علت سرد شدن رابطه زناشویی چیست؟

سرد شدن روابط زناشویی اتفاق جدیدی نیست و مطمعنا شما هم بارها و بارها شعله‌های این آتش سرد را در میان زوج‌های زیادی دیده‌اید.

_همسرم اصلا منو درک نمی‌کنه!

_همیشه دوست داره که حرف خودش رو به کرسی بنشونه!

_به نیازهای من توجه نمی‌کنه اما انتظار داره که من تک‌تک نیازهاش رو برطرف کنم!

شک ندارم که چنین جملاتی برایتان آشنا به نظر می‌رسند و یا اگر خودتان متاهل باشید، برایتان پیش آمده که با اینگونه جملات در ذهنتان سروکله بزنید.

اما به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد که آن همه تفاهم‌ نظر در ابتدای ازدواج به چنین جملات سردی تبدیل می‌شود؟

اینروزا تعداد افرادی که از روابط احساسی و زناشویی خود ناراضی هستند خیلی بیشتر از قبل شده است. حتی گاهی این افراد احساس می‌کنند که به ته خط رسیده‌اند و احساسات پاک و دست‌نخورده آنها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. اینروزها پای درد و دل هر کسی که بشینیم، گریه‌ها و گلایه‌های او از رابطه عاطفی‌اش را زیاد می‌شنویم، اما به نظر شما مقصر این مشکلات کیست؟ می‌توان یک طرفه به قاضی رفت و مقصر اصلی را تعیین کرد؟ قطعا نه!

علت سرد شدن روابط زناشویی

ممکن است که آدم‌های مختلف به خاطر احساس ناراحتی و برداشت درونی خود تمامی کاسه‌کوزه‌ها را بر سر شریک عاطفی‌شان خراب کنند. به نظر شما گفتن جملاتی مثل ((همسر من آدم شلخته‌ای است)) و یا ((بد دهنی می‌کند)) دردی را از شما دوا می‌کند؟ نه! چون این افکار فقط مختص شما هستند و نتوانسته‌اید آنها را به خوبی مدیریت کنید.

همه ما این را خوب می‌دانیم که هیچکس کامل نیست و هر کسی رفتارهای منحصر به فرد خودش را دارد. در نتیجه (( متهم ))  کردن شریک عاطفی راه خوبی برای حل مشکل نیست. تا به حال چند بار پیش آمده که مشکل خود را مستقیما به شریک عاطفی خود بگویید و از او درخواست کنید که در فلان رفتارش تجدید نظر کند؟ متاسفانه خیلی‌ها به جای بیان مشکل، به تغییر رفتار یا گفتن جملات متهمانه به طرف مقابل خود روی می‌آورند. شک نکنید که هر شخصی در برابر جملات مخرب و توهین‌آمیزی مثل ” کاش تو را برای زندگی مشترک انتخاب نمی‌کردم”، “کاش انقدر بی مسئولیت و بی‌احساس نبودی” ساکت نمی‌ماند و حتی از جملات زهرآلودتری برای پاسخ دادن به طرف مقابلش استفاده می‌کند. شاید باورتان نشود، اما همین جملاتی که در ظاهر هیچ جانی ندارند، تیشه به ریشه روابط بین زن و مرد می‌زنند و باعث سردی روابط عاطفی مشترک آنها می‌شوند.

بیشتر بخوانید : 10 راز موفقیت در روابط عاشقانه

مدیریت کردن این افکار سمی در هنگام برخورد با مشکلات، بهترین و البته موثرترین راهی است که زوجین می‌توانند برای بهبود روابط عاطفی خود انجام بدهند. شرط داشتن رابطه عاطفی خوب این است که مشکلات را درست مانند موانعی از سر راه برداشت، نه اینکه آنها را به یک مانع سرسخت تبدیل کرد. مدیریت افکار حس اعتماد، همدلی و رضایت از زندگی را تا حد زیادی در افکار زن و مرد بالاتر می‌برد و باعث می‌شود که زندگی به کام هر دوی آنها روز به روز شیرین‌تر از قبل بشود.

 

افکار مخرب و آسیب‌رسان به روابط عاطفی

 

همه این صحبت‌ها گفته شدند تا به اینجا برسیم، این چه افکاری هستند که باعث سست شدن پایه‌های یک رابطه عاطفی می‌شوند؟ متاسفانه ۹ باور شایع اما بسیار غلط وجود دارند که باعث بروز مشکلات در روابط زوج‌های زیادی می‌شوند. البته نمی‌توان گفت که همه زوج‌ها درگیر تمامی این افکار هستند و یا روزی دچار آنها می‌شوند. ممکن است که فقط یک یا دو مورد از این افکار سمی در بعضی از رابطه‌ها وجود داشته باشند و در رابطه‌ای دیگر، هیچ اثری از رد پای آنها پیدا نشود.

 

چه رفتارهایی باعث سردی در رابطه های زناشویی می‌شوند؟

 

۱_تله (( همه یا هیچ )):

در این الگو، شخص فکر می‌کند که طرف مقابلش همیشه اشتباه می‌کند و یا همیشه نسبت به او بی‌توجه است.

مثال: اون هیچ وقت هیچ کاری رو به درستی انجام نمیده!

 

۲_اغراق در نتیجه‌گیری:

اگر طرف مقابل کاری را انجام بدهد که در انجام آن شکست بخورد یا نتایج آن کار خیلی مطلوب نباشند، همسر او پیامدهای منفی کارش را خیلی بزرگ کرده و به اصطلاح در بیان آنها اغراق می‌کند.

مثال: نباید روی اون پروژه سرمایه‌گذاری می‌کرد، حالا دیگه وضعیت مالی ما به این زودی‌ها درست نمیشه!

بیشتر بخوانید : 100 متن و شعر عاشقانه 

۳_تله ((باید)):

یکی از همسران تصور می‌کند که چون خودش از فلان کار یا فلان شخص بدش می‌آید، طرف مقابلش هم باید بدون داشتن هیچ پیش‌آگاهی از خواسته او با خبر باشد و مطابق میلش رفتار کند.

مثال: تو باید این رو می‌دونستی که من از اون شخص خوشم نمیاد، پس نباید باهاش سلام علیک می‌کردی!

اشتباهات-روابط-زناشویی

 

۴_برچسب‌گذاری:

در این الگوی خیلی شایع، فرد تمامی ویژگی‌ها و نقاط قوت همسرش را به کل کنار می‌گذارد و با در نظر گرفتن نقات ضعف او، به وی برچسب‌های منفی می‌زند.

مثلا: تو چقدر بی‌اعتماد به نفس هستی!

 

۵_سرزنش کردن:

در این باور سمی، یکی از زوجین به خاطر مشکلات زندگی و یا مسائل عاطفی، همسرش را به‌طور خیلی ناعاقلانه و غیرمنطقی مقصر می‌داند و او را سرزنش می‌کند.

مثال: تو حق چشیدن طعم خوشی‌های این زندگی رو از من گرفتی!

 

۶_قطع امید:

در این وضعیت، فرد فکر می‌کند که رفتارها و احساسات همسرش قابل کنترل نیستند و هیچ وقت تغییر نمی‌کنند.

مثال: حرف زدن با تو اصلا فایده‌ای نداره!

 

۷_افکار غیرمنطقی:

در این موقعیت سمی، یکی از زوجین بخاطر افکار آلوده خود و رفتارهای همسرش به یک نتیجه بی‌پایه و اساس می‌رسد.

مثال: تماس تلفنی من رو پاسخ نداد، پس حتما پیش یک شخص مهمی بوده!

 

۸_بدبینی:

در این شرایط شخص فکر می‌کند که همسرش از انجام فلان کار یا خوشحال کردن او انگیزه‌ای پنهان دارد و به نوعی می‌خواهد با این کار او را گول بزند.

مثال: اینروزها خیلی مهربون شده، حتما میخواد آخر هفته رد با دوستاش بگذرونه!

 

۹_عذاب سرخوردگی:

فرد بر انتظارات ایدآلی تمرکز می‌کند که ریشه در گذشته دارند.

مثال: انقدر که به فکره خانوادشه به فکر من که همسرشم نیست!

 

 

ممکن است که تمامی این باورهای گفته شده تا حدودی واقعیت داشته باشند، اما مطمئن باشید که بزرگنمایی و فکر کردن بیش از حد به آنها زندگی لذت مشترک را از هر دو طرف سلب خواهد کرد. بنابراین تمرکز کردن بر روی ویژگی‌های مثبت همسر و تلاش برای حل مشکلات زندگی، بهترین کاری است که می‌توانید برای سازگاری بیشتر و مدیریت رابطه عاطفی خود انجام بدهید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

دز مقالات پیشین از وبسایت نیمه شب، به معرفی فواید کاندوم پرداختیم و حال امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *