وضعیت بازگشایی مدارس در مهر 1400

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت بازگشایی مدارس در مهر 1400 گفت آماده بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی هستیم زیرا نگرانی ما سطح سواد دانش آموزان است. رضوان حکیم زاده بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازگشایی مدارس ابتدایی در کشور تاکید کرد: آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس کشور در سال آینده تحت هر شرایطی وجود دارد.

وی ادامه داد: تصور اینکه کودکی که شناختی از دنیای مدرسه ندارد از طریق گوشی یا تبلت حروف الفبا را به طور کامل یاد بگیرد غیر قابل قبول است، حتی کشورهایی که در امر آموزش پیشرو هستند، علی رغم اینکه دسترسی‌های خوبی در زمینه‌های فن آورانه از جهت سرعت و پهنای باند دشتند مدارس را در دوره ابتدایی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی کردند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما نیز به دلیل دغدغه جدی که راجع به آموزش دانش آموزانمان داشتیم در ستاد ملی کرونا پیشنهاد کردیم و تصویب شد و در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهر که خانواده‌ها نمی‌توانند کمک کننده باشند به صورت محدود توانستیم جریان آموزش را به صورت حضوری برای پایه‌های اول و دوم برگزار کنیم.
وی بیان داشت: ما به شدت نگران سطح سواد یک نسل هستیم و کودکانی که امروز کلاس اول هستند اگر پایه سواد ضعیفی داشته باشند بناهای بعدی خوب شکل نخواهد گرفت و ممکن است در آینده آنها تأثیرگذار باشد لذا امیدواریم با ارزیابی صحیح و برنامه‌های مداخله ایی بتوانیم تا حد زیادی نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

وضعیت بازگشایی مدارس در مهر 1400

اکنون که در حال گذر از پیک چهارم کرونا در کشور هستیم، دغدغه خانواده‌ها و دانش‌‌‌آموزان برای بازگشایی مدارس از مهرماه 1400 بیشتر شده است. آنان علاوه براینکه نگرانی حضوری بودن امتحانات دو پایه نهم و دوازدهم را دارند، درباره بازگشایی مدارس و آموزش حضوری فرزندان خود نیز نگران هستند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی والدین در این مورد و وضعیت بازگشایی مدارس در مهر 1400 اظهار کرده است: «من هم یک پدر هستم و دغدغه‌. والدین را درک می‌کنم و کاری بدون نظر مسئولان بهداشتی نخواهیم داشت؛ در مهر ۱۴۰۰ اگر مصونیت جمعی ایجاد شده باشد مدارس بازگشایی می‌شوند و اگر اینطور نباشد روش غیرحضوری را خواهیم داشت.»

وی در پاسخ به این سوال که واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان به کجا رسیده و آیا برای آغاز سال تحصیلی و برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس تصمیمی گرفته شده است گفت: «تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون دانش‌آموزان در مدارس بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است و اولویت‌بندی‌ها برای دریافت واکسن کرونا در آنجا انجام می‌شود. ستاد ملی مقابله با کرونا باید در این باره تصمیم نهایی را بگیرد ما به عنوان وزارت آموزش و پرورش متقاضی هستیم و این موضوع را نیز به ستاد پیشنهاد دادیم.»

حاجی میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع برای آغاز سال تحصیلی به نتیجه می‌رسد بیان کرد: «اگر بنا باشد از ابتدای مهرماه سال جاری، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شوند باید حتما فرهنگیان جز اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داده شوند؛ ما نیز امیدواریم برای آغاز سال تحصیلی این موضوع نهایی شود.»

با توجه به اینکه کتاب‌های درسی سال آینده مجهز به بارکد شدند، این امکان در امر تحصیل به دانش‌آموزان کمک می‌کند و قطعاً اگر شرایط بازگشایی نباشد، بازگشایی نسبی راه حل بهتری است اما به گفته وزیر آموزش و پرورش با تمهیدات انجام شده به طور قطع مهر ۱۴۰۰ قوی‌تر و با برنامه بهتری نسبت به شهریور ۹۹ پیش خواهیم رفت.

تمام صحبت‌ها و دغدغه‌ها درباره بازگشایی مدارس مطرح است اما روز گذشته براساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی براینکه مباحث آموزشی در ایام کرونا آسیب جدی دیدند، بحث بازگشایی مدارس مطرح شده است.

در این ستاد اعلام شده که از اول مهر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود لذا برنامه‌ریزی شده است از مردادماه معلمان و اساتید دانشگاهی واکسینه شوند تا بتوانند کلاس برگزار کنند.

وضعیت بازگشایی مدارس در مهر 1400

بازگشایی مدارس، دغدغه‌ای جهانی

در شرایطی که اغلب کارشناسان نظام سلامت نسبت به بازگشایی مدارس، مخالفت جدی دارند، باید در نظر داشت که در برخی کشورهای توسعه یافته که به شدت درگیر کرونا هستند، مدارس به طور کامل تعطیل نشده است. ایجاد مدارس ایمن و پاک از جمله اهداف جدی است که در دوران کرونا در بسیاری از کشورها دنبال می شود.

چندی قبل نیز «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن ابراز تاسف از تعطیلی مدارس جهان، عنوان کرد: «میلیون‌ها کلاس در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا حدود یک سال است که خالی هستند. این فاجعه‌ای برای کودکان، برای کشورهایشان و برای آینده بشریت است. ما باید بازگشایی ایمن مدارس را در اولویت داشته باشیم و حق تحصیل هر کودک را حفظ کنیم.»

با توجه به انبوه اظهارنظرهای موافق و مخالف درباره بازگشایی حضوری مدارس، شاید نتوان به طور قاطع اعلام کرد که آیا بازگشایی مدارس در نهایت به مصلحت دانش آموزان تمام می شود یا خیر. در عین حال اگر واکسیناسیون سراسری کرونا در کشورمان سرعت بگیرد و دانش آموزان را هم شامل شود، در آن صورت بسیاری از این تردیدها و نگرانی ها کنار خواهد رفت و مدارس کاملا پاک و ایمن، پذیرای دانش آموزان خواهد بود.

آیا برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس منوط به واکسیناسیون دانش آموزان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است ؟وضعیت بازگشایی مدارس در مهر 1400

محسن حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس منوط به واکسیناسیون دانش آموزان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بوده و این وزراتخانه چه تصمیمی در این رابطه اتخاذ کرده است، گفت: تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون دانش آموزان در مدارس برعهده ستاد ملی مقابله با کرونا است و اولویت‌بندی‌ها برای دریافت واکسن کرونا در آنجا انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ما به عنوان وزارت آموزش و پرورش متقاضی هستیم که اگر بنا باشد از ابتدای مهرماه سال جاری، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شوند باید حتما فرهنگیان جزء اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داده شوند.

فرهنگیان در ۷۶ کشور در اولویت‌های دریافت واکسن کرونا

حاجی میرزایی یادآور شد: طبق اهمیت مساله وضعیت بازگشایی مدارس در مهر 1400 در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد از مجموع کشورهای دنیا در حدود ۷۶ کشور فرهنگیان را از اولویت‌های دریافت واکسن کرونا قرار داده‌اند و در ۱۳ کشور نیز اولویت اول خود را به این قشر اختصاص داده‌اند.

 وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: ما نیز پیشنهاد خود را برای در اولویت قرار گرفتن فرهنگیان جهت دریافت واکسن کرونا به ستاد ملی مقابله با کرونا منعکس خواهیم کرد.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

برندگان جشنواره فیلم ونیز

جنجالی‌ترین برندگان جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲

برندگان جشنواره فیلم ونیز هر سال در پایان تابستان مشخص می‌شود و این جشنواره فیلم‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *