افزایش اعتماد به نفس در کودکان

چگونه اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهیم؟
در اینجا موثرترین روشها برای کمک به افزایش اعتماد به نفس کودک شما، شاد و مطمئن بودن و رسیدن به موفقیت آورده شده است.

روش های افزایش اعتماد به نفس کودکان:

تعریف های خود را در نظر بگیرید

مطمئناً ، بچه های جوان به فراگیری زیاد احتیاج دارند، و میخواهند به سرعت یاد بگیرند که توپ بیاندازند یا دایره بکشند. اما کودک شما می تواند با شنیدن “آفرین!” عادت کند. که ممکن است به سختی بفهمد چه موقع موفقیتهایش واقعا ارزش تجلیل دارد. همچنین وقتی اغراق کنید (“این بهترین برجی است که تاکنون دیده ام!”) احساس میکند و ممکن است تعریف و تمجیدهای شما را نادیده بگیرد. اگر کودک شما کاری را انجام داد که قرار است انجام دهد، از او تعریف نکنید.
به عنوان مثال هنگامی که او مسواک می زند یا پیراهن خود را در داخل کشو میگذارد، یک “تشکر” ساده کافی است. سعی کنید بازخورد خاصی ارائه دهید: به جای اینکه بگویید نقاشی کودک شما زرق و برق دار است، ممکن است به استفاده خوب او از رنگ بنفش اشاره کنید.

کودکان با اعتماد به نفس

کودک خود را نجات ندهید

طبیعی است که بخواهید از آسیب دیدن کودک، احساس دلسردی یا اشتباه او جلوگیری کنید، اما وقتی مداخله می کنید برای مثال :
تلاش برای دعوت او به یک جشن تولد که در آن دعوت نشده است، یا تحت فشار قراردادن مربی فوتبال برای دادن زمان بیشتر به او برای بازی – هیچ لطفی به او نمی کنید. رابرت بروکس، نویسنده کتاب پرورش کودکان مقاوم می گوید: کودکان باید بدانند که شکست خوردن اشکالی ندارد و احساس غم، اضطراب یا عصبانیت طبیعی است. آنها یاد می گیرند بر موانع خود غلبه کنند.
کتی هیرش پاسک، دکترای دکترای روانشناسی، در دانشگاه تمپل، در فیلادلفیا می گوید: “به خصوص برای کودکان خردسال مهم است که بدون اینکه احساس کنند والدینشان آنها را به خاطر کار اشتباهی مورد انتقاد قرار می دهند یا آنها را اصلاح می کنند، فرصت بازی و خطر پذیری را داشته باشند.” او حتی والدین را ترغیب می کند تا اشتباهات کوچک خود را به عمد انجام دهند. “

اعتماد به نفس در کودکان
برای افزایش اعتماد به نفس، بگذارید او تصمیم بگیرد

وقتی کودک شما از سنین جوانی فرصت انتخاب را پیدا کند، باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود.
بهتر است دو یا سه گزینه برای انتخاب فرزند خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، از کودک 3 ساله خود نپرسید که او برای ناهار چه می خواهد، اما ماکارونی یا کره بادام زمینی و ژله را ارائه دهید. در عین حال، به کودک خود اطلاع دهید انتخاب های خاص به شما بستگی دارد.

روی نیمه پر لیوان تمرکز کنید

اگر فرزند شما تمایل دارد از ناامیدی ها شکست بخورد، به او کمک کنید تا خوش بین باشد. کارن ریویچ، نویسنده کتاب “کودک خوش بین” می گوید، به جای ارائه اطمینان خاطر “برای دیدن جنبه های روشن” ، او را تشویق کنید تا در مورد روش های خاص برای بهبود وضعیت و نزدیک کردن او به اهدافش فکر کند. اگر او در خواندن از همکلاسی های خود عقب است، توضیح دهید که هرکس با سرعت خودش یاد می گیرند و پیشنهاد دهید که وقت بیشتری را برای خواندن بگذراند. اگر در بازی برنده نشده نگویید: “خوب، من فکر می کنم تو یک ستاره هستی”. در عوض، بگویید: “من می بینم که چقدر ناامید شده ای. بیا طرحی ارائه دهیم که چگونه دفعه بعد می توانی شانس بدست آوردن مقام مورد نظر خود را افزایش دهی.”

برای افزایش اعتماد به نفس، علایق ویژه او را پرورش دهید

سعی کنید کودک خود را در معرض فعالیت های متنوعی قرار دهید و وقتی چیزی را پیدا کرد که واقعاً دوست دارد، او را تشویق کنید. کودکانی که استعداد زیادی دارند – چه در زمینه دایناسورها و چه آشپزی – از تخصص خود احساس غرور می کنند و احتمال موفقیت در زمینه های دیگر زندگیشان بیشتر است. سرگرمی های عجیب و غریب ممکن است به خصوص برای کودکانی که سخت در مدرسه قرار می گیرند مفید باشد – و همچنین می توانید به کودک خود کمک کنید تا از علاقه خود برای برقراری ارتباط با بچه های دیگر استفاده کند. به عنوان مثال، اگر پسرتان دوست دارد نقاشی بكشد اما بیشتر پسران كلاسشان ورزش می كنند، او را به انجام نقاشی های ورزشی تشویق كنید.

کودکان

حل مسئله را ارتقا دهید

میرنا شور، نویسنده کتاب “تربیت کودک متفکر” می گوید: “بچه ها وقتی می توانند برای رسیدن به خواسته های خود مذاکره کنند، اعتماد به نفس دارند.” تحقیقات وی نشان داده است که شما می توانید حتی به کودک خردسال بیاموزید که چگونه خودش مشکلات را حل کند.
اگر فرزندتان به شما مراجعه كرد و از اينكه كودكي كاميون خود را در زمين بازي برد شكايت كرد، از او بپرسيد كه به نظر او چه راهی برای حل مشکل او بهتر است. حتی اگر اولین ایده اش گرفتن کامیون است، از او بپرسید که اگر اینکار را کنید چه اتفاقی می افتد؟ سپس سوال کنید،
“آیا می تواند به روش های دیگری برای بازگرداندن آن فکر کند تا این اتفاق نیفتد؟” در یکی از مطالعات دکتر شور در مورد این وضعیت، کودکان 4 ساله به ایده های کاملاً شگفت آوری رسیده اند، مانند : “اگر با من بازی کنی بیشتر سرگرم می شوی تا اینکه با خودت بازی کنی.”
یافتن روش های حل مسئله توسط کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها می شود.

به دنبال راه هایی برای کمک به دیگران باشید

دکتر بروکس می گوید، هنگامی که کودکان احساس می کنند در حال تغییر هستند از او بخواهید فنجان هایی را در پیش دبستانی بیرون بیاورند یا کوکی ها را به خانه سالمندان برسانند. برای بچه ها خوب است که مسئولیت های خانه خود را داشته باشند، اما ممکن است حتی برای کودک خردسال قدرت بیشتری باشد زمانیکه در یک پروژه به شما کمک کند (“من واقعاً می توانم از کمک شما استفاده کنم!”). دکتر هیرش پاسک می گوید: او از نزدیک می بیند که کارهای بزرگسالانه به تلاش احتیاج دارند و وقتی مجبور به شرکت در کارها می شوند، از عهده خود راحتتر برمیایید و باعث افزایش اعتماد به نفس او  می شود.


برای او فرصت هایی را برای گذراندن وقت بیشتر با بزرگسالان پیدا کنید

بچه ها دوست دارند با دوستانشان معاشرت کنند، اما وقت گذراندن با بزرگسالان نیز برای آنها مهم است. گذراندن وقت با افراد مسن دنیای کودک شما را گسترش می دهد، او را مجبور می کند علاوه بر شما با بزرگترها صحبت کند و روشهای مختلف تفکر به او می دهد. تحقیقات همچنین نشان داده است که داشتن یک رابطه نزدیک با یک بزرگسال خاص – یک معلم ، یک دایی، یک پرستار کودک یا یک پدر و مادر دوست – باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود.

درباره آینده خیال پردازی کنید

اگر بچه ها می توانند هنگام بزرگ شدن تصور کنند که خودشان کار مهمی انجام می دهند یا آن را برآورده می کنند ، مطمئناً اکنون احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند. با کودک خود در مورد نحوه انتخاب شغل خود، همسرتان و سایر بزرگسالان صحبت کنید. کودک شما ممکن است آرزو داشته باشد که خواننده پاپ یا فضانورد باشد ، اما سعی نکنید انتظارات او را پایین بیاورید.
حتی اگر او نظر خود را تغییر دهد، مهم این است كه او به اهدافش می اندیشد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *