چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

سوالی که برای بسیاری از بانوان ممکن است مطرح باشد این است که چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

یکی از مشکلات بسیار سخت برای خانم های خانه دار کپک زدگی مرباهایی است که خانم های کدبانو آن ها را تدارک می بینند.

اما راه هایی برای جلوگیری از کپک زدن مربا وجود دارد که خانم ها میتوانند با استفاده از این راه ها مانع کپک زدگی مرباها بشوند و مرباهای خود را ماندگار تر و در طول مدت زمان بیشتری استفاده کنند.گاهی برخی افراد به جای فراهم آوردن شرایط مناسب فقط کپک را از روی مربا جدا میکنند در صورتی که این کار تاثیری ندارد و باعث میشود طعم مربا به خوبی قبل نباشد.حال با مطالعه این مقاله میتوانید راه حل مناسب را پیدا کنید.

در ادامه ی مطلب همراه ما باشید با معرفی این راه ها:

چرا مربا کپک می زند و چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

میوه‌های آبدار، هنگام جوشیدن در شربت، باید فرصت پس دادن آب خود به شربت و جذب شربت را داشته باشند، در غیر این صورت، پس از برداشتن مربا از روی حرارت، میوه آب درون خود را به شربت پس داده و باعث شل شدن مربا می‌شود که اگر در جای گرم، قرار گیرد کپک خواهد زد؛ بنابراین برای جلوگیری از کپک زدن و ترش شدن مربا، زمان قوام آمدن شربت را پس از اضافه کردن میوه رعایت کرده و حداقل ۱۲ ساعت بعد از پخته شدن مربا، شربت مربا را تست کنید.

چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

علائم مربای قوام نیامده

رقیق شدن شربت پس از چند روز

منجمد شدن شربت مربا در فریزر: شربت قوام آمده به هیچ عنوان در فریزر منجمد نمی‌شود و اگر منجمد شد، نشانه قوام نیامدن شربت مرباست.

تست قوام آمدن شربت مربا

یکی دو قطره از شربت سرد شده مربا روی مقداری آرد یا دستمال کاغذی بریزید، اگر شربت قوام آمده باشد، جذب آرد یا دستمال کاغذی نمی‌شود و مثل حباب تا چند لحظه روی آن می‌ماند.
مقدار کمی از شربت را در یک نعلبکی بریزید و پس از سرد شدن با انگشت روی آن را فشار دهید، ایجاد حالت چروکیدگی بر روی شربت، نشان دهنده قوام آمدن شربت است.
شربت مربای قوام آمده پس از سرد شدن، به سختی از قاشق می‌ریزد و روان نیست. برای تست قوام، یک قاشق غذاخوری از شربت مربا را برداشته و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود، اگر شربت به حالت کاملا کشدار از قاشق ریخته شود، قوام آمده، اما اگر به صورت قطره قطره ریخته شود، هنوز قوام نیامده و باید مجددا جوشانده شود تا به غلظت مناسب برسد.

طرز تهیه ترشی مخصوص

با مربای قوام نیامده چه کنیم؟

در صورت شل بودن شربت، میوه را جدا کرده، شربت را بجوشانید تا قوام آید و پس از سرد شدن شربت، مجددا آن را با میوه مخلوط کنید.

با مربای کپک زده چه کنیم؟

کپک نوعی قارچ است که با تولید هاگ‌های ریز حاوی ماده محرک و آلرژی زا می‌تواند باعث آزار چشم، بینی، گلو و ایجاد سرفه، خس خس سینه و واکنش‌های آلرژی زا شود. این نوع قارچ، علائم آسم را تشدید کرده و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند با قرار گرفتن در معرض آن، خطر بروز عفونت سیستم ایمنی آنان افزایش می‌یابد. اما اگر مربا کپک زده باشد:

در صورتی که کپک سطحی است، یک لایه بیشتر از روی آن برداشته و بقیه مربا را دوباره بپزید.
اگر میزان کپک مربا زیاد و عمیق بود، همه مربا را دور بریزید.

استریلیزه کردن ظرف مربا برای جلوگیری از کپک زدگی|چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

بهترین راه استریلیزه کردن است.

برای استریلیزه کردن ظرف‌هایی که می‌خواهید مربا را داخل آن‌ها بریزید، ابتدا ظرف‌ها را بشویید. آب بکشید و خوب آن‌ها را خشک کنید. سپس آن‌ها را درون یک فر سرد بگذارید و درجه فر را روی ۲۵۰ درجه تنظیم کنید. آنگاه فر را روشن کنید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه ظرف‌ها داخل آن بماند و استریلیزه شود. سپس فر را خاموش کنید. هر وقت نیاز داشتید این ظرف‌ها را مورد استفاده قرار دهید. به‌این‌ترتیب مدت زیادی داغ می‌مانند.

استفاده از دارچین برای جلوگیری از کپک زدگی|چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

 

 دارچین که در بسیاری از نان‌ها و شیرینی‌ها به عنوان ادویه استفاده می‌شود به عنوان ماده ضد کپک در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  چگونه تلخی زیتون را در منزل بگیریم؟

با وجود شیرینی و عطر موجود در این ماده، دارچین می‌تواند عامل نابودی میکروب‌ها شود. این ماده در مصر باستان در مومیایی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با توجه به این خصوصیت، محققان اسپانیایی از قابلیت ضد میکروبی دارچین برای تولید نوعی بسته‌بندی ضد کپک استفاده کرده‌اند. آن‌ها اعلام کردند بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده، کاغذی که دارای ۶ درصد از روغن دارچین باشد تا ۹۶ درصد از گسترش کپک در سطح نانی که از قبل دچار کپک زدگی شده بود، جلوگیری کرده و می‌تواند تازگی نان را تا ۱۰ روز حفظ کند.

محققان اعلام کردند پوشش‌های پلاستیکی دارچین دار هم‌اکنون مورد استفاده تجاری قرار گرفته و می‌تواند در حفظ و تازگی میوه‌ها، سبزیجات و گوشت نیز مؤثر باشد.

گاهی استفاده از این پوشش‌ها باعث انتقال عطر دارچین به مواد غذایی می‌شود. همچنین استفاده مستقیم از این ماده برای حفظ مواد غذایی به دلیلی عدم آزادسازی مواد حفاظتی آن زیاد تأثیرگذار نخواهد بود.

هوا را به داخل شیشه مربا راه ندهید|چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟

یکی از پاسخ های این پرسش مبنی بر چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟ عدم اجازه ورود هوا به داخل شیشه مرباست.

اگر در منزل خودتان مربا درست می‌کنید باید بدانید که کپک زدن مربا به مراحل پخت آن برمی‌گردد به‌طوری‌که اگر مربا خوب نپخته باشد، خیلی زود کپک می زند. بهتر است قبل از بستن در مربا یک لایه آلومینیوم روی شیشه بکشید و سپس در آن را ببندید تا با ورود هوا، مربای شما کپک نزند. برای جلوگیری از کپک زدن انواع مربا بهتر است به هنگام سرو کردن آن‌ها از قاشق چوبی تمیز استفاده کنید

نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن و ترش شدن مربا

برای جلوگیری از کپک زدن و ترش شدن مربا بهتر است میوه مورد استفاده برای تهیه مربا بدون لک و کرم زدگی باشد و از میوه‌های تازه چیده شده استفاده گردد.
بهتر است مربا ۲۴ ساعت در دمای محیط بماند و سپس تست قوام آمدن شربت آن انجام شود.
زمان نگهداری مربای تهیه شده با میوه‌های آبدار، کوتاه‌تر از میوه‌های غیر آبدار بوده و بهتر است بیشتر از شش ماه نگهداری نشود.
برای نگهداری مربای میوه‌های آبدار از محلی خنک مانند یخچال استفاده کنید.
برای جلوگیری از کپک زدن و ترش شدن مربای تهیه شده با میوه‌های آبدار، به آن بیش از حد جوهر لیمو اضافه نکنید؛ بنابراین در مربای تهیه شده با میوه‌هایی که ترش نیستند، طبق دستور هر مربا، جوهر لیمو یا آب لیموترش اضافه کنید.
پس از آماده شدن مربا، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید به طور کامل خنک شود، سپس آن را در شیشه یا ظرف درب دار با دهانه گشاد ریخته و در محلی خنک نگهداری کنید.

چگونه می توان از کپک زدن مربا جلوگیری کرد؟
برای نگهداری مربا باید میوه‌ها کاملا داخل شربت قرار گیرند طوریکه شربت، روی میوه را بپوشاند؛ بنابراین در صورت کم بودن شربت، مقداری شربت آماده کنید و روی میوه‌ها بریزید.
بهتر است برای تهیه مربا از قاشق چوبی استفاده کنید.
قرار دادن کاغذ روغنی بر روی سطح مربا از نفوذ هوا به سطح آن جلوگیری کرده و مانع کپک زدن و ترش شدن مربا می‌شود.
روش دیگر برای جلوگیری از کپک زدن و ترش شدن مربا، استرلیزه کردن ظرف مورد استفاده برای نگهداری مرباست. برای استرلیزه کردن این ظروف:

ابتدا ظرف‌ها را تمیز شسته و آب بکشید، سپس آن‌ها را کاملا خشک کنید.
ظروف را درون یک فر سرد بچینید و درجه فر را روی ۲۵۰ درجه تنظیم کنید.
فر را روشن کرده و اجازه دهید ظروف به مدت ۱۰ دقیقه درون فر بمانند.
سپس فر را خاموش کرده و در موقع لزوم، ظروف را مورد استفاده قرار دهید.

اگر روی مربا کپک زد چه کار کنیم؟

اگر کپک مربا سطحی باشد می‌توان آن را به دقت جدا کرد اما اگر کپک زدگی زیاد باشد، بهتر است مربا را دور ریخت. البته توصیه می‌شود بعد از برداشتن کپک سطحی، بقیه آن را بجوشانید تا هم مربا ضدعفونی شود و هم غلظت آن افزایش یابد (از علل اصلی کپک مربا، رقیق بودن آن است).

دیگر نکته‌های مهم برای جلوگیری از کپک زدن مربا

  •  در یخچال نگه داشتن مربا هم به کپک نزدن آن‌ها کمک می‌کند.
  • قاشقی جداگانه به شیشهٔ ترشی یا مربا اختصاص دهید تا قاشق‌های آغشته به مواد دیگر وارد ظرف مربا نشود و حتی‌الامکان از کپک زدن آن جلوگیری شود.
  • یکی از راه‌های جلوگیری از کپک زدن مربا استفاده از آب لیمو و جوهر لیمو در مرباهاست.
  •  روش دیگری که مانع از کپک زدگی می‌شود، استفاده از کاغذ روغنی است که می‌توان آن را روی سطح مربا قرار داد. با این کار هوا به سطح مربا نمی‌رسد و در نتیجه کپک نمی‌زند.

امیدواریم که این روش‌ها در جلوگیری از کپک مربا به شما کمک کرده باشد.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

مداد شمعی قدیمی

آموزش ساخت مداد شمعی جدید با مداد شمعی های قدیمی و بلا استفاده

همه ما یکسری وسایل قدیمی در منزل خودمان داریم که نمی دانیم با آن‌ها چکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *