راهنمای سفر به وان ترکیه

ترکیه یکی از بهترین کشورهای توریستی در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، سفر به وان ترکیه می‌تواند برایتان حسابی خاطره‌انگیز باشد. وان یکی از شهرهای شرقی کشور ترکیه بوده که در مرکز استان وان قرار دارد. شهر وان از لحاظ جهت‌های جغرافیایی شمال و غرب به دریاچه وان متصل شده است. کوه های مرتفع سیاه و ارک از جهت شرق شهر وان را احاطه کرده و جنوب این شهر نیز در همسایگی کوه آرتوس قرار گرفته است. از آنجایی که وان از لحاظ فاصله‌ای به ایران نزدیک بوده و فاصله کمی با استان‌های غربی کشورمان دارد، مقصد محبوبی برای سفر هموطنانمان محسوب می‌شود. بی‌شک پیش‌نیازِ رفتن به هر سفری، داشتن اطلاعات کافی راجب مقصد، هزینه‌ها، شرایط اسکان، خوراک، آب و هوا، رفت و آمد… می‌باشد. پس وقت را هدر نداده و به سرعت به سراغ معرفی راهنمای سفر به وان ترکیه می‌رویم.

وان ترکیه

مختصری از شهر وان

این شهر تاریخی با قدمت ۳۴٠٠ ساله خود، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است. جالب است بدانید بیشتر مردمان وان کُرد زبان هستند و به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. البته که زبان ترکی استانبولی هم در گویش ساکنان این منطقه جایگاه محفوظی دارد. اکثر مردم شهر وان مسلمان اهل سنت هستند. جمعیت شهر وان چیزی در حدود ۴٠٠ هزار نفر است. جالب است بدانید که بخش اعظم گردشگران این شهر، از سوی کشورهای ایران، آلمان و کره جنوبی راهی این شهر تاریخی و دیدنی می‌شوند.

علاوه بر نزدیکی وان به ایران، عدم نیاز به ویزا هم محبوبیت این شهر را نزد ایرانیان دوچندان کرده است. یعنی شما می‌توانید با در دست داشتن پاسپورت، از چند روز تا ۶ ماه در این شهر زیبا اقامت کنید. از طرفی دیگر، سفرهای خارجی هزینه‌های زیادی را بر روی دوش گردشگران می‌اندازند. این در حالی است که هزینه سفر به وان، برایتان بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی تمام خواهد شد.

 

بهترین زمان سفر به وان

آب و هوا شهر وان
مطمعنا برای سفر به وان ترکیه، باید از وضعیت آب و هوا هم اطلاعاتی داشته باشید. چرا که وان آب و هوایی کوهستانی داشته و میزان دمای کلی آن در طول سال بین ۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. بهترین زمان سفر برای هر فرد با توجه به هدفش مشخص می‌شود.

اگر قصد سفر گردشگری به شهر وان را دارید، بهتر است که برنامه سفر خود را از اواخر فصل بهار یا همان خرداد ماه تا اوایل فصل پاییز یا همان ماه مهر بچینید. چرا که شهر وان در این بازه زمانی آب و هوای مطلوب و کم بارشی دارد. در صورتی که قصد شما از سفر خرید می‌باشد، باید بار و بندیل سفر خود را در اواخر هر فصل یا فصل زمستان ببندید. چرا که در مواقع قیمت اجناس پایین‌تر بوده و می‌توانید از تخفیف و حراج‌های آخر فصل هم استفاده کنید.

همچنین در فصل زمستان، امکان یک برف بازی حسابی و بازی‌های زمستانی مثل اسکی هم فراهم می‌شود. به‌طور کلی، تعطیلات رسمی یا آخر هفته بازه زمانی خوبی برای یک خرید به صرفه در وان محسوب نمی‌شوند. نکته دیگری که باید بدانید، این است که در فصل‌هایی که آب و هوای وان معتدل است، تعداد گردشگران نیز بالاتر رفته و مسلما هزینه‌های سفر به وان ترکیه نیز به مراتب بالاتر می‌رود.

اطلاعات ضروری وان ترکیه

اطلاعات ضروری سفر به وان

_واحد پول: لیر ترکیه
_زمان محلی: ۱ ساعت و نیم عقب‌تر از تهران
_زبان رسمی: ترکی استانبولی
_دین غالب: مسلمان اهل تسنن
_کد شهر وان: ۴۳۲
_آتش‌نشانی: ۱۱۰
_آمبولانس: ۱۱۲
_پلیس: ۱۵۵
_شماره فرودگاه: ۱ ۰ ۲۲۷ ۴۳۲ ۹۰+
_فرودگاه: فرید ملن

 

راهنمای سفر به ترکیه وان

راهنمای سفر به وان ترکیه
برای رفتن به وان می‌توانید از ۴ طریق هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودرو شخصی اقدام کنید. اما همانطور که گفتیم وان با ایران فاصله کمی داشته و سفر زمینی به آنجا، برایتان از هرلحاظ ارزان‌تر آب می‌خورد.

 

سفر به وان ترکیه با هواپیما:

شهر وان دارای فرودگاهی به نام فرودگاه فرید ملن می‌باشد. اما این فرودگاه بین‌المللی نبوده و به همین دلیل، سفر به وان با هواپیما فقط در مواقع خاصی از سال مثل عید نوروز اتفاق می‌افتد. در اینگونه مواقع نیز هزینه بلیط هواپیما به علت ازدحام سر به فلک کشیده و حدود ۳ میلیون برایتان آب می‌خورد. فاصله هوایی تهران تا فرودگاه وان چیزی در حدود ۱ ساعت و نیم می‌باشد.

 

سفر به وان ترکیه با قطار:

مطمعنا سفر با قطار، از لذتبخش‌ترین سفرهای زمینی محسوب می‌شود. اگر اهل تهران باشید و قصد سفر با قطار به وان را کرده باشید، باید از قطار تهران به تبریز رفته و از آنجا عازم وان بشوید. البته که پس از رسیدن به مرز وان و قبل ورود به این شهر، باید از قطار پیاده شده و تحت بازرسی قرار بگیرید. به طور کلی و با محاسبه زمان بازرسی و توقف قطار، حدود یک شبانه روز بعد به شهر وان می‌رسید.

 

سفر به وان با اتوبوس:

برای سفر به وان با اتوبوس سه راه مختلف دارید. اول اینکه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر به مرز رازی در شهرستان خوی رفته و تدارکات سفر زمینی خود را آماده کنید. در راه دوم می‌توانید به ترمینال‌های مرز بازرگان در شهر ماکو در شمال آذربایجان غربی بروید. گزینه سوم هم مرز سرو است که در آذربایجان غربی قرار دارد. سفر به وان از طریق اتوبوس از مبدا تهران به مقصد وان چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

 

سفر به وان با خودرو شخصی:

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که سفر با ماشین خودتان را به هر روش دیگری ترجیح می‌دهید، باید ابتدا یک سری مدارک لازم را آماده کرده و هنگام ورود به مرز وان آنها را در دست داشته باشید. این مدارک عبارتند از:
_گواهینامه بین‌المللی با اعتبار ۱ ساله ( ۱۲٠ هزار تومان)
_دریافت پلاک بین‌المللی ( هزینه حدود ۳۶٠ هزار تومان)
_دفترچه یا کارت ماشین
_بارکدهای CD و IR
_پرداخت عوارض به شهرداری
_در نظر گرفتن مبلغی برای اخذ مجوز عبور از مرز
_بیمه کردن اتومبیل به مدت 10 روز ( ۷۵ هزار تومان)

به طور کلی، هزینه‌های تهیه مدارک اتومبیل برای سفر به شهر وان چیزی در حدود ۸٠٠ هزار تومان برایتان آب می‌خورد.
نکته: مبالغ ذکر شده ثابت نبوده و قابل تغییر هستند.

 

هزینه خورد و خوراک در شهر وان ترکیه

هزینه‌های غذا بخش مهمی از بودجه سفر را به خود اختصاص می‌دهند. پس بهتر است که قبل رفتن به رستوران یا غذاخوری‌های شهر وان، از قیمت‌ غذا در آنجا اطلاعی داشته باشید. اگر بخواهید که در بهترین رستوران وان غذا بخورید، باید به ازای هر نفر هزینه‌ای در حدود ۱۳/۵ لیر پرداخت کنید. هزینه‌ غذا در رستوران‌های سطح متوسط وان برای ۲ نفر، ۳۷/۵ لیر می‌باشد. برای خوردن یک ساندویچ همبرگر باید ۱۳ لیر بپردازید. در شهر وان هزینه یک بطری آب معدنی ۱ لیر و هر فنجان قهوه ۵ لیر می‌باشد.

 

چند رستوران پیشنهادی در وان ترکیه

_رستوران خلیل ابراهیم سوفراسی (Halil Ibrahim Sofrasi)

رستوران خلیل خیام
در این رستوران غذاهای لذید و خوشمزه ترکی با قیمت‌های مناسب سرو می‌شوند.

آدرس: ترکیه، وان، محله شرفیه، خیابان جهوریت 65140 /Şerefiye، Cumhuriyet Cd. No:۵۹، ۶۵۱۴۰ Van Merkez/Van، Turkey

_رستوران کروانسارای (Kervansaray Restaurant)

رستوران کاروانسرای
اگر دوست دارید که علاوه بر غذاهای ترکی، خوردن غذاهای اروپایی را هم در وان تجربه کنید، حتما به این رستوران سری بزنید.

آدرس: ترکیه، وان ،باهچیوان، خیابان جمهوریت، شماره 98، 65130 / Bahçıvan، Cumhuriyet Cd. No:۹۸، ۶۵۱۳۰ Van Merkez/Van، Turkey

_رستوران باک هله باک یوسف کوناک (Bak Hele Bak Yusuf Konak Van Kahvaltisinin Mucidi)


این رستوران به علت کیفیت و غذاهای خوب خود به انتخاب بسیاری از مردم بومی شهر وان و گردشگران تبدیل شده است. در این رستوران هر سه وعده غذایی سرو می‌شود.

آدرس: ترکیه، وان، خیابان ایسکله مرکز، فرماندار میثات بی، شماره ۵۵ / Vali Mithat Bey، İskele Cd. No:۵۵، ۶۵۱۳۰ Van Merkez/Van،

Turkey

مراکز خرید های شهر وان

شهر وان یکی از مقاصد گردشگری و خرید برای مردم ایران است. به همین دلیل ترجیح دادیم در یک مقاله جدا تمام مراکز خرید شهر وان از ارزان ترین تا لوکس ترین را برایتان به همراه تمام اطلاعات مورد نیاز شرح دهیم.

هزینه اقامت در هتل‌های شهر وان

هزینه‌های اقامت در شهر وان ترکیه مثل تمامی هزینه‌های دیگر به صرفه است. در ادامه، ما هزینه‌های حدودی رزرو و اقامت در چند هتل شهر وان را برایتان آماده کرده‌ایم:

_هتل توپراک (Toprak Hotel)

این هتل که در وان ترکیه قرار دارد، خدمات و امکانات رفاهی مثل اینترنت رایگان و پارکینگ اختصاصی بدون رزرو قبلی را برای گردشگران در نظر گرفته است. خدمات پیشخوان هتل توپراک ۲۴ ساعته فعال بوده و سرویس‌رسانی به اتاق و خدمات صرافی نیز را نیز در اختیار مهمانان قرار می‌دهند.
شهر وان ترکیه
اتاق یک تخته: ۱۲٠ لیر
دو تخته: ۱۶٠ لیر
سه تخته: ۲۴٠ لیر
چهار تخته: ۳٠٠ لیر
پنج تخته: ۳۷۵ لیر

آدرس: Bahcivan Mh. Meydan 1. Sokak no.8 İpekyolu, Van , 65130 Van, Turkey / ترکیه، وان، محله باهچیوان، میدان اول، کوچه 8 ام

_هتل دیمنت پارک (Dimet Park) شهر وان ترکیه

هتل دیمنت
اتاق‌های این هتل سه ستاره مجهز به ماهواره و تلوزیون هستند. پارگینگ و اینترنت رایگان، حمام اختصاصی و امکان کرایه کردن دوچرخه چند نمونه از امکانات رفاهی این هتل برای گردشگران محسوب می‌شود.
اتاق یک تخته: ۱۱٠ لیر
دو تخته: ۱۸٠ لیر
سه تخته: ۲۴٠ لیر

آدرس: Şerefiye, İrfan Baştuğ Cd. No:10, 65100 İpekyolu/Van,/ ترکیه، وان، جاده ابرشم، محله شریفیه، خیابام عیرفان باشتوگ، شماره 10 ،65100

 

_هتل بیگ باس (Big Boss Hotel) شهر وان ترکیه

بیگ باس هتلی ۴ ستاره در وان ترکیه است که به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، موقعیت مکانی بی‌نظیری دارد. اینترنت رایگان، دسترسی به خدمات خشکشویی، پارکینگ اختصاصی و اتاق‌های مجهز به تلوزیون، شبکه‌های ماهواره‌‌ای، میز کار، کمد لباس، تلویزیون، گاوصندوق، سیستم گرمایشی و سرمایشی، مینی بار چند نمونه از امکانات رفاهی هتل بیگ باس بوده که امکان یک اقامت خوب را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

اتاق دو تخته: ۱۸٠ لیر
سه تخته: ۲۶٠ لیر
چهار تخته: ۳۲٠ لیر
پنج تخته: ۴٠٠ لیر

آدرس: Bahçıvan Mah. Yüzbaşıoğlu Cad. A49, İpekyolu/Van,/ ترکیه، وان، جاده ابریشم، محله باهچیوان، خبابان یوزباشیوقلو ،a94

 

چند نمونه از جاذبه‌های گردشگری شهر وان

سفر به شهر وان ترکیه

_قلعه وان (Van Castle)
_کلیسای آختامار (Akdamar Church)
_خانه گربه‌های وان (House of Van Cats)
_مسجد حضرت عمر (Hazreti Omer Cami)
_پارک آبی (Çağdaş Aqua Park)
_دریاچه وان (Lake Van)

 

سخن پایانی

راهنمای سفر به وان ترکیه تقدیم نگاه‌ پرمهرتان شد، امیدوارم که مطالب این مقاله برایتان کاربردی بوده باشد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

فستیوال تومارولند

فستیوال تومارولند دبی چیست و زمان برگزاری آن

فستیوال تومارولند در شروع کووید-19 لغو شد، اما تیم جشنواره راه امن جدیدی برای سرگرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *