آیا آموزش زبان برنامه نویسی برای کودکان مفید است؟

اکثر والدین معتقد اند که برای اطمینان از عملکرد خوب فرزندشان در دنیای امروز ، باید سواد خواندن ، نوشتن و حساب را به آنها بیاموزیم. هرچه دنیای ما بیشتر دیجیتالی می شود ، می توان ادعا کرد که بچه ها باید حداقل سواد ابتدایی در برنامه نویسی را داشته باشند. افرادی که مهارت های پیشرفته کدنویسی دارند ، احتمالاً طی 20 سال آینده در نیروی کار بسیار مورد تقاضا قرار خواهند گرفت و احتمالاً در بیشتر مشاغل نیاز به درک درستی از نحوه کد نویسی وجود دارد.

برنامه نویسی کودک

کد نویسی چیست؟

برنامه نویسی اساساً زبان ماشینی است که از آن برای تعریف برنامه ها ، وب سایت ها و سایر ابزارهای دیجیتال و کارهایی که از برنامه ها می خواهیم انجام دهند یا مسائلی که میخواهیم حل شوند ، استفاده می شود. ابزارهای دیجیتالی که به خوبی طراحی شده باشند ، به کد متکی هستند و هرکسی می تواند اصول کدگذاری را بیاموزد و آنها را طراحی کند.

کودکان برای شروع یادگیری باید چند سال داشته باشند؟

کارشناسان می گویند که یادگیری کد نویسی بسیار شبیه یادگیری یک زبان جدید است ، بنابراین جای تعجب نیست که همان متخصصان موافق آموزش کدنویسی به کودکان در اسرع وقت باشند. شروع به یادگیری زود هنگام زبان ماشین مزایای مشابهی با شروع یادگیری هر زبان جدید در سنین جوانی و کودکی دارد. در حقیقت ، کودکان اغلب می توانند قبل از یادگیری خواندن و نوشتن ، کدنویسی را یاد بگیرند.

در اوایل دهه 2000 ، معلم کامپیوتر جی پل گیبسون فهمید که کودکان در سن 5 سالگی می توانند در دروس اصلی او به راحتی تسلط پیدا کنند. این زبان آموزان جوان قادر به ایجاد برنامه tic-tac-toe خود بر اساس قوانین گام به گام بودند. کودکان خردسال می توانند مفاهیم اساسی الگوریتم ها را درک کنند ، بنابراین مربیانی مانند گیبسون استدلال می کنند که هیچ دلیلی وجود ندارد که برای رسیدن به سواد زبانی که جهان دیجیتال ما را تشکیل می دهد ، صبر کنیم تا کودکمان به دبیرستان برسد.

کودک ما کد نویسی را از کجا یاد بگیرد؟

کد نویسی کودکان

مدارس اکنون ابزارهای فناوری را وارد کلاس می کنند ، اما لزوماً به عنوان بخشی از برنامه های منظم خود ، کدنویسی را آموزش نمی دهند. با این حال ، تعداد زیادی آموزش آنلاین رایگان برای همه سنین وجود دارد که شامل بازی ها و پازل هایی است که یادگیری را سرگرم کننده می کنند. همچنین مراکز غیر انتفاعی وجود دارد که کامپیوتر و کد نویسی را به طور کامل به کودک شما آموزش میدهند. در برخی مدارس غیر انتفاعی نیز میتوانید کلاسهای برنامه نویسی را بیابید.

امروزه حتی به كودكان مهد كودك نیز می توان اصول نوشتن كد را آموزش داد. به دست آوردن این مهارت ها در سنین جوانی رشد کلی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.  مطالعات نشان داده است که کد نویسی زمینه های علمی دیگری مانند خواندن ، هجی و ریاضی را تقویت می کند. کودکانی که بر منطق برنامه نویسی و برنامه نویسی تسلط دارند ، در حل مسائل بهتر شکوفا می شوند و همچنین مهارت های استدلال تحلیلی و عطش عمیق تری برای دانش را کسب می کنند. نرم افزار زبان زمانه ماست و مطمئناً آموزش استفاده صحیح از آن به بچه ها بعداً در زندگی مفید خواهد بود. با این حال ، همه زبان های برنامه نویسی یکسان نیستند. زبانهای زیادی وجود دارد و تصمیم گیری در مورد بهترین زبان برای مبتدی می تواند مشکل باشد.

در این مقاله ما گزینه های خود را برای ۳ زبان برتر برنامه نویسی کودکان لیست می کنیم تا به برنامه نویسی سرگرم کننده تر و موفقیت آمیزتر بچه ها کمک کند.

1. 3.0 Scratch

کد نویسی در کودک

3.0 Scratch که در درجه اول برای کودکان بین 8 تا 16 سال ساخته شده است ، یک زبان برنامه نویسی آموزشی رایگان است که توسط Mitch Resnick توسعه یافته و در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ثبت اختراع شده است. آموزش کدنویسی به کودکان با Scratch آسان است ، زیرا این پلتفرم یک رابط بلوک بصری‌ و با کاربرد آسان را فراهم میکند این یک نقطه شروع عالی برای برنامه نویسی برای کودکان است. Scratch از نظر بصری یکی از جذاب ترین زبانهای برنامه نویسی بچه ها در این لیست است. کل ایده پشت آن ساده سازی روند ایجاد انیمیشن ها ، طراحی بازی ها و ساخت داستان های تعاملی است ، به طوری که به معنای واقعی کلمه هر کسی می تواند این کار را از پایه انجام دهد. کودکان با استفاده از Scratch احساس طراحان واقعی بازی را می کنند و حتی تازه کاران کامل می توانند در عرض چند دقیقه بازی های ساده و کاملاً سفارشی ایجاد کنند. Scratch همچنین دارای یک انجمن آنلاین بزرگ با بیش از 15 میلیون کاربر ثبت شده از هر گوشه جهان است. هر کسی می تواند عضو آن شود ، به شرط آنکه از قوانین دوستانه و محترمانه ای که تیم Scratch وضع کرده است پیروی کند. نکته جالب دیگر در مورد پلتفرم Scratch و جامعه آن این است که شما ملزم به ذخیره پروژه ها و کد آنها در سرور Scratch هستید ، که به زبان آموزان جوان این امکان را می دهد تا ببینند که کاربران پیشرفته تر چه بازی های پیچیده ای را ایجاد کرده اند.

2. Blockly

Blockly یک زبان برنامه نویسی بصری برای کودکان است. Blockly در واقع یک زبان برنامه نویسی است که از چندین زبان برنامه نویسی از قبل موجود بوده ساخته شده است. Blockly تحت مجوز Apache 2.0 توسعه یافته است ، اغلب به عنوان یک کتابخانه JavaScript توصیف می شود.  این برنامه عمدتا برای کودکان 8 ساله ایجاد شده است که می خواهند نحوه رمزگذاری در خانه یا مدرسه را بیاموزند. Blockly با یک “کتابخانه جاوا اسکریپت” همراه است ، که اساساً به عنوان مکانی متمرکز عمل می کند که در آن زبانهای از پیش نوشته شده (مانند JavaScript ، Python ، PHP ، Lua و Dark) به راحتی یافت می شوند و به آنها دسترسی پیدا می کنند. Blockly یک رابط کاربری خاص دارد که شبیه جعبه بلوک های چند شکل و چند رنگ کودک است. علاوه بر این ، یک جعبه ابزار نیز وجود دارد که بلوک ها ، سطل آشغال و فضای واقعی نوشتن کد را در خود جای داده است. کار با آن بسیار ساده است.

3. پایتون

کاملاً متفاوت از دو برنامه اول این لیست ، Python یک زبان برنامه نویسی رایانه ای مبتنی بر متن است که کودکان در سنین 8 سالگی به راحتی می توانند آنرا بیاموزند. این نوع خاص کد هم به عنوان یک نقطه جهش برای تسلط بر زبانهای دیگر عمل می کند و هم به عنوان یک ابزار کاملاً قوی برای توسعه و برنامه نویسی در زمینه های مختلف شامل بازی / وب / برنامه برای بچه ها است. دوره های آنلاین مبتنی بر بازی و خودگردانی بی شماری وجود دارد که یادگیری پایتون (به ویژه پایتون 3) را برای کودکان یک تجربه منحصر به فرد ، سرگرم کننده و بسیار جذاب می کند. CodaKid اخیراً یک بازی توسعه یافته با زبان پایتون معرفی کرده است که به کودکان می آموزد چگونه ژانرهای بازی محبوب را از ابتدا با استفاده از کد پایتون ایجاد کنند. پایتون برای معرفی برنامه نویسی به کودکان گزینه بسیار خوبی است ، زیرا این زبان برنامه نویسی اصرار دارد که از طرح بندی استفاده کند. همچنین کاربران را به استفاده از پشتیبانی آنلاین و کتابخانه های گسترده پایتون ترغیب می کند. همانطور که بیشتر و بیشتر با پایتون بازی می کنند ، فرزندان شما یاد می گیرند که چگونه به درستی از ساختارهای اساسی داده مانند لیست ها ، tuples و نقشه ها استفاده کنند. تسلط بر متغیرها ، حلقه ها و سایر توابع در پایتون پایه خوبی برای یادگیری برنامه نویسی پیشرفته تر در آینده است.

در پایان اگر میخواهید با بهترین زبان های برنامه نویسی آشنا شوید اینجا کلیک کنید.

همچنین برای مشاهده بهترین آموزشگاه های تهران برای اموزش برنامه نویسی نیز اینجا کلیک کنید

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

10 راه افزایش هوش جنین در بارداری

10 راه افزایش هوش جنین در بارداری

بطور کلی وراثت عامل مهمی است که بر هوش جنین در دوران بارداری تأثیر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *