طرز تهیه خورش گل کلم با گوشت

خورش گل کلم، خوراکی خوشمزه و بسار مقوی است و  برای داشتن تنوع غذایی،  بهتر است که آن را در لیست غذایی خانواده خود قرار دهیم. گل کلم سرشار از مواد مغذی است و علی‌رغم ویتامین بالا کالری خیلی کمی دارد. به‌عبارتی، گل کلم تقریبا دارای تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

 من ۴۴ سال قبل که تازه خانه دار شده بودم و شروع به آشپزی کردم، کاملا ناشی بودم. خیلی از خورش هایی که امروز درست می کنم را به صورت غیر حرفه ای درست میکردم. اما همیشه به طعم دلخواه نمی رسیدم و گه گاهی حتی خرابکاری میکردم. تا اینکه با کمک کتاب آشپزی و کسب تجربه با اصول آشپزی اشنا شدم.

یاد گرفتم که خیلی از مواد اولیه را نمی شود با هم ترکیب کرد. همیشه آموزش بهترین راه برای آموختن  هر حرفه ای است. بخاطر همین امروز می توانم با افتخار بگویم همه از دست پخت من کاملا راضی هستند و طعم غذاها همیشه در ذهنشان ماندگار می شود. و به پیشنهاد آنها تجاربم در آشپزی را با شما به اشتراک میگذارم.

خورش گل کلم

این خورش شباهت زیادی به خورش قیمه دارد. با این تفاوت که در آن لیمو عمانی استفاده نمیشود و بجای سیب زمینی سرخ کرده، گل کلم سرخ کرده به غذا اضافه می کنیم. امیدوارم این غذا را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم جهت تهیه خورش گل کلم :

  • گوشت ۴۰۰ گرم
  •  پیاز درشت یک عدد
  • لپه یک فنجان
  • گل کلم یک بوته متوسط
  • نصف چوب دارچین
  • روغن به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی یک ونیم قاشق
  • آب جوش به مقدار نیاز

طرز تهیه:

ابتدا گل کلم را در اندازه های کمی کوچک خرد کرده در کمی روغن تفت میدهیم تا رنگ آنها طلایی شود. سپس آن را کنار می گذاریم.

پیاز را نازک خلال کرده سرخ میکنیم تا طلایی شود. بعد گوشت را اضافه کرده تفت میدهیم تا رنگ آن کمی تغییر کند. بعد قابلمه را از روی حرارت برداشته زردچوبه را اضافه میکنیم و همانطور که قابلمه داغ است زردچوبه را تفت میدهیم. سپس چوب دارچین و آب جوش را روی غذا می ریزیم و مجددا روی حرارت قرار می دهیم.

وقتی آب خورش شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم می کنیم، تا گوشت ارام ارام بپزد. وقتی گوشت پخت، لپه و نمک را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم همچنان ارام ارام با حرارت ملایم بپزد.

لپه باید به اندازه ای بپزد که له نشود. سپس گل کلم را که از قبل خرد کرده و سرخ کرده ایم، به خورش گل کلم اضافه می کنیم و بعد از ۸ الی ۱۰ دقیقه رب گوجه را اضافه می کنیم. مواظب هستیم که گل گلم شکل خودش را حفظ کند و زیاد گل کلم ها له نشود.

وقتی خورش جا افتاد آن را از روی حرارت برداشته و چوب دارچین را از آن خارج می کنیم. خورش را با برنج کته یا پلو دمی سرو می کنیم. نوش جان!

نکته: کسانی که رژیم گیاه خواری دارند می توانند این خورش را بدون گوشت درست کنند، بخاطر داشتن گل کلم، منبع غنی کلسیم است. و بدون داشتن گوشت قرمز یک عذای کامل و مقوی است.

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و مقوی که کمتر در سفره های امروزی جای دارد، خورش کاری است. طرز تهیه این خورش خوشمزه را اینجا ببینید و تهیه کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

2 نظر

  1. وای چقدر هوس کردم برم درست کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *