دستور پخت غذای کمکی برای کودکان 1 تا 3 سال(12 تا 36 ماهگی)


همه ی کودکان بعد از گذشت 7 ماه از زندگیشان می توانند از غذاهای کمکی در کنار شیر مادر تغذیه کنند. مادرانِ کودکان 1 تا 3 ساله می توانند از همه نوع گروه مواد غذایی از جمله سبزیجات، حبوبات، غلات، آجیل و انواع گوشت و پروتئین و … در غذاهای کمکی کودکان خود استفاده کنند. استفاده از نمک و ادویه های مرسوم در پخت غذاها، برای کودکان 1 تا 2 سال یا همان 12 تا 24 ماهگی کودک، محدودیت دارد. اما برای 2 تا 3 سال بدون محدودیت می باشد و با ذائقه کودک می توان غذای کمکی برای او تهیه کرد.غذای کمکی سالم و پر انرژی برای کودکان نوپای شما می تواند ترکیبی از گروه های مختلف غذایی باشد.
در این مقاله سعی شده دستور پخت چند غذای کمکی جدید و در عین حال ساده، اما مغذی و پر خاصیت، که برای رشد کودکان نوپای بین 1 تا 3 ساله مناسب هستند، به شما معرفی شود. می توانید این غذاهای کمکی را در منوی غذایی کودکان نوپای خود قرار دهید.

سوپ سبزیجات با ورمیشل شکلی


این سوپ سبزیجات بهتر است با ورمیشل شکلی آلفابت یا صدفی تهیه شود. هم از نظر شکلی کودکان را ترغیب به خوردن می کند و هم از نظر اندازه برای بلع کودکان بین 1 تا 3 سال مناسب است.
مواد لازم: نصف فنجان ورمیشل شکلی ریز، آب، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، نصف یک پیاز زرد، 1 عدد سیب زمینی، 1 عدد هویج، 1 ساقه کرفس، آب مرغ یا گوشت دو تا سه فنجان، نمک کمی
طرز تهیه: ورمیشل را با آب و مقداری نمک طبق دستورالعمل روی پاکت آن، پخته، آبکش کنید و کنار بگذارید. در ماهی تابه ای پیاز را خرد کنید و با روغن زیتون تفت دهید تا نرم شود. کرفس و هویج و سیب زمینی را خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. همه مواد را کمی تفت داده و سپس آب گوشت را اضافه کرده و بگذارید تا سبزیجات پخته شوند.سبزیجات پخته را بعد از کمی خنک شدن در مخلوط کن، پوره کنید.در نهایت ورمیشل را با پوره سوپ ترکیب کنید و گرم سرو کنید.

پوره مرغ


به دلیل وجود سیب زمینی و مرغ در این ترکیب؛ این غذای کمکی را می توان به عنوان یک غذای کامل برای وعده نهار یا شام کودکان استفاده کرد.
مواد لازم: یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک و نیم فنجان مرغ چرخ کرده، یک چهارم قاشق چایخوری آویشن یا پونه کوهی، یک چهارم فنجان آب مرغ، یک چهارم فنجان پوره سیب زمینی
طرز تهیه: مرغ را با روغن و ادویه در ماهی تابه تفت داده تا پخته شود. سپس گوشت پخته را به همراه پوره سیب زمینی و کمی آب مرغ در مخلوط کن ریخته تا یکدست شود. آب مرغ را تا جایی اضافه کنید تا پوره مرغ به غلظت دلخواه برسد و زیادی روان نشود.

پودینگ برنج پسته ای


پودینگ پسته ای یک غذای کمکی مقوی و انرژی زا است که می تواند برای افزایش وزن کودکان مفید باشد زیرا که سرشار از کالری است و چون از شیر در پخت آن استفاده می شود دارای کلسیم نیز می باشد.پودینگ کمی مزه شیرین دارد و مطمئنا کودکان شما از خوردن آن لذت خواهند برد.
مواد لازم: دو قاشق آرد برنج، یک و نیم پیمانه شیر، یک چهارم تا یک سوم پیمانه شکر، یک قاشق غذاخوری خامه صبحانه یا کره، دو تا سه قاشق غذاخوری پودر پسته خام
طرز تهیه: آرد برنج را کمی تفت داده تا خامی آن گرفته شود سپس می گذاریم تا کاملا خنک شود.بعد از خنک شدن، آرد برنج، شیر، شکر و پودر پسته را درون قابلمه کاملا مخلوط می کنیم و سپس روی گاز روشن شروع به هم زدن می کنیم تا جایی که شروع به جوشیدن کند و آرام آرام غلیظ شود . وقتی به غلظت یک فرنی نرم رسید خامه را اضافه می کنیم و زیر گاز را خاموش میکنیم.پودینگ شما آماده است.

خوراک کبوتر با برنج نیم دانه


شاید بهتر باشد هفته ای یکبار برای تنوع در تغذیه کودکتان از گوشت لذیذ و سرشار از آهن کبوتر استفاده کنید.گوشت کبوتر طبع گرمی دارد و غنی از ویتامین های گروهB می باشد. بنابراین بسیار مقوی است و می تواند گزینه ی مناسب تغذیه ای برای کودکان 1 تا 3 ساله ای باشد که ضعیف و بی بنیه هستند.برنج هم جزء غلات مهم برای رشد کودکان نوپا می باشد.می توانید از برنج نیم دانه برای بلع آسان توسط کودکتان استفاده کنید.
مواد لازم: یک عدد کبوتر، یک عدد پیاز کوچک خرد شده، یک پیمانه برنج نیم دانه، نمک به مقدار کم، نصف قاشق غذاخوری رب انار ملس، روغن زیتون به مقدار لازم
طرز تهیه: کبوتر را به همراه پیاز و آب و کمی نمک بپزید. لازم به ذکر است که گوشت کبوتر کمی دیر پز است و زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.دقت کنید که کاملا پخته و نرم شده باشد. برنج نیم دانه را با کمی نمک و نصف قاشق روغن زیتون به روش کته بپزید. کبوتر پخته شده را از دیگ خارج و گوشت آن را از استخوانهایش جدا کنید.گوشت ها را با رب انار و مقداری روغن زیتون داخل غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید. طوری که گوشت به تکه های بسیار ریز تبدیل شود. می توانید از آب گوشت برای نرم شدن ماده گوشتی استفاده کنید.حالا مقدار برابر ماده گوشتی و برنج نیم دانه را مخلوط کنید و به کودک دلبندتان بدهید.

خاگینه با تخم بلدرچین


خاگینه جزء غذاهای پروتئینی می باشد زیرا که ماده اصلی در تهیه آن تخم پرندگان می باشد. تخم بلدرچین نیز دارای خواص تغذیه ای زیادی است و باعث افزایش ضریب هوشی کودکان می شود. طرز تهیه آن آسان است و خیلی سریع آماده می شود و می تواند به عنوان غذای کمکی برای کودکان نوپا در وعده صبحانه مناسب باشد.
مواد لازم برای تهیه خاگینه: 6 عدد تخم بلدرچین، یک قاشق آرد، نوک قاشق چای خوری نمک، نوک قاشق چای خوری زردچوبه بدون فلفل، نصف قاشق مربا خوری پودر شوید خشک، روغن زیتون به مقدار کم
طرز تهیه: تخم بلدرچین ها را در کاسه ای شکسته و با همزن دستی در حد یکدست شدن هم می زنیم. سپس آرد، پودر شوید، نمک و زردچوبه را اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. ماهی تابه کودک را روی اجاق گذاشته مقدار خیلی کمی روغن زیتون در آن ریخته و مواد را داخل آن ریخته و سریع شروع به هم زدن می کنیم تا کاملا مواد خاگینه پخته شوند.

جهت خواندن سایر مقالات مرتبط اینجا کلیک کنید.

درباره‌ی ندا سلطانی

همچنین ببینید

لالایی کودکانه و تاثیرات آن

روانشناسی موسیقی لالایی از نوزادی تا بزرگسالی

موسیقی توانایی های ثابت شده ای برای آرام کردن اعصاب، برانگیختن احساسات، برانگیحتن و یادآوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *