آزمون آیلتس و تافل | آشنایی با آزمون آیلتس و تافل و نحوه برگزاری آن ها در ایران

همانطور که می‌دانید آزمون آیلتس و تافل هر دو از شرایط پذیرش در دانشگاه های خارچی می‌باشند. البته در مواردی مانند دریافت ویزای محاجرتی به کشورهای کانادا و استرالیا فقط مدرک آیلتس مورد تایید است. برای مهاجرت به انگلستان و دریافت ویزای تحصیلی از این کشور نیز باید آزمون Ielts UKVI را با موفقیت از سر بگذرانید. در نتیجه برای انجام هر یک از این دو آزمون شما باید اطلاعات لازم درباره هر یک را داشته باشیدتا بتوانید گزینه مناسب را برای خود انتخاب نمایید.در ین مقاله از وب سایت نیمه شب با آزمون آیلتس و تافل و نحوه برگزاری آن ها در ایران آشنا خواهیم شد.

آزمون آیلتس و تافل
آزمون آیلتس و تافل

آزمون آیلتس و تافل

همانطور که اشاره شد آزمون های آیلتس و تافل با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به همین دلیل این دو کاربردهای متفاوتی از یکدیگر دارند. در نتیجه شما باید پیش از انتخاب درباره هر دو این آزمون‌ها تحقیق کرده و اطلاعات جامع و کاملی کسب کنید. در ادامه هر یک از این دو آزمون را شرح می‌دهیم.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های بسیار معتبر است که توسط موسسات بسیاری در جهان به عنوان معیاری برای سنجش میزان دانش زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلمه آیلتس نیز مخفف Internstional English Language Test System می‌باشد. آزمون آیلتس برای آموزش, مهاجرت و شغل برای افراد انجام می‌گیرد. این آزمون در حال حاضر به صورت اینترنتی پنیز در برخی کشورها برگذار می‌شود. آزمون آیلتس به دو دسته آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال تقسیم بندی می‌شود که هر دو آن‌ها شامل بخش‌های گوش دادن, صحبت کردن, نوشتن و خواندن می‌شود. البته محتوا آن‌ها در هر دو دسته یکسان است. با این وجود که آزمون آیلتس بر پایه انگلیسی بریتانیایی است, اما شرکت کنندگان در این آزمون می‌توانند از نوشتار و یا گفتار به تلفط انگلیسی و با آمریکایی استفاده کنند.

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس با توجه به کاربرد آن برای متقاضیان دارای دو نوع کلی می‌باشد. این آزمون به انواع آکادمیک و عمومی تقسیم بندی می‌شود. اگز شما قصد داشته باشید که از مدرک خود برای اهداف آکادمیک استفاده کنید و قصد ورود به دانشگاه‌های انگلستان، استرالیا، نیوزیلند، آمریکا و کانادا را داشته باشید‚ بهتر است که در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. اما اگر فقط با هدف کار کردن در انگلستان، یا مهاجرت به استرالیا، کانادا، انگلستان، نیوزیلند، آمریکا، هنگ کنگ، ایرلند و دیگر کشورها را داشته باشید بهتر است که در آزمون آیلتس عمومی شرکت نمایید.

آزمون آیلتس و تافل
آزمون آیلتس و تافل

آزمون آیلتس چه بخش‌هایی دارد؟

همانطور که گفته شد آزمون آیلتس در چهار بخش گوش دادن, صحبت کردن, نوشتن و خواندن انجام می‌گیرد که در ادامه به شرح هر بخش می‌پردازیم.

  • بخش شنیداری یا Listening : این بخش از آزمون آیلتس دارای 40 سوال است و شما 40 دقیقه زمان دارید که به این سوالات پاسخ دهید.
  • بخش خواندن یا Reading : بخش خواندن آزمون نیز دارای 40 سوال است و 60 دقیقه زمان خواهید داشت که به این سوالات پاسخ دهید.
  • بخش نوشتن یا Writing : این بخش دارای 2 سوال است. اما چون شما باید درباره موضوعات تعیین شده یک متن بنویسید‚ فرصتی که برای پاسخ دادن به آن‌ها دارید 60 دقیقه است.
  • بخش صحبت کردن یا Speaking : بخش صحبت کردن در آزمون آیلتس تعداد سوالات ثابتی ندارد و از 3 بخش تشکیل شده است که در هر بخش طراحان‚ سوالات جداگانه‌­ای از شما می‌پرسند و شما باید به آن‌ها پاسخ دهید. این سؤالات معمولا درباره شخص شما، محل زندگی، سلیقه­‌ها و عقاید شما می‌باشد. در بخش دوم با توجه به موضوعی که به شما داده می‌شود باید به سوالات مطرح شده پاسخ دهید و به صحبت درباره آن بپردازید. بخش سوم نیز از سوالاتی با جزئیات بیشتر درباره موضوع مطرح شده در بخش دوم تشکیل شده است.

نمره‌ها در آزمون آیلتس بین 0 تا 9 تعیین می‌شود. در واقع در این آزمون فقط سطح دانش متقاضیان بر طبق نمره آن‌ها سنجیده می‌شود و آن‌ها در این آزمون قبول یا مردود نمی‌شوند. اما به صورت کلی در آزمون آیلتس نمره 7 به بالا نمره خوبی محسوب می‌شود. شما باید کشور مقصد را مد نظر قرار دهید و باید بدانید که کشور مقصد شما چه نمره ای در این آزمون از شما می خواهد.

ویژگی‌های آیلتس

  • هزینه آزمون آیلتس تقریبا ۱۶۰ دلار است.
  • این آزمون بدون محدودیت سنی برگزار می‌شود.
  • برای شرکت در این آزمون شما نیازی نخواهید داشت که حتما کلاس رفته باشید.
  • این آزمون معمولا هر ماه دو بار در شهرهای بزرگ ایران برگزار می‌شود. شما می‌توانید زمان آزمون خود را مشخص کنید. بهتر است که 3 ماه پیش از برگزاری رزرو کنید.
  • سعی کنید زبان عمومی خود را تقویت کنید و از چند ماه پیش از برگزاری آزمون تکنیک‌های آن را تمرین کنید.

آزمون تافل چیست؟

تافل یک آزمون تخصصی زبان است و نام آن مخفف عبارت Test Of English as a Foreign Language می‌باشد. این آزمون توسط ETS یا خدمات آزمون‌های آموزشی توسعه داده شده است. این سازمان آزمون‌های بسیاری را توسعه داده است. آزمون تافل نیز از از آزمون‌های معتبر در جهان است که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. در صورتی که داوطلبان بتوانند در آن نمره قبولی کسب می‌توانند از آن برای اهدافی مانند مهاجرت شغلی و یا تحصیلی استفاده کنند. نمره این آزمون تقریبا در بیش از نه هزار دانشگاه در جهان اعتبار داشته و به همین دلیل آزمون تافل یکی از معتبرترین آزمون‌ها می‌باشد. این آزمون به صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. تافل iBT محبوب‌ترین و پذیرفته‌ترین نوع آزمون تافل است که همه مراحل آن کاملاً اینترنتی اجرا می‌شود.

آزمون آیلتس و تافل
آزمون آیلتس و تافل

ویژگی‌های تافل

شما برای شرکت در آزمون تافل باید به یکی از مراکز مورد تایید مراجعه کنید. اما این آزمون در ایران به صورت اینترنتی برگزار می‌شود. برای پاسخ دهی به سوالات این آزمون حدودا سه ساعت زمان خواهید داشت. این آزمون نیز شامل بخش‌های خواندن (Reading)‚ شنیدار (Listening)‚ گفتار (Speaking) و نوشتار (Writing) می‌شود.

  • بخش خواندن: در بخش خواندن شما باید 36 تا 56 سوا را در 60 تا 80 دقیقه پاسخ دهید. این بخش شامل سه یا چهار متن علمی می‌شود که در آن شرکت کنندگان باید آن‌ها را بخوانند و به سوالات پاسخ دهند. معمولا این سوالات از کتاب‌های دانشگاهی انتخاب می‌شوند.
  • بخش شنبدار: این بخش شامل 34 تا 51 سوال است که حدود 60 تا 90 دقیقه برای پاسخ دادن به آن‌ها زمان دارید. این بخش خود شامل 4 تا 6 قسمت است که هر در قسمت، مکالماتی معمول بین دانشجویان در زندگی تحصیلی روزمره را شامل می‌شود.
  • بخش گفتار: بخش گفتار دارای شش تکلیف است که دو تکلیف اول، دو موضوع مستقل دارند. چهار تکلیف دیگر نیز به یکدبگر مرتبط هستند. دو تا از این تکالیف، نیازمند خواندن، شنیدن و صحبت کردن هستند. اما برای دو تکلیف دیگر فقط به شنیدن و صحبت کردن نیاز خواهید داشت.
  • بخش نوشتار: این بخش نیز دارای دو تکلیف نوشتار مستقل و وابسته برای شرکت کنندگان است. بخش نوشتار وابسته‚ شرکت کنندگان با گوش دادن به یک فایل صوتی و خواندن یک متن آغاز می‌شود. بعد از این کار در مدت زمان بیست دقیقه باید مطالب و اطلاعات این منابع را جمع‌بندی کرده و مقایسه نمایید. در بخش نوشتار مستقل نیز یک موضوع برای شما در نظر گرفته می‌شود که شما باید در مدت 30 دقیقه نظر خود را در مورد آن موضوع بنویسید.

باید بدانید که همه مراحل آزمون به صورت اینترنتی برگزار می­‌شود.حتی بخش گفتار یا همان Speaking تافل نیز در یک روز همراه با سایر بخش‌ها انجام می‌شود و نتیجه پس از بررسی به شما اعلام می‌شود.

به یاد داشته باشید که اعتبار آزمون تافل به صورت رسمی به مدت دو سال است. یعنی متقاضی تا دو سال بعد از صدور نمره می­‌تواند آن را به مرکز مورد نظر ارائه داده و از مزایای آن بهره‌مند شود. اما در صورت گذشتن این مدت باید مجددا در آزمون شرکت کند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

شخصیت رمزآلود مردان بتا که باید بدانید!

شخصیت هر فرد او را از دیگران متمایز می‌کند و به همین خاطر، تیپ‌های شخصیتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *