تبخال تناسلی چیست و آیا درمان دارد؟

در مقاله پیشین از وبسایت نیمه شب به بررسی این موضوع که واژینیسموس چیست و چگونه قابل درمان است؟ پرداختیم و حال امروز با شما هستیم با موضوع جدیدی از دنیای پزشکی تحت عنوان: تبخال تناسلی چیست و آیا درمان دارد؟تبخال تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. تماس جنسی اولین راه انتقال این ویروس است. پس از عفونت اولیه ، ویروس در بدن شما به حالت غیر فعال باقی می ماند و می تواند چندین بار در سال فعال شود.

تبخال تناسلی می تواند باعث درد ، خارش و زخم ناحیه تناسلی شود. اما ممکن است علائم و نشانه های تبخال تناسلی را نداشته باشد. در صورت عفونت ، حتی اگر زخمی هم قابل رویت نبود ، می تواند مسری باشد.

هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد ، اما داروها می توانند علائم را کاهش داده و خطر ابتلا به دیگران را کاهش دهند. کاندوم همچنین می تواند از گسترش عفونت تبخال تناسلی جلوگیری کند.

تبخال تناسلی چیست و آیا درمان دارد؟

علائم تبخال تناسلی

درد یا خارش: ممکن است تا زمانی که عفونت برطرف نشود در ناحیه تناسلی خود احساس درد و حساسیت کنید.
برجستگی های کوچک قرمز یا تاول های کوچک سفید: این حالت نیز ممکن است چند روز تا چند هفته پس از عفونت ظاهر شود.
زخم ها: این علامت ممکن است هنگام تاول زدن و ترشح یا خونریزی ایجاد شود. زخم ها ممکن است ادرار کردن را دردناک کنند.
گال: با ترمیم زخم ، حالتی شبیه پوسته پوسته شدن را داراست.
نکته: در طول شیوع اولیه ، ممکن است علائم و نشانه هایی شبیه آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران ، سردرد ، درد ماهیچه ها و تب را در بدن خود مشاهده کنید.

تفاوت در محل علائم بیماری تبخال تناسل

زخم ها در نقطه ای ظاهر می شوند که عفونت وارد بدن شما شده است. با لمس زخم و سپس مالیدن یا خاراندن ناحیه دیگری از بدن ، از جمله چشم ،  عفونت به طور قابل توجهی گسترش می یابد.

چه نقاطی در زنان و مردان ممکن است دچار زخم شود؟

باسن و ران
مقعد
دهان
مجرای ادرار (لوله ای که اجازه می دهد ادرار از مثانه به خارج تخلیه شود)

نکته : علاوه بر نقاط فوق ، زنان نیز در نواحی واژن ، اندام تناسلی خارجی ، دهانه رحم و مردان نیز در نواحی آلت تناسلی ، کیسه بیضه ممکن است دچار زخم شوند.

آیا بیماری تبخال تناسلی عود می کند؟

بله و نحوه عود نمودن تبخال تناسلی در هر فرد متفاوت است. علائم و نشانه های این بیماری ممکن است در طول سال ، فعال و غیر فعال گردد. برخی افراد هر ساله عود نمودن را در قسمت های متعددی از اندام تناسلی تجربه می کنند. در حالی که ، برای بسیاری از افراد دیگر شیوع کمتری با گذشت زمان رخ می دهد.

در هنگام عود بیماری و قبل از ظاهر شدن زخم ها ممکن است علائم زیر را مشاهده نمایید:

سوزش

سوزن سوزن شدن

خارش در نقطه ای که عفونت برای اولین بار از آن ناحیه وارد بدن شده است
درد در ناحیه کمر ، باسن و پاها
نکته: به طور کلی عود نمودن کمتر از شیوع اولیه دردناک است و زخم های ایجاد شده آن ، به طور کلی سریعتر بهبود می یابد.

زمان مراجعه به پزشک
در هنگام مشکوک شدن به تبخال تناسلی یا هرگونه عفونت مقاربتی دیگر بابد بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمود.

تبخال تناسلی چیست و آیا درمان دارد؟

بیشتر بخوانید: علائم بیماری MS در زنان

علل
دو نوع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس می تواند باعث تبخال تناسلی شود:

HSV-1. این مدل ، نوع شماره یک است که معمولاً باعث ایجاد زخم یا تاول در اطراف دهان می شود. HSV-1 اغلب از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود ، اگرچه در حین رابطه جنسی دهانی می تواند به ناحیه تناسلی شما منتقل شود اما شدت عود آن بسیار کمتر از عفونت HSV-2 است.
HSV-2. این مدل ، نوع شماره دو است که معمولاً باعث تبخال تناسلی می شود. این ویروس از طریق تماس جنسی و تماس پوست با پوست منتقل می شود. HSV-2 بسیار شایع و همچنین بسیار مسری است.
نکته: از آنجا که ویروس به سرعت در خارج از بدن می میرد ، تقریباً غیرممکن است که از طریق تماس با توالت ، حوله یا سایر اشیاء مورد استفاده فرد آلوده ، به عفونت مبتلا شد بنابرین در صورت استفاده از وسایل فرد مبتلا جای هیچ گونه نگرانی از لحاظ سرایت نیست.

خطر ابتلا به تبخال تناسلی در موارد زیر افزایش می یابد:

جنسیت مونث: زنان بیشتر از مردان به تبخال تناسلی مبتلا می شوند. این ویروس به راحتی از مردان به زنان و از طریق رابطه جنسی منتقل می شود بنابرین خطر ابتلای زنان به وسیله این ویروس ، بالاتر از مردان است.

شرکای جنسی متعدد: هر شریک جنسی جدید ، خطر قرار گرفتن در معرض ویروس مولد تبخال تناسلی را افزایش می دهد. بنابرین افرادی که دارای کثرت شرکای جنسی و دارای روابط بی بند و بار هستند در معرض ابتلای بیشتری از این ویروس نسبت به سایرین هستند.

عوارض

عوارض مرتبط با تبخال تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش سایر عفونت های مقاربتی: ابتلا به زخم های تناسلی خطر انتقال یا ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی دیگر از جمله ایدز را افزایش می دهد.
عفونت نوزادان: نوزادانی که از مادران آلوده متولد می شوند می توانند در حین زایمان در معرض ویروس قرار بگیرند. این امر ممکن است منجر به آسیب مغزی ، کوری یا مرگ نوزاد شود.
مشکلات مثانه: در برخی موارد ، زخم های مرتبط با تبخال تناسلی می تواند باعث التهاب در اطراف لوله ادرار شود. این لوله ادرار را از مثانه به مجرای خارجی منتقل می کند. تورم می تواند مجاری ادراری را برای چند روز مسدود نماید که برای تخلیه آن نیاز به قرار دادن سوند باشد.
مننژیت: در موارد نادر ، عفونت HSV منجر به التهاب غشاء و نخاع و مایع مغزی نخاعی اطراف مغز می شود.
التهاب رکتوم (پروکتیت): تبخال تناسلی می تواند منجر به التهاب داخلی راست روده شود ، به ویژه در مردانی که هم جنس باز هستند و با مردان دیگر رابطه جنسی برقرار می کنند.

تبخال تناسلی چیست و آیا درمان دارد؟

راه های پیشگیری از تبخال تناسلی 

پیشنهادات برای پیشگیری از تبخال تناسلی همان مواردی است که برای پیشگیری از سایر عفونت های منتقله از راه جنسی توصیه می شود:

1-از فعالیت جنسی خودداری کنید یا تماس جنسی را فقط به یک فرد بدون عفونت محدود کنید.

به طور خلاصه ، می توانید:

2-در هر تماس جنسی از کاندوم لاتکس استفاده کنید.

نکته: در صورت شیوع تبخال در ناحیه تناسلی یا هرجای دیگر از رابطه جنسی اجتناب کنید.

هشدار

اگر باردار هستید و دارای تبخال تناسلی می باشید یا چنانچه احساس می کنید به تازگی دچار تبخال تناسلی شده اید ، به پزشک خود اطلاع رسانی و آزمایش آن را انجام دهید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف داروهای ضد ویروسی تبخال را در اواخر بارداری شروع کنید تا از شیوع آن در زمان زایمان جلوگیری نمود.

نکته: اگر هنگام زایمان دچار بیماری شده باشید، احتمالاً پزشک سزارین را برای کاهش خطر انتقال ویروس به نوزاد توصیه می کند.

سخن پایانی

بیماری های مقاربتی ، بیماری هایی هستند که زندگی جنسی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند. در میان انواع بیماری ها که تعداد آنها هم کم نیست می توان از تبخال تناسلی یاد نمود. تبخال تناسلی بیماری است که درمان قطعی برای آن نیست و ممکن است بصورت فعال و غیر فعال در بدن باقی بماند و گاهی در طول سال بروز کند بنابرین در این بیماری ، پیشگیری نسبت به درمان ارجحیت دارد و باید از انتقال آن به سایر افراد جلوگیری نمود.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

داروی درمان دیابت متفورمین

داروی درمان دیابت متفورمین

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *