شرعی کاشت ناخن و مژه

کاشت یا اکستنشن مژه تکنیکی است که در آن هر تار مژه مصنوعی با چسب مخصوص به مژه ها چسبیده می شود و با شستشو از بین نمی رود. با اینکه این روش به خودی خود اشکال ندارد، اما اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند کم شودو جدا کردن آن در هنگام وضو یا غسل امکان نداشته و با سختی و مشقت همراه شود، انجام آن جایز نیست.اما اگر چسب در انتهای مژه نبوده و روی پوست نریزد، غسل و وضو بدون اشکال خواهد بود.البته این فرض بسیار نادر است.

کاشت ناخن نیز از ابزار زیبایی جدیدی است که طرفداران بسیاری دارد. اما برای تائید یا رد این موضوع از دیدگاه شرعی و اسلام باید به فتوا و کلام مراجع تقلید که در این زمینه قابلیت و توانایی دادن حکم را دارند، مراجعه نمود.

پاسخ به سوالاتی درباره حکم شرعی کاشت ناخن و مژه

1_ آیا کاشتن ناخن یا اکستنشن مژه از نظر اسلام اشکال دارد یا خیر؟

طبق نظر اکثر فقها صرف کاشت ناخن، مژه و سایر روش های آرایشی برای اعضای بدن فی نفسه دارای اشکال فقهی نیست و این مسئله در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق می کند. اما در مورد کاشتن ناخن و مژه، باید به این مسئله توجه داشت که:

طبق نظر اغلب مراجع تقلید و فقها، اگر کاشت ناخن زینت محسوب شود باید دست ها را از دید نامحرم پوشاند. البته علما زینت بودن یا نبودن کاشت ناخن ها را به تشخیص عرف جامعه واگذار کرده اند. با توجه به این که در حال حاضر افراد کاشت ناخن را به جز مواردی که پزشک برای رفع مشکل و بیماری حاد تشخیص می دهد، برای زیباتر شدن ناخن ها استفاده می کنند و طبق نظر همه ناخن های کاشته شده از ناخن های کوتاه و بدون حالت زیباتر است، به همین دلیل نوعی زیبایی به شمار می رود و باید از دید نامحرم پوشانده شود.

عمل زیبایی

«کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.» ( استفتاء کتبی از دفتر آیت الله خامنه ای)

2_ آیا وضو، غسل و نماز با ناخن کاشته شده صحیح است یا باطل؟

طبق نظر اکثر علمای فقیه، کاشت ناخن یا چسباندن مژه و ناخن، از روی عمد مانعی برای وضو و غسل ایجاد می کند که از رسیدن آب به ناخن و مژه ها جلوگیری می نماید و باید در اولین فرصت برای نماز برداشته شوند.در غیر اینصورت وضو و غسل و نماز باطل می شود. وضو و غسل جبیره فقط در مواردی مانند تنگی وقت نماز و یا در سفر بودن و یا به هنگام شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه و برداشتن مانع وجود ندارد صحیح است، به غیر از این موارد وضو و غسل جبیره نادرست و باطل می باشد؛ بنابراین باید در اسرع وقت اقدام به برداشتن ناخن و مژه نمائید در غیر اینصورت وضو یا غسل جبیره ای باطل می باشد درنتیجه نماز نیز باطل می شود.

برخی از علما به غیر قابل برداشت بودن ناخن و مژه پرداخته اند که باید نظر مرجع تقلید خود را به طور کامل بررسی نمود تا هیچ تردیدی در انجام وضو یا غسل و نماز باقی نماند. متاسفانه برخی از افراد با ساده انگاشتن مسائل، این برداشت را از حکم مراجع دارند که چون برداشتن ناخن ها سخت است و خود علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این امر قرا دادند، پس به راحتی می توان با کاشت ناخن و مژه، وضو، غسل و نماز را انجام داد، در صورتی عده ای از افراد با اشتباه و تحلیل غلط از احکام الهی ، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را نیز فراهم می کنند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش رنگ کردن ابرو در خانه

 

توضیح برخی از این اصطلاحات فتوا و استفتائات مراجع به شرح زیر است:

عُسر و حَرَج:مشقت و سختی غیر قابل تحمل

احتیاط واجب:مواردی که فرد می تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.

وضوی جبیره:کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.

اکستنشن

چند نکته درباره استفتائات مراجع:

1ـ منظور از عبارت «فی نفسه»، معنای «به خودی خود» بوده و مقصود این است، که اصل کاشت ناخن ممنوعیت شرعی ندارد.

2ـ از آن جا طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، هنگام وضو و غسل، رساندن آب به همه قسمت های بدن، ضروری می باشد و هیچ عضوی (حتی ناخن) مستثنی نیست، بنابراین هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای بدن شود، باید قبل از غسل و وضو برطرف شود در غیر این صورت وضو و غسل باطل است.

3ـ در مدت زمانی که شخص اقدام به برداشت ناخن می نماید، وضو و غسل به صورت جبیره (و در مواردی همراه با تیمم) انجام می شود.

4ـ اگر برداشتن مانع غیر ممکن بوده و یا مشقت و سختی زیادی داشته باشد که معمولا غیر قابل تحمل است، طبق نظر بیشتر مراجع، غسل و وضو بصورت جبیره انجام می شود، اماشخص نباید از روی عمد برای خود چنین جبیره ای به وجود آورد.

5ـ اگر چیزی در بدن مانع از وضو و غسل شود، که قابل برداشتن باشد مانند لاک، چسب، قیر و … بایداز روی بدن برداشته شود.

تمامی احکام ذکر شده برای وضو و غسل، به دلیل بودن مقدمه برای نماز دارای اهمیت هستند. بنابراین اگر وضو و غسل شخصی صحیح نباشد، نماز او باطل می شود.

سخن پایانی 

پس از کاشت مژه و ناخن ، باید حکم شرعی کاشت ناخن و مژه و نظر مرجع تقلید خود را به طور کامل بررسی نمود تا هیچ تردیدی در انجام وضو یا غسل و نماز باقی نماند. متاسفانه برخی از افراد با ساده انگاشتن مسائل، این برداشت را از حکم مراجع دارند که چون برداشتن ناخن ها سخت است و خود علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این امر قرا دادند، پس به راحتی می توان با کاشت ناخن و مژه، وضو، غسل و نماز را انجام داد، در صورتی عده ای از افراد با اشتباه و تحلیل غلط از احکام الهی ، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را نیز فراهم می کنند ، بنابرین قبل از هر گونه عمل زیبایی باید به نظر مراجع خود توجه کامل نمود تا احکام الهی بطور صحیح ، حفظ گردد.

FavoriteLoadingپسندیدم

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

تینت لب

تینت لب چیست؟ تفاوت تینت لب با برق لب و رژلب

با فرمول های بسیار زیادی که در بازار وجود دارد، انواع مختلفی از رژ لب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.