آماده سازی کودکان برای مدرسه | روش های آماده سازی کودکان برای رفتن به مدرسه

مدرسه رفتن بخش عظیمی از دوران کودکی هر شخصی را شکل می‌دهد و همچنین بخش بسیار مهمی از زندگی هر فرد است. همه ما مخصوصا پدر و مادرها باید آگاهی درستی نسبت به اهمیت این دوره از زندگی پیدا کنیم. داشتن آگاهی درست نسبت به این موضوع باعث می‌شود که بتوانیم تصمیمات بهتری برای کودکان در این دوران بگیریم. مدرسه در اجتماعی شدن کودکان و قرار گرفتن آن‌ها در محیط اجتماعی بسیار مهم است. یکی از مراحل بسیار مهم رفتن به مدرسه برای کودکان‚ پیش از مدرسه رفتن آغاز می‌شود. این مرحله در واقع فرایند سازگار شدن کودکان با محیط اجتماعی است که که توسط والدین انجام می‌گیرد. در این مقاله از وب سایت نیمه شب یه موضوع آماده سازی کودکان برای مدرسه می‌پردازیم.

آماده سازی کودکان برای مدرسه

آماده سازی کودکان برای مدرسه

آماده سازی کودکان برای مدرسه

با توجه به این که دوران مدرسه تاثیر قابل توجهی روی اجتماعی شدن فرزندانمان دارد‚ والدین باید برای تربیت درست کودکان در این دوران آگاهی هایی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که والدین با آن موجه هستند عدم آمادگی داشتن کودکان برای رفتن به مدرسه است. می‌دانیم که برخی کودکان از مدرسه رفتن می‌ترسند و در زمان جدایی از والدین اضطراب زیادی دارند. البته که این ترس تا حدودی طبیعی است. اما به هر حال والدین باید راهکارهایی برای آماده سازی فرزندان برای رفتن به مدرسه بدانند تا کودکان با اضطراب کمتری دوران تحصیل خود را آغاز کنند.

می‌دانیم که همه ما به صورت ذاتی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر داریم. برخی از کودکان نیز به صورت ذاتی روابط اجتماعی خوبی دارند و در دوست‌یابی و برقراری ارتباط با محیط جدید مشکلی ندارند. این کودکان به سادگی می‌توانند رفتن به مدرسه را بپذیرند و با فضای مدرسه ارتباط برقرار کنند. اما برخی از کودکان وابستگی بسیار زیادی به والدین و مخصوصا مادر خود دارند. در نتیجه بهتر است که والدین این کودکان زودتر اقدام به آماده سازی کودکان برای مدرسه کنند.

البته  برخی کودکان نیز پیش از رفتن به مدرسه تجربه رفتن به مهد کودک و یا کلاس‌های آموزشی را دارند. این کودکان معمولا برای مدرسه رفتن مشکلی نداشته و استرس خود کودک و والدین آن‌ها برای مدرسه رفتن آن‌ها کمتر می‌باشد. اما ممکن است که آغاز مدرسه برای کودکانی که پیش از آغاز دوران مدرسه در خانه بوده اند‚ سخت‌تر باشد. والدین این کودکان باید برای مدرسه رفتن آن‌ها آماده سازی بیشتری انجام دهند. باید بدانید که این آماده سازی الزاما فقط برای کودکان اول دبستانی انجام نمی‌گیرد. ممکن است کودکان بزرگ‌تر هم نیاز به آماده سازی برای مدرسه داشته باشند. اما چه روش‌هایی برای آماده سازی کودکان برای رفتن به مدرسه وجود دارد؟

چگونه کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده کنیم
چگونه کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده کنیم

روش های آماده سازی کودکان برای رفتن به مدرسه

با توجه به این موضوع که والدین باید با انجام کارهایی اقدام به کاهش وابستگی کودکان به والدین و آماده سازی آن‌ها برای مدرسه رفتن بکنند‚ در ادامه به راهکارهایی برای این منظور اشاره کرده‌ایم.

با کودکان درباره مدرسه صحبت کنید

سعی کنید از مدت‌ها پیش از آغاز مدرسه‚ با کودکان درباره رفتن به مدرسه صحبت کنید. از محیط مدرسه و معلم‚ همکلاسی‚ پیدا کردن دوستان جدید‚ یادگیری و با سواد شدن و … برای آن‌ها بگویید. از کودکان مدرسه‌ای که در اطراف خود سراغ دارید هم می‌توانید برای این کار کمک بگیرید. حتی می‌توانید داستان‌هایی برای آن‌ها تعریف کنید که در محیط مدرسه اتفاق می‌افتند. در صحبت‌هایتان درباره مدرسه به نکات مثبت اشاره کنید. حتی می‌توانید مطالبی را بگویید که بار تربیتی هم داشته باشد. به عنوان مثال تاکید روی احترام به معلم و کادر مدرسه‚ اجازه گرفتن‚ سلام کردن و… از مطالبی است که آموزش آن‌ها پیش از آغاز مدرسه بسیار خوب است.

یادگیری در کنار مادر

باید بدانید که برخی کودکان به صورت جدی طاقت جدایی کوتاه مدت از را ندارند. این کودکان ممکن است دچار اختلال اضطراب جدایی باشند. آن‌ها هنگام جدا شدن از مادر دچار استرس شدید می‌شوند و ممکن است علائم روانی و جسمانی از خود بروز دهند. بهتر است پیش از شروع مدارس و ضربه خوردن کودک به لحاظ درسی، با کمک گرفتن از روانشناس این مشکل حل شود. اگر فرزند شما پیش از مدرسه به مهد و یا کلاس آموزشی دیگری نرفته و تجربه جدایی از شما را ندارد‚ توصیه می‌شود که از چند هفته قبل از آغاز مدارس کودک را به همراه مادر در محیط‌هایی قرار دهید که کودکان و مربیان حضور دارند. انجام این کار را چند روز تکرار کنید تا در این موقعیت کودک شاهد ارتباط آن‌ها با یکدیگر باشد.

همچنین می‌توانید در خانه محیط مدرسه را شبیه سازی کنید و با کودک به عنوان معلم او بازی کنید. با این کار ذهن کودک برای حضور در این محیط آماده می‌شود. به یاد داشته باشید که وقتی کودک پذیرفت با سایر کودکان همبازی شود، برای جدایی از مادر آماده است، بهتر است پس از این مرحله مادر در مدرسه و از فضای دورتر مراقب کودک باشد. جدا کردن کودکان مضطرب از مادر باید به صورت مرحله به مرحله انجام گیرد. خانواده از مسئولان مدرسه بخواهند که برای انجام این کار با آن‌ها همراه باشند.

به صورت کلی بهتر است که کودکان از سنین خاصی مثلا ۳ سال به بعد ساعاتی از روز را خارج از خانه باشند.

آماده سازی کودکان برای مدرسه
آماده سازی کودکان برای مدرسه

توصیه های مهم برای آماده سازی کودکان برای مدرسه

  • پیش از آغاز مدرسه درباره نکاتی مانند اجازه گرفتن از معلم‚ سلام کردن‚ نظم و ترتیب در نشستن سر جای خود و استفاده وسایل شخصی‚ دستشویی رفتن و … با کودکان صحبت کنید و به آن‌ها آموزش دهید.
  • خوب است که قبل از شروع مدارس محیط مدرسه را به کودکان نشان دهید و همچنین او را با مسیر رفت و برگشت آشنا کنید.
  • بهتر است زمان انجام تکالیف مدرسه توسط خود کودک مشخص شود. همچنین مسئولیت پذیری و مهارت مدیریت زمان را به او آموزش دهید. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اجازه دهید فرزندتان پیامد اعمال خودش را بپذیرد.
  • خرید لوازم تحریر برای کودکان بسیار جذاب است. این کار می‌تواند در اشتیاق آن‌ها برای رفتن به مدرسه هم تاثیر گذار باشد.
  • داشتن ادب در صحبت کردن با دوستان و معلم را به کودک آموزش دهید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

شخصیت رمزآلود مردان بتا که باید بدانید!

شخصیت هر فرد او را از دیگران متمایز می‌کند و به همین خاطر، تیپ‌های شخصیتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *