در سخنرانی چگونه توجه مخاطب را به سخنرانی جلب کنیم

یکی از بزرگترین مشکلات هنگام صحبت در جمع، ترس از این است که مخاطب شما به آنچه شما می گویید علاقه مند نشود یا علاقه خود را از دست بدهد، در حالی که در وسط سخنرانی خود هستید. راستش را بخواهید ، این اتفاق اغلب می افتد! بسیاری از سخنرانان روی صحنه می آیند و برای مدت طولانی صحبت می کنند و نمی فهمند که مخاطب کاملاً حواس پرت شده است!

اگر شما به عنوان سخنران عمومی کار خود را شروع می کنید ، این ممکن است یک ترس مداوم باشد یا ممکن است چیزی باشد که قبلاً با آن روبرو شده اید. در هر صورت ، مواردی وجود دارد که می توانید روی آنها کار کنید و به شما کمک می کند مخاطبان خود را درگیر کنید و از “حواس پرتی” جلوگیری کنید.
من مقالات زیادی را خوانده ام ، فیلم ها را دیده ام و شخصاً به من توصیه شده است که در هنگام از دست دادن مخاطبان خود هنگام ارائه ، باید چه کار کنم. در حالی که قصد خوب بود ، اما مشكل این توصیه این بود كه تصور می كرد من از قبل یك سخنران آموزش دیده هستم.
این توصیه می گوید مواردی مانند “زبان بدن شما را جذاب تر میکند” ، “لحن شما را تغییر دهد تا مخاطب خود را از دست ندهید” ، “از شوخ طبعی استفاده کنید” ، “پویا باشید” و غیره. همه اینها عالی به نظر می رسند ، اما چگونه می توانم هنگامی که تازه کارم را شروع می کنم آن را اعمال کنم؟

در این مقاله ، سعی کردیم فقط آن نکاتی را ذکر کنیم که در واقع می توانید کنترل کنید حتی اگر یک سخنران مکرر نباشید.
سخنرانی در جمع مخاطب
علائم هشدار دهنده مخاطب بی حوصله
قبل از شروع، بیایید برخی از نشانه هایی را که ممکن است مخاطبان شما هنگام حواس پرتی در هنگام سخنرانی شما ، نشان دهند ، بررسی کنیم. این موارد ممکن است به شما کمک کند وقتی مخاطب خود را هنگام ارائه از دست می دهید ،چه کار کنید؟

بدون تماس چشمی
وقتی مخاطب شما در طول سخنرانی شما ارتباط چشمی خود را حفظ می کند ، روشی است برای اینکه بگویید واقعاً به آنچه شما می گویید علاقه مند است. اگر تماس چشمی آنها در تمام اتاق وجود دارد – اگر آنها به ساعت خود نگاه می کنند، در حال پیمایش یا ارسال پیام کوتاه بر روی تلفن خود هستند – احتمالاً زیاد با گفتار درگیر نیستند.

زبان بدن بی حوصله
این کلید است. به زمانی فکر کنید که مجبور شدید در یک سخنرانی خسته کننده بنشینید. زبان بدن شما چگونه می شود؟
شل می شوید، چانه خود را بر روی دست خود قرار می دهید، دستان خود را ضربدر می کنید ، سر خود را پایین می آورید – اینها همه نشانه هایی است که مخاطبان علاقه نداشتن خود را به سخنرانی نشان می دهند.

نجوا و حرف زدن
اگر نمی توانید آن را ببینید ، آن را بشنوید. اگر مخاطب به صورت متقاطع صحبت می کند ، احتمالاً به این معنی است که او می خواهد در مورد چیز جالب تری از سخنرانی مداوم صحبت کند. در یک سخنرانی کاملاً جذاب ، نمی خواهید با شخصی که در کنارتان نشسته صحبت کنید. شما می خواهید به ایده هایی که در مورد آنها صحبت می شود گوش دهید.

این نشانه ها را جدی بگیرید.

چگونه از دست دادن توجه مخاطب خودداری کنیم؟
در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای کنترل بیشتر مخاطبان خود (صرف نظر از تجربه در سخنرانی در جمع) کنترل کنید:
سخنرانی کردن جلوی مخاطب
شناختن جمعیت شما
بیایید کمی عقب برویم تا حتی قبل از شروع سخنرانی شما
یکی از مهمترین دلایلی که مخاطبان در حین سخنرانی دچار حواس پرتی می شوند این است که مخاطب اشتباه برای آن سخنرانی خاص هستند!
اگر در مورد محصولات و خدمات بانکی با دسته ای از دانشجویان دانشگاه صحبت کنید ، به احتمال زیاد آنها جذب نخواهند شد مگر اینکه صحبت های خود را به شکلی جالب کنید که مورد علاقه دانشجویان دانشگاه باشد.

سخنرانان احساس می کنند که می توانند سخنرانی تهیه کنند و تمام مدت یک سخنرانی داشته باشند. این اشتباه است. همان سخنرانی (حتی اگر پیام اصلی یکسان باشد) باید برای مخاطبان مختلف اصلاح شود. به عنوان مثال ، ممکن است سخنرانی بانکی برای دانشجویان کالج سبک و سرگرم کننده باشد در حالی که ممکن است همان سخنرانی که برای متخصصان بانکی ارائه می شود ، فنی تر و دقیق تر باشد.

تمرین و تمرین کنید!
به راحتی می توان گفت که آیا یک سخنران سخنرانی خود را تکرار کرده است یا خیر. روی صحنه آمدن بعد از اینکه مطالب خود را تمرین کردید نه تنها به اعتماد به نفس شما کمک می کند بلکه باعث می شود مخاطب شما نیز درگیر کار شود. مخاطب تشخیص خواهد داد که گوینده شخص مقتدر و شخصی است که می داند چه می گوید.
این را با کسی مقایسه کنید که هنگام صحبت تپق می زند ، خطوط خود را فراموش می کند یا به عنوان کسی ظاهر می شود که به طور واضح تمرین نکرده است. بنابراین ، تمرین کنید. وقت بگذارید و به مخاطب نشان دهید که به صحبت هایتان اهمیت می دهید و مخاطب آن را بازتاب می دهد.

شکستن یکنواختی
یکرنگی دشمن است.
برای مشغول نگه داشتن مخاطب، باید با تغییر اوضاع گاه به گاه نمایش خود را جالب نگه دارید. این روش خوبی برای جلب توجه مخاطب است.

به عنوان مثال ، اگر در حال سخرانی در گوشه صحنه هستید، با ایستادن در آنجا شروع کنید و وقتی به نیمه راه سخنرانی خود رسیدید، از آن دور شوید و در نقطه دیگری از صحنه بایستید. اگر احساس کردید که مناسب است، از مخاطبان خود سوالی بپرسید ، از یک پایه استفاده کنید.
کاری انجام دهید که الگوی گفتارتان را بشکند. به جای اینکه فقط صحبت کنید ، انجام کار متفاوت (حتی اگر کوچک باشد) می تواند یک لایه جالب به صحبت شما اضافه کند و مخاطبان را از حواس پرتی و صحبت با یکدیگر دور نگه دارد.
جلب توجه مخاطب در سخنرانی

استراحت کردن
هنگامی که من در سمینارها یا سخنرانی های طولانی شرکت می کنم، واقعاً آزاردهنده است که وقتی سخنرانی 4 ساعت ادامه می یابد و و سخنران ادامه می دهد بدون اینکه یک وقت استراحت به مخاطب بدهد.
در چنین مواردی اینگونه نیست که گوینده خسته کننده باشد یا موضوعی که درباره آن صحبت می شود خسته کننده باشد. فقط این است که حتی اگر مخاطب بخواهد به آنچه گفته می شود گوش کند و توجه کند، به یک وقفه کوچک احتیاج دارد!

مخاطبی که استراحت کرده بیشتر پذیرای ایده ها و اطلاعات جدید است در مقایسه با مخاطبی که خسته شده است.
استراحت های کوتاه و کوتاه ، جایی که مخاطب می تواند از دستشویی استفاده کند ، میان وعده ای سریع بخورد یا پاهایشان را دراز کند ، روش مهمی در درگیر نگه داشتن مخاطب است.

این موارد فوق الذکر هنگامی که مخاطبان خود را هنگام ارائه از دست می دهید ، می توانند مفید واقع شوند.

مزایای شناخت مخاطب شما چیست؟
شناخت مخاطب برای حفظ توجه او مهم است. این شامل دانستن عقاید، علایق، ادراک مخاطب درباره موضوعی است که سخنرانی در آن ارائه می شود.
این به گوینده کمک می کند تا از آنچه مخاطب به دنبال آن است ایده بگیرد. تا زمانی که سخنرانی با علاقه مخاطبان مطابقت داشته باشد، احتمال بی توجهی آنها کمتر است. این علاقه مخاطب را فقط می توان با تحقیق قبلی در مورد سن و غیره مخاطب شناخت.
یکی از راه های شناخت مخاطبان، انجام بررسی پیشینه مخاطبان است که به شما اجازه می دهد تا حرفه، علایق، هدف آنها از حضور در سخنرانی و غیره را بشناسید.
انجام نظرسنجی ها برای مخاطبان هدف قبل از ارائه نیز می تواند بینش های ارزشمندی درباره مخاطبان ارائه دهد.

اغلب دریافت بازخورد از مخاطب همچنین می تواند به سخنران کمک کند تا مخاطب را بشناسد و برای سخنرانی آینده آماده شود.
با این حال، این به سخنرانی ارائه شده کمک نمی کند اما می تواند برای سخنرانی های آینده مفید باشد.

روش های اشتباه برای جلب توجه مخاطب
“نباید” هایی وجود دارد که باید هنگام مخاطب ساختن به مخاطب توجه داشته باشید زیرا از دست دادن توجه آنها طولی نمی کشد.

با اسلایدها شروع نکنید

ارائه ها اغلب خسته کننده هستند و از این رو بهتر است که مستقیماً با اسلایدها شروع نکنید. با این کار مخاطب احتمالاً زودتر از آنچه پیش بینی شده بی توجه می شود.
در عوض، سخنران باید سعی کند قبل از شروع با اسلایدها، پیش زمینه ای در مورد موضوع ارائه دهد.
به عنوان مثال ، باز کردن با یک سوال و ارتباط دادن آن با موضوع می تواند ایده خوبی باشد.

با شروع مستقیم اسلایدها ، مخاطب ممکن است در ابتدا توجه کند اما در نهایت به دلیل یکنواختی بی توجه می شود.

از به کار بردن زبانهای زشت بپرهیزید
استفاده از زبانهای زشت یا کلمات توهین آمیز می تواند به سرعت توجه مخاطب را جلب کند اما احساس خوبی از گوینده ایجاد نمی کند.
بنابراین، باید از استفاده از چنین زبانی خودداری شود.

از عذرخواهی به دلیل بی تجربگی خودداری کنید
سخنرانان آماتور معمولاً با عذرخواهی از کمبود تجربه، سخنرانی خود را آغاز می کنند. این ممکن است به صورت “من لیاقت وقت شما را ندارم” ، که در نهایت منجر به از دست دادن توجه مخاطبان می شود.

گوینده ترجیح می دهد تا زمانی که با مخاطب احساس اطمینان و راحتی می کنند ، آماده شود و تمرین کند.
عذرخواهی در صورتی که گوینده بیمار باشد یا نتواند با صدای بلند صحبت کند ، محترمانه است زیرا مخاطب شرایط را درک می کند. با این حال ، با عذرخواهی برای کمبود تجربه منجر به از دست دادن سطح توجه مخاطب می شود.

در صورت از دست دادن کامل آنها چه باید کرد؟
گاهی ممکن است مخاطب خود را کاملاً از دست بدهید. آنها فقط علاقه ای به صحبت شما ندارند. اما پاسخگویی به نشانه های مخاطب در هنگام کاهش توجه نشانه گوینده خوب است.

این برای من اتفاق افتاد زمانی که من به عنوان کارآموز فروش در این شرکت کار می کردم که دوره های مالی را به دانشجویان ارشد کالج می فروشد. حتی اگر من سخنرانی خود را آماده کرده بودم ، الگو را می شستم و مکث می کنم ، مخاطبان علاقه ای نداشتند. فکر کردم: “شاید من صحبت های خود را متناسب با این گروه خاص تهیه نکرده باشم”.
سرانجام ، از خودم پرسیدم که این دانشجویان واقعاً به چه چیزی اهمیت می دهند و چیزی که از این دوره مالی می گیرند بیشتر است که بیشترین سود را برای آنها خواهد داشت.
من سخنانم را در اواسط جمله شکستم و این سوال را پرسیدم: “سلام بچه ها! چند نفر از شما می توانید در مورد نام دوره مالی که من در 30 دقیقه گذشته صحبت کردم صحبت کنید؟ ” نگاههای خالی بهم خیره شد هیچ کس جواب را نمی دانست، اما اکنون توجه آنها را جلب کردم.
من ادامه دادم ، “خوب است اگر شما این را نمی دانید. تنها چیزی که باید بدانید این است که با انجام این دوره، به محض فارغ التحصیلی یک حقوق اولیه 3 برابر بیشتر از همسالان دریافت خواهید کرد. ” این همه چیزی است که آنها باید بشنوند. من به هیچ وجه به آنها دروغ نمی گفتم! در واقع این دوره حقوق 3 برابر را افزایش داد!

هنگامی که مخاطبان خود را از دست می دهید ، به یک نکته که آنها به آن علاقه مند هستند فکر کنید. این مهمترین چیزی است که می توانید به آنها بگویید زیرا مهمترین چیزی است که آنها به آن اهمیت می دهند!
این مورد برای مسابقات و سخنرانی های تجاری عالی است، به ویژه هنگامی که توجه مخاطب شما کاهش می یابد.

گاهی اوقات ، شما نمی توانید آن را کنترل کنید (بنابراین از آن لذت ببرید!)
حتی پس از دانستن و بکارگیری تمام ایده های گفته شده در بالا، گاهی اوقات، یک سخنرانی به این خوبی پیش نمی رود و گاهی، مخاطب از حواس پرت می شود. هزار چیز وجود دارد که می تواند اشتباه پیش برود. بعضی را می توانید کنترل کنید، برخی دیگر نمی توانید.

بنابراین اگر احساس می کنید توجه مخاطب شما رو به زوال است و به نظر نمی رسد بتوانید کاری در این زمینه انجام دهید، آن را با خود تصدیق کنید و فقط تا پایان صحبت خود به صحبت ادامه دهید.
بدون توجه به لذت بردن از وقت خود در صحنه، سعی کنید لذت ببرید. با گذشت زمان، شما یک خاطره خنده دار برای شوخی خواهید داشت.
اما مهمتر اینکه، دفعه بعد که روی صحنه می روید، یک سخنران کمی باتجربه تر و قدرتمندتر خواهید بود و بهتر می دانید که چگونه توجه مخاطب را جلب کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *