مهارت تصمیم گیری | چگونه تصمیم گیری درستی داشته باشیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مواقعی که باید تصمیم بگیرید دچار استرس شده باشید. شاید در برخی موارد حتی فکر کنیم که قدرت استدلال و تصمیم گیری خود را از دست داده‌ایم. این اتفاقات ممکن است به علت اعتماد به نفس پایین باشد. یا شاید اگر در گذشته تصمیم اشتباهی گرفته باشید و تبعات آن را متحمل شده باشید باعث شود که در زمان تصمیم گیری درست عمل نکنید. اما باید بدانید که تصمیم‌ گیری درست در مواقع حساس نقش بسیار مهمی را در آینده ما دارد. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به موضوع مهارت تصمیم گیری می‌پردازیم و چگونه تصمیم‌گیری درستی داشته باشیم.

مهارت تصمیم گیری
مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری

ما همیشه در تصمیم گیری سعی داریم که بهترین راه را انتخاب کنیم. بسته به موضوع تصمیم گیری در مواقعی به دنبال سود بیشتر و در مواقعی به دنبال ضرر کمتر هستیم. حال تصمیم گیری ما ممکن است بر اساس احساسات‚ منطق و یا هر دو آن‌ها باشد. البته بهترین نوع تصمیم گیری هم ترکیب منطق و احساس است. چون شما هم باید با دلایل عقلانی تصمیم بگیرید و هم حس درونی خوبی به تصمیم خود داشته باشید. در ادامه راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهیم که بتوانید مهارت تصمیم گیری خود را تقویت کنید.

از اشتباه کردن نترسید

شما در تصمیمات خود سعی کنید تمامی موارد و فاکتورهای مهم را مد نظر بگیرید و تا جای ممکن تصمیم خوبی بگیرید. اما بدانید که باز هم احتمال اشتباه بودن تصمیم وجود دارد. پس اگر حتی تصمیم خوبی نگرفتید هم نباید خودتان را سرزنش کنید. باید بدانید که این تصمیمات اشتباه برای همه وجود دارد. سعی کنید به گذشته خود و تصمیمات اشتباهتان فکر نکنید. اما همیشه در تلاش باشید که بهترین تصمیمات را بگیرید. اگر تصمیمات درست خود را به یاد بیاورید حتما اعتماد به نفس شما برای اتخاذ تصمیمات جدید بیشتر خواهد شد.

یادداشت کنید

در زمان تصمیم گیری می‌توانید با نوشتن فاکتورها و ویژگی‌های هر تصمیم‚ بازدهی بهتری داشته باشید. این کار تسلط شما را به تصمیمات بیشتر می‌کند.  جوانب مثبت و منفی تصمیم خود را، بسنجید و آن‌ها را بنویسید. حتی اگر برخی از آن‌ها دور از ذهن به نظر برسند. سعی کنید اطلاعات زیادی جمع آوری کنید تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌تری اتخاذ کنید. همچنین اگر برای تصمیم گیری خود زمان مشخصی را تعیین کنید خیلی بهتر است. یک زمانی که هیچ دغدغه فکری دیگری نداشته باشید را مشخص کنید تا بازدهی بهتری در تصمیم گیری داشته باشید.

مهارت تصمیم گیری
مهارت تصمیم گیری

اهداف خود را در نظر بگیرید

در زمان تصمیم گیری یکی از فاکتورهای مهمی که وجود دارد این است که حتما اهداف خود را در نظر بگیرید. مخصوصا در تصمیمات مهم‌تر و سخت‌تر حتما این کار را انجام دهید. باید بدانید که آینده شما در گرو تصمیمات امروز شماست. پس حتما میزان ارتباط بین تصمیم مورد و نظر و اهداف خود را مد نظر قرار دهید. سعی کنید تصمیماتتان در راستای اهدافی باشد که برای آینده خود در نظر گرفته‌اید.

سعی برای مورد تایید بودن فرضیات

در برخی موارد ما فقط شواهد و مدارکی را مد نظر قرار می‌دهیم که فرضیات و عقاید ما را تایید می‌کنند. در این زمان شواهدی که با فرضیات ما در تضاد هستند را اصلا مد نظر قرار نمی‌دهیم. چون می‌خواهیم به راه حل و یا تصمیم مطلوب خود برسیم. این کار ممکن است بسیار خطرناک باشد. چون این شواهد برای گرفتن تصمیم کافی نیستند پس احتمال اشتباه در تصمیم گیری بسیار زیاد است.

در تصمیم گیری عجله نکنید

همانطور که می‌دانید در زمانی که شما عجله دارید معمولا تمرکز کافی برای گرفتن تصمیم را ندارید. پس بهتر است که سر فرصت و با آرامش کامل به تصمیمات خود فکر کنید و به نتیجه برسید. باید بدانید که حتی ارزیابی و فکر کردن بیش از اندازه هم ممکن است منجر به گرفتن تصمیمات نادرست شود. پس درست و به اندازه فکر کنید.

درست مشورت کنید

استفاده از تجربیات دیگران کار بسیار درستی در هنگام تصمیم گیری است. اما باید بدانید که اگر بیش از اندازه و با افراد زیادی مشورت کنید دچار سردرگمی می‌شوید. پس سعی کنید که با افراد با تجربه بیشتر و تعداد کمتر مشورت بگیرید.

قالب های ذهنی را کنار بگذارید

یکی از مواردی که باعث می‌شود افراد تصمیمات درستی نگیرند داشتن قالب‌ها ذهنی است. قالب های ذهنی یعنی تمایل به درک مسائل به گونه‌ای خاص. داشتن این قالب‌ها باعث می‌شوند که شما برای حل مسائل همه اطلاعات را در نظر نگیرید و فقط برخی از اطلاعات را از حافظه بازیابی کنید. اما این کار درستی نیست و شما باید در هنگام تصمیم گیری همه اطلاعات‚ آموخته‌ها و تجارب را در نظر بگیرید. حتی شما باید تلاش کنید که اطلاعات بیشتری درباره موضوع مورد نظر جمع آوری کنید.

مهارت تصمیم گیری
مهارت تصمیم گیری

تقویت مهارت تصمیم گیری

  • سعی کنید در تصمیمات خود میزان اهمیت تصمیم را مد نظر قرار دهید و بر اساس آن عمل کنید.
  • برای اتخاذ تصمیمات خود تحقیقات جامع و درستی انجام دهید. در جمع آوری اطلاعات و تحقیقات جانب نکنید و تعصبات خود را در نظر نگیرید.
  • به اشتباهات گذشته خود فکر نکنید.
  • با این وجود که سعی در گرفتن بهترین تصمیم دارید‚ بدترین شرایط را هم در نظر بگیرید. با این کار ترس روبرو شدن با آن شرایط و غافلگیر شدن را کمتر خواهید کرد.
  • در تصمیم گیری گزینه‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید و آن‌ها را اولویت بندی کنید.
  • برای تقویت مهارت تصمیم گیری از تصمیمات ساده و راحت شروع کنید و به تدریج آن‌ها را سخت‌تر کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *