طرز تهیه خورش کاری با گوشت گوسفندی خوشمزه و مجلسی

امروز به یاد مادرم میخواهم طرز تهیه خورش کاری را آموزش دهم. البته مادرم خودش ادویه این غذا را تهیه و آسیاب می کرد، تا ادویه تازه و خوش عطر باشد. و همچنین طبق ذائقه همه افراد خانواده باشد.

انواع ادویه و گیاهان معطر مثل میخک، گلپر، زیره، فلفل، زنجبیل و دارچین و چیزهای دیگر را جداگانه بصورت دستی آسیاب می کرد. و همراه بازردچوبه ای که خودش تهیه کرده بود، برای غذا و ترشیجات استفاده می کرد.

طرز تهیه خورش کاری

متاسفانه آن موقع ها من دختر بازیگوش و سر به هوایی بودم و زیاد به تجربیات مادرم توجهی نمیکردم. ولی حالا افسوس می خورم که می توانستم از تجارب او بهره مند شوم و چه آسان آن همه اطلاعات گران قیمت گذشتگانمان را از دست دادم.

به هر صورت حالا به طرز پخت خورش کاری با سیب سبز توجه کنید امیدوارم به راحتی آن را تهیه کنید و با همه افراد خانواده از طعم آن لذت ببرید.

مواد لازم جهت پخت خورش کاری خوشمزه و مجلسی:

  • گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم
  • پیاز یک تا دو عدد
  • سیب سبز درشت دو عدد
  • گردو ۲۰ عدد
  • پودر کاری هندی  دو قاشق
  • نمک به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم
  • سرکه به اندازه دلخواه و مطابق ذائقه خودتان
  • شکر به اندازه دلخواه
  • زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا گردو ها را پوست گرفته و آسیاب می کنیم و کنار می گذاریم. همچنین سیب ها را شسته بدون آن که پوستشان را بگیریم، به اندازه ی یک بند انگشت خرد می کنیم و در ظرفی جداگانه کنار می گذاریم.

طرز تهیه خورش کاری با سیب سبز

پیاز ها را پوست کنده بصورت خلال های نازک خرد کرده و در کمی روغن تفت می دهیم، تا رنگ آنها طلایی شود. سپس گوشت را تکه تکه کرده، شسته و به پیاز داغ اضافه می کنیم و تفت می دهیم، به طوریکه رنگ گوشت تغییر کند.

سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و همانطور که قابلمه داغ است زردچوبه و ادویه کاری را روی گوشت ریخته و هم میزنیم تا بوی خامی ادویه و زردچوبه گرفتهشود سپس روی آن کمی آب جوش ریخته و مجددا روی حرارت قرار می دهیم.

وقتی جوش آمد حرارت را کم کرده تا گوشت به آرامی بپزد. بعد از آنکه گوشت پخت و نرم شد، نمک و گردوی آسیاب شده را به غذا اضافه کرده و بعد از چند دقیقه سرکه و شکر و سیب های خرد شده را به خورش اضافه می کنیم.

وقتی سیب ها نرم شد و خورش جا افتاد آن را از روی حرارت برداشته و زعفران حل شده را روی خورش ریخته و قابلمه را چند تکان کوچک می دهیم تا زعفران بطور یکنواخت در میان خورش ترکیب شود.

خورش را در ظرف مخصوص ریخته و با کته برنج و یا پلو دمی سرو کنید و نوش جان بفرمائید!

طرز تهیه خورش کاری

نکته: به یاد داشته باشید که از همان ابتدا آب جوش زیادی اضافه نکنید. بلکه آب باید به مقداری باشد که  غلظت غذا به اندازه باشد و زود جا بیفتد. اگر در اخر آب غذا زیاد باشد، غذا بی مزه و بد شکل می شود. و مجبورید آن را زیاد بجوشانید تا آب اضافه بخار شود. که این راه حل درستی نیست. و غذا از ترکیب اصلی خارج می شود.

در ضمن انرژی زیادی بیهوده هدر خواهد رفت. پس ابتدا آب کمی در خورش بریزید و در انتها اگر آب خورش کم بود، مجددا کمی آب به آن اضافه کنید.

پودر کاری  (Curry powder)، پودری است که معمولاً در آشپزی هندی کاربرد دارد و معمولاً ترکیب چند پودر دیگر است. به‌طور کلی می‌توان گفت ترکیبی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گشنیز است.

خواص شگفت انگیز پودر کاری بر سلامتی را می توانید اینجا مطالعه بفرمایید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

2 نظر

  1. مطلب خيلي خوبي بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *