جاذبه های گردشگری اهوازدرعید

اهواز یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است. اهواز در گذشته و به‌خصوص در هشت سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند واین ویرانه ها را به جاذبه های گردشگری اهواز تبدیل کنند.

شهرستان اهواز، مرکز استان خوزستان و یکی از کلان شهرهای ایران است. این شهر ۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و در ۱۲ متری از سطح دریا قرار گرفته است. در ادامه با اما همراه باشید تا با برخی از جاذبه های اهواز آشنا شویم.عزیزان توجه داشته باشید که ما باتوجه به شرایط نامساعد کرونایی مکانهایی که در دل طبیعت و روباز میباشد خدمت شما ارائه کرده ایم.

حالا با هم یک سری به جاذبه های گردشگری اهواز می زنیم

بل سفید

 

 

پل سفید اهواز (پل معلق) از دلنشین ترین جاذبه های گردشگری اهواز

پل سفید یکی از هشت پل ساخته شده روی کارون است که بخش شرقی و غربی شهر را به‌هم وصل می‌کند. این پل سازه‌ای تمام فلزی‌ست که روی پایه‌های بتنی قرار گرفته است. اطراف این پل، پارک تفریح و بازی جزیره‌ اهواز قرار دارد که فضای سبز و رستوران‌های متنوع اطرافش، گردشگرهای بسیاری را شیفته‌ خود می‌کند. علاوه بر آن می‌توانید در کنار رود زیبای کارون بنشینید و از این چشم‌انداز دل‌پذیر لذت ببرید.

آدرس پل سفید اهواز : خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)

کیانبارس

 

پل طبیعت کیانپارس زیباترین جاذبه های گردشگری اهواز

از دیگر جاهای دیدنی اهواز باید به پل طبیعت کیانپارس اشاره کرد. این پل جذاب با چشم‌انداز فوق‌العاده رود پرآب کارون، یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی در این شهر است که مورد توجه خاص اهالی اهواز و گردشگران آن قرار دارد. این پل، دو پارک توریستی و پرطرفدا اهواز، یعنی پارک ساحلی اهواز و پارک لاله را به یکدیکر وصل می‌کند. پیاده‌روی بر روی پل و تماشای شکوه کارون، صدای خروش آب و پرندگان بسیار لذت‌بخش است و می‌توانید لحظاتی به یادماندنی را در آنجا بگذرانید.

اگر به طبیعت و تماشای کارون از بالای پل علاقه دارید، هر چه زودتر از پل طبیعت کیانپارس دیدن کنید.

ساعات بازدید: همه روزه ۲۴ ساعته

آدرس پل طبیعت کیانپارس : خوزستان، اهواز، رود کارون

 

سازه های آبی شوشتر

یکی از جاذبه های خوزستان که در فهرست جهانی میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده است. مجموعه ای از سیستم آبیاری پیچیده که بر اساس شواهد، قدمتش به دوران حکومت داریوش بزرگ و سده ۵ پیش از میلاد باز می گردد. مردم در زمان هخامنشیان تا ساسانیان با استفاده از طرحی هوشمندانه مجموعه ‌ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ‌ها، آبشارها، کانال‌ ها و تونل‌ های بزرگ جهت دهی به آب را ساختند تا نهایت بهره را از آب ببرند. امروزه شاید تنها بخشی از این ساختار پیچیده باقی مانده باشد، اما ریزش آب حاصل از پساب آسیاب‌ ها، آبشارهای مصنوعی زیبایی را ایجاد کرده که به محوطه ‌ای حوضچه مانند می ریزند و منظره ای حیرت انگیز را شکل داده است.

آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

علی ابن مهزیار اهوازی از فقها و دانشمندان معروف شیمی  در قرن سوم هجری است. وی از یاران امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) بوده است و پس از یادگیری احکام دینی از آن ها، این احکام را در شهرهای دیگر آموزش می‌داده است و نماینده این امامان در این شهرها بوده است.

آبشار کارون

آبشار کارون بزرگترین آبشار مصنوعی در کل خاورمیانه است. این آبشار در کناره های پل هفتم اهواز و روی رودخانه ی کارون نصب شده است. قوس داخلی این آبشار ۱۵۰ متر و قوس خارجی آن حدود ۲۰۰ متر است. در اهواز این آبشار را با نام آبشار رنگین کمان هم می‌شناسند. فواره‌های آب این آبشار توسط ۷۵۰ عدد لامپ ال‌ای‌دی و ۸۰ عدد نورافکن به صورت بسیار زیبایی نورپردازی می‌شوند و بر زیبایی های این آفشار می‌افزایند.

خانه ماپار

این خانه که در محله ی خوانساری اهواز قرار دارد از جمله خانه های معاصر بافت تاریخی این شهر است. قدمت این خانه مربوط به دوره ی قاجار است و در معماری آن هم به تبعیت از معماری بومی خوزستانی، از مصالح آجری استفاده شده است. این خانه دارای دو حیاط، خانه خلوت و زیر زمین است. هریک از حیات ها دارای یک حوض آب هستند. پوشش سقف اتاق‌ها چندل چوبی می‌باشد، که تیزها در فواصل ۲۰ سانتی‌متری در کنار یکدیگر مستقر گردیده‌اند.

موزه خراطی اهواز

این موزه، اولین موزه تخصصی ایران است که ثبت جهانی یونسکو شده است. موزه خراطی همانطور که از نامش پیداست در مورد صنایع چوبی است. در این موزه بیش از ۴۰۰ اثر از آثار استاد خراطی، آقای عبدالرحیم فروتن ، جمع آوری شده است.

 

تالاب ها گنج ناشناخته

 

جاذبه های طبیعی خوزستان نیز در کشور منحصر به فرد است. تالاب شادگان که از آن به عنوان بزرگترین تالاب جهان یاد می شود، به دلیل تنوع و گستردگی، از سال ۱۳۵۳ به عنوان پایگاه حیات وحش تعیین شد و جزو مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت قرار گرفت.

این تالاب با عرصه وسیع آبی، دارای ۱۶ میلیون تن پوشش گیاهی و مامن ۲۵۰ گونه پرنده، ۴۶ نوع پستاندار، خزنده و دوزیست، ۳۶ گونه ماهی استخوانی و غضروفی و هزاران پرنده مهاجر کمیاب و نایاب است که در فصول مختلف سال از مناطق سیبری، کانادا، شمال اروپا و آسیا به این تالاب می‌آیند.

تالاب شادگان از نظر زیست محیطی مکانی مناسب برای گونه‌های مختلف آبزی و پرندگان است به طوریکه ۱۷۳ گونه از ۲۸۵ گونه پرنده موجود در جهان در تالاب شادگان یافت می‌شوند.

 

کاخ آپادانا جذابترین جاذبه های گردشگری اهواز

کاخ آپادانا یا کاخ داریوش، ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، یعنی در دوره هخامنشیان در شهر باستانی شوش ساخته شد. کاخ آپادانا به عنوان محلی اصلی سکونت داریوش یکم مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما پس از آن، پادشاهان هخامنشی از آن به عنوان قصر زمستانی استفاده می‌کردند.
بخش‌های دیگر کاخ آپادانا تصاویری از شیر بالدار و گل نیلوفر آبی را نشان می‌دهد که هر دو از طرح‌های باستانی ایران و نماد قدرت و زایش و بالندگی هستند. کاخ آپادانا در کوران حوادث تاریخ پر فراز و نشیب ایران بارها سوخته و تخریب شده و شاید دل‌آزرده شویم زمانی که بفهمیم این تخریب‌ها، نه فقط به دستور پادشاهان و به دست سربازان در هزاره‌های گذشته، بلکه بخشی از این تخریب‌ها در سال‌های اخیر و به دست افرادی که به عنوان محقق به این منطقه وارد شدند اتفاق افتاده است.

 

مسجد رانگونی ها در آبادان

مسجد رانگونی ‌ها یا آن ‌گونه که آبادانی ‌ها می ‌گویند، رنگونی‌ ها، با معماری هندی و به همت رانگونی ‌های اهل برمه در آبادان ساخته شده است. پس از پیدایش نفت و تاسیس پالایشگاه افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف به اینجا آمدند. مهاجران هندی، پاکستانی (منطقه ای که امروز میانمار نام دارد) مسجد رنگونی ها را احداث کردند.

 

دانشگاه سه ‌گوش اهواز

دانشگاه سه گوش اهواز یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی خوزستان و همچنین از تماشایی‌ترین ساختمان‌ها در تمام ایران محسوب می‌شود. این ساختمان در سال ۱۳۰۸ به دستور پهلوی اول و به دست معمار معروف فرانسوی، آندره گدار، ساخته شد. این ساختمان طراحی منحصر به فرد سه گوشی دارد که در آن دوران و حتی در زمان حاضر، به نوبه خود بسیار خاص و دیدنی است.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

فستیوال تومارولند

فستیوال تومارولند دبی چیست و زمان برگزاری آن

فستیوال تومارولند در شروع کووید-19 لغو شد، اما تیم جشنواره راه امن جدیدی برای سرگرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *