بهترین جاهای گردشگری سیاحتی دیدنی و تفریحی خرم آباد و لرستان

یکی از قشنگ‌ترین شهرهای ایران خرم آباد است. شهری برای آدم‌هایی با سلایق مختلف. چه آبشار دوست داشته باشید، چه دلتان بخواهد جاهای تاریخی ببینید، چه در کنار دریاچه خستگی راه را از تن به در کنید، چه دلتان بخواهد به زیارت امامزاده‌ای بروید، خرم آباد همان جایی است که دنبالش می‌گردید. استان لرستان و شهر خرم آباد، جاهای زیادی برای دیدن دارند و ما در این پست قشنگ‌ترین مکانهای گردشگری خرم اباد را که حتما باید ببینید، بهتان معرفی می‌کنیم.

با ما در این سفر مجازی به بام شهرایران همراه باشید.

قلعه فلک الافلاک

نماد شهر خرم آباد، قلعه فلک الافلاک است، قلعه‌ای که هرجای شهر که باشید می‌توانید ببیندیش. فلک الافلاک که به معنی سپهر سپهران است، یکی از یادگارهای برجای مانده از ساسانیان است و حکومت‌های مختلفی را به خود دیده. این قلعه که به آن دوازده برجی و دژ شاپور خواست هم می‌گویند، بر بلندی تپه‌ای قرار گرفته که از بالایش هم خرم آباد زیر پایت است و هم رودخانه. فلک الافلاک که زمانی شاهان در آن قدم می‌گذاشتند و کاربری عمدتا نظامی داشته، بخش‌های مختلفی دارد. موزه مردم شناسی و باستان شناسی از جمله بخش‌های دیدنی قلعه است.

ورودی قلعه فلک الافلاک ۵ هزار تومان است.

آدرس: خرم آباد- خیابان امام (ره)

قلعه فلکافلاک

دریاچه کیو زیباترین قسمت مکان های گردشگری خرم اباد

در شمال غرب خرم آباد، دریاچه کیو قرار گرفته. دریاچه‌ای که بعد از فلک الافلاک پر بازدیدترین جاذبه گردشگری خرم آباد است ،

نماد سرزندگی آن. دریاچه کیو که در پارکی به همین نام واقع شده، از سرچشمه‌های مخمل کوه و چشمه‌های موجود در کف دریاچه

تامین می‌شود. کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود گونه‌های گیاهی کف دریاچه است که باعث می‌شوند

دریاچه در مواقع پرآبی، رنگ کبودی به خودش بگیرد. بهار و اوایل تابستان، دریاچه کیو، محل مناسبی می‌شود برای قایق سواری و ورزش های آبی،

هرچند که زمستان فصل پرآبی آن است.جالب است بدانید نام کیو تشکیل شده از کی+او به معنی آب کبود.

آدرس: شمال غربی شهر خرم آباد

درباره جاذبه های گردشگری درود لرستان، اینجا بخوانید.

دریاچهکیو

بام لرستان

یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد که به خصوص در شب دیدنی است، بام لرستان است. جایی که روشنای چراغ‌های خانه‌ها و اتوبان‌ها را

می‌توان از آن بالا دید و در سکوت شب قدری آرام شد. بام لرستان که قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب کشور شود،

رصدخانه کاسین را در خودش جای داده و آب و هوای خوشش روح را تازه می‌کند.

آدرس: شرق خرم آباد- خیابان شریعتی- بالای کوه مدبه

بام لرستان

دریاچه گهر؛ نگین فیروزه ای زاگرس

دریاچه گهر از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و از دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است.

آب دریاچه به قدری زلال است که گاه در قسمت های کم عمق چهارمتری می توان حرکت مواج ماهی ها را به وضوح دید.

برای دسترسی به دریاچه گهر باید مسیری کوهستانی را طی کنید که در برخی جاها صعب العبور است. ولی اگر به طبیعت علاقه مندید

برای یک بار هم که شده امتحان کنید! منطقه گهر از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و می توان با پیاده روی در اطراف آن از بوی زنبق

و شقایق و لاله های وحشی مست شد

 

دره خزینه؛ خاص ترین مکانهای گردشگری خرم اباد

در حوالی روستایی از توابع پلدختر یکی دیگر از شگفتی های طبیعت لرستان رقم خورده است. بر اثر میلیون ها سال فرسایش و تحولات زمین شناسی، دره ای شکل گرفته که به لحاظ فرم ظاهری و زیبایی خیره کننده اش شباهت بسیار زیادی به دره گرند کانیون آمریکا دارد. دره خزینه جاذبه منحصر به فردی است که با نقش ونگارهای گلسنگی خود منظره ای چشم نواز و وحشی را خلق کرده و عبور رود کرخه از درون آن جلوه خاصی به طبیعت خشن و جذابش داده است. مشهورترین بخش دره قسمتی موسوم به پیچ نعل اسبی است. در این قسمت صخره ای عظیم در وسط قرار گرفته و بخشی از رود کرخه در مسیر خود آن را احاطه کرده است.

آبشار آب سفید الیگودرز

الیگودرز در فاصله ۱۴۹ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است، یکی از قشنگ ترین شهرهای لرستان است و آبشار آب سفید با طبیعت سرسبز و آب و هوای خوشش یکی از جاذبه های استان لرستان به شمار می رود. به علت برخورد آب با سنگ ها، آب به شکل حباب های سفید درمی آید و این دلیل نامگذاری آبشار به نام آب سفید است. آب سفید که در بهار زیباتر از همیشه است، دارای ۷۰ متر ارتفاع است و آبش از دل یک تونل سنگی بیرون می آید، آبی که خنک و زلال است و حس تازگی و سرزندگی به آدم می دهد.

آدرس آبشار آب سفید: آبشار آب سفید الیگودرز با شهر الیگودرز حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز واقع شده است و مسیرش از بین درختان گردو و بلوط می گذرد.

پارک زیباکنار خرم آباد

پارک زیباکنار در نزدیکی دریاچه کیو و رودخانه خرم رود شهر خرم آباد استان لرستان واقع شده است. این پارک دارای منظره زیبا و سرسبزی بوده و برای سپری کردن یک روز در محیطی آرام، بهترین انتخاب بشمار می آید.

 

پارک جنگلی مخمل کوه محبوبنرین مکانهای گردشگری خرم اباد

پارک جنگلی مخمل کوه با مساحت ۵۰۰ هکتار در شمال شهر خرم آباد در مسیر خرم آباد- الشتر در کیلومتر ۱۵ این جاده واقع شده است.

این پارک جنگلی در نزدیکی کوه مخمل کوه، در ارتفاع بیش از ۱۹۰۰ متری شمال شرقی خرم‌آباد قرار دارد. این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت های آن پوشیده از گلسنگ است.

سراب نیلوفر چنگایی در لرستان

طبق تقسیمات کشوری محل دقیق استقرار این پدیده طبیعی و زیبا در شهرستان خرم‌آباد، بخش مرکزی، کیلومتر هفت جاده خرم‌آباد به کوهدشت، در دامنه یال جنوبی سفید‌کوه به طرف جنوب روستای سراب چنگایی است.قدمت این اثر به دوره کواترنر باز‌می‌گردد که در نهایت با تلاش‌های ما به شماره ۶۰۸ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

فستیوال تومارولند

فستیوال تومارولند دبی چیست و زمان برگزاری آن

فستیوال تومارولند در شروع کووید-19 لغو شد، اما تیم جشنواره راه امن جدیدی برای سرگرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *