چگونه جواب سوالات پیاپی و عجیب کودکان را بدهیم؟

بچه ها سوالات عجیب و پیاپی زیادی میپرسند که به سختی پاسخ داده میشوند؛ اما این سوالات میتوانند گفت و گو های خوبی ایجاد کنند که باعث ایجاد اعتماد میشوند. برای مقابله با سوالات عجیب و پیاپی کودکان که افکار هر پدر و مادری را به هم میزند این پیشنهادات را بخوانید:

  • سوالات روشن کننده ای بپرسید تا دقیقاً بفهمید کودک شما چه می پرسد
  • پاسخ های ساده و صریح ارائه دهید.
  • صادق باشید! اشکالی ندارد که بپذیرید احساس ناراحتی می کنید یا دقیقاً نمی دانید چگونه پاسخ دهید.
  • برای پیگیری در دسترس باشید.
بیشتر بخوانید: ایا به اشتراک گذاری عکس فرزندم در فضای مجازی کار خوبی ست؟

پاسخ به سوالات عجیب و پیاپی کودکان

سوالات کودکان در مورد آناتومی و جنسیت

سوالات مربوط به آناتومی و جنسیت بستگی به سن فرزندان و میزان راحتی شما با بحث در مورد این موضوعات می تواند یک چالش باشد.

  • چرا بدن خواهر / برادر من شبیه بدن من نیست؟

پاسخ: اکثر مربیان و کارشناسان ایمنی کودک موافقند که بهتر است از اصطلاحات صحیح برای اعضای بدن استفاده کنید ، در حالی که به کودک درباره تفاوت اعضای بدن توضیح می دهید. به خصوص هنگامی که فرزندان شما کوچک هستند ، می توانید “قسمت های خصوصی” و معنای حریم خصوصی بدن را توضیح دهید: هیچ کس نباید آنها را لمس کند. همچنین زمان مناسبی است تا به کودک خود اطلاع دهید که اگر کسی سعی در لمس بدن او دارد باید به نزد شما یا یک فرد بزرگسال مورد اعتماد دیگر بیاید.

بیشتر بخوانید : بیشترین اسم دختر در سال ۱۴۰۰
  • نوزادان از کجا آمده اند؟ چگونه کودک در شکم شما قرار گرفت؟

پاسخ: در یک دنیای کامل، صحبت در مورد رابطه جنسی با کودکان ما فقط یک موضوع دیگر است، مانند بهداشت، ریاضیات یا ورزش. با این حال ما در یک دنیای کامل زندگی نمی کنیم، بنابراین مکالمه در مورد سوالات عجیب و پیاپی کودکان درباره ی رابطه جنسی می تواند باعث ناراحتی و اضطراب زیادی شود – بیشتر برای والدین. نفس عمیق بکشید ، و این نکات ساده را دنبال کنید.

  • از کودک خود بپرسید “نظر شما چیست؟” قبل از پاسخ دادن به سوالات، درک بهتری از آنچه واقعاً پرسیده می شود و احتمالاً قابل فهم است، همیشه قبل از تلاش برای آموزش، به درک سوالات و تفکرات فعلی کودک کمک می کند.
  • حقیقت را بگو. اگر داستانی درباره لک لک ها یا جن ها بسازید، بعدا فقط باعث سردرگمی و بی اعتمادی می شود.
  • از جزئیات زیاد خودداری کنید و پاسخ ها را کوتاه و ساده نگه دارید. اگر فرزند شما از پاسخ های شما راضی نیست، سوالات بیشتری در پی خواهد داشت.
  • مکالمه ها را واقعی کنید. هنگام بحث در مورد عملکردهای بدن و رابطه جنسی با کودک، با مکالمات مانند سایر موضوعات مهم دیگر رفتار کنید – با آرامش و کاملاً واقعی. کودکان درک می کنند و در صورت ناراحتی می توانند تشخیص دهند.
  • در دسترس باش. یکی از بهترین قوانین والدین گذراندن اوقات آرام و با هم و گفتگوهای زیاد است. با گفتار و کردار به کودک خود اطلاع دهید که شما برای ارائه اطلاعات و پاسخ به سوالات مربوط به رابطه جنسی یا هر چیز دیگری در دسترس هستید.
  • به بعد موکول کنید. اگر سوالی در رابطه با رابطه جنسی در مطب پزشک یا در صف بانک وجود دارد ، نترسید که بگویید: ”چه سوال خوبی! بعداً در مورد آن در خانه صحبت کنیم. ” سپس ، آن را دوباره در خانه مطرح کنید تا کودک شما بداند شما از گفتگو اجتناب نمی کنید.
بیشتر بخوانید: بهترین فاصله سنی فرزندان چقدر است؟

چگونه به سوالات فلسفی کودکان پاسخ دهیم

از بعضی جهات، پاسخ دادن به سوالات فلسفی عیجیب و پیاپی کودکان دشوارتر است، زیرا در مورد موضوعات وجودی ، انتزاعی یا غیر قابل شناخت است. مثلا:

  • خدا چیست؟
  • چرا ما می میریم؟ هنگام مرگ چه بلایی سر ما می آید؟ آیا می خواهید بمیرید؟
  • اگر اجازه ندارم دوستانم را آزار دهم ، کشتن مرغ برای خوردن آن اشکالی ندارد؟
  • جنگ چیست؟ آیا من ایمن هستم؟ آیا مورد حمله قرار خواهم گرفت؟
  • چرا بعضی از مردم خانه ندارند؟

در قلب بیشتر این سوالات، سوالات اساسی وجود دارد ، “آیا من ایمن هستم؟ آیا دنیا امن است؟ ” سوابق و ارزشهای شما تعیین می کند که چگونه به این سوالات برای خود و فرزندتان پاسخ دهید ، اما اگر از جواب مطمئن نیستید چه می کنید؟ 

  • تأمل کنید و بحث را باز کنید. بعضی از والدین ممکن است احساس ناراحتی کنند و بخواهند موضوع را تغییر دهند یا سوال را با سخنان انکارآمیز مانند: «مهم نیست. این یک سوال بزرگ شده است. ” والدین دیگر از این سوالات سخت به عنوان فرصتی برای بررسی اعتقادات خود استفاده می کنند و بسته به سن فرزندانشان ، این مسائل را به صورت خانوادگی مورد بحث قرار می دهند. مانند سوالات مربوط به رابطه جنسی ، می تواند مفید باشد که از کودکمان بپرسیم ، “نظر شما چیست؟” نه تنها این پیام را ارسال می کند که این افکار و سوالات مهم هستند ، بلکه به شما نشان می دهد که شما قادر به بحث و گفتگو هستید.
  • تحقیق و همکاری کنید کتابهای بی شماری وجود دارد که “چه چیزی را باور داریم؟” سوالات در بخش والدین کتابخانه یا کتابفروشی خود کاوش کنید یا با والدین همفکر مشورت کنید. اگر فرد مذهبی یا معنوی هستید ، ممکن است بخواهید با جامعه معنوی خود مشورت کنید تا اطلاعاتی را با هدف پاسخ دادن به سوالات کودکان در مورد دین و زندگی پس از زندگی پیدا کنید.
  • راحتی و اطمینان را ارائه دهید. در نظر بگیرید که چرا فرزندتان این سوال را می پرسد. آیا در پی کسب اطلاعات، راحتی، درک است؟ یا هر سه؟ آیا اخبار ترسناک گزارش شده است یا دوستی اذیتش کرده است؟ کودکان به طور کلی می خواهند بدانند که :
  1.  چه اتفاق افتاده است
  2.  برای کمک یا تسلی خاطر افراد درگیر چه کاری انجام دهد
  3. چگونه ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد. بد نیست اذعان کنید که زندگی می تواند غیر قابل پیش بینی و گیج کننده باشد ، اما سعی کنید با یک یادداشت به راحتی راه حلی بیابید. به عنوان مثال: ”مردم به دلایل مختلف ، مثلاً به دلیل بیماری یا بیکار شدن ، بی خانمان می شوند. ما به پناهگاه بی خانمان ها کمک می کنیم و برای کمک به امنیت خانواده مان پول در صندوق اضطراری نگه می داریم. “
بیشتر بدانید : معرفی بهترین کتاب های روان شناسی

این سوالات عجیب و پیاپی که کودکان شما می پرسند می تواند بینشی در مورد ترس ، چالش ها و درک رشد آنها از شما ایجاد کند. آنها همچنین می توانند مکالمات عالی را ایجاد کنند که باعث ایجاد اعتماد می شود. نگران درست جواب دادن نباشید. می توانید یک موضوع را بیش از یک بار مرور کنید.

پاسخ به سوالات عجیب و پیاپی کودکان

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

آموزش نقاشی در تهران

۷ باور اشتباه در ارتباط با نقاشی که مانعی برای پیشرفت یادگیری است

بسیاری از ما نقاشی را دوست داریم و از آن با عنوان یک سرگرمی که …

یک نظر

  1. باسلام وتشکرلطفادرباره لجاجت بچه هاهم راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *