بانک خون بندناف

خون بندناف خونی از نوزاد است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقی مانده است. این سلول شامل سلول های خاصی به نام سلولهای بنیادی خون ساز است که می تواند برای درمان برخی از انواع بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر سلول ها می توانند فقط از خودشان نسخه برداری کنند. به عنوان مثال، یک سلول پوستی فقط می تواند سلول پوستی دیگری ایجاد کند. سلول‌های بنیادی خونساز، می توانند به انواع مختلف سلول های خونی در بدن بالغ شوند. سلول های بنیادی خونساز در بزرگسالان و کودکان در خون و مغز استخوان نیز یافت می شود.

از سلولهای بنیادی خونساز می توان برای درمان بیش از 70 نوع بیماری از جمله بیماری های سیستم ایمنی بدن، اختلالات ژنتیکی، اختلالات عصبی و برخی از انواع سرطان از جمله لوسمی و لنفوم استفاده کرد. برای برخی از این بیماری ها سلول های بنیادی درمان اصلی هستند.

خون بند ناف

استفاده از سلول های بنیادی در خون بندناف برای درمان یک بیماری مزایای زیر را در مقایسه با استفاده از مغز استخوان دارد:

  • سلول های بنیادی حاصل از خون بندناف می تواند به افراد بیشتری نسبت به سلولهای مغز استخوان داده شود. در صورت استفاده از پیوند خون بندناف، تطابق بیشتری نسبت به پیوند مغز استخوان امکان پذیر است. بعلاوه، سلولهای بنیادی موجود در خون بند ناف کمتر از سلولهای مغز استخوان پس زده می شوند.
  • جمع آوری خون بندناف آسانتر از جمع آوری مغز استخوان است. جمع آوری مغز استخوان خطرات زیادی دارد و می تواند برای اهدا کننده دردناک باشد.
  • خون بند ناف را می توان منجمد و ذخیره کرد. برای هر کسی که به آن نیاز داشته باشد آماده است. مغز استخوان باید بلافاصله پس از جمع آوری استفاده شود.
  • از سلولهای بنیادی موجود در خون بند ناف می توان برای تقویت سیستم ایمنی بدن در طی درمانهای سرطان استفاده کرد. سلول های بنیادی مغز استخوان این قابلیت را ندارند.

یک عیب خون بند ناف این است که در آن سلول های بنیادی زیادی وجود ندارد. در صورت نیاز به پیوند برای یک بزرگسال، واحدهای چندین اهدا کننده می توانند برای افزایش تعداد سلول های بنیادی ترکیب شوند.

خون بند ناف یا در بانک های دولتی نگهداری می شود یا در بانک های خصوصی. آنها از جهات مهمی که ممکن است در انتخاب شما تأثیر بگذارد متفاوت هستند.

بانک های عمومی خون بند ناف را برای پیوندهای آلوژنیک ذخیره می کنند. برای ذخیره خون بند ناف شارژ نمی شوند. سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف اهدایی را می توان برای هر کسی که مطابقت دارد استفاده کرد. در صورت داشتن عضوی از خانواده که دارای بیماری است که به طور بالقوه با سلول های بنیادی قابل درمان است، برخی از بانک های عمومی خون بند ناف را برای اهدا مستقیم ذخیره می کنند.

بانک های خصوصی یا خانوادگی خون بند ناف را برای استفاده خودکار یا کمک مالی مستقیم برای یکی از اعضای خانواده ذخیره می کنند. بانک های خصوصی برای ذخیره سازی سالانه هزینه دریافت می کنند. خون ذخیره شده در یک بانک خصوصی باید دارای همان استانداردهای خون ذخیره شده در یک بانک دولتی باشد. اگر یکی از اعضای خانواده اختلالی داشته باشد که به طور بالقوه با سلول های بنیادی قابل درمان است، برخی از بانک های خصوصی خون بند ناف را به صورت رایگان ذخیره می کنند.

  • اقداماتی که قبل از جمع آوری خون بند ناف لازم است:
    به بانک باید اطلاع داده و پیش از موعد (معمولاً 6 هفته یا بیشتر) یک جعبه جمع آوری تهیه کنید. در بعضی از بیمارستان ها کیت های جمع آوری در دسترس است، اما در برخی دیگر نه.
  • باید سابقه پزشکی خانوادگی ارائه شود و خون مادر باید آزمایش شود.
  • قبل از شروع زایمان باید رضایت داد.
  • اگر یک بانک خصوصی را انتخاب کنید، قبل از تولد کودک باید قرارداد ببندید و هزینه پرداخت کنید.

خون بند ناف توسط متخصص زنان و زایمان یا پرسنل بیمارستانی که در آن زایمان انجام میشود، جمع می شود. پس از تولد کودک، بند ناف بریده و بست می شود. با سوزنی که کیسه ای در آن بسته شده خون از بند ناف گرفته می شود. این فرآیند حدود 10 دقیقه طول می کشد. همه بیمارستان ها این خدمات را ارائه نمی دهند. برخی از آنها هزینه جداگانه ای را می گیرند که ممکن است تحت پوشش بیمه باشد یا نباشد.

 

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟ شهر شیراز علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *