جاهای دیدنی کرمان برای مسافرت و تفریح

شهر کرمان پهناورترین استان ایران با داشتن آب و هوای دل‌پذیر، غذاهای سنتی فوق‌العاده، آثار باستانی و بناهای تاریخی زیبا ازجمله ارگ بم و بهره‌گیری از تمدنی کهن یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران و یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشورمان محسوب می‌شود. کرمان جزو پنج شهر تاریخی ایران است. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی کرمان آشنا خواهیم کرد.لازم به ذکر است که مناطق نام برده شده به خاطر کاهش انتقال ویروس کرونا از فضای باز وطبیعی برخوردار می باشند.

خوانندگان عزیز،8 تا از بهترین جاهای دیدنی کرمان نام میبریم همراه ما باشید.

باغ شازده ماهان از عجایب جاهای دیدنی کرمان

باغ شاهزاده ماهان که مربوط به اواخر دوره ی قاجاریه است، در نزدیکی ماهان کرمان و درست در وسط کویر واقع شده است. این باغ با وجود مساحت و فواره ها و معماری بسیار زیبای کوشک آن بزرگترین و زیباترین باغ ایرانی شناخته شده است. باغ شازده ماهان نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

باغ ماهان

باغ فتح آباد

عمارتی در کرمان وجود دارد که با پا گذاشتن در آن، به سال 1255 برمی گردید. باغ فتح آباد که یکی از جاهاي ديدني كرمان است با معماری زیبا و نورپردازی های استادانه، همچون نگینی در میان باغ های پسته اطراف کرمان می درخشد. نوشیدن دمنوش بابونه در هوای خنک شبانگاهی این باغ دلگشا، خاطره ای بیاد ماندنی برای هر گردشگری به جا می گذارد.
آدرس: انتهای بلوار هوا نیرو کرمان

فتح

ارگ راین در شهر کرمان

بعد از ارگ بم، ارگ راین در مقام دومین ارگ خشتی ایران پهناور جای گرفته است. این ارگ تاریخی تا همین ۱۵۰ سال گذشته محل زندگی مردم بوده است. قدمت و دیرینگی ارگ راین به دوران حکومت ساسانیان یعنی آخرین حکومت ایران باستان برمی‌گردد. ارگ راین درست به مثال ماشین زمانی می‌ماند که تمهیدات سفر به گذشته را تدارک دیده است. بنابراین اگر تمایل دارید که در قلب تاریخ به گذشته‌های خیلی خیلی دور سفر کنید دیدار از ارگ راین را حتی یک روز به تأخیر نیندازید.

ارگ رایت

سفر به پیست اسکی سیرچ کرمان

یکی از این ورزش‎ها و سرگرمی‎های مفرح، اسکی کردن در پیست اسکی سیرچ کرمان است. با آغاز پاییز و زمستان، تفریح و سرگرمی حال و هوای دیگری پیدا می‎کند. با شروع فصل سرد ذهن آدمی از سواحل گرم و آفتابی فاصله می‎گیرد و تصاویر مربوط به ارتفاعات پر برف در نظرها زنده می‎شود. ایران کشوری چهار فصل است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان را می‎توان در آن به تمامی زندگی کرد. ساکنان این نواحی برای گذراندن اوقات خوش زمستانی و اسکی کردن ناچار به طی مسافت‎های طولانی هستند. گاهی دیده می‎شود که مردم از یک کشور به سرزمینی دیگر سفر می‎کنند تا چند روزی بتوانند در ارتفاعات برف‎گیر آن مرز و بوم به ورزش اسکی بپردازند.

خوشبختانه کشور ایران در مناطق مختلف کوهستانی و در جای جای خود دارای پیست‎های اسکی زیبا و مجهزی است. پیست اسکی سیرچ کرمان هم یکی از مراکزی است

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان در روستای کوهپایه قرار دارند. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه کنند. ۱۳ آبشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است. صعود به این آبشارها نیازمند تجهیزات و مهارت خاص است.

دریاچه مخرگه از برکترین جاهای دیدنی کرمان

یکی از بکرترین مناطقی که هنوز به دست انسان تخریب نشده و زیبایی خود را حفظ کرده است، دریاچه‌ای در 32 کیلومتری شهر بابک کرمان است که شاید با دیدن آن باورتان نشود که چنین آیینه‌ی طبیعی در ایران قرار دارد. دریاچه‌ی نمکی که بعد از هربار بارش باران، اگر به مقدار کافی آبگیری شود، انعکاس تصویر خود و آسمان را روی زمین خواهید دید که از این بابت شبیه به شوره‌زار سالاراویونی در کشوربولیوی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنم غروب آفتاب را در این مکان بگذرانید. زیبایی غروب و انعکاس آن در دریاچه، یک سوژه‌ی زیبا برای عکاسی است که نباید آن را از دست داد. درضمن اصلا نگران غرق شدن نباشید. بیشترین عمقی که ممکن است داشته باشد، فقط 30 سانتی متر است.

 پارک جنگلی شهید باهنر

دیگر پارک جنگلی بزرگ کرمان که روزهای زوج هفته مخصوص بانوان است و در بلوار شهید صدوقی قرار دارد. در این پارک درختان مختلفی نظیر کاج، سرو، نارون و زیتون تلخ کاشته شده است که تعداد درخت‌ها و درختچه‌های آن به بیش از ده هزار اصله می‌رسد. سکوهای اقامتی ، آلاچیق، نمازخانه، مبلمان پارکی، کباب‌پز، مهمان‌سرا، پارکینگ، دکه‌ی مواد غذایی، رستوران و کافی‌شاپ ، اتاقکهای اسکان موقت ، وسایل تندرستی ، میز تنیس، زمین بسکتبال، زمین والیبال، زمین فوتبال، پیست دوچرخه سواری و وسایل تفریحی و بازی شامل تاب، سرسره، سرسره‌ بادی، استخر توپ، منوریل، ماشین برقی، کشتی آپلو، ماشین‌رانی و کشتی صبا از جمله  وسایلی است که در این مجموعه قرار داده شده است.

شهر بابک از کهن‌ترین جاهای دیدنی کرمان

«شهر بابک» از کهن­‌ترین شهرهای ایران است که بابک، پدر «اردشیر بابکان»، آن را بنا کرده. روستای «میمند» در این منطقه با داشتن معماری ویژه و اقامتگاه­‌های روستایی، یکی از جاهای دیدنی و باستانی کرمان است. شهر بابک در گذشته بسیار آباد بوده، اما به‌خاطر هجوم «تازیان»، جنگ­‌های متعدد، حوادث طبیعی، حمله‌ی افغان‌­ها و مغول‌­ها ویران شده، ولی هر بار شهری روی این ویرانه‌ها بنا شده است.

دشت لوت

دشت به پهنای ۴۰ هزار کیلومتر مربع که  به تنهایی ۱۰ درصد ایران است. بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان که گرم ترین نقطه‌‌ی زمین «گندم بریان» را در خودش جای داده است. «دشت لوت» به صورت بیابان ریگ و ماسه‌­ای‌ست که حوضچه­‌هایی در حاشیه‌ی آن قرار گرفته­‌اند و جریان­‌های فصلی موقتی در اطرافش پدید آمده­‌اند.

شیرینی‌های محلی

شیرینی‌هایی مثل قطاب، قوتوقوات، کلمپه و کماچ سهن که در ترکیبات تمام آن‌ها پسته حرف اول را می‌زند. شیرینی‌هایی که به خاطر موادی که در آن به‌کار رفته است، از محبوب‌ترین و مفیدترین شیرینی‌ها محسوب می‌شود.
نام خرمای یبم را احتمالا شنیده‌اید. در سفر به کرمان گردو، پسته( همچنین پسته پوستی) و خرما را فراموش نکنید که کرمان مهد تولید این مواد است.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

فستیوال تومارولند

فستیوال تومارولند دبی چیست و زمان برگزاری آن

فستیوال تومارولند در شروع کووید-19 لغو شد، اما تیم جشنواره راه امن جدیدی برای سرگرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *