ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

روابط مسموم مانند حملِ چمدانی سنگین در سربالایی می باشد هرچه زمان بیشتری تلاش کنید، بار سنگین‌تر می‌شود بنابرین اگر در نوع رابطه خود ابهام دارید که واقعا سمی است یا خیر در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن آشنا شوید.

متاسفانه بیرون آمدن از روابط عاطفی ناسالم خیلی هم ساده نیست که ما متوجه نقاط ضعف شویم و خیلی منطقی با هم خداحافظی کنیم.

اما داشتن آگاهی از اینکه چرا نمی توانید رابطه را تمام کنید می تواند کمک بزرگی برای برخورد منطقی تر با این قضیه باشد.

گاهی از اینکه می بینیم کسی همچنان در یک رابطه ناسالم و عذاب آور مانده و قصد تمام کردن آن را ندارد تعجب می کنیم.

گاهی هم خودمان را می یابیم که با اینکه ته دلمان می دانیم در رابطه ناسالمی گرفتار شده ایم، اما توانایی خارج شدن از آن را نداریم.

زمانی که بفهمید در یک رابطه مسموم و سمی هستید، با خارج شدن و خلاصی از آن خود را از فشار عذاب‌آور نجات خواهید داد.

درباره خواسته خود روراست باشید تا همسر یا پارتنرتان به‌وضوح متوجه شود که خواهان پایان رابطه هستید. محدودیت‌هایی تعیین کنید تا دوباره به عقب برنگردید و به دام نیفتید. سپس به فکر سلامت عاطفی و روانی خود باشید تا در آینده روابط سالم‌تری داشته باشید.

ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

 

ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

مهم‌ترین ویژگی‌های رابطه سمی

مهم‌ترین و جدی‌ترین ویژگی رابطه سمی و ناسالم خشونت و آزار و اذیت است، اما در بسیاری از مواقع شناخت علائم هشدار دهنده یک رابطه سمی بسیار پیچیده‌تر است.

اولین موضوعی که در یک رابطه سمی توسط دو فرد و یا یکی از افراد حس می‌شود، احساس عدم خوشبختی با خوشحالی است.

دکتر گلاس معتقد است زمانی که فردی در یک رابطه مدام احساس ناراحتی، عصبانیت، اضطراب و خشم را تجربه می‌کند، باید بدانید که در یک رابطه اشتباه قرار گرفته است و بهتر است هر چه سریع‌تر از این رابطه سمی خارج شود.

از طرف دیگر افرادی که در رابطه سمی قرار دارند، معمولاً با دیدن زوج‌های خوشبخت یا دوستانی شاد به آن‌ها حسادت می‌کنند.

ایجاد تغییرات منفی در سلامت روان، شخصیت و عزت نفس نیز می‌تواند از علائم قرار گرفتن در یک رابطه ناسالم باشد.

در بسیاری از مواقع افرادی که در حال تجربه یک رابطه سمی هستند، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و ناراحتی مدام را تجربه می‌کنند.

فرد در این مواقع احساس می‌کند که طرف مقابل او را درک نمی‌کند و حرف‌هایش را متوجه نمی‌شود.

بهتر است بدانید که وجود برخی از علائم و ویژگی‌ها در رابطه شما نشان می‌دهد که این رابطه ناسالم و سمی است:

ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

*تبدیل شدن دستور دادن و سلطه جویی به یک عادت در یکی از زوجین

*داد و فریاد زدن مداوم

*انتقاد و سرزنش مداوم

*انتظارات غیرمعقول

*باج خواهی عاطفی

*تغییرات شدید خلقی و طغیان‌های ناگهانی عاطفی

*آشفتگی زیاد در رابطه

*تحقیر و مسخره کردن طرف مقابل

*تهمت زدن به طرف مقابل

*اذیت و آزار دادن طرف مقابل

*عدم وجود اعتماد در طرفین

*احساس انرژی منفی شدید در رابطه

*بی‌احترامی کردن به یکدیگر

*خیانت در رابطه عاطفی

*عدم وجود صداقت در طرفین

*تخریب شخصیت طرف مقابل

شش قدم برای خلاصی از یک رابطه سمی

پایان دادن به یک رابطه سمی می‌تواند واقعاً پیچیده باشد، بنابراین در ادامه به مواردی اشاره شده است که برای آسان‌تر کردن پایان رابطه یا خلاص شدن از آنها می توان استفاده کرد.

یک شبکه ایمن بسازید

 اگر به فکر پایان دادن رابطه هستید، نقشه‌ای برای چگونگی مقابله با اثرات آن ایجاد کنید. کجا می‌خواهید بمانید؟ چه اموالی را باید جمع آوری کنید؟ این کار را بدون برنامه ریزی انجام ندهید و به‌خوبی در مورد آن فکر کنید.

هدفی را برای استقلال تعیین کنید

اگر شغلی یا راهی برای حمایت از خود ندارید، وقت آن است که شروع به کار کنید. به دانشگاه بروید، آموزش فرا گیرید، یک حرفه شغلی شروع کنید (حتی یک شغل سطح پایین یا پاره وقت). استقلال مالی شما یکی از اصلی‌ترین راه‌های آزادی است.

دیگران را مطلع کنید

 بیش از این رازدار نباشید. به یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان خود اعتماد کنید تا بتوانند به شما کمک کنند. اگر احساس خطر می‌کنید، به مقامات محلی اطلاع دهید که نیاز به کمک دارید.

به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

ترک و بهبودی از یک رابطه سمی به تلاش و زمان نیاز دارد. برای حمایت با گروه‌ها یا مشاورانی که در مشکلات روابط باتجربه هستند، تماس بگیرید. یک تراپیست می‌تواند یک منبع عالی برای راهنمایی شما باشد و در تحقق اهداف به شما کمک کند. یک وکیل خانواده باتجربه نیز لازم است. همچنین باید در برخی از رفتارهای خود در ازدواج تأمل کنید.

صحبت با شریک زندگی خود را متوقف کنید

افراد سمی بسیار حیله گر هستند و می‌توانند از باج خواهی عاطفی استفاده کنند تا شما را مجذوب خود کنند. هنگامی که تصمیم به جدایی یا پایان زندگی مشترک گرفتید، هر نوع ارتباط با همسر را متوقف کنید مگر اینکه فرزند داشته باشید و به همسر همچنان نیاز داشته باشید. در این حالت، فقط در مورد نگرانی‌های کودکان ارتباط برقرار کنید.

خود را باکارهایی که دوست دارید انجام دهید مشغول کنید

 بخشی از یک رابطه سمی بودن برای عزت نفس شما بسیار مضر است. مدتی طول خواهد کشید تا برای بخشی از یک رابطه دیگر بودن آماده باشید.

عجله نکنید! برای خود وقت بگذارید. برای کمک به بهبودی خود، برای سرگرمی‌هایی که در طول ازدواج نادیده گرفته‌اید، وقت بگذارید. کسب و کار خود را راه بیندازید و یا یک حیوان خانگی بگیرید. سفری که مدت‌ها منتظر آن بوده‌اید انجام دهید.

ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

 ۱۰ دلیل اصلی برای تمام نکردن رابطه سمی

۱- عذاب وجدان|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

عذاب وجدان و احساس گناه یکی از رایج ترین علت هایی است که نمی گذارد افراد از رابطه ناسالم خارج شوند .

ممکن است ما چند ماه یا حتی چند سال با کسی در رابطه باشیم و حالا او همه امیدش را به ما  باشد. در این صورت ترک کردن او و قطع امیدش برایمان کار بسیار سخت و دشواری می باشد.

طوری که ترجیح می دهیم تمام عمر در یک رابطه ناسالم بسوزیم و بسازیم اما طرف مقابلمان را با این جدایی نابود نکنیم.

این وضعیت معمولا زمانی به بدترین حالت ممکن روی می دهد که شما گرفتار محبوب وابسته شده باشید. به هر حال در اینجا مجبوریم بین بد و بدتر انتخاب داشته باشیم.

۲- ترس از تنهایی|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

ترس از تنهایی را می توانیم دومین عامل مهم دانست که ما را از خارج شدن از رابطه عاطفی ناسالم بازمی دارد.

اگر احساس کنیم که غیر از این هیچ کس را نداریم و خودمان را بین این دو گزینه در منگنه قرار دهیم که یا باید در این رابطه بمانم و تحمل کنم تا در تنهایی بمیرم، دیگر امکان خروج از رابطه ناسالم و آسیب زا برایمان میسر نمی باشد . برای خروج از چنین وضعیتی دو راهکار وجود دارد:

اول اینکه بدانیم تنهایی غول نیست که از آن ترس داشته باشیم .

ما همواره این توانایی را داریم که تنهایی خودمان را با چیزها یا افراد دیگر پر کنیم؛ افراد خانواده، دوستان، علایق و سرگرمی ها و شاید یک رابطه بهتر از این، دوم اینکه به اصل فراوانی، اعتقاد داشته باشیم: همیشه افراد زیادی وجود دارند که می توانید با آنها خوشبخت باشیم.

۳- احساسات|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

گاهی آن قدر شیفته طرف مقابل هستیم که احساسات و هیجانات شدید نمی گذارد اصلا فکر جداشدن از او را از سرمان رد کنیم.

حتی با اینکه می دانیم این رابطه درست نیست و می تواند به ضرر هر دوی ما تمام شود.

علاوه بر این، احساسات شدید یا همان «عشق کور» در رابطه باعث می شود ما اصلا نتوانیم نقاط ضعف رابطه را ببینیم که بخواهیم از او جدا شویم.

۴- ویژگی های خاص|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

اگر طرف مقابل ما ویژگی خاص و بسیار مطلوبی داشته باشد که نتوانیم از آن بگذریم، از رابطه با او هم نمی توانیم صرف نظر کنیم.

مثلا اگر ما همیشه آرزو داشته ایم که با یک سوپراستار سینما ازدواج کنیم و حالا هم در رابطه ای ناسالم با یک سوپراستار قرار داریم، مسلما صرف نظر کردن از این رابطه برایمان کار دشواری می باشد .

در اینجا توصیه می کنیم یک برآورد از رابطه تان داشته باشید: آیا رابطه داشتن با یک آدم خاص برایتان مهم تر است یا یک عمر بدبخت نشدن؟!

۵- رابطه ناسالم با والد

یکی از نظریات در حوزه عشق و رابطه عاطفی می گوید اگر فرد از کودکی با والد جنس مخالفش رابطه ای مشکل دار داشته باشد که حل نشده است، شریکی را برای رابطه عاطفی انتخاب می کند که او هم مانند والدش همان مشکل را داشته باشد تا بتواند شرایط گذشته را در این رابطه بازسازی کرده و این بار تمام تلاش خود را برای جبران و اصلاح آن انجام دهد و مشکل را برطرف کند، اتفاقی که هرگز رخ نمی دهد.

متاسفانه پی بردن به این حالت به این سادگی نیست. اما با تعمق و توجه کافی می توان از بروز آن تا حد زیادی جلوگیری کرد.

۶- رابین هودبازی|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

شخصیت بعضی از ما طوری است که همیشه دوست داریم به کسی کمک کنیم و مثل رابین هود نجات دهنده دیگران باشیم در واقع ایثارگری کنیم .

این افراد معمولا جذب کسانی می وشند که در بدبختی به سر می برند، مشکلات زیادی دارند و محتاج کمک هستند و از این طریق تبدیل به یک مددکار اجتماعی می شوند که نه تنها نمی تواند رابطه عاطفی درستی داشته باشد، بلکه در این میان خودش را هم کم کم نابود می کند.

۷- خود کم بینی|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

خود کم بین ها خودشان را آن قدر پایین و بی ارزش می دانند که معتقدند سزاوار چنین رابطه ناسالمی هستند و ارزش بیش از این را ندارند.

بنابراین هر بلایی هم که سرشان بیاید رابطه را ترک نمی کنند. پ

ایان رابطه مشکل دار این افراد – البته اگر پایانی در کار باشد – تقریبا  همیشه از سوی طرف مقابل است. افراد خود کم بین غالبا دچار اختلال وابستگی هم هستند.

۸- پر کردن خلأها|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

مسلما ما برای بیرون آمدن از رابطه ای که خلأهای شخصیتی یا نواقص زندگی ما توسط آن برطرف می شود تلاشی نمی کنیم، حتی اگر در این رابطه عیب هایی هم ببینیم. فرض کنید من یک آدم خجالتی و بسیار کمرو هستم.

اگر رابطه ناسالم من با کسی باشد که بسیار اجتماعی و قدرتمند است و من بسیاری از نیازها و امروز زندگی ام را از طریق او تامین می کنم، بیرون آمدن از این رابطه برایم سخت می شود چون در این صورت بازهم مجبور خواهم بود با این نقطه ضعف خودم رو به رو شوم.

۹- ترس از خطرات احتمالی|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

بعضی اوقات نه تنها رابطه با فرد مقابل برای ما آسیب زاست، بلکه جداشدن از او هم می تواند خطرآفرین باشد. مثلا جداشدن از یک فرد شکاک که همواره فکر می کند دیگران به دنبال آسیب زدن یا خیانت به او هستند در بعضی موارد می تواند خطرهایی را در پی داشته باشد، چون او ممکن است به فکر انتقام بیفتد.

ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

۱۰- احساس مسوولیت بی جا|ویژگی رابطه سمی و راه های خلاصی از آن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک رابطه خودتان را مسوول مشکلات طرف مقابل بدانید. مثلا با خود می گویید اگر او عصبی است به خاطر بلایی است که من سرش آورده ام. یا او به خاطر عشق به من خودکشی کرد یا…

در این مورد توجه به این نکته ضروری است که شخصیت افراد یک شبه شکل نمی گیرد، بلکه این تمام رویدادها و تجربیات زندگی او از همان روز اول زندگی تا همین امروز می باشد که شخصیت او را می سازد. شاید شما در ظهور مشکلی در فرد نقش کمی داشته باشید، اما مطمئنا در ایجاد آن نقش خاصی نداشته اید.

سخن نهایی:

افراد سمی می توانند کیفیت زندگی شما را پایین بیاورند و تاثیر منفی بر روی همه روابط تان داشته باشند.

خوشبختانه شما می توانید کنترل چنین روابطی را به دست بگیرید و همه نکات منفی را به نکات مثبت تبدیل کنید.

به همه علائم هشداردهنده ای که در این مقاله بیان کردیم توجه داشته باشید و مطمئن شوید شما هم مسئولیت خود در رابطه را به خوبی درک کرده اید.

اگر در هر رابطه ای احساس بدی دارید یا اگر احساس خطر می کنید بهتر است رابطه را دوباره بررسی کنید و در صورت نیاز تغییراتی را در آن ایجاد نمایید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

عوارض استفاده از کاندوم که تا بحال به شما نگفته اند!

دز مقالات پیشین از وبسایت نیمه شب، به معرفی فواید کاندوم پرداختیم و حال امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *