طرز تهیه مربای کامکوات

مربای کامکوات یکی از خوشمزه و پرطرفدار مرباهاست که میتوانید آن را بصورت ورقه ای و یا درسته تهیه کنید ، به علت طرفداران بی شماری که برای آن وجود دارد ، امروز بر آن شدیم تا به طرز تهیه مربای کامکوات بپردازیم ، جهت آشنایی با این مربای خوش طعم ، در ادامه مطلب همراه باشید.

کامکوات چیست؟

 کامکوات میوه‌ای از دسته مرکبات است. شکل ظاهری این میوه شبیه یک پرتقال است، اما در اندازه کوچک‌تر. اندازه این میوه حدود 4 الی 5 سانتیمتر است و دارای پوستی نارنجی و شبیه چرم است.

مزه این میوه نیز ترش و شیرین است. علاوه بر مصرف این میوه برای خواص متعدد آن، بسیاری از افراد از این میوه برای تزئین خوراکی‌ها یا تهیه انواع دسر و مربا و ترشی استفاده می‌کنند. درخت کامکوات امروزه یک درخت شناخته شده است و روز به روز بر محبوبیت و شهرت میوه و برگ‌های آن افزوده می‌شود.

طرز تهیه مربای کامکوات

مواد لازم برای تهیه مربای کامکوات

کامکوات : 1 کیلوگرم

شکر:1 کیلوگرم

آب و یا آب پرتقال  : 3 لیوان

آب لیمو ترش : 1 قاشق غذا خوری

دارچین، وانیل، گلاب، هل: به میزان لازم و دلخواه

طرز تهیه مربای کامکوات :

مرحله اول

ابتدا یک کیلو کامکوات مرغوب تهیه کنید سپس آنها را خوب  شسته  داخل قابلمه کمی آب بجوشانید حالا کامکواتها را دوبار بجوشانید وبا آب سرد آبکشی کنید بعد دوبار که با آب سرد آبکشی کردید آنها کناری بگذارید.

مرحله دوم

در این مرحله  شکر را به همراه 3 لیوان آب ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد و کمی غلیظ شود اکنون کامکوات ها و آب لیمو ترش را اضافه کنید و اجازه دهید تا 1 ساعت روی حرارت ملایم بجوشد.

مرحله سوم تهیه مربای کامکوات

نهایتا  10دقیقه آخر که مربای کامکوات ، کاملا غلیظ شده دارچین ،هل ، گلاب ، لیمو ترش را هم اضافه کنید وقتی که مربا کاملا قوام آمد آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود  وقتی خوب خنک شد مربا را داخل شیشه درب دار بریزید و داخل یخچال قرار دهید و هر وقت خواستید میتوانید نوش جان کنید.

طرز تهیه مربای کامکوات

چند نکته

– برای تهیه مربای درسته و بدون هسته ، قسمت انتهای کامکوات را ببرید و کمی فشار دهید و یا با چاقوی نازک هسته ها ی آن را خارج کنید.

– دقت کنید که کامکوات در داخل شربت دیگر نرم نخواهد شد چون شکر مانع از نرم شدن آن می شود برای همین اول باید خوب ، آن را داخل آب جوش بجوشانید تا پخته شود سپس آن را به شربت منتقل کنید ،البته دقت کنید که کامکوات ها له نشوند.

طبع مربای کامکوات

مربای کامکوات غنی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم، پتاسیم، مس، روی، فیبر، لیمونن و مونوترپن ها می باشد.

کامکوات میوه ای بومی کشور چین است که و مردم چین به آن پرتقال طلایی می گویند، در ایران، پرتقال کامکوات در شمال می روید.

کامکوات یک میوه ی زمستانی – بهاری است و مانند پرتقال، مزه ای شیرین و ملس دارد. به طور کامل حتی پوست این میوه هم خورده می شود و از آن برای تهیه مربای کامکوات، ژله، شیرینی، سالاد میوه و سبزیجات و دمنوش کامکوات استفاده می شود.

ارزش غذایی کامکوات (100 گرم)

کالری : 71

چربی : 0.9 گرم

کربوهیدرات : 16 گرم

پروتئین : 1.9 گرم

فیبر : 7 گرم

قند : 9 گرم

فوائد مربای کامکوات برای بدن

با مصرف مربای کامکوات، ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فلاوونوئیدهای پلی فنلی مانند کاروتن‌ها، لوتئین، زاگزانتین و تانن‌ها دریافت می‌شود. ترکیبات روغنی بسیار مفیدی که در پوست این میوه وجود دارد عبارت است از لیمونن، پینن، برگاموتن، کاریفیلن، هومولن و مورولن.

* به علاوه این مربا ، دارای ویتامین‌های آنتی اکسیدانی چون ویتامین A ، C و E است. وجود تمامی این ترکیبات آنتی‌اکسیدان در این میوه‌ی جالب موجب شده که مصرف تازه آن بتواند به راحتی ترکیبات اکسیدانی را از بدن ما جمع‌آوری کرده در نتیجه از بروز سرطان، دیابت، عفونت و بیماری‌های دژنراتیو بکاهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زرشک

* مربای کامکوات ، نیز مانند پرتقال دارای ویتامین C به مقدار زیاد است. 100 گرم از آن دارای 9/47 گرم از این ویتامین است که تأمین کننده 73 درصد از نیاز روزانه ماست. ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که علاوه بر فعالیت آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در تولید ترکیباتی چون کلاژن در بدن دارد از این رو در بهبود زخم بسیار موثر است به علاوه ضد رشد ویروس و ضد سرطان است و مانع بروز بیماری‌های تحلیل برنده اعصاب می‌شود. این ویتامین از بروز آرتریت روماتوئید و دیابت می‌کاهد. ویتامین C با تبدیل آهن موجود در غذا از حالت فریک (سه ظرفیتی) به حالت فرو (دو ظرفیتی) موجب تسهیل جذب آهن می‌شود.

طرز تهیه مربای کامکوات

* مربای کامکوات دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین‌های خانواده‌ی B است مانند تیامین(B1)، نیاسین (B3)، پیریدوکسین (B6)، فولات و اسید پانتوتنیک. این ویتامین‌ها به عنوان کوفاکتور فرآیندهای متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی در بدن فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

* این میوه علاوه بر ویتامین فراوان دارای برخی از املاح نیز هست مانند کلسیم، مس، پتاسیم، منگنز، آهن، سلنیوم و روی. 100 گرم از نوع خشک شده‌ی این میوه دارای 640 میلی گرم پتاسیم، 162 میلی گرم کلسیم و 03/2 میلی گرم آهن است. پتاسیم یکی از ترکیبات مهم موجود در داخل سلول‌ها و مایعات بدن است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. مس عنصری است که در تولید گلبول‌های سرخ نقش دارد و آهن نیز برای تولید گلبول‌های سرخ و فرآیندهای اکسیداسیون سلولی مورد نیاز است.

سخن پایانی

کامکوات در حقیقت نوعی پرتقال زینتی و خوراکی است که به نام پرنجی هم شناخته می شود و مصرف آن برای زنان باردار و شیرده آزاد و بدون عوارض جانبی است. در هنگام تهیه مربای آن ، برای گرفتن تلخی کامکوات ها یا میتوانید از روش خیساندن به مدت 24 ساعت در آب سرد استفاد کنید یا این که به همراه آب روی حرارت بگذارید و بعد از 3 دقیقه جوشاندن با اب سرد آبکشی کنید و مجدد این کار را تکرار کنید. امیدواریم به کمک آموزش فوق ، بتوانید مربایی خوشمزه را تهیه و در کنار اعضای خانواده ، نوش جان کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *