معرفی کامل نسخه های World of warcraft

 

World of warcraft یکی از بازی‌های محبوب بین گیمر های حرفه ای است که دارای نسخه‌های متعددی می باشد، در این مقاله نگاهی به سری بازی های وارکرفت خواهیم انداخت که از کجا شروع شده و به کجا رسیده اند. کمپانی بلیزارد  انترتیمنت (Blizzard Entertainment) در سال ۱۹۹۱ با جدایی از شرکت Activision Blizzard ابتدا با نام Silicon & Synapse در California-Irvine با تمرکز بر ساخت بازی های خوب با طراحی عالی و قابلیت سرگرمی بالا تاسیس شد. در سال ۱۹۹۴ کمپانی نام خود را در ابتدا به Chaos Studio گذاشته بود که معلوم شد شرکتی به این نام وجود دارد. برای همین نامش را به Blizzard Entertainment تغییر داد و به سرعت تبدیل به یکی از محبوبترین و مورد احترام ترین سازندگان بازی های کامپیوتری شد. کمپانی بلیزارد این محبوبیت خود را بیشتر مدیون سری بازی های وارکرفت (Warcraft) است و ما می خواهیم در این مقاله نگاهی کلی به بازی های وارکرفت بیندازیم.

Warcraft: Orcs & Humans

 

درسال ۱۹۹۴ اولین بازی از سری بازی های وارکرفت با نام Warcraft: Orcs & Humans در سبک استراتژیک چند نفره برای سیستم DOS مایکروسافت منتشر شد. این اولین بازی استراتژیکی جهان نبود، ولی نوآوری ها و داستان زیبای خود باعث موفقیت چشمگیر این بازی شد. آتش گرفتن ساختمان ها و بجا گذاشتن خاکسترشان بر روی نقشه بازی پس از تخریب، از این نو آوری ها بودند. بازی در محیطی قرون وسطایی بود و وجود سربازان نزدیکزن و دورزن، جادوگران و منجنیق ها حاکی از پرمحتوا بودن بازی داشت که لذت چندانی را به بازی کننده القاء می کرد.

 

انسان ها در سرزمینی که آزروت (Azeroth) نام داشت زندگی می کردند تا اینکه موجودات سبز رنگی به نام اُرک (Orc) از طریق دروازه ای از سرزمین خود یعنی درانر (Draenor) که با جادو باز کرده بودند، وارد آزروت می شوند تا آن را تصرف کنند. داستان بازی در سرزمین های استورم ویند (Stormwind) می گذرد و وقایع آن به جنگ اول در دنیای وارکرفت مشهور است. فقط نژادهای انسان که سعی در دفاع از سرزمینشان را دارند و ارک های مهاجم که برای تصرف آن آمدند بود در بازی حضور داشتند. از شخصیت های معروف حاضر در بازی می توان به مدیو جادوگر (Medivh)، ال لین (Llane) پادشاه استورم ویند، لوتار (Lothar) و گارونا (Garona) نیم ارک و انسان اشاره کرد.

در ادامه با نیمه شب همراه باشید تا نسخه های مختلف بازی را معرفی کنیم:

Warcraft II: Tides of Darkness

بعد ار موفقیت بازی اول در سال ۱۹۹۵ بازی دوم از این سری با نام وارکرفت ۲: جریان تاریکی (Warcraft II: Tides of Darkness) را برای سیستم عامل ۹۵ منتشر شد که ادامه داستان نسخه قبلی بود. این بار داستان بازی در سرزمینهای بیشتری از آزروت از جمله لردران (Lordoran) و کازمودان (Khaz Modan) اتفاق می افتاد و نژادهای دورف ها (Dwarf)، الف های عالی (High Elf)، ترول ها (Troll) و گوبلین ها (Goblin) نیز به بازی اضافه شد بودند که باعث ایجاد اتحادهای هورد (Horde) و متحدین (Alliance) شدند.

 

داستان بازی در مورد ادامه تهاجم اُرک هاست. اُرک ها استورم ویند را تصرف کرده اند و به فکر گسترش آن هستند. به طرف شمال  آزروت  لشکر کشی می کنند و تا دروازه های لردران پیشروی می کنند. برای اولین بار از نام سارگراس (Sargras) استفاده شده و به شیاطین در این بازی اشاره می شود. از شخصیت های معروف در این بازی می توان از آلریا (Alleria) و تورالین (Turalyon) نام برد. از دستاورد های این بازی نیز می توان به اضافه شدن جنگ در هوا و دریا اشاره کرد. در ادامه با نیمه شب همراه باشید

Warcraft II: Beyond the Dark Portal

 

در سال ۱۹۹۶ ادامه داستان بازی قبل با نام وارکرفت ۲: آنسوی دروازه تاریک (Warcraft II: Beyond the Dark Portal) منتشر شد. ارک ها از درون توسط گولدان (Gul’dan) مورد خیانت قرار گرفته بودند و قبایل اُرک یکپارچگی ویرانگرشان از هم گسیخته شده بود و این فرستی بود تا انسان ها، درف ها و اِلف ها یکجا جمع شوند و با ارتشی واحد به جنگ ارک ها بروند و در نتیجه آنها را به درون دروازه ای که از آن آمده بودند برگردانند. این جنگ های داستانی با نام جنگ دوم شهرت دارد.

با گسترش شبکه جهانی اینترنت، کمپانی بلیزارد به فکر تشکیل شبکه ای شد تا بازیکنان بازی وارکرفت بتوانند از هر نقطه جهان به هم وصل شوند و با همدیگر این بازی را تجربه کنند. در نهایت در سال ۱۹۹۹ سرویس Warcraft II: Battle.net از طرف بلیزارد برای این بازی معرفی شد.

Warcraft III: Reign of Chaos

 

پس از چندین سال انتظار در سال ۲۰۰۲ بلیزارد شاهکاری را از این سری منتشر کرد که وارکرفت ۳: پادشاهی آشوب (Warcraft III: Reign of Chaos) نام داشت. این بازی که برای پلتفرم Windows منتشر شده بود، توانست چندین جایزه از جمله عنوان بهترین بازی سال را کسب کند. بازی با فروش بیش از ۴.۵ میلیون نسخه که فقط ۱ میلیون آن در ماه اول انتشار شده بود، تبدیل به یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین بازی های کل تارخ بازی های رایانه ای شود.

 

گرافیک ساده ۳ بعدی شاد و جالب، صداگذاری عالی، سادگی و سهولت در بازی و کنترل سربازان، تنوع زیاد سربازان، وجود قهرمانان مختلف با خاصیت های متفاوت، بالانس بین گروه های بازی، اضافه شدن ارتقا سطح برای قهرمانان و دیالوگ های زیبایی که تقریبا همه شخصیت ها و سربازان داشتند به هرچه جذاب تر شدن این نسخه می افزودند.

 

در این قسمت از سری بازی های وارکرفت نژادهای فراوانی از جمله تاورن ها (Tauren)، نایت اِلف ها (Night Elf)، آندِدها (Undead) و دیگر موجودات ازروت را دیدیم که به بازی اضافه شدند. همچنین سرزمینهای شمالگان (Northrend) و کالیمدور (Kalimdor) به بازی اضافه شدند.

Warcraft III: The Frozen Throne

 

داستان بازی چند سال پس از پایان جنگ سوم بین انسان ها و اُرک ها می گذرد و با ملاقات شبانه ترال (Thrall) جوان با جادوگری سحرآمیز شروع می شود که خبر از آمدن خطری بزرگ می دهد. در ادامه بازی با آرتاس (Arthas) شاهزاده جوان لردران همراه می شویم که سعی می کنند داروی طاعونی که مردمانش گریبان گیرش شدند را پیدا کند. در این راه مجبور به گرفتن تصمیماتی سخت و نافرمانی از دستورات پدرش شده و به شمال سفر می کند؛ بی خبر از تله ای که منتظر اوست!

 

پس از مصموم شدن روح آرتاس، ادامه داستان را دوباره با او، ولی این بار برای نابود کردن جهان آزروت همراه می شویم و پس از ویران کردن سیلورمون (Silvermoon) شهر افسانه ای الف های عالی، در نهایت آرچیمند (Archimonde) – شیطان نقرهای را به جهان آزروت احضار می کنیم. در قسمت بعدی بازی با اُرک ها همراهیم که به کالیمدور سرزمین های باستان رفتند تا زندگی دوباره برای خودشان شروع کنند که در آنجا متحدین جدیدی برای هورد (Horde) پیدا می کنند.

 

در بخش پایانی بازی با تیراندا (Tyrande) کاهنه نایت اِلف همراه خواهیم شد تا با بیدار کردن دروید های (Druid) در حال خواب و متحد کردن دوشمنان قدیمی یعنی انسان ها و ارک ها جلوی نابودی جهان توسط لژیون سوزان (Burning Legion) را بگیریم.

 

در این نسخه از بازی بجز شخصیت هایی که در بالا نام بردیم از شخصیت های بسیاری دیگری نیز استفاده شده که از مهمترین آن ها می توان به: گرام هل ایسکریم (Grom Hellscream)، کرن بلادهوف (Cairne Bloodhoof)، وول جین (Vol’jin)، جینا (Jaina)، اودر (Uther)، کئل توزارد (Kel’Thuzad)، سیلواناس (Sylvanas)، مورادین (Muradin)، مولفوریون (Malfurion)، ایلیدان (Illidan)، منوراث (Mannoroth)، تایتاندریوث (Tichondrius) و مالگانس (Mal’Ganis) اشاره کرد.

 

بخش چند نفره بازی با وجود ۴ گروه و تنوع بسیار در نوع ساختمان ها و سربازان و تفاوت های زیاد در بینشان باعث شد تا این بازی به یکی از مسابقات ورزشی الکترونیک (ESport) تبدیل شود و از نظر فکری با بازی همچون شطرنج مقایسه شود.

 

یک سال بعد نسخه گسترش یافته بازی با نام وارکرفت ۳: تاج و تخت یخ زده (Warcraft III: The Frozen Throne) انتشار یافت. چند بخش داستانی جدید، سربازان و موجودات بیشتر به قسمت چند نفره بازی اضافه شده بودند. همچنین قسمت طراحی نقشه که به بازیکنان اجازه می داد تا با سلقه خود مرحله بازیشان را طراحی کنند نیز معرفی شد که بعدها باعث بوجود آمدن نسخه هایی مستقل مانند: Dota، TD، Xhero و… شد.

 

در بخش داستانی بازی داستان روبرو شدن دو شخصیت محبوب این بازی ها یعنی ایلیدان و آرتاس به روایت کشیده می شود. نخست با مایو (Maiev) زندانبان همراه هستیم که به دنبال ایلیدان فراری است سپس با شاهزاده الف ها عالی کا ال تاس (Kael’thas) همراه می شویم و می بینیم که چگونه اتحاد میان الف های عالی با انسان ها بهم می خورد و اینکه ایلیدان چگونه فرمانروای اوت لند (Outland) می شود. در آخر نیز سعی می کنیم آرتاس زخمی را به لیچ کینگ (Lich King) تبدیل کنیم.

 

از شخصیت های دیگر این قسمت از بازی می توان به آنوب آرک (Anub’arak)، بانو وش (Lady Vashj)، بالانار (Balanar)، سیلواناس (Sylvanas)، آکاما (Akama)، آنوب آرک (Anub’arak)، کیلجیدن (kil’jaeden) و لورد گاریوس (Lord Garithos) می توان نام برد.

 

یک داستان کوتاه دیگر هم در بازی هست که با رکسار (Rexxar) می باشد و به ترال کمک می کنیم تا شهر ارگریمار (Orgrimmar) را بسازیم. از یاد نرود که هنوز هم اورک ها و انسان ها در جنگ با یکدیگر هستند و در پایان با مرگ آدمیرال (Admiral)، پدر جینا، این قسمت داستانی به اتمام می رسد.

World of Warcraft

 

سال ۲۰۰۴ در ادامه داستان وارکرفت بازی چهارم از این سری با نام دنیای وارکرفت (World of Warcraft) برای پلتفرم پی سی از طرف بیلیزارد منتشر شد. اما این بار نه در قالب یک بازی استراتژیکی بلکه بصورت سوم شخص، جهان باز، نقش آفرینی چندنفره آنلاین بسیار گسترده (MMORPG) که برای بازی کردن آن احتیاج به اینترنت و یک سرور داشتید تا تمام بازیکنان از سرتاسر جهان یکجا جمع شوند و با همدیگر بازی کنند.

 

این بار دیگر خبری از ساختن ساختمان ها و کمپ ها نبود. نیازی به تشکیل ارتش برای ویران کردن پایگاه دشمن نیست. چرا که شما در نقش یکی از این سربازها بازی که آمده دفاع یا حمله است حاضر می شدید. حال بازیکنان می توانستند آزادانه شخصیت خود را در قالب یکی از نژادها و کلس های حاضر درست کند و در دنیای وارکرفت به هر کجا که می خواستند بروند. بازی با انجام ماموریت های ساده ای که از شخصیت های که از پیش تعریف شده می گیرید، شروع می شود و با به پایان رساندن ماموریت آن ارتقای سطح (Level Up) در اختیار شما قرار داده می شود. در این نسخه همه قهرمانان می توانستند تا سطح ۶۰ ارتقا یافته و پس از آن قهرمانان به دنبال ارتقا زره و اسلحه با ماموریت های دست جمعی بزرگتری وارد چالش شوند. به غیر از انتخاب زره و اسلحه هر قهرمان، قسمتی به نام استعداد (Talent) وجود داشت داشت که می توانست با انتخاب خاصیت های مختلف، قهرمان خود را با دیگر قهرمانان متفاوت کند.

 

بر اساس داستان بازی، جهان آزروت به دو گروه اصلی تقسیم می شود: گروه متحدین با پرچم آبی و شیر طلایی که متشکل از انسان های استورم ویند، دورف ها، نوم های (Gnome) ایرون فورج (Ironforge) و نایت الف هاست که از تلدراسیل (Teldrassil) هستند. در مقابل گروه اول، گروه دوم هورد با پرچم سرخ و سیاه که از ارک های اورگریمار، تاون های تاندربلاف (Thunder Bluff)، ترول های قبیله نیزه تاریک (Darkspear) و آندد های شهر زیرزمینی (Undercity) از لردران تشکیل یافته است. بازیکنان شخصیت دلخواه خود را از یک گروه و نژاد انتخاب کرده و برای افتخار گروهشان هم با یکدیگر در میادین جنگ درگیر می شوند (PVP). همچنین می توان با تشکیل گروه های ۴۰ نفره به جنگ رفت که جهان وارکرفت را دربر دارد.

 

در بازی کلس های متفاوتی وجود دارد، حتی زرهی که می پوشند: پارچه ای (Cloth)، چرمی (Leather)، چرمی و فولادی (Mail) و زره های فولادی (Plate) از گزینه های انتخاب هستند.

کلاس هایی که در وارکرفت بازیکنان می توانستند انتخاب کنند: جنگجو (Warrior)، قاتل (Rogue)، شکارچی (Hunter)، جادوگر (Mage)، جادوگر سیاه (Warlock)، کاهن (priest)، دروید (Druid) بود که شامان (Shaman) در انحصار هورد و پالادین (Paladin) فقط برای گروه متحدین بود.

 

قسمت PVP بازی از دو قسمت میادین جنگ (Battleground) و آرنا (Arena) تشکیل شده بود. قسمت میادین جنگ، بازسازی جنگ های بزرگ بین دو گروه بودند. و در حالت آرنا هم بازیکنان در سه حالت ۲Vs.2، ۳Vs.3 و یا ۵Vs.5 در برابر هم قرار می گرفتند و تلاش خود را برای کشتن تیم مقابل بکار می گرفتند.

 

قسمت PVE بازی هم از دو قسمت تشکیل شده بود: دانجن (Dungeon) و رید (Raid). در حالت دانجن بازیکنان در گروه های ۵ نفره متشکل ار یک تانک (Tank)، یک هیلر (Healer) و سه اتکر (DPS) وارد مرحله ای می شوند و سعی در شکست غول ها و رئیس های آنجا داشتند. قسمت رید در واقع هسته اصلی بازی جهان وارکرفت است. درجه سختیی بسیار زیاد بوده و در این نسخه بازیکنان بصورت تیم های ۴۰ نفره برای تمام کردن آن تلاش می کنند. این قسمت بازی با داستان وارکرفت جلو می رود، به این صورت که وقتی بازیکنان موفق به شکست دادن آخرین رید بازی می شوند کمپانی بلیزارد چند ماه بعد پچ یا نسخه جدید را با رید و دانجن های جدید را به بازی اضافه می کند.

 

پچ های معرفی شده برای World of Warcraft:

  • Assault on Blackwing Lair
  • Rise of the Blood God
  • The Gates of Ahn’Qiraj
  • Shadow of the Necropolis

 

بازی بجز این دو بخش اصلی، چندین بخش دیگر نیز دارد که باعث می شد تا بازیکنان ساعت های زیادی را در طی روز مشغول بازی شوند. رویدادهای سالیانه ای مانند کریسمس، روز عشاق، روز مرده ها و چندین رویداد دیگر وجود دارند که دارای ماموریت ها، جوایز و القابی هستند که بازیکنان را درگیر می کند. بدست آوردن مرکب های (Mount) منحصر به فرد، حیوانات دست آموز کوچک (Pet) و اسباب بازی های جالب (Toy) از دیگر کارهای قابل انجام بازی بود. هر شخصیت از بازیکنان می تواند در کنار دو شغل ماهی گیری (Fishing) و آشپزی (Cooking) دو شغل از میان شغل های جمع کردن گل (Herbalism)، کندن فلزات (Mining)، جداکردن پوست حیوانات (Skinning)، خیاطی (Tailoring)، دوختن لباس با پوست حیوانات (Leatherworking)، فلزکاری (Blacksmithing)، مهندسی (Engineering)، درست کردن معجون های جادویی (Alchemist) و زدن طلسم به لباس ها و اسلحه ها (Enchanting) ها از امتیاز جداگانه برخوردار شود. از دیگر مشغولیت ها در بازی جمع کردن محبوبیت قبایل و گروه های بیطرف در بازی بود که از اعمال خاص بازی محسوب می شوند.

 

بازی World of Warcraft با موفقیت های روزافزون خود توانست به 9 میلیون بازیکن فعال برسد! البته ایرادهایی هم داشت که در نسخه های بعدی رفع شدند. از جمله مشکلات قبلی این بود که هر چیزی را که بدست می آوردید باید در کیف هایتان نگه می داشتید مانند مرکب و حیوانات دست آموزتان که این عمل برای بازیکن یک محدودیت بود که خوشبختانه رفع شد.

 

World of Warcraft: The Burning Crusade

 

در سال ۲۰۰۷ اولین نسخه ارتقایی بازی با نام دنیای وارکرفت: صلیب سوزان (World of Warcraft: The Burning Crusade) منتشر شد. این نسخه بزودی با افزایش محبوبیت در جهان همراه شد که باز هم قدرت کمپانی بلیزارد را نشان می دهد. از تغییراتی که در این نسخه معرفی شد می توان به اضافه شدن ۱۰ لول به قهرمانان و قابلیت سطح ارتقا بازیکنان اشاره کرد. معرفی سرزمین جدیدی به نام اوتلند سرزمین صخره ای معلق در فضا که بازمانده از جهان درانر سرزمین مادری اورک ها بود. اضافه شدن مانت هایی که توان پرواز داشتند (Fly Mount) همچنین اضافه شدن شغل جواهرسازی (Jewelcrafting) و از همه مهمتر اضافه شدن ۲ نژاد جدید به بازی؛ درانرها (Draener) برای متحدین و الف های خونی (Blood Elf) برای هورد از پیشرفت های این نسخه بود.

 

محبوبیت وارکرفت در این نسخه هم رو به افزایش بود و از آنجایی که بازی در سرور بلیزارد پرداخت درون برنامه ای داشت، هزاران سرور رایگان در تمام جهان راه اندازی شد. بدین ترتیب بازیکنان بسیاری توانستند بازی در جهان وارکرفت را بدون نیاز به صرف هزینه تجربه کنند. از تغییرات دیگر نیز در این بازی باز شدن جایی بود که در آن می توانستیم مانت ها و حیوانات دست آموزمان را که بدست آورده بودیم، در آنجا نگه داریم؛ بدون  اینکه فضایی در کیف هایمان اشغال کند.

 

پچ های بخش داستانی World of Warcraft: The Burning Crusade:

  • The Black Temple
  • The Gods of Zul’Aman
  • Fury of the Sunwell

 

در بخش داستانی بازیکنان با فرمانروای اوتلند یعنی ایلیدان وارد جنگ می شوند سپس با تهدید ترول ها در آزروت به سمت جزیره ای در شمال سیلورمون می روند تا مانع حمله دوباره لژیون شوند. در این راه توسط کا ال تاس فراخوانده می شوند.

در این نسخه می توانید زمان بازی را به عقب برده و همچنین در زمان عقب رفته و نسخه قبلی با نام Warcraft III: Reign of Chaos را تجربه کنید.

 

World of Warcraft: Wrath of the Lich King

 

در سال ۲۰۰۸ یعنی یک سال بعد از محبوب ترین نسخه دیگر این سری با نام جهان وارکرفت: خشم پادشاه لیچ (World of Warcraft: Wrath of the Lich King) منتشر شد. این نسخه با ۱۲ میلیون بازیکن فعال فقط در سرورهای بیلیزار به اوج زمان خود رسید. خط داستان قوی، دیالوگ های تاثیر گذار، صداگذاری و دموهای عالی از بهترین دستاوردهای این نسخه محسوب می شود.

این بار سرزمین شمالگان آزروت به بازی اضافه شده و ۱۰ لول دیگر هم باز شده اند که قهرمانان می توانند تا سطح ۸۰ ارتقا سطح کنند. اضافه شدن قسمت بدست آوردن امتیازهای اچیومنت (Achievement Points) نیز یکی از قسمت های جالبی بود که به بازی اضافه شده بود. بدین ترتیب بازیکنان قسمتی جدید پیدا کردند تا با آن مشغول شوند و امتیازهای اچیومنت خود در بازی را به رخ همدیگر بکشند. اما مهمترین بخشی که به بازی اضافه شده بود کلس جدیدی به نام شوالیه مرگ (Death Knight) نام داشت. البته برای بازی کردن با این کلس باید اول یک قهرمان سطح ۵۵ در حساب کاربریتان می داشتید.

 

در این نسخه رید انیکسیا (Onyxia) و ناکسیراماس (Naxxramas) از اولین نسخه جهان وارکرفت که حال پسوند کلاسیک گرفته است نیز بروزرسانی شده است. شغل جدیدسنگ نویسی (Inscription) نیز به بازی اضافه شد.

پچ های بخش داستانی World of Warcraft: Wrath of the Lich King:

  • Secrets of Ulduar
  • Call of the Crusade
  • Fall of the Lich King

 

World of Warcraft: Cataclysm

 

سال ۲۰۱۰ نسخه بعدی با نام دنیای وارکرفت: کاتاکلیزم (World of Warcraft: Cataclysm) منتشر شد. همانطور که از اسمش پیدا بود تغییرات زیادی بخصوص در نقشه دو قاره پادشاهی شرق (Eastern Kingdoms) و کالیمدور ایجاد شد. قسمت های زیادی به بازی اضافه شده بودند که قبلا بسته بودند، از جمله The Maelstro، Uldum، Mount Hijal، Vashj’irو Twilight Highlands. باز شدن مانت های پرنده در دو قاره قدیمی و اضافه شدن شغل جدیدی به نام باستان شناسی (Archaeolgy)، گوبلین های هورد و گرگ نماها (Worgen) برای متحدین از افزونه های جدید بودند. دو شهر استورم ویند و اورگریمار نیز تغییرات زیادی کرده و نسبت به گذشته ابعاد بزرگتری را به خود گرفته بودند. همچنین شاهد ارتقا و بروزرسانی دو رید Zul’aman و Zul’group و تبدیل به دانجن بودیم.

 

سیستم امتیاز دهی بخش آرنا نیز تغییر و بهبود یافته بود. سیستم ارتقا سطح برای Guild اضافه شده است. این بار بر عکس نسخه های قبل فقط ۵ سطح برای ارتقا قهرمانان باز شده بود. همچنین سیستم اشتراکی مرکب ها، حیوانات دست آموز و اسباب بازی ها میان قهرمانان موجود در یک حساب کاربری ایجاد شد بدین صورت که اگر شما موفق به گرفتن یک مرکب اژدهایی می شدید می توانستید با دیگر قهرمانهایتان هم سوار آن شوید.

 

پچ های بخش داستانی این نسخه هم به ترتیب:

  • Rise of the Zandalari
  • Rage of the Firelands
  • Hour of Twilight

 

اما داستان این نسخه با بیدار شدن اژدهای سیاه ملقب به بال مرگ (Death Wing) است که می خواهد دوباره جهان را به آتش بکشد و تبدیل به جهنمی کند تا فقط او و هم نوعانش بتوانند زندگی کنند. بال مرگ در این راستا ارباب آتش (Fire Lord) را فرا می خواند تا با کمک هم درخت زندگی را به آتش بکشند. ترال وارچیف هورد برای متوقف کردن آنها رهبری هورد را به گاروش (Garrosh) می سپارد و رهسپار سفری معنوی می شود تا قلب اژدها (Dragon Soul) را پیدا کند، تنها اسلحه ای که می تواند بال مرگ را بکشد. طی رهبری گاروش هورد دچار مشکل می شود و بر اثر یک سوءتفاهم و خیانت کردن بلادهوف در مبارزه با گارش کشته می شود و پسرش بیرن رهبری تاورن ها را بر عهده می گیرد.

 

در قسمت پایانی متحدین و هورد دوباره برای غلبه بر اژدهای دیوانه زیر بال های دیگر اژدهایان متحد می شوند و موفق به کشتن Death Wing می شوند. متاسفانه این نسخه نتوانست سیر صعودی نسخه های قبل را تکرار کند.

 

World of Warcraft: Mists of Pandaria

سال ۲۰۱۲ شرکت بلیزارد برای جذب بازیکنان بیشر با هدف گرفتن چین و آسیای شرقی نسخه بعدی را با نام جهان وارکرفت: مه هایی از پانداریا (World of Warcraft: Mists of Pandaria) را روانه بازار کرد. این نسخه الهام گرفته از فرهنگ چینی و آسیا بود. طوریکه یک نژاد جدید به نام پاندارن (Pandaren) که برای جنگ با متحدین و یا کسب افتخار برای هورد در بازی گنجانده شده بود. همراه با این نژاد کلس جدید راهب (Monk) که استاد هنرهای رزمی شرق دور بود نیز اضافه شد.

 

از دیگر تغییرات در بازی اضافه شدن ۵ سطح دیگر به بازی بود بطوری که قهرمانان می توانستند تا سطح ۹۰ ارتقا یابند. یک سرزمین جدید هم که متعلق به پاندایا بود به بازی اضافه شده بود. سیستم مبارزه حیوانات دست آموز (Pet Battle) یک بازی جدید بود که جدیدا شاهد آن بودیم. از این نسخه قسمت سناریو (Scenarios) به صورت ۳ نفره انجام می شد و حالت چلنج (Challenge Modes) هم از دیگر تغییرات بازی بود. همچنین سیستم استعداد (Talent) قهرمانان تغییراتی را به خود گرفته بود.

 

پچ های بخش داستانی World of Warcraft: Mists of Pandaria:

  • Landfall
  • The Thunder King
  • Escalation
  • Siege of Orgrimmar

 

در این نسخه داستان بازی در مورد جنگ میان دو گروه متحدین و هورد هایی است که بر اثر کنترل، دریاها و سرزمین های بیشتر خود را در کنار جزیره ای ناشناخته در حال جنگ دیده اند و ناخواسته آتش جنگ را وارد این جهان کردند. بعد از کشف این جهان هر دو گروه برای متحد کردن مردمان اینجا با خود، با موجوداتی شبیه مورچه که به پاندریایی ها حمله می کنند وارد جنگ می شوند.

 

طی این جنگ ها گاروش از قلبی که مطعلق به شیطانی شرور است مطلع می شود و سعی در بدست آوردن آن می شود تا با قدرت آن بر متحدین پیروز شود. در ادامه داستان این بار ترول های زاندالاری (Zandalari) این جزیره را مورد تاخت و تاز قرار می دهند و در آخر گاروش موفق به پیدا کردن قلب می شود. ولی این کار او باعث می شود تا توازن طبیعت به هم بخورد و خود هورد نیز از او بخواهند تا قلب را بجای خود برگرداند. اما وقتی گاروش جواب رد می دهد. هورد و متحدین باهم به جنگ او در ارگریمار می روند.

 

این نسخه نتوانست انتظارات کمپانی بیلیزارد مبنی بر افزایش بازیکناننش را برآورده کند. طوریکه همچنان World of Warcraft در حال از دست دادن بازیکنانش بود.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

 

در نیمه اول سال ۲۰۱۴ یک بازی کارتی آنلاین برگرفته از شخصیت ها و نژادهای وارکرفت از طرف بلیزارد منتشر شد. این بازی برای پلتفرم های Windows، MacOS، iOS و اندروید به بصورت رایگان عرضه شد. در مقایسه با دیگر بازی های بلیزارد Hearthstone یک بازی آزمایشی بود که توسط تیم کوچکتری بر اساس امتیاز کارت های کلکسیونی وارکرفت در شرکت توسعه داده شده بود.

 

گیم پلی Hearthstone در محیط گرافیکی عالی و زیبا به صورت نوبتی بین دو بازیکن انجام می شود که با قدرت های منحصر بفرد هر یک از کارت ها، دو بازیکن به یک دیگر حمله می کنند تا میزان سلامت حریفشان را به صفر برسانند. بازی برگرفته از کلس های وارکرفت بوده و به ۹ عدد تقسیم می شود. پالادین، جنگجو، شکارچی، جادوگر، جادوگر سیاه، قاتل، درید، شامان و کاهن است که هر یک قدرتی متفاوت و کارت های خاص خود را دارند. این کارت ها توسط شما در آرنای بازی نشان داده می شوند.

 

هم اکنون این بازی با داشتن ۷۰ میلیون کاربر یکی از پرطرفدارترین بازی های جهان است و بعنوان یکی ورزش الکترونیکی (ESport) شناخته می شود. در هر مناسبت رقابت های زیادی با جوایز نقدی در سرتاسر دنیا برگذار می شود که با افزایش بازیکنان، این بازی ماهانه ۴۰ میلیون دلار برای کمپانی بلیزارد سود می آورد.

Hearthstone در زمان انتشار ۳۷۲ عدد کارت داشت که با بروزرسانی های مختلف امروز تعداد کارت های بازی به ۱۴۵۹ رسیده است.

 

World of Warcraft: Warlords of Draenor

 

در نیمه دوم همان سال بعد از Hearthstone نسخه جدید با نام دنیای وارکرفت: جنگ سالاران درانر (World of Warcraft: Warlords of Draenor) نیز منتشر شد. این بار نوآوری های جدید به بازی اضافه شده بود تا شاید کمپانی بلیزارد بتواند دوباره بازیکنان بیشتری را به خود جلب کند. در اوایل انتشار بازی، بلیزارد بسرعت موفق به جذب بازیکنان با تعداد زیاد شد، ولی به همان سرعت هم بازیکنان خود را از دست داد و سیر نزولی بازیکنان همچنان ادامه داشت.

 

در این نسخه ارتقا لول تا سطح ۱۰۰ باز شده بود. اضافه شدن درانر سرزمین ارک ها قبل از انفجار و نابودیش و همچنین حضور شخصیت هایی همچون نرزول (Ner’zhul)، گولدان (Gul’dan)، بلکهند (Blackhand)، پدر گاروش گرام هیل اسکریم (Grom) و دوراتان (Durotan) پدر ترال در اوایل برای بازیکنان جالب بود، اما انتظاراتی که بازیکنان داشتند را بازی برآورده نمی کرد. از جمله نوآوری های دیگر بازی گسترش کمپ گریسون (Garrison) بود، کمپی که هر قهرمان به صورت جداقانه برای خود می ساخت. این گزینه ها متاسفانه حال و هوای بازی های استراتژیک وارکرفت را نداشتند. قسمت دنبال کنندگان (Followers) که در آن بازیکنان به دنبال جمع کردن سربازانی از سرتاسر جهان درانر بودند تا آن ها را به ماموریت های مختلفی بفرستند هم چنگی به دل نمی زد. اضافه شدن کشتی های دنبال کنندگان (Shipyard) هم چیزی را عوض نکرده بود.

 

داستان بازی در ادامه نسخه قبلی بود که در آن گاروش دستگیر می شود تا محاکمه شود، ولی او به کمک اژدهایی به نام کاریوز (Kairoz) فرار و به گذاشته سفر می کند و آینده را تغییر می دهد. او به درانر، زمان قبل یعنی ارک ها، به آزروت می رود و مانع نوشیدن ارک ها از خون منوراث (Mannoroth) می شود. گاروش با تکنولوژی که از آیند با خود آورده است همه قبیله های ارک را زیر یک پرچم به نام  هورد آهنی (Iron Horde) جمع می شود و بتواند با باز کردن دروازه ای از درانور به جهان حال، آزروت را وارد جنگی با متحدین و هورد کند. هرچند خود گاروش در اولین صحنه با ترال روبرو می شود و در مبازه ای تن به تن کشته می شود، ولی هورد آهنی به رهبری بلکهند به آزروت حمله می کنند. پس از شکست هورد آهنی لژیون خود وارد عمل می شود و قهرمانان باید دوباره با آرچیمند رودررو شوند که همه این ها برای مانع باز شدن دروازه توسط گولدان هستند.

World of Warcraft: Legion

 

نسخه بعدی دنیای وارکرفت: لژیون (World of Warcraft: Legion) نام داشت که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. در این نسخه بالاخره گلدان توانسته بود خود را به معبد سارگراس در جزایر شکسته (Broken Isles) برساند و دروازه ای را برای هجوم لژیون به آزروت باز کند. این درحالی بود که دوباره هورد و متحدین برای نابودی دشمن واحدشان باهم به سوی این جزایر به حرکت می افتادند.

 

در این نسخه بازیکنان می توانستند قهرمانان خود را تا سطح ۱۱۰ ارتقا دهند. سیستم Followers نیز نسبت به نسخه قبل بهتر شده بود. همچنین کلس جدیدی به نام شکارچی اهریمن (Demon Hunter) به بازی اضافه شده که بازیکنان برای باز کردن شخصیتی در این کلس باید یک قهرمان سطح ۹۰ در حساب کاربریشان داشته باشند. کلس حل (Class Hall) از دیگر نوآوری های این نسخه است که از طریق آن قهرمانان می توانند در همان زمان ورود به جزایر، اسلحه خود را بدست آورده و یا خود را ارتقا دهند. از دیگر تغییرات این نسخه می توان به حالت افسانه ای (Mythic) دانجن ها اشاره کرد به طوریکه می تواند درجه سختی آن همیشه رو به افزایش باشد.

 

اما در داستان متحدین و هورد در ادامه نسخه قبل برای جلوگیری از حمله لژیون فورا به سوی دروازه ای که گولدان باز کرده است حمله می کنند، ولی با شکست سختی مواجه می شوند؛ پادشاه وریان (King Varian) و وارچیف وول جین در این جنگ از بین می روند. از طرفی دیگر گولدان ایلیدان را پیدا می کند که در زیر زمین زندانی است و او را آزاد می کند، چراکه فکر می کند که می تواند او را کنترل کند، ولی ایلیدان خود را آزاد کرده و به جنگ با لژیون می رود. پس از شکست دادن گولدان سیاره سرخ که در آتش می سوزد پدیدار می شود این بار متحدین و هورد به آنجا حمله می کنند و کیلجیدن را شکست می دهند که در نهایت با کمک تایتان های پانتنون به مبارزه با لژیون می روند و در آخر آرگوس با تایتان نامعلوم (Argus The Unmarker) مواجهه می شود. پس از شکست آرگوس، تایتان های پانتنون قدرت خود را باز می یابند و سارگراس را که قصد نابودی آزروت را داشت، متوقف و در پانتنون زندانی می کنند.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

 

دنیای وارکرفت: مبارزه برای آزروت (World of Warcraft: Battle for Azeroth) آخرین نسخه از سری بازی های وارکرافت می باشد که در ادامه نسخه های قبلی World of Warcraft  در سال 2018 منتشر شد. تهدید سارگراس و لژیون سوزانش در نسخه قبلی متوقف شده بود و حال دو گروه متحدین و هورد برای گرفتن قلمروهای بیشتر به جان هم افتادند.

البته با گذشت ۱۵ سال، تجربه این بازی همانند گذشته به سادگی نیست و پیچیدگی آن با هر بروزرسانی، بیشتر شده است. آخرین بسته الحاقی این بازی با نام Shadowland، اواسط تابستان امسال عرضه خواهد شد و چند حالت جدید به بازی اضافه خواهد کرد.بهتر است بدانید که با عرضه این بسته الحاقی، فرآیند پیشرفت در بازی بسیار سریع‌تر می‌شود و به طور کلی سیستم جدیدی برای ارتقای سطح به بازی اضافه می‌شود، به همین دلیل بهتر است تا زمان عرضه این بسته الحاقی، به تفریح و یا یادگیری اصول بازی بپردازید و پس از عرضه این بروزرسانی، به سراغ کاراکتر مورد علاقه خود بروید. 

 

 

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

با کدام بازی‌های گوشی موبایل پول در بیاوریم؟

آیا واقعا می‌توانید از بازی‌های گوشی موبایل پول درآورید؟ برنامه‌های بازی زیادی وجود دارند، که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *