برای طبیعت گردی به چه وسایلی نیاز است؟

اگر در حال پیاده روی به سمت یک آبشار زیبا باشید و یا اگر بخواهید به یک قله سخت صعود کنید، حمل تجهیزات مناسب کاملاً ضروری است. در این مطلب ما درباره ضروری ترین وسایل که می توانید برای طبیعت گردی با خود همراه ببرید صحبت می کنیم.

لوازم ضروری برای ده روز پیاده روی و طبیعت گردی:

وسایل ضروری طبیعت گردی

1. قطب نما یا ساعت هوشمند با امکانات جی پی اس

قطب نما وسیله ایست که باید شما را در هر سفری به عنوان پشتیبان همراهی کند. قطب نما همچنین وسیله ایی قابل اطمینان، سبک، با دوام و تضمین شده است که هرگز باتری آن تمام نمی شود. قطب نما نمیگذارد مسیر خود را گم کنید. اگر نمی دانید چگونه از قطب نما استفاده کنید، همراه داشتن آن هیچ فایده ای نخواهد داشت. بنابراین قبل از رفتن به سفر بعدی خود، در مورد چگونگی استفاده از نقشه و قطب نما و چگونگی جلوگیری از گم شدن، حتما  اطلاعاتی بدست بیاورید. همچنین، ما توصیه می کنیم نقشه های خود را در یک کاور شفاف و ضدآب نگهداری کنید تا در برابر باران و… از آن محافظت شود.

دستگاه های GPS و برنامه های تلفن همراه(GAIA ، TopoMaps و غیره) یا ساعت هوشمند جی پی اس دار نیز ابزاری عالی برای تکمیل نقشه و قطب نما هستند. اگر قصد استفاده منظم از GPS را دارید، ممکن است بخواهید یک پاوربانک USB به همراه داشته باشید. اما توجه داشته باشید که این دو هرگز نباید کاملاً جای نقشه و قطب نما را بگیرند. بعضی از ساعت های هوشمند امکان استفاده مداوم در دو الی سه روز کامل را دارند.

2. ضد آفتاب:

محافظت در برابر آفتاب یک قسمت فوق العاده مهم در هر سفر یا پیاده روی است، حتی وقتی هوا ابری به نظر برسد. ضد آفتاب، عینک آفتابی (ترجیحاً قطبی)، کلاه لبه دار و لباس محافظ در هر سفر پیاده روی ضروری است.

پیشنهای های سفر: معرفی 10 مقصد برای سفر در تابستان

3. لباس اضافی برای پیاده روی :

آب و هوا می تواند در هر شرایطی به سرعت تغییر کند، بنابراین ما همیشه توصیه می کنیم حتی در سفرهای گرم هوا ، یک لایه لباس عایق اضافی به همراه داشته باشید. یک عدد لباس خشک و گرم به شما اطمینان می دهد که هنگام کاهش دما ایمن و گرم خواهید بود. به عنوان مثال، تقریباً در هر سفر کوهنوردی، بدون در نظر گرفتن پیش بینی، یک کاپشن کورتکس یا  پر و محافظ از باران الزامی است.

وسایل ضروری طبیعت گردی و کوهنوردی

4- روشنایی (هد لامپ):

در هر سفر کوهنوردی یک چراغ قوه قابل اعتماد همراه خود داشته باشید ، حتی اگر قصد دارید قبل از تاریک شدن هوا برگردید. گاهی اوقات پیاده روی بیشتر از حد انتظار طول میکشد و گم شدن در تاریکی می تواند شرایط بدی را رقم بزند. ما معمولاً با تلفن های همراه خود پیاده روی می کنیم. قبل از پیاده روی، حتماً باتری های چراغ قوه خود را آزمایش کنید. انواع مخلف چراغ برای کوهنوردی و طبیعت گردی به صورت شارژی یا باتری ای وجود دارد.

5. وسایل کمک اولیه:

همیشه یک بسته کمک های اولیه جامع به همراه داشته باشید.  با کسب تجربه بیشتر، می توانید بسته به نیازهای شخصی خود وسیله هایی را به بسته کمک های اولیه خود را اضافه یا کم کنید. و همیشه به محض اینکه از سفر خود به خانه برگشتید، اطمینان حاصل کنید که هر آنچه را استفاده کردید جایگزین کنید.

6. آتش:

برای روشن کردن آتش، همیشه دو فندک کوچک (یکی در جای خشک به عنوان پشتیبان نگهداری می شود)، چند کبریت ضد آب یا سنگ چخماخ و چند مکعب کوچک آتشین به همراه داشته باشید. ما فقط در صورت نیاز به آتش از آنها استفاده می کنیم، این وسایل ساخت آتش را به خصوص در شرایط مرطوب بسیار آسان می کنند. شما می توانید از چوب پنبه یا چوب اغشته به سمغ درخت برای روشن کردن اتش استفاده کنید.

7. کیت و ابزار ضروری طبیعت گردی :

یک چاقوی ساده چند کاره، مانند Tinker Army Swiss، در شرایط مختلف به کار می آید. نوار چسب نیز ابزار بسیار خوبی برای تعمیر وسایل در این زمینه است. همچنین استفاده از Tenacious Tape برای رفع سوراخ های تخت خواب، پارگی پارچه چادر، پارگی کیسه خواب و مواردی از این دست عالی است. نوار چسب ابزاری عالی برای ترمیم همه جانبه است که می تواند برای مواردی مانند ترمیم چادر شکسته یا تعمیر عینک آفتابی مورد استفاده قرار گیرد .

پیشنهادهای سفر: در گرگان کجا بریم؟

8. تغذیه:

هنگام رفتن به طبیعت گردی، حتماً باید کالری کافی به بدن برسانید تا انرژی شما را برای یک روز طولانی حفظ کند. در هنگام پیاده روی میتوانید از میوه های خشک ، آجیل، خرما، شکلات و شوریجات استفاده کنید. برای ناهار میتوانید از مواد غذایی با پروتئین و کربوهیدرات مناسب استفاده کنید. تخم مرغ، سیب زمینی و ماکارونی انرژی مناسبی برای پیاده روی در طبیعت به شما می دهد. برای شب و در کنار اتش می توانید از غذاهای کبابی و جوجه استفاده کنید.

در هنگام پیاده روی سعی کنید از غذاهای پر کالری کم حجم استفاده کنید. تا هم انرژی کافی برای طبیعت گردی به شما بدهد و هم سنگین نشوید.

پیشنهاد های سفری: در ساری کجا بریم؟

پیاده روی و طبیعت گردی

9. آب | از ضروری ترین وسایل طبیعت گردی :

کاملاً ضروری است که در طول مسیر بدن شما به خوبی رطوبت داشته باشد. بدن شما به آب نیاز دارد تا تمام سیستم های حیاتی آن به درستی کار کند. آب به شما کمک می کند تا زمانیکه گرمتان میشود خنک شوید، و این موضوع باعث می شود عضلات و مفاصل شما به درستی کار کنند و هنگام پیاده روی از آسیب دیدگی جلوگیری کنید. برای تأمین آب 24 ساعته، یک گالن (یا 4 لیتر) توصیه می شود. اطمینان حاصل کنید که آب شما از طریق بطری های آب به راحتی قابل دسترسی است، و در هنگام پیاده روی می توانید آنرا آزادانه بنوشید.

پیشنهاد های سفری:  جاهای دیدنی قشم کجاست؟

همچنین، مهم است که به یاد داشته باشید که گرچه آب بسیار مهم است، اما این یکی از سنگین ترین مواردی است که در مسیر همراه خود خواهید داشت. بنابراین باید از حمل آب اضافی خودداری کنید. حتما قبل از سفر با چک کردن در اینترنت و پرس و جو از افرادی که اطلاعات کافی دارند در باره چشمه های در مسیر اطلاعات بگیرید . در صورت وجود چشمه در راه و در محل کمپ از حمل اب اضافه خودداری کنید.

می توانید در اب خود از قرص های جوشان یا میوه های طبیعی استفاده کنید تا طعم خوبی به اب بدهد.

10. چادر برای سفر های چند روزه | از ضروری ترین و مهم ترین وسیله های طبیعت گردی:

اگر در یک طبیعت گردی چند روزه هستید، از قبل یک چادر برای خود فراهم کنید. در طبیعت گردی یک روزه پتوهای اضطراری کوهنوردی گزینه سبک و مقرون به صرفه ای هستند که اگر واقعاً در موقعیت بدی قرار داشته باشید می توانند به طور بالقوه جان شما را نجات دهند. برای تهیه ی چادر طبیعت گردی سعی کنید از چادر دو پوش که در برابر سرما و باران مقاوم اند خریداری کنید. از چادر مخصوص طبیعت گردی که ارتفاع کوتاهی برای مقاومت در برابر با را دارند استفاده کنید.

اگر میخواهید فواید پیاده روی و طبیعت گردی را بدانید روی اینجا کلیک کنید.

11. کیسه خواب و زیر انداز کیسه خواب | از وسایل ضروری طبیعت گردی

کیسه خواب یکی از ضروری ترین وسیله های در طبیعت گردی چند روزه است. کیسه خواب به صورت سه فصل (مناسب بهار، تابستان و پاییز است) و زمستانه در بازار موجود است. کیسه خواب ها می تواند پر یا الیاف باشد. قیمت کیسه خواب پر بیشتر از الیاف است. کیسه خواب پر سبک تر و کم حجم تر از الیاف است. زیر انداز کیسه خواب به صورت فوم است که عایق سرما و رطوبت است . زیر انداز کیسه کمک بسیاری به گرم نگهداشتن و نرمی زیر کیسه خواب می شود.

12. ظروف پخت و پز، گاز و سر شعله | از مهم ترین و ضروری ترین وسایل طبیعت گردی

برای سبک بودن کوله در طبیعت گردی گاز کوهنوردی که ورزن و حجم مناسب چند روز شب مانی را دارد استفاده می شود. ظروف طبیعت گردی از الیاژی سبک برای کمتر شدن وزن کوله است که برند های متفاوتی در ایران موجود است. برای پر کردن گاز های کوهنوردی حتما دقت کنید تا وزن مشخصی پر شود چون پر کردن بیش از حد این کپسول ها می تواند خطرناک باشد .

پیشنهاد های سفری: توی کیش کجا بریم خوش بگذره؟

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

لیست قله های طرح سیمرغ برای کوهنوردی + ارتفاع و شهر قله

لیست قله های طرح سیمرغ برای کوهنوردی + ارتفاع و شهر قله

در این مقاله از وبسایت نیمه شب، به ارائه لیست قله‌های طرح سیمرغ برای کوهنوردی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *