بهترین و پرکاربردترین زبان برنامه نویسی

تردیدی نیست که در حال حاضر یادگیری زبان برنامه نویسی به صورت حرفه ای پرطرفدار است.
اداره آمار کار ایالات متحده رشد 21 درصدی را برای مشاغل برنامه نویسی از 2018 تا 2028 پیش بینی کرده است که بیش از چهار برابر متوسط ​​برای همه مشاغل است. بعلاوه ، متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه یک برنامه نویس نرم افزار در حدود 106000 دلار است که تقریباً سه برابر متوسط ​​برای همه کارگران ایالات متحده است.

با این وجود همه مشاغل برنامه نویسی یکسان نیستند. نقش ها، شرکت ها و انواع نرم افزارهای مختلف نیاز به دانستن و درک زبان های مختلف برنامه نویسی دارند – و شناختن چند زبان اغلب مفید است. تلاش برای ورود به حوزه برنامه نویسی نرم افزاری می تواند یک تجربه دلهره آور باشد، به خصوص برای افراد حرفه ای که هیچ تجربه قبلی برنامه نویسی ندارند.

ایان گورتون ، دکترای علمی و مدیر برنامه های تحصیلات تکمیلی علوم کامپیوتر در دانشگاه شمال شرقی – سیاتل ، می گوید: “هدف ما انتقال دانشجویان از زمینه های مختلف است و آنها را به عنوان مهندس نرم افزار معرفی می کنیم.” “ما بر روی ریاضیات ، برنامه نویسی و انواع مفاهیم علوم کامپیوتر و مهندسی تمرکز می کنیم.”

زبان برنامه نویسی
چه در برنامه نویسی تازه کار باشید و چه بخواهید مهارت های خود را تقویت کنید، به شما کمک می کند تا بدانید کدام زبانها مورد تقاضا هستند.
در اینجا 10 مورد از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سال 2020 بر اساس تعداد آگهی های شغلی ذکر شده در سایت جستجوی شغل آورده شده است.

1. پایتون

تعداد مشاغل: 19000 شغل
متوسط حقوق سالانه: 120،000 دلار

مزایا: پایتون به دلیل داشتن کد نویسی ساده، کتابخانه بزرگ استاندارد و جعبه ابزار و ادغام با سایر زبانهای برنامه نویسی معروف مانند C و C ++ ، به عنوان یک زبان برنامه نویسی شناخته می شود که یادگیری آن آسان است. در حقیقت، گورتون می گوید، این اولین زبانی است که دانش آموزان می آموزند. “شما می توانید بسیاری از مفاهیم علوم کامپیوتر را به سرعت پوشش دهید، و ساخت آن نسبتاً آسان است.” این یک زبان برنامه نویسی محبوب به ویژه در بین شرکت های نوپا است و بنابراین مهارت های Python بسیار مورد تقاضا هستند.

اشکال: پایتون برای توسعه برنامه های تلفن همراه مناسب نیست.

کاربردهای رایج: پایتون در طیف گسترده ای از برنامه ها از جمله هوش مصنوعی، خدمات مالی و علم داده استفاده می شود.
سایت های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و Pinterest نیز بر روی پایتون ساخته شده اند.

2.  جاوا اسکریپت

تعداد مشاغل: 24،000
متوسط حقوق سالانه: 118،000 دلار

مزایا: جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی برای ساخت وب سایت های تعاملی است.
گورتون می گوید: “تقریباً همه از آن استفاده می كنند.” برنامه نویسان وقتی با Node.js ترکیب می شوند، می توانند قبل از ارسال صفحه به مرورگر، از JavaScript برای تولید محتوای وب در سرور استفاده کنند، که می تواند برای ساخت بازی ها و برنامه های ارتباطی که مستقیماً در مرورگر اجرا می شوند، تولید کند. طیف گسترده ای از افزونه ها قابلیت JavaScript را نیز گسترش می دهند.

اشکال: مرورگرهای اینترنتی می توانند کد JavaScript را غیرفعال کنند، زیرا JavaScript برای کدگذاری تبلیغات پاپ آپ استفاده می شود که در برخی موارد می تواند حاوی محتوای مخربی باشد.

موارد معمول: از JavaScript به طور گسترده ای در توسعه برنامه های وب سایت و موبایل استفاده می شود. Node.js امکان توسعه برنامه های مبتنی بر مرورگر را فراهم می کند، که برای بارگیری برنامه ای به کاربران نیاز ندارند.

3. جاوا

تعداد مشاغل: 29،000
متوسط حقوق سالانه: 104000 دلار

مزایا: جاوا زبان برنامه نویسی است که معمولاً با توسعه برنامه های سرویس دهنده-کلاینت در ارتباط است و توسط مشاغل بزرگ در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی به هم پیوسته طراحی شده است، به این معنی که یک برنامه نوشته شده در جاوا می تواند بر روی هر پلتفرمی که از جاوا پشتیبانی می کند اجرا شود. در نتیجه، جاوا به عنوان زبان برنامه نویسی که “یک بار نوشتن ، هر کجا اجرا شود” توصیف شده است.

اشکال: بر خلاف سرور (که برای برنامه های تجاری معمول است) جاوا برای برنامه هایی که روی cloud کار می کنند ایده آل نیست. علاوه بر این ، شرکت نرم افزاری Oracle ، صاحب جاوا ، برای استفاده از کیت توسعه جاوا هزینه مجوز را دریافت می کند.

کاربردهای متداول: در کنار برنامه های تجاری ، از جاوا به طور گسترده ای در سیستم عامل تلفن همراه Android استفاده می شود.
برنامه نویسی
4. زبان برنامه نویسی C #

تعداد مشاغل: 18000
متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 97،000 دلار

مزایا: مایکروسافت C # را به عنوان یک نوع سریعتر و مطمئن تر از C. توسعه داده است. این زبان با چارچوب نرم افزار .NET مایکروسافت یکپارچه است که از توسعه برنامه ها برای ویندوز، افزونه های مرورگر و دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی می کند. C # پایگاه های کد مشترک، کتابخانه کد بزرگ و انواع مختلفی از داده ها را ارایه می دهد.

اشکال: C # می تواند یک منحنی شیب دار برای یادگیری داشته باشد ، به خصوص برای حل خطاها. انعطاف پذیری آن کمتر از زبانهایی مانند C ++ است.

کاربردهای متداول: C # زبان اصلی برای توسعه نرم افزار ویندوز مایکروسافت است. همچنین می تواند برای دستگاه های تلفن همراه و کنسول های بازی ویدیویی با استفاده از پسوند NET Framework به نام Mono استفاده شود.

5.زبان برنامه نویسی C

تعداد مشاغل: 8،000
متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 97،000 دلار

مزایا: گورتون می گوید، همراه با پایتون و جاوا ، C “پایه خوبی” برای یادگیری نحوه برنامه نویسی را تشکیل می دهد. C به عنوان یکی از اولین زبانهای برنامه نویسی که تاکنون توسعه یافته است ، به عنوان پایه و اساسی برای نوشتن زبانهای مدرن تر مانند پایتون ، روبی و PHP عمل کرده است. همچنین برای اشکال زدایی ، آزمایش و نگهداری از آن زبان ساده ای است.

اشکال: از آنجا که یک زبان برنامه نویسی قدیمی است ، C برای موارد استفاده مدرن تر مانند وب سایت ها یا برنامه های تلفن همراه مناسب نیست. C همچنین در مقایسه با زبانهای مدرن تر، یک نحو پیچیده دارد.

کاربردهای متداول: از آنجا که می تواند روی هر نوع دستگاهی اجرا شود، C معمولاً برای برنامه ریزی سخت افزار مانند دستگاه های جاسازی شده در اتومبیل و دستگاه های پزشکی مورد استفاده در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.

6.زبان برنامه نویسی ++ C

تعداد مشاغل: 9000 شغل
متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 97،000 دلار

مزایا: C ++ پسوند C است که برخلاف خود برنامه ها، برای برنامه نویسی سیستم هایی که برنامه ها را اجرا می کنند به خوبی کار می کند. C ++ همچنین برای سیستم های چند دستگاهی و چند پلتفرمی به خوبی کار می کند. با گذشت زمان، برنامه نویسان مجموعه زیادی از کتابخانه ها و کامپایلرها را برای C ++ نوشتند. گورتون می گوید ، توانایی استفاده موثر از این برنامه ها به همان اندازه نوشتن کد برای درک زبان برنامه نویسی مهم است.

اشکال: مانند C ، C ++ دارای نحو پیچیده و ویژگی های فراوانی است که می تواند آن را برای برنامه نویسان جدید پیچیده کند. C ++ همچنین از بررسی زمان اجرا پشتیبانی نمی کند ، این روش برای تشخیص خطاها یا نقص در هنگام اجرای نرم افزار است.

کاربردهای متداول: C ++ کاربردهای فراوانی دارد و زبان اصلی بازی های رایانه ای گرفته تا شبیه سازی های ریاضی است.

7. زبان برنامه نویسی GO

تعداد مشاغل: 1700 نفر
متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 93،000 دلار

مزایا: Go به عنوان Golang نیز شناخته می شود ، Go توسط Google ساخته شده است تا به عنوان یک زبان کارآم ، خواندنی و ایمن برای برنامه نویسی در سطح سیستم باشد. این برای سیستم های توزیع شده، که در آن سیستم ها در شبکه های مختلفی قرار دارند و باید با ارسال پیام به یکدیگر ارتباط برقرار کنند ، به خوبی کار می کند. گرچه یک زبان نسبتاً جدید است ، Go دارای یک کتابخانه استاندارد بزرگ و مستندات گسترده است.

اشکال: Go در خارج از سیلیکون ولی کاربرد گسترده ای پیدا نکرده است. Go شامل یک کتابخانه برای رابط های گرافیکی کاربر نیست ، که رایج ترین روش تعامل کاربران نهایی با هر دستگاهی است که دارای صفحه نمایش است.

موارد معمول: Go در درجه اول برای برنامه هایی که نیاز به پردازش داده های زیادی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر Google، شرکتهایی که از Go برای برنامه های خاص استفاده می کنند شامل Netflix ، Twitch و Uber هستند.

8. زبان برنامه نویسی R

تعداد مشاغل: 1500
متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 93،000 دلار

مزایا: R به شدت در تجزیه و تحلیل آماری و برنامه های یادگیری ماشین استفاده می شود. این زبان قابل توسعه است و در بسیاری از سیستم عامل ها اجرا می شود. بسیاری از شرکت های بزرگ R را به منظور تجزیه و تحلیل مجموعه داده های عظیم خود پذیرفته اند ، بنابراین برنامه نویسان که می دانند R بسیار مورد تقاضا هستند.

اشکال: R دارای دستورالعمل های دقیق برنامه نویسی برای زبان های قدیمی و مستقر نیست.
موارد معمول: R در درجه اول در محصولات نرم افزاری آماری استفاده می شود.

9. زبان برنامه نویسی Swift

تعداد مشاغل: 1800 نفر
متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 93،000 دلار

مزایا: Swift زبان اپل برای توسعه برنامه های رایانه های Mac و دستگاه های تلفن همراه اپل، از جمله iPhone ، iPad و Apple Watch است. مانند بسیاری از زبانهای برنامه نویسی مدرن، Swift دارای یک نحو بسیار خواندنی است، کد را به سرعت اجرا می کند و می تواند برای توسعه سمت کلاینت و سمت سرور مورد استفاده قرار گیرد.

اشکال: Swift فقط در نسخه های جدید iOS 7 قابل استفاده است و با برنامه های قدیمی کار نمی کند. به عنوان یک زبان برنامه نویسی جدید، کد می تواند در برخی مواقع ناپایدار باشد و منابع شخص ثالث کمتری در دسترس برنامه نویسان است.
موارد معمول: Swift برای برنامه های iOS و macOS استفاده می شود.

10. زبان برنامه نویسی PHP

تعداد مشاغل: 7000
متوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه: 81،000 دلار

مزایا: PHP به طور گسترده ای برای توسعه وب سمت سرور استفاده می شود ، زمانی که یک وب سایت به طور مکرر از سرور اطلاعات می خواهد. PHP به عنوان یک زبان قدیمی، از اکوسیستم بزرگی از کاربرانی که برای سهولت استفاده از زبان برنامه نویسی، چارچوب ها، کتابخانه ها و ابزارهای اتوماسیون را تولید کرده اند، سود می برد. اشکال زدایی از کد PHP نیز آسان است.

اشکال: با محبوبیت پایتون و جاوا اسکریپت، محبوبیت PHP کاهش یافته است. PHP همچنین به دلیل آسیب پذیری های امنیتی شناخته شده است.
در واقع، اکثر برنامه نویسان PHP نقش کوتاه مدت دارند که کمتر از یک سال طول می کشد.
کاربردهای رایج: PHP کدی است که وب سایت های محتوای گرا مانند فیس بوک ، وردپرس و ویکی پدیا را اجرا می کند.

7 زبان برنامه نویسی دیگر را باید در نظر گرفت
زبان های برنامه نویسی زیر به اندازه 10 زبان ذکر شده در بالا محبوب نیستند، اما اگر می خواهید گزینه های برنامه نویسی خود را گسترش دهید نیز قابل توجه است.
برنامه نویسی
Dart برای برنامه های کاربردی که باید روی چندین سیستم عامل مانند Windows و iOS اجرا شوند ، بهینه است.
Kotlin برای توسعه برنامه ها برای سیستم عامل Android استفاده می شود.
MATLAB یک زبان اختصاصی است که توسط MathWorks توسعه یافته و برای تحقیقات علمی و محاسبات عددی استفاده می شود.
Perl خود را برای برنامه نویسی متن آغاز کرد، این امر یادگیری آن را آسان می کند و برای ایجاد اثبات مفهوم محبوب است.
Ruby در مقایسه با سایر زبانها از بین می رود ، اما چارچوب Ruby on Rails در سایر چارچوبهای بعدی برنامه وب برای پایتون ، PHP و JavaScript تأثیرگذار بود.
Rust بر عملکرد و امنیت بالا تأکید دارد و برای کاربردهایی که همزمان اتفاقات زیادی می افتد مفید است.
Scala ، به عنوان بازی با زبان مقیاس پذیر، با جاوا سازگار است و برای برنامه های مبتنی بر ابر مفید است.

کدام زبان برنامه نویسی را باید یاد بگیرید؟

گورتون می گوید، برخی از برنامه نویسان به دلیل داشتن تخصص در یک زبان قادر به ایجاد شغل هستند ، اما بسیاری از برنامه نویسان به طور مکرر زبان های جدید را یاد می گیرند. وی اضافه می کند غیر معمول نیست که یک برنامه نویس حرفه ای به سه یا چهار زبان مختلف مسلط باشد.

نوع نرم افزاری که می خواهید تهیه کنید یکی از مواردی است که زبان های برنامه نویسی را می توان برای آن یاد گرفت. در حالی که هیچ قانون مشخصی برای اینکه چه زبانی برای نوشتن چه نرم افزاری استفاده می شود وجود ندارد ، چند روند راهنمایی ارائه می دهد:

استارت آپ های تحت وب به احتمال زیاد در پایتون و جاوا اسکریپت برنامه نویسی می کنند.
شرکت های بزرگتر تمایل دارند برنامه های نرم افزاری داخلی خود را با استفاده از C # یا Java و برنامه های وب خود را با استفاده از PHP توسعه دهند.
برنامه ها برای تجزیه و تحلیل داده ها معمولاً از زبان های برنامه نویسی R و MATLAB استفاده می کنند.
دستگاه های جاسازی شده ، مانند دستگاه های صنعت خودرو و بهداشت ، نرم افزارهای نوشته شده با زبان C ، C ++ یا Rust را اجرا می کنند.
برنامه هایی که روی ابر اجرا می شوند به طور فزاینده ای در Go یا Scala نوشته می شوند.
برنامه های تلفن همراه به طور فزاینده ای در Swift یا Kotlin نوشته می شوند.
اگر به دنبال شروع کار در برنامه نویسی هستید ، برنامه Master of Science in Computer Computer Align در شمال شرقی می تواند به شما در ایجاد مهارت و تسلط به زبان های برنامه نویسی معروف که با مهارت ها و علایق شما همسو هستند، کمک کند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

چرا لپ تاپ ایسوس بخریم؟

چرا لپ تاپ ایسوس بخریم؟

ایسوس یک برند تایوانی است که در سال 1989 پایه‌گذاری شد و در زمینه کامپیوترها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *