طرز تهیه لواشک میوه های تابستانی ترش و ملس

امروز در این مقاله از وبسایت نیمه شب ، چند نوع طرز تهیه لواشک میوه های تابستانی ترش و ملس را به همراه نکات کلیدی آن ، آماده نموده ایم ، امیدواریم که با استفاده از این تکنیک‌ها و روش‌ها یک لواشک خوشمزه، سالم و بهداشتی را همراه ما در منزل تهیه نمایید.

شاید تصور کنید تهیه لواشک ترش و ملس در منزل کار دشواری باشد؛ یا حتی در آپارتمان که عموماً مشکل دسترسی مستقیم به نور آفتاب وجود دارد امکان تهیه لواشک وجود نداشته باشد. اما امروز با دستور خاص از وبسایت نیمه شب ، خواهید دید که این کار اصلا مشکل نیست و به‌راحتی می‌توانید انواع طعم‌ها و رنگ‌های مختلف از لواشک‌های سالم خانگی را تهیه نمایید.

در دستور این لواشک ، ما از میوه‌های مختلفی برای تهیه آن استفاده نموده ایم اما تغییر نوع و مقدار میوه‌ها کاملاً سلیقه‌ایی است و می‌توانید هر میوه‌ایی که مطابق ذائقه خود و اعضای خانواده هست را جایگزین نمایید، یا حتی می‌توانید فقط از یک نوع خاص میوه ، برای تهیه لواشک استفاده کنید.

طرز تهیه لواشک میوه های تابستانی ترش و ملس

طرز تهیه لواشک ترش و ملس هفت میوه

مواد لازم

آلبالو، زرشک، زردآلو، هلو، آلوی زرد و شاه‌توت و انار: به میزان دلخواه و ترکیب بر اساس ترشی، شیرینی یا ملس شدن

نمک: به میزان لازم

طرز تهیه لواشک

۱. بعد از شست‌وشوی میوه‌ها آنها را از هسته جدا کنید و با اضافه‌کردن کمی آب به آن اجازه دهید تا بپزد.

۲. پختن میوه‌ها باید تا زمانی ادامه پیدا کند که کاملا له و غلیظ شوند. این پروسه حدود یک‌ساعت طول می‌کشد و در آخر نمک را به مخلوطمان اضافه می‌کنیم.

۳. بعد از اینکه مخلوطمان کمی خنک شد، با استفاده از یک صافی تفاله‌ها را جدا می‌کنیم تا کاملا صاف و یکدست شود.

۴. مایع لواشک را روی سینی یا هر ظرفی که انتخاب کرده‌ایم به‌صورت یک لایه نازک پهن می‌کنیم و زیر نور آفتاب قرار می‌دهیم. بهتر است روی ظرف‌ها را یک تنظیف نازک قرار بکشیم تا حشرات و گردوغبار روی لواشک‌ها ننشیند.

۵. بعد از دو تا سه روز لواشک‌ ترش و ملس ما آماده است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند مدل دسر با آلبالو

طرز تهیه لواشک آلو

مواد لازم 

آلو زرد یا سیاه حدود 800 گرم
نمک 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه لواشک آلو:

برای تهیه ی لواشک آلو ، ابتدا آلوها را بشویید و داخل قابلمه ای بریزید و بعد روی آن آب جوش بریزید تا حدی که روی آلوها را بپوشاند.

اجازه بدهید آلوها با آب جوش بجوشند، تا حدی که آب آن مقداری کشیده شود و آلوها له شوند، آلوها را با پشت قاشق له کنید. باید مواد داخل آن غلیظ شوند.

سپس اجازه بدهید خنک شوند. بعد از آن سبدی با سوراخ های درشت را روی ظرفی قرار بدهید و مواد لواشک را داخل آن بریزید و با پشت قاشق روی سبد فشار بدهید تا گوشت های آلو از آن خارج شود زمانی که مواد کمتر شد با دست آن را فشار بدهید تا فقط پوست و هسته ی آلوها را باقی بماند.

داخل آن نمک بریزید اگر دوست دارید ملس شود کمی شکر اضافه کنید اگر ترش دوست دارید لازم نیست شکر بریزید و خوب هم بزنید. پس از آن داخل یک سینی به قطر 30 سانتی متر سلفون یا کیسه ی فریزری پهن کنید و با مقدار خیلی کم روغن آن را چرب کنید سپس این مواد را به قطر نیم سانتی متر داخل سینی بریزید. بعد از خشک شدن قطر آن حدودا نصف می شود.

بعد از آن را داخل آفتاب قرار بدهید حدود 1 روز داخل آفتاب باشد و 1 روز داخل سایه این مدت زمان برای خشک شدن در مناظق مختلف متفاوت است و شما باید چک کنید اگر خشک نشده بود اجازه بدهید بیشتر در آفتاب بماند تا لواشک کاملا خشک شود. اگر خوب خشک نشود سبب کپک زدن آن می شود. اگر بیش از حد بیرون بماند سبب زیاد خشک شدن لواشک می شود.

بعد از خشک شدن لواشک ها می توانید به شکل دلخواه برش بزنید یا سلفون را از آن جدا کنید و آن را رول کنید زمانی که رول شد برش بزنید. سپس در جایی خشک و خنک نگهداری کنید.

لواشک سیب ترش و ملس

مواد لازم
سیب (ترش یا شیرین یا مخلوط) به میزان لازم
شکر 1 ق غذاخوری

طرز تهیه لواشک سیب ترش و ملس

  1. برای تهیه لواشک سیب ترش و ملس ابتدا سیب‌های ترش و شیرین را با دقت بشویید و از وسط به دو نیم تقسیم کنید یا بیشتر خرد کنید.
  2. چوب و دانه سیب‌ها را بگیرید و با پوست ۳ ساعت در قابلمه‌ای با یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری شکر حرارت دهید.
  3. توجه کنید که حرارت اجاق ملایم باشد.
  4. در مرحله بعد، سیب‌های پخته شده را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شوند.
  5. حالا آن‌ها را از یک آبکش عبور دهید و یا به کمک گوشت کوب برقی و یا مخلوط کن سیب ها را به صورت پوره در آورید.
  6. مایه صاف شده را دوباره ۲۰ دقیقه حرارت دهید و صبر کنید تا غلیظ شود، به طوری که هنگام حباب زدن، مقداری از مایه به بیرون پرتاب شود.
  7. در این حالت، دیگر مایه لواشک سیب به غلظت مناسب رسیده است و می‌توانید آن را از روی اجاق بردارید و در سینی فلزی پهن کنید.
  8. ۱ تا ۲ هفته مایه لواشک پهن شده را در فضای باز قرار دهید و بگذارید خشک و آماده شود.
طرز تهیه لواشک میوه های تابستانی ترش و ملس

طرز تهیه لواشک هلو 

مواد لازم

هلو رسیده بزرگ ده عدد
شکریک سوم فنجان و نمک یک قاشق چایخوری

مرحله اول

هلو‌ها را بشویید و آن‌ها را خرد کنید (لازم نیست پوستشان را بگیرید).

مرحله دوم

میوه‌ها را به همراه شکر داخل مخلوط‌کن بریزید و آن‌ها را به صورت پوره درآورید.

مرحله سوم

شکر را به دلیل این اضافه می‌کنیم که اگر هلویی رسیده نبود طعم ترشی آن را بگیرد، عملیات خشک کردن طعم‌ها را تشدید می‌کند پس اضافه کردن کمی شکر از ترش شدن آن جلوگیری می‌کند. میزان شکر بسته به طبع و سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد.

مرحله چهارم

پوره میوه را روی سینی مورد نظرتان بریزید و پخش کنید تا ضخامت آن نهایتا حدود 3 سانتی‌متر باشد.

می‌توانید این لواشک را با دستگاه خشک‌کن، فر یا در آفتاب خشک کنید.

خشک کردن لواشک 

لواشک مایع ترش و ملس را به قطر حداکثر نیم سانتی‌متر روی سطح سینی پهن می‌کنیم. سینی به مدت چند روز در جای خشک و خنک نگهداری شود. بعد به‌راحتی لواشک‌های خشک شده را برش می‌زنیم و به دل‌خواه رول می‌کنیم.

روش دوم برای خشک کردن لواشک با کمک فر است. در این روش نیز سینی فر را چرب کرده و به قطر نیم سانتی‌متر لواشک مایع را در سینی پهن کرده و در فر در دمای 120 درجه به مدت سه الی چهار دقیقه با حرارت بالا و پایین قرار می‌دهیم تا لواشک میوه‌ایی ما کاملاً خشک شود.

نکته: دمای طبقات مختلف فرها با هم متفاوت هستند پس با توجه به نوع حرارت و طبقات فر ضمن پخته شدن، حتماً آن را چک کنید.
یکی دیگر از روش‌های خشک کردن لواشک استفاده از نایلن یا همان کیسه فریزر هست. در این روش مواد لواشک‌رو با همان مدت زمان و دما، البته با ضخامت بسیار کمتر روی کیسه‌فریزر پهن می‌کنیم تا به خشکی مورد نظر برسیم.

نکته: بافت لواشک را یه دل‌خواه خودتان می‌توانید انتخاب کنید. ما در روش امروز تمایل داشتیم مواد گوشتی میوه‌ها بیشتر زیر دندان حس شوند به همین دلیل مدت زمان کمتری در مخلوط کن قرار دادیم.

یادآور می‌شویم، بهتر است میوه‌های با بافت یکسان انتخاب کنید. این کار در له‌کردن مواد و مدت زمانی که نیاز است صرف شود تا میوه‌ها کاملاً بافت گوشتی خود را از دست دهند به شما کمک خواهد کرد.

طرز تهیه لواشک میوه های تابستانی ترش و ملس

خواص لواشک ترش و ملس

ویتامین ها و مواد مغذی فراوان 

لواشک ترش و ملس دارای ویتامین های A و B می باشند. لواشک یا میوه های خشک شده دارای مواد مغذی مانند فیبر، مواد معدنی، فسفر، کلسیم و آهن هستند.

مبارزه با خستگی

لواشک با دارا بودن ویتامین ها و مواد مغذی فراوان باعث سلامتی می شود و با خستگی و سایر مشکلات سلامتی مبارزه می کند.

کمک به کاهش وزن

مقدار فیبر موجود در لواشک ترش و ملس باعث می شود که فرد برای مدت زمان طولانی تر احساس سیری کند. لواشک جایگزین بهتری برای شیرینی ها است و با کاهش مصرف کربوهیدراتها و قندها بطور به کاهش وزن کمک می کند. لواشک به دلیل کالری پایین، به عنوان یک میان وعده مناسب می باشد و مصرف آن سبب افزایش وزن نمی شود.

رفع ناراحتی های معده 

مصرف لواشک آلو سبب رفع ناراحتی معده شده وبرای کم خونی مفید است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انبه خوشمزه و لذیذ

رفع یبوست

لواشک ترش ضدباکتری و ویروس، ایجادکننده تحریکات در روده است و کار دستگاه گوارش را تنظیم می کند. زمانی که به یبوست دچار هستید، توصیه می شود لواشک آلو مصرف کنید تا یبوست شما درمان شود.

جلوگیری از عفونت ادراری 

مصرف لواشک زغال اخته سبب پیشگیری از عفونت های ادراری در خانم ها می شود.

پاکسازی بدن 

لواشک ترش و ملس حاوی فیبر طبیعی است. فیبر موجود در لواشک روند هضم را بهبود می بخشد و دستگاه گوارش را پاکسازی و از بیماری هایی مانند یبوست و سایر مشکلات مثانه جلوگیری می کند.

بهبود سلامت پوست 

فیبر موجود در لواشک سبب دفع سموم از بدن شده و همین امر بر روی پوست اثر مثبت دارد و باعث بهبود سلامت پوست می شود.

خاصیت ضدسرطانی

لواشک لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها باعث از بین بردن رادیکال های آزاد و نوسازی سلول های تخریب شده، می شوند و خاصیت ضدسرطانی دارند.

دفع سنگ کلیه 

لواشک دارای خواص اسیدی و ضدعفونی کننده قوی است که برای دفع سنگ کلیه، آلرژی و لاغری موثر می باشد.

پایین آمدن تب 

برای کاهش تب، کنترل فشارخون و ضربان قلب، تسکین درد های روماتیسمی و مفصلی لواشک زرشک مصرف نمایید.

کنترل اوره و کلسترول 

لواشک انار جزو لواشک های ترش و خوشمزه است و مصرف آن برای کنترل اوره و کلسترول و دفع سموم و تعدیل مایعات بدن بسیار مفید است.

رفع بی خوابی 

اگر دچار اختلالات خواب هستید و خواب منظمی ندارید، برای رفع بی خوابی خود مصرف مقداری لواشک زغال اخته می تواند کمک کننده باشد.

ترشی لواشک به علت وجود اسید زیاد، موجب از بین رفتن تدریجی مینای دندان می شود.

سخن پایانی

بر خلاف سایر تنقلات که می توانند بسیار مضر باشند لواشک جز آن دسته از تنقلاتی است که دارای خواص و فواید درمانی بسیار بالاست ، بنابرین بهتر است برای کنترل چربی و پیشگیری از اضافه وزن ، حتما این خوراکی ملس و خوشمزه را در سبد غذایی خود و خانواده قرار دهید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *