کدام بیماری ها در تست غربالگری تشخیص داده میشوند؟

تست غربالگری چیست و کدام بیماری ها در تست غربالگری تشخیص داده میشوند؟

یک تست غربالگری برای تشخیص اختلالات یا بیماری های بالقوه سلامتی در افرادی که هیچ علائم بیماری ندارند ، انجام می شود.

هدف این تست، تشخیص زودهنگام و تغییر شیوه زندگی یا نظارت ، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی تر است که تشخیص پیش از موعد آنها بسیار در رونددرمان موثر است.

آزمایش های غربالگری، تشخیصی محسوب نمی شوند ، و برای جمعیتی استفاده می شوند که باید آزمایشات بیشتری برای تعیین وجود یا عدم وجود بیماری انجام دهند.

کدام بیماری ها در تست غربالگری تشخیص داده میشوند؟

کدام بیماری ها در تست غربالگری تشخیص داده میشوند؟

چه زمانی آزمایش غربالگری مفید است؟

آنچه که به آزمایش غربالگری ارزش می دهد توانایی آن در تشخیص مشکلات احتمالی است ، و ارزش دیگر این است که نتایج نامشخص ، مبهم یا گیج کننده را به حداقل می رساند.

در حالی که آزمایشات غربالگری در همه موارد 100٪ دقیق نیستند ، اما انجام آزمایش های غربالگری در زمان های مناسب ، همانطور که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه می شود ، ارزش بیشتری دارد تا عدم انجام آنها.

با این حال ، برخی از آزمایشات غربالگری ، هنگامی که افراد ، در معرض خطر ابتلا به بیماری نیستند یا هنگام آزمایش بیماری های بسیار نادر ، می تواند معایب و مشکلات بیشتری نسبت به آنچه که مزایای آن است ، ایجاد کند .

برخی از آزمایش های معمول غربالگری

در مورد زمانبندی و دفعات مناسب همه آزمایشات غربالگری بر اساس سن ، سلامت کلی و سابقه پزشکی خود حتما با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید و اینکه آزمایش  های مربوط به بیماری های تست های غربالگری مربوط به چه زمان هایی از بارداری است، مطلبی است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

پرداختن به کدام بیماری ها در تست غربالگری تشخیص داده میشوند؟ با آزمایشات غربالگری در 3 ماه اول بارداری 

شاید بخواهید در اوایل بارداری با انجام آزمایش غربالگری در سه ماهه اول بارداری (3 ماهه اول بارداری) متوجه شوید که آیا کودک شما در معرض خطر جدی بیماری جدی قرار دارد یا خیر.

این آزمایش نتایج حاصل از آزمایش خون و سونوگرافی را برای ارزیابی خطر داشتن نوزادی با سندرم داون ترکیب می کند.

این آزمایش می تواند برخی از ناهنجاری های دیگر را تشخیص دهد و همچنین ممکن است تشخیص دهد که شما چند قلو باردارید.

نکته : آزمایش غربالگری معمولاً اسپینا بیفیدا را تشخیص نمی دهد.

آزمایش غربالگری سه ماهه اول بین 9 هفته تا 13 هفته و 6 روز از بارداری شما انجام می شود اما زمان ایده ال آن ، بین 9 تا 12 هفته است.

در این آزمایش یک نمونه از خون شما در هفته ی مشخص شده ، توسط یک مرکز جمع آوری آسیب شناسی گرفته می شود ، و از این آزمایش برای بررسی سطح 2 هورمون در خون شما که در دوران بارداری تغییر می کنند (B-hCG و PAPP-A ) استفاده می شود.

تغییر در این سطوح می تواند نشان دهنده یک وضعیت کروموزومی جدی باشد.
همچنین انجام سونوگرافی بین هفته 11 تا هفته 13و 6 روز بارداری ، که  ایده آل آن در هفته 12 تا 13 انجام می شود اجازه می دهد تا ضخامت مایعات در ناحیه پشت گردن کودک اندازه گیری شود. این ناحیه که به شفافیت حفره ای معروف است ، اغلب در نوزادان مبتلا به سندرم داون بزرگتر است.

پرداختن به کدام بیماری ها در تست غربالگری تشخیص داده میشوند؟ با آزمایشات غربالگری در 3 ماه دوم بارداری

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بین 14 هفته تا 22 هفته ،از بارداری شما انجام می شود.

اما بهترین زمان مطلوب آن ، هفته ی 15 الی 17 است.

این تست علاوه بر موارد مطرح شده در آزمایشات سه ماهه اول ، به بررسی NTD یا نقص لوله عصبی نیز خواهد پرداخت.

این آزمایش یا آزمایش غربالگری سه ماهه دوم (که در 3 ماه دوم بارداری انجام شده است) به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا آزمایش تشخیصی دیگر می خواهید یا خیر ؟

از آنجا که هر دو آزمایش سه ماهه اول و دوم برای شرایط مشابه تعیین شده اند ، بنابرین توصیه نمی شود که هر دو را انجام دهید.

بسیاری از خانم ها در سه ماهه اول بارداری آزمایش غربالگری خود را انجام می دهند تا بفهمند مشکلی وجود دارد یا خیر . اما اگر برای آزمون سه ماهه اول خیلی دیر شده اید یا آزمایش آن در منطقه شما ارائه نشده است ، ممکن است آزمون سه ماهه دوم با ارزش باشد.

تست ها چگونه انجام می شود؟ 

تست ها به وسیله ی آزمایش خون و سونوگرافی صورت می پذیرد .
سپس یک برنامه رایانه ای نتایج آزمایش را بهمراه سن دقیق ، وزن و سن حاملگی صحیح کودک شما ترکیب می کند تا خطر ابتلای کودک به سندرم داون ، تریزومی (کروموزم) 13 و تریزومی 18 را شناسایی کند.

نتایج آزمایش شما باید ظرف یک هفته به شما اعلام شود و موارد مطروحه به پزشک شما گزارش داده می شود و علاوه بر پزشک در صورت مشاهده ناهنجاری جسمی در معاینه سونوگرافی به شما نیز اطلاع داده خواهد شد.

بیماری های تست غربالگری

کدام بیماری ها در تست غربالگری تشخیص داده میشوند؟

اعلام نتایج تست ها

پس از انجام آزمایشات ، نتایج به عنوان خطر و یا احتمال ابتلای خطر نوزاد به شما ارائه می شود:

اگر در آزمایش قید شده باشد”در معرض افزایش خطر نیست” به این معنی است که خطر داشتن کودکی با سندرم داون بسیار کم است (خطر کمتر از 1 در 300 یا 0.33 درصد است) یا نقص مادرزادی متفاوتی هنوز وجود دارد ، اما این خطر نیز کم است.
“در معرض خطر بیشتر” یعنی خطر داشتن کودکی با سندرم داون بیشتر از 1 در 300 است (خطر بین 1 در 2 تا 1 در 300 است). اگر کودک شما در معرض خطر بیشتری است ، یک آزمایش تشخیصی برای تأیید اینکه کودک شما سندرم داون دارد یا نه ارائه می شود.

نکته : از هر 25 زن مورد آزمایش، به یکی گفته می شود که در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این بدان معنا نیست که قطعاً مشکلی در مورد کودک شما وجود دارد ، اما ممکن است پس از آن آزمایشات تشخیصی بیشتری را انجام دهید.

جمع بندی

انواع بیماری هایی که در تست های غربالگری تشخیص داده می شوند:

اختلال کروموزوم 21 (سندروم دان)

اختلال کوروموزم 13

اختلال کوروموزم 18

عوارض این بیماری ها و اختلالات:

کودک در بدو از تولد به عقب ماندگی ذهنی و مشکلات جسمی مبتلا خواهد شد.

نکات اصلی :

بروز اختلالات و بیماری ها ، در نوزادان مادران بالای 35 سال بیشتر است اما این بدین معنی نیست که این خطر در مادران زیر 35 سال وجود ندارد بنابرین آنها نیز باید تست های غربالگری را انجام دهند.

از هر هزار نوزاد متولد شده تنها یکی با اختلال و بیماری های مطرح شده متولد می شود.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *