تفاوت آیلتس و تافل

آیا بهترین موسسه آیلتس و آموزشگاه آیلتس در ایران را می‌شناسید و از تفاوت آیلتس و تافل چیزی می‌دانید؟ تمایل به مهاجرت، امروزه در جامعه ما به ویژه در بین جوانان به‌طرز چشم‌گیری افزایش داشته است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند مهاجرت، گرفتن مدرک زبان انگلیسی معتبر است. شما برای مهاجرت به کشور آمریکایی، اروپایی و… حتی کشور‌هایی که زبان اصلی آن‌ها انگلیسی نیست؛ باید مدرک معتبر زبان انگلیسی داشته باشید. کارنامه آزمون‌های شناخته شده‌ای نظیر آیلتس و تافل، انتخاب‌های خوبی هستند. معمولاً در همان ابتدای مسیر مهاجرت، انتخاب بین این دو آزمون یکی از چالش‌هایی است که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند.

گرچه آیلتس و تافل هر دو آزمون‌هایی معروف هستند؛ اما از جنبه‌های مختلف تفاوت‌هایی دارند که آشنایی با آن‌ها به گرفتن تصمیم درست‌تر و منطقی‌تر همچنین شرکت در آموزشگاه درست (آموزشگاه آیلتس یا تافل) کمک می‌کند. البته این در صورتی است که بنا به نیاز فرد، هر دو آزمون قابل قبول باشند. به‌عنوان مثال، برای مهاجرت به کشور‌هایی نظیر انگلیس و استرالیا، آزمون آیلتس گا‌هاً تنها گزینه روی میز است. همین‌طور اگر قصد پذیرش در مؤسسات و دانشگاه‌های آمریکا را دارید؛ گاهی تافل تنها گزینه پیش روی شماست. در ادامه با تفاوت‌های این آزمون‌ها آشنا خواهید شد.

آیلتس چیست؟

IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System به معنی سیستم ارزیابی جهانی زبان انگلیسی، آزمونی است که توسط دانشگاه کمبریج انگلیس و استرالیا در اکثر کشور‌های جهان برگزار می‌شود و مؤسسه‌های بسیاری تحت عنوان آموزشگاه آیلتس دوره‌های آمادگی برای آن را برگزار می‌کنند.

تافل چیست؟

TOEFL مخفف عبارت Test Of English as a Foreign Language سنجش انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی، آزمونی است که توسط ETS، شرکتی آمریکایی واقع در نیوجرسی در تقریباً تمامی نقاط جهان برگزار می‌شود. این دو آزمون تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. از تشابهات این دو آزمون می‌توان به ارزیابی جداگانه ۴ مهارت زبان انگلیسی (listening، speaking، reading و writing) اشاره کرد.

1) لهجه

همان‌طور که خواندید؛ کشور‌های برگزار‌کننده این دو آزمون متفاوت هستند. کشور‌هایی که در آن‌ها دو لهجه متفاوت از زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ آزمون آیتلس به لهجه بریتیش (British) و تافل به لهجه امریکن (American) برگزار می‌شود. این مسأله ممکن است برای برای داوطلبان مهم باشد. به‌عنوان مثال کسی که در آموزشگاه زبانی انگلیسی را به لهجه بریتیش یاد گرفته است ممکن است معادل واژه پاک کن را rubber بداند. همچنین از طرفی دیگر، فردی که انگلیسی را با فیلم و سریال‌ها هالیوودی و آموزشگاه آیلتسی که کلاس‌های خود را به لهجه امریکن برگزار می‌کرده است؛ معادل پاک کن را کلمه eraser می‌داند. این مثالی ساده از تفاوت این دو لهجه است. لهجه‌های بریتیش و امریکن، تفاوتی‌هایی در خصوص واژگان و اصطلاحات دارند. گرچه برگزار‌کنندگان آیلتس و تافل عنوان می‌کنند که استفاده از لهجه‌های دیگر، برای پاسخگویی موردی ندارد؛ اما این تفاوت در صورت سؤال‌ها ممکن است مشکل ساز شود. بنابراین بهتر است که هر فرد با توجه به لهجه خود از بین آیلتس و تافل، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کند.

2) هدف

هدف از مهاجرت یکی از نکاتی است که به هنگام انتخاب میان این دو آزمون مهم به حساب می‌آید. در ابتدا خوب است بدانید که آیلتس بر دو نوع برگزار می‌شود. آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال که معمولاً به هنگام ثبت نام در آموزشگاه آیلتس نیز تعیین نوع آزمون نکته مهمی به‌شمار می‌آید.

آیلتس آکادمیک همانند تافل، آزمونی است که برای اهداف آکادمیک نظیر تدریس، تحقیق و پژوهش، تدریس، مطالعه، محیط کاری علمی و… برگزار می‌شود. محتوای این آزمون‌ها با موارد گفته شده، مرتبط هستند و ارزیابی دانش زبانی با اهداف آکادمیک صورت می‌پذیرد. در صورتی که آیلتس جنرال برای مهاجرت با اهداف غیر آکادمیک برگزار می‌شود. بنابراین این مهم است که با توجه به هدف خود از مهاجرت، آزمون زبان مورد نیاز خود را برگزینید و به هنگام ثبت نام در آموزشگاه آیلتس، مناسب‌ترین دوره‌ها را با توجه به این موضوع انتخاب کنید.

3) نوع برگزاری آزمون

آزمون تافل سال‌هاست که به‌صورت الکترونیکی (کامپیوتری) برگزار می‌شود و البته همچنان نوع کتبی آن نیز برقرار است. آزمون آیلتس که نوع کتبی آن رایج است نیز به تازگی امکان انجام آن به‌صورت کامپیوتری برقرار شده است. یعنی شما می‌توانید در هر کدام از این آزمون‌ها به دو شیوه کتبی یا کامپیوتری، شرکت کنید. اما نکته جالب توجه، تفاوت‌های میان نوع کتبی این دو آزمون است. در بخش اسپیکینگ (speaking) و رایتینگ (writing)، نوع کتبی این آزمون‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. در قسمت اسپیکینگ در آزمون آیلتس، مهارت فرد آزمون دهنده از طریق مکالمه با فرد ممتحن سنجیده می‌شود در صورتی‌که در آزمون تافل، پاسخ به سؤالات اسپیکینگ به‌صورت الکترونیکی و با استفاده از میکروفون صورت می‌پذیرد. به‌همین خاطر در یک آموزشگاه آیلتس بر روی مهارت اسپیکینگ و توانایی برقراری ارتباط، بسیار تأکید می‌شود. در بخش رایتینگ قسمت نوشتن مقاله، تفاوت در نحوه نوشتن مقاله است. در آرمون آیلتس، مقاله می‌تواند به‌صورت دست‌نویس تحریر شود. اما در تافل، نوشتن مقاله باید به‌صورت تایپی صورت پذیرد.

4) نوع سؤالات

سؤالات آزمون تافل تقریباً همه، چند گزینه‌ای هستند. در حالی که در آیلتس سؤالات دارای تنوع هستند و می‌توان علاوه بر سؤالات چند گزینه‌ای، سؤالات جای خالی، تطبیقی و… را نیز یافت. بنابراین داوطلبین باید بر اساس ترجیح خود و آمادگی‌ای که کسب کرده‌اند؛ از بین این دو آزمون، یکی را انتخاب کنند.

5) مدت زمان آزمون و وقت استراحت

در خصوص مدت زمان آزمون‌های تافل و آیلتس، همیشه تفاوت بوده است. از گذشته تا به حال آزمون تافل طولانی‌تر از آیلتس بوده است. اگرچه این تفاوت، امروزه کم شده است و به حدود ۱۵ دقیقه رسیده است. آزمون تافل ۳ ساعت و آزمون آیلتس ۲ ساعت و نیم به طول می‌انجامد. آزمون آیلتس به صورت یکپارچه برگزار می‌شود اما در آزمون تافل، استراحتی ۱۰ دقیقه‌ای بین بخش لیسنینگ و اسپیکینگ به داوطلبان داده می‌شود.

همان‌طور که خواندید؛ آزمون‌های آیلتس و تافل از جنبه‌های مختلف، تفاوت‌هایی دارند. اگر با تفاسیر گفته شده آزمون آیلتس را برگزیده‌اید؛ بهتر است هر چه زودتر یک آموزشگاه آیلتس معتبر را برای کسب آمادگی انتخاب کنید.

آموزشگاه آیلتس نسل فردای اصفهان

اگر قصد دارید تا با یافتن یک مؤسسه آیلتس معتبر موفقیت خود در این آزمون را تضمین کنید؛ زمان آن رسیده است که با مؤسسه آیلتس نسل فردا آشنا شوید. کلاس‌ های آیلتس نسل فردا، توسط بهترین و مجرب‌ترین اساتید برگزار می‌شوند. فضای خوب و آرام آموزشی، متد‌ها و منابع روز دنیا و… از مزیت‌های این آموزشگاه زبان هستند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این آموزشگاه آیلتس و دوره‌های آن به سایت آن به نشانی اینترنتی http://ieltscenter.net مراجعه نمایید.

درباره‌ی ویدا رضائی

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *