وابی سابی چیست ؟ | تاثیر وابی سابی در طراحی دکوراسیون

همانطور که می‌دانید طراحی دکوراسیون سبک‌های مختلفی دارد. وابی سابی در دکوراسیون می‌تواند احساس صلح و آرامش و ساد‌گی را در خانه حاکم کند. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به معرفی وابی سابی و تاثیر آن در طراحی دکوراسیون می‌پردازیم.

دکوراسیون وابی سابی
دکوراسیون وابی سابی

وابی سابی چیست؟

وابی سابی یکی از مکاتب هنری و همچنین یکی از سنت‌های زیبایی شناختی در ژاپن است. این سنت از کشور ژاپن وارد هنرهایی مانند معماری‚ دکوراسیون‚ صنعت پوشاک و مد نیز شده است. در واقع وابی سابی برای توصیف زیبایی آثاری استفاده می‌شود که به سمت طبیعی بودن و سادگی تمایل دارند و هیچ گونه تلاشی برای تفاخر و خودنمایی نمی‌کنند. زیبایی از دیدگاه این سنت در اصالت و نقص اشیا است‚ نه در کمال و اشیا لوکس و مدرن. بسیاری از طراحان دکوراسیون نیز معتقدند که زیبایی در نقص و ذات اشیا نهفته است. الزاما نباید زیبایی را در کمال و لوکس بودن اشیا جستجو کرد. به این سبک وابی سابی در دکوراسیون می‌گویند.

سبک وابی سابی
سبک دکوراسیون

دیدگاه‌های غربی اغلب زیبایی را در کمال اشیا می‌بینند. اما سبک وابی سابی به دنبال فردیت و ماهیت ناقص اشیا است. چون معتقد است که همین ویژگی‌ها موجب منحصر به فرد شدن اشیا می‌شود. به عنوان مثال ترک‌های یک گلدان، شکاف های روی چوب، پاشیدن جوهر روی کاغذ از مواردی هستند که به صورت طبیعی و با وجود نقص باعث زیبایی اشیا می‌شوند. در دنیای فشن نیز شاید لیاس‌هایی با سبک وابی سابی دیده باشید. لباس‌های مندرس، لایه لایه و بدون فرم و اغلب با رنگ تیره و برش‌های نامتقارن.

وابی سابی چیست
دکوراسیون وابی سابی

اگر شما از علاقمندان به سبک‌های مدرن و لوکس هستید شاید وابی سابی برای شما زیبایی نداشته باشد. البته که سلیقه افراد بسیار مهم است. اما باید بدانید که خانه زیبا در این سبک دارای اصالت است و در واقع زیبایی خود را از ذات اصلی خودش دارد. البته که نواقصی وجود دارد که در این سبک همین نواقص زیبایی را افزایش می‌دهند.

وابی سابی دارای اصول خاصی می‌باشد. وجود این هفت اصل بیان کننده این سبک می‌باشد.

  • سادگی
  • ظرافت
  • عدم تقارن
  • زیبایی در کم بودن و بدون تزئین
  • آرامش
  • طبیعی بودن
  • رهایی از عادت‌ها
دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی

وابی سابی در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون Wabi Sabi وسایل در واقع با ظاهر اصلی و طبیعی خود در فضا پذیرفته می‌شوند. به عنوان مثال وسایل اغلب از جنس الیاف‌های طبیعی، مصالح طبیعی مانند چوب و پارچه‌های دست ساز و قدیمی و … می‌باشند. به صورت کلی در این نوع دکوراسیون وسایلی که بیشترین هماهنگی را با طبیعت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از مزیت‌های وابی سابی این است که استفاده از وسایل قدیمی خودمان موجب می‌شود که هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و از اسراف جلوگیری شود. این که بتوانیم وسایل مورد نیازمان را بسازیم و خلاقیت به خرج بدهیم نیز از دیگر مزیت‌های این سبک می‌باشد. استفاده از هنرهای دستی می‌تواند جذابیت و اصالت بیشتری به دکوراسیون بدهد. همچنین با این وسایل احساس و روحیه بهتری در فضا حاکم خواهد شد.

سبک های دکوراسیون
سبک های دکوراسیون

یکی از مواردی که می‌تواند یه فضا را گرما و تازگی ببخشد نور و طبیعت سبز و گل و گیاه است. سبک وابی سابی به ما اجازه می‌دهد که بتوانیم از این موارد به صورت کاملا طبیعی در محل زندگی خود استفاده کنیم. ورود نور به داخل‚ فضا را پر انرژی می‌کند. همچنین استفاده از گل و گیاه به همراه گلدان‌های چوبی‚ حصیری و یا دست ساز در این سبک مناسب است.

اشیا مناسب برای وابی سابی

همانطور که گفته شد طبیعی بودن‚ سادگی و بی‌آلایش بودن در وابی سابی بسیار مهم است. برای دکور کردن به این سبک شما از طبیعت ایده می‌گیرید و هر چیزی را به حالت طبیعی خودش استفاده می‌کنید. همچنین استفاده از وسایل با بافت اصلی خودشان در این سبک موجب ایجاد جو آرام و صمیمی در خانه می‌شود. به عنوان مثال وسایلی که دارای بافت سنگ، چوب و یا سفال هستند در این سبک بسیار کاربردی می‌باشند. همچنین گلدان ترک خورده یا شکسته و یا لب پریده برای پیاده سازی این سبک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از وسایلی مانند پارچه‌های قدیمی و مندرس و سرامیک‌های شکسته در این سبک بسیار متداول است.

سبک های دکوراسیون
سبک های دکوراسیون

سبک وابی سابی در واقع نشان دهنده این است که هیچ چیز کامل و بی‌نقص نیست. پس به ما حفظ اصالت و پایبندی به اصل را گوشزد می‌کند. به صورت کلی پیاده سازی این سبک در خانه‌های قدیمی ساده‌تر است. مثلا استفاده از درهای چوبی قدیمی و شومینه فضایی مطابق با این سبک ایجاد می‌کند. در واقع این موارد به صورت طبیعی خودشان با همان حالت رنگ و رو رفته و قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توانید برای ایجاد فضای شاد‚ به این فضا وسایل دیگری متناسب با این سبک را اضافه کنید.

نکاتی درباره این سبک

همانطور که اشاره شد عدم تقارن یکی از اصول وابی سابی می‌باشد. اما ممکن است همین ویژگی موجب بی نظمی و شلوغی در دکوراسیون و فضا شود و برای شما آزار دهنده باشد. پس عدم تقارن در این سبک باید به گونه‌ای انجام گیرد که به آرامش حاکم در فضا لطمه وارد نکند.

به صورت کلی می‌توان گفت در دکوراسیون وابی سابی نقش اصلی به عهده وسایل دست ساز و طبیعی است. در این سبک سعی می‌شود که استفاده از وسایل ماشینی را به حداقل رسانده و از وسایل طبیعی و دست سازه به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

در دکوراسیون wabi sabi هزینه‌ها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به این دلیل که ما با شکل طبیعی هر چیزی ارتباط برقرار می‌کنیم و نقایص و نامتقارن بودن را می‌پذیریم.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

شرکت کنندگانAFI

شرکت کنندگان جشنواره فیلمAFI

آفی فست یک رویداد در سطح جهانی است که بهترین فیلم ها را از سراسر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *