تاثیر اخبار بد را چگونه کاهش دهیم؟ | چگونه بار روانی اخبار بد را کنترل کنیم؟

همانطور که می‌دانید مواقعی پیش می‌آید که ما با فواصل کوتاه اخبار بدی می‌شنویم. در این شرایط طبیعتا روحیه ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. متاسفانه تعداد بسیار زیادی از این اخبار ممکن است برای کل مردم دنیا و یا مردم یک کشور تلخ و دردناک باشد. ما متاسفانه در حال حاضر دائم در معرض اخبار بد قرار داریم. علاوه بر این اخبار شاید در خانواده و یا زندگی شخصی هم پیشامدهای ناگوار و یا ناراحت کننده وجود داشته باشد. این باعث می‌شود که تاثیر اخبار بد در ما به مراتب بیشتر شود. اما چگونه می‌توان بار روانی اخبار بد را کنترل کرد و تاثیر اخبار بد را کاهش داد.

چگونه تاثیر اخبار بد را کنترل کنیم؟

باید بدانید که با وجود همه اخبار بدی که در اطراف ما وجود دارد‚ ناراحتی ما دردی را دوا نمی‌کند. به این معنی که اگر ما دائم در حال فکر کردن به این اخبار باشیم و تلخی آن‌ها را به خود یادآوری کنیم‚ قطعا نمی‌توانیم روحیه سالمی داشته باشم. باید توجه داشته باشید که این اخبار منفی سلامت جسم و روان شما را به خطر می‌اندازند. در صورتی که ما برای انجام کارهای روزمره‚ انجام وظایف شغلی و از همه مهم‌تر سلامتی خود نیاز به یک روحیه خوب و شاداب داریم. پس باید به دنبال راهکارهایی باشیم که بتوانیم تاثیر این اخبار را کمتر کنیم. در ادامه به اقداماتی اشاره می‌کنیم که توسط آن‌ها بتوانید بار روانی اخبار بد را کنترل کنید.

تاثیر اخبار بد
کاهش بار روانی اخبار بد

خود را در معرض این اخبار قرار ندهید

با توجه به این که استفاده از شبکه‌های مجازی بسیار زیاد شده همه ما بیشتر در معرض اخبار بد هستیم. اما با این حال دیدن و ندیدن خیلی از تصاویر دلخراش دست خودمان است. ما مجبور نیستیم که همه این‌ها را ببینیم. باید بدانید که دیدن این ویدیوها و یا عکس‌ها تاثیر این اخبار را به مراتب بیشتر می‌کند. پس حتی اگر که می‌خواهید در جریان این اخبار قرار بگیرید  می‌توانید شرح اخبار را در خبرگزاری‌ها بخوانید. یا این که ویدیوهای راستی آزمایی که حاوی تصاویر دلخراش نیستند را ببینید.

پس حتما یه یاد داشته باشید که تاثیری که این تصاویر دلخراش روی شما دارند به مراتب بیشتر از خواندن همان اخبار است. پس برای کاهش بار روانی اخبار بد هرگز سمت دیدن این ویدیوها و تصاویر دلخراش نروید. باید بدانید با دیدن این تصاویر چیزی از تلخی آن کاسته نمی‌شود. تنها شما به روحیه خود آسیب می‌زنید.

نکته مهمی که در رابطه با دیدن و شنیدن اخبار بد وجود دارد درباره کودکان است. به یاد داشته باشید که در هنگام دیدن و شنیدن این اخبار کودکان را از آن محیط دور کنید. باید بدانید که تاثیری که این اخبار روی روان کودکان می‌گذارد با تاثیری که روی روان بزرگسالان می‌گذارد بسیار متفاوت است. پس حتی در هنگام بازگو کردن این اخبار کودکان را دور کنید.

افکار منفی را از سر خود بیرون کنید‎

بسیاری از ما به محض شنیدن اخبار تلخ و ناگوار احساس خطر می‌کنیم. به این معنی که تصور می‌کنیم این اتفاق برای خودمان و یا خانواده ما خواهد افتاد. در حالی که احتمال این اتفاق بسیار کم است. این طبیعی است که شما باید جوانب احتیاط را رعایت کنید. به عنوان مثال وقتی که اخبار یک تصادف دلخراش به گوش شما می‌رسد شاید فکر کنید که برای شما اتفاق می‌افتد. اما باید بدانید که با رعایت قوانین و رانندگی درست احتمال این اتفاق به مراتب برای شما کاهش پیدا می‌کند. پس این افکار منفی را از سر خود بیرون کنید. جوانب احتیاط را رعایت کنید ولی به خودتان دل نگرانی بیجا راه ندهید.

تاثیر اخبار بد
تاثیر اخبار بد

همچنین برای کاهش بار روانی اخبار بد هرگز خواندن اخبار مثبت را فراموش نکنید. دائم اتفاقات خوب و مثبتی که در اطراف شما اتفاق می‌افتد را به خودتان یادآوری کنید. این مورد باعث می‌شود که کمتر تصور کنید که دنیا در حال فروپاشی است. همچنین سعی کنید که حتما اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید و برای رسیدن به آن‌ها در تلاش باشید. این کار باعث می‌شود که با کسب موفقیت‌های کوچک و بزرگ روحیه خود را بهبود ببخشید و در معرض اخبار خوشایند قرار بگیرید. علاوه بر این همین ک شما برای رسیدن به هدفی در تلاش باشید باعث می‌شود که ذهنتان کمتر بر روی اخبار منفی متمرکز شود.

برای پیگیری اخبار وسواس نداشته باشید

باید بدانید که یکی از عوامل استرس زا و دلهره‌آور در افراد وسواس داشتن در پیگیری اخبار است. به این دلیل که شنیدن مداوم این اخبار باعث می‌شود که ما نسبت به آینده احساس بدی داشته باشیم و ناامید شویم. اما می‌دانیم که اتفاقاتی که در آینده قرار است بیافتد قابل پیش بینی نیست. پس داشتن حس منفی به آن‌ها عاقلانه نیست.

همچنین باید بدانید که افرادی که مضطرب هستند تمایل بیشتری برای دنبال کردن اخبار استرس‌زا دارند. همین باعث می‌شود که فکر کنند حجم این اخبار در رسانه‌ها و در دنیا زیاد است.

فعالیت داشته باشید

به یاد داشته باشید که پیگیری صرف اخبار بد شاید در ابتدا شاید حس علاقه به از بین بردن اتفاقات بد را در ما ایجاد کند. اما پس از مدتی همه ما با شنیدن این اخبار حتی اگر کاری در راستای حل این مشکلات از دستمان بر بیاید هم انجام نخواهیم داد. به این دلیل که همیشه مخاطب این اخبار بوده‌ایم و کاری نکرده‌ایم. یکی از راهکارهای که برای کاهش تاثیر اخبار بد و استرس ناشی از شنیدن اخبار منفی این است که کاری انجام دهیم. می‌توانید با پیوستن به کمپین‌ها و فعالیت‌های‌ اجتماعی و سیاسی، بر حس منفی ناشی از خبرهای بد غلبه کنید و برای این اخبار ناگوار اقدامات مثبتی انجام دهید.

کاهش بار روانی اخبار بد
کاهش بار روانی اخبار بد

برای کاهش بار روانی اخبار بد با دیگران صحبت کنید

باید بدانید که صحبت کردن با اطرافیانتان پیرامون این اخبار ناگوار شاید بتواند باعث شود که شما حس بهتری پیدا کنید. اخباری که برای شما استرس زا هستند را با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید در میان بگذارید. این کار میزان تاثیر اخبار بد و همچنین احساس بد و ناراحتی شما را کاهش خواهد داد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *