آموزش گره های مکرومه بافی برای افراد مبتدی + فیلم آموزشی

آموزش گره های مکرومه بافی برای افراد مبتدی

مکرومه بافی قرن هاست که به عنوان یک هنر زیبا شناخته می شود و امروزه همچنان طرفداران خودش را دارد و از محبوبیت آن کاسته نشده است. مکرومه بافی شامل بافتن ، پیچاندن و گره زدن نخ برای ایجاد طرح های منحصر به فرد است و اغلب از آن برای ایجاد لوازم خانگی مانند دیوارکوب ها و نگهدارنده های گیاه استفاده می شود. برای این کار به مواد خیلی کمی نیاز است و به همین خاطر یک کاردستی عالی برای مبتدیان و حتی کودکان محسوب می شود. برای یادگیری شما نیاز به طناب یا نخ مکرومه بافی و یک وسیله دارید که مکرومه را دور آن گره بزنید. تکیه گاهی که استفاده می کنید باید محکم و در عین حال نازک باشد که بتوانید به راحتی رشته های طناب را دور آن حلقه کنید. یکی از تکیه گاههای خوب برای این کار شاخه های درختان است. آموزش مکرومه بافی از پایه را در ادامه به شما اموزش می دهیم.

اموزش مکرومه بافی از پایه

هنگامی که وسایل مورد نیاز را تهیه کردید زمان آن می رسد که تکنیک گره های مکرومه بافی را یاد بگیرید. با استفاده از گره های متنوع توی یک کار می توانید بافت جذابی ایجاد کنید و یا به کار خود بعد بدهید. ما در این پست قصد داریم شما را با برخی از متداول ترین و آسان ترین گره های مکرومه بافی و نحوه ی انجام آن آشنا کنیم. وقتی این گره ها را یاد گرفتید می توانید به راحتی و براساس سلیقه ی خود آن ها را باهم ترکیب کنید و بافت مورد علاقه ی خود را ایجاد کنید؛ برای این کار هیچ محدودیتی وجود ندارد.

آموزش مکرومه بافی

در ادامه با ما همراه باشید با آموزش چند مدل گره ساده و پایه مکرومه بافی.

1- گره مکرومه چکاوکی

2-گره مکرومه مربعی

3- گره مکرومه مربعی متناوب

4- گره مکرومه پیچ

5- گره مکرومه بافی نیم قلاب دوبل(راست)

6- گره مکرومه نیم قلاب دوبل (چپ)

7- گره مکرومه نیم قلاب دوبل(دو گوشه)

8-گره مکرومه بافی چکاوک افقی

9- گره مکرومه ژوزفین

10-گره مکرومه نیم قلاب متناوب

چگونه گره ی مکرومه بزنیم؟

برای ایجاد طرح های منحصر به فرد مکرومه می توانید از انواع تکنیک های گره زدن استفاده کنید. در اینجا برخی از متداول ترین گره های مکرومه آورده شده است:

  1. گره ی پایه: این گره (گره ی سمت چپ در تصویر بالا) همانطور که از اسمش هم پیداست یک گره ی مهم محسوب می شود و معمولا برای شروع کار از آن استفاده می شود و نخ را روی پایه محکم و ثابت می کند. برای گره زدن ، یک انتهای طناب را روی پایه حلقه کنید و سپس از روی نخ آن را دوباره به پشت پایه ببرید واز بالای پایه به جلو بیارید و از زیر حلقه ی ایجاد شده رد کنید. در صورت لزوم ، انتها را محکم و یکدست کنید.
  2. گره ی مربعی: با بارها گره زدن منظم این گره پشت هم (گره ی دوم از سمت چپ در تصویر بالا) یک نوار بافتی متراکم ایجاد می شود. برای یادگیری این گره آموزش مرحله به مرحله ای که در پایین آمده است را دنبال کنید.
  3. گره ی مربعی متناوب: این گره ی مکرومه ( گره ی وسطی در تصویر بالا) یک طرح الماس مانند ایجاد می کند و برای تشکیل مکرومه های پهن و گسترده تر استفاده می شود. برای این گره به 8 ردیف طناب نیاز است و لازم است که ابتدا با 4نخ وسطی یک گره ی مربعی بزنید و سپس با نخ های خارجی در هر طرف یک گره ی مربعی بزنید تا این طرح ایجاد بشود.
  4. گره ی مارپیچی: با این نوع گره ( گره ی سمت راست در تصویر بالا) یک طرح مارپیچی ایجاد می شود. گره را همانند گره مربع شروع می کنید و به سادگی مرحله اول را بارها و بارها تکرار می کنید. با پایین آمدن گره ی شما شروع به چرخش می کند.

 

آموزش مکرومه بافی مبتدی

 

چگونه در مکرومه بافی گره ی مربعی بزنیم؟

با یک جفت گره ی پایه کار را شروع می کنیم. نخ سمت چپی را از روی دو نخ وسط عبور بدهید و به زیر نخ سمت راست ببرید. نخ سمت راست را از زیر دو نخ وسط رد کنید و از حلقه ی ایجاد شده به روی نخ سمت چپ ببرید.

آموزش مکرومه بافی

گره را محکم کنید و اجازه ندهید نخ ها در هم پیچ بخورند.

آموزش مکرومه بافی

در این مرحله نخ سمت چپ را از زیر دو نخ وسط عبور بدهید و سپس به روی نخ سمت راست ببرید و همین کار رو با نخ سمت راست بکنید یعنی آن را از روی دو نخ وسطی عبور بدهید و از زیر نخ سمت چپ بیرون ببرید.

آموزش مکرومه بافی

نخ را محکم بکشید و گره را محکم کنید. و حالا دوباره کار را از مرحله ی یک شروع کنید و این کار را ادامه بدهید تا یک ردیف از گره های مربعی تشکیل بشود.

آموزش مکرومه بافی

می توانید یک طرح با گره ی مربعی متناوب ایجاد کنید و آن را دور گلدان بپیچید و به گلدان تان ظاهر تازه ای ببخشید؛ و یا اینکه می توانید به سادگی با آن یک جاشمعی زیبا بسازید. و یا هر ایده ای که خودتان به ذهن تان رسیده است را عملی کنید و با یک تغییر کوچک ظاهر وسایل خانه را عوض کنید وبه آن زیبایی ببخشید.

چند نمونه نگهدارنده ی گلدان مکرومه بافی با گره ی مکرومه مربعی متناوب:

آموزش مکرومه بافی

آموزش مکرومه بافی

گلدان مکرومه بافی

تبریک میگم شما مهم ترین و اصلی ترین گره های مکرومه بافی را یاد گرفتید و حالا کافی است که آن ها را تمرین کنید تا بتوانید گره های منظم تر و تمیز تری بزنید و به سراغ طرح های سخت تر و پیچیده تر بروید.

لوستر مکرومه بافی

با یادگیری گره های مکرومه بافی، می توانید این هنر زیبا را به صورت بسیار کاربردی به عنوان گلدان، لوستر، زیرلیوانی و … در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

گلدان مکرومه بافی

زیربشقابی مکرومه بافی

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

میز ناهار خوری مستطیلی

انواع میز ناهار خوری جذاب منزل

میز ناهار خوری جز اثاثیه منازل است و قسمت مهمی از دکوراسیون داخلی خانه‌ها به …

9 نظر

  1. عالی بود مرسی از آموزش بسیار زیباتون

  2. فیلم های آموزش گره های مکرومه بافی خیلی برام کاربردی بود ممنون از سایت خوبتون

  3. ممنون از آموزش ‌واضح و کاملتون

  4. سلام وقتتون بخیر
    بسیار عالی و کاربردی بود و ممنون از زحمت شما
    جسارتا چگونگی ایجاد طرح با گره های مختلف نقشه خاصی نداره که بشه از روی آنها ایجاد کرد و می بایست با سلیقه خودمون ایجادش کنیم ؟ اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    باتشکر و احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *