آزمون شخصیت شناسی MBTI

این روز ها این تست بین افراد زیادی مشهور است. اما واقعا MBTI چیست؟ در واقع ازمون MBTI ازمون شخصیت شناسی است که بر مبنای 16 شخصیت شکل گرفته است. و به صورتی است که شما با پاسخ دادن به چند سوال میتوانید شخصیت خود را از بین 16 شخصیت موجود بیابید.
تست شخصیت شناسی
این 16 نوع شخصیت توسط ایزابل مایرز و کاتارین بریگز، توسعه دهندگان تست MBTI ایجاد شده است. مایرز و بریگز این آزمون را ایجاد کردند تا به مردم کمک کند نقاط قوت خود را کشف کنند و درک بهتری از تفاوت افراد داشته باشند. وقتی تیپ شخصیتی خود را کشف کردید، به وضوح بیشتری می فهمید که چرا بعضی کارها را انجام میدهید. به نقاط قوت خود مطمئن میشوید و در مواقع مختلف بهتر می توانید تصمیم گیری کنید. شما می توانید تیپ شخصیتی خود از نحوه ی خوابیدن را متوجه شوید!

تایپ شخصیتی چیست؟

تیپ های شخصیتی که در اینجا شرح داده شده توسط ایزابل بریگز مایرز و مادرش، کاتارین بریگز ، در دهه 1960 ایجاد شده اند. نظریه های آنها بر اساس ایده های روان شناس کارل یونگ بود، گرچه آنها ایده های او را گسترش دادند تا چارچوب کامل تری از تایپ شخصیت ایجاد کنند. مایرز و بریگز چهار بعد اصلی را ارائه کردند که می تواند برای طبقه بندی افراد مورد استفاده قرار گیرد:

  1. درون گرایی در مقابل برون گرایی
  2. حس در مقابل شهود
  3. تفکر در مقابل احساس
  4. قضاوت در مقابل ادراک

هر چهار بعد به عنوان یک دوگانگی، یا انتخاب بین دو سبک توصیف شد. مایرز و بریگز این را “ترجیح” توصیف كردند و پیشنهاد كردند كه هر شخصی سبك مورد نظر خود را در هر چهار بعد مشخص كند. مایرز و بریگز این نظریه را مطرح کردند که ترجیحات ما در هر چهار بعد با هم ترکیب می شوند و الگوهای قابل پیش بینی در فکر و رفتار ایجاد می کنند. به طوری که افرادی که چهار ترجیح مشابه دارند، اشتراکات بسیاری در شیوه زندگی خود دارند.

معنای چهار حرف در تیپ شخصیتی چیست؟

هر چهار حرف موجود در یک کد تیپ شخصیتی به معنای یک اولویت در سبک تفکر یا رفتار شما است.
شخصیت شناسی
I / E: درون گرایی یا برون گرایی
بعد درونگرایی I/ برون گرایی E نحوه مدیریت انرژی در شخص را توصیف می کند. انرژی افراد درونگرا با گذراندن اوقات آرام در تنهایی یا با گروه کوچکی تأمین می شود. آنها بیشتر محفوظ و متفکر هستند. انرژی برون گراها با گذراندن وقت با مردم و در محیط های شلوغ و فعال تأمین می شود.

S / N: حس یا شهود
بعد شهود N / حس S نحوه پردازش اطلاعات توسط فرد را توصیف می کند. افراد مبتنی بر حس بر روی پنج حس خود تمرکز می کنند و به اطلاعاتی علاقه مند هستند که مستقیماً می توانند ببینند، بشنوند، احساس کنند و غیره. شهودها بیشتر به نظریه ها، الگوها و توضیحات علاقه مند هستند. آنها اغلب بیشتر از زمان حال به آینده فکر میکنند و اغلب “خلاق” توصیف می شوند.

T / F: تفکر یا احساس
بعد تفکر T / احساس F نحوه تصمیم گیری افراد را توصیف می کند. متفکران تمایل دارند با تفکر و منطقی تصمیم بگیرند. آنها علاقه مند به یافتن منطقی ترین انتخاب ها هستند. افراد در بعد احساس تمایل دارند با قلب تصمیم بگیرند. آنها علاقه مندند بدانند یک تصمیم با ارزشهای مردم متناسب است یا خیر.

J / P: قضاوت یا ادراک
بعد داوری J / ادراک P نحوه برخورد افراد با ساختار زندگی خود را توصیف می کند. افراد در بعد قضاوت از ساختار و نظم قدردانی می کنند. آنها کارهای برنامه ریزی شده را دوست دارند و از تغییرات لحظه آخری بدشان می آید. افراد مبتنی بر ادراک از انعطاف پذیری قدردانی می کنند. آنها دوست دارند همه چیز را باز بگذارند تا بتوانند نظر خود را تغییر دهند.

معنای 16 تیپ شخصیتی چیست؟

تیپ شخصیت INFP
INFP ایده آل گراهایی با قوه تخیل بالا هستند و محرک اصلی آن ها ارزش ها و اعتقادات آنها است. از شغل‌های محبوب این افراد می‌توان به هنر و طراحی، کسب و کار و مدیریت، مراقبت‌های درمانی و … اشاره کرد.

تیپ شخصیت INTJ
INTJ ها حل کننده مسائل تحلیلی هستند. این افراد افرادی مستقل و با انگیزه‌ هستند. زمانی که متعهد به انجام کاری شوند، آن را با سازماندهی و نظم انجام خواهند داد. آنها افراد مستقلی هستند که هر نظر و ایده‌ای را به راحتی قبول نمی‌کنند. آن‌ها همچنین اندیشمندان استراتژیکی هستند که برای هر موضوعی که پیش می آید برنامه‌ای دارند.

تیپ شخصیت INFJ
این افراد ساکت و مهربان هستند. افراد دارای این تیپ شخصیتی از قوه ی تخیل بالایی برخور دارند و به احساسات و انگیزه‌های دیگران بها می‌دهد. آنها در تمام امور شامل روابط، ایده‌ها و حوادث، به دنبال معنا و مفهومی هستند. این افراد به منافع دیگران نیز اهمیت می‌دهند و همیشه دوست دارند به دیگران انگیزه بدهند.

تیپ شخصیت INTP

INTP ها مبتکران فلسفی هستند و مجذوب تجزیه و تحلیل منطقی، در سیستم ها و طراحی می شوند. همیشه سعی دارند دنبال توضیحات منطقی باشند. این افراد از فعالیت‌های فکری بیش از روابط اجتماعی لذت می‌برند. آن‌ها افرادی آرام، انعطاف پذیر و سازگار با شرایط هستند. و برای حل مشکلات دارای توانایی و تمرکز بالایی هستند. این افراد همچنین انتقادگر، تحلیلگر و دقیق هستند.

تیپ شخصیت ENFP
ENFP های پرانرژی، خونگرم و پرشور دوست دارند به دیگران کمک کنند.این افراد پر از اشتیاق و ایده‌های جدید هستند. و زندگی را پر از فرصت‌ها می‌بینند.آنها خواهان تایید دیگران هستند و به راحتی از دیگران قدردانی و حمایت می‌کنند. همچنین آن‌ها معاشرتی و شاداب هستند.

تیپ شخصیت ENTJ
ENTJ رهبران استراتژیک هستند و انگیزه سازماندهی تغییرات را دارند. آنها سریعاً ناکارآمدی را می بینند و راه حل های جدید را مفهوم می کنند و از توسعه برنامه های دوربرد برای تحقق چشم انداز خود لذت می برند. آنها در استدلال منطقی سرآمد هستند و معمولاً بیانگر و زودرنج هستند.

تیپ شخصیت ENTP
ENTP ها مبتکرانی هستند که انگیزه پیدا کردن راه حل های جدید برای مشکلات و چالش فکری را دارند. آنها کنجکاو و زیرک هستند. آنها همچنین اشخاصی پر انرژی، باهوش و اهل صحبت کردن هستند. آنها مهارت خاصی در حل مسائل چالش برانگیز دارند. این افراد در ایجاد فرصت‌های فکری مهارت دارند، و می‌توانند تحلیل استراتژیک در سطح عالی ارائه کنند. همچنین کارهای روتین و عادی آن‌ها را خسته می‌کند. آن‌ها همیشه دنبال فرصت‌ها و کارهای جالب و جدید هستند

تیپ شخصیت ENFJ
تیپ شخصیت ENFJ سازمان دهندگان ایده آلیست هستند. آن‌ها رهبرانی انگیزشی هستند که می‌توانند با سخنان خود بر روی دیگران تاثیر بگذارند. در محل کار جاه طلب بوده و دوست دارند برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش کنند. آگاه، منظم، هدف‌گرا و قاطع هستند و از دیگران هم همین انتظار را دارند.

تیپ شخصیت ISFJ
تیپ شخصیت ISFJ مراقبان زحمتکش، وفادار به سنت ها و سازمان ها هستند. آنها عملگر و دلسوز هستند. همچنین این افراد اشخاصی دقیق وکوشا هستند. همیشه سعی می‌کنند تا محیط کاری و خانوادگی گرم و دوستانه‌ای به وجود آورند.

تیپ شخصیت ISFP
ISFP ها در لحظه زندگی می کنند و با شوق و نشاط کم نظیر از محیط اطراف خود لذت می برند. آنها انعطاف پذیر و خودجوش هستند و دوست دارند با جریان کار کنند تا از آنچه زندگی ارائه می دهد لذت ببرند.

تیپ شخصیت ISTJ
ISTJ ها سخت کوش، دقیق، انعطاف ناپذیر، وظیفه شناس، مسئول، عمل گرا، جدی، کم حرف، دقیق در جزییات، اخلاق کاری بالا و مقاوم در برابر تغییر هستند.

تیپ شخصیت ISTP
ISTPها مستقل، ماجراجو، تحلیل گر، صبور، فنی، منطقی، بی احساس، واقع بین، شجاع، ورزش کار، ماهر، مثبت اندیش، هدف گرا، ریسک پذیر، خیلی اجتماعی نیستند، اهمیت دهنده به زمان، بی توجه به احساس دیگران.

تیپ شخصیت ESFJ
ESFJ ها یاورانی وظیفه شناس هستند، به نیازهای دیگران حساس هستند و با انرژی از عهده وظایفشان برمی آیند. آنها کاملاً با محیط عاطفی خود هماهنگ هستند. همدل، دیگر محور، حمایتگر، اجتماعی، وظیفه شناس، وقت شناس، قانون مدار، از خود گذشته، برای شهرت تلاش می‌کنند، عمل گرا، واقع بین، پرحرف و هوشیاری از ویژگی آن‌هاست.

تیپ شخصیت ESFP
ESFPها اطرافیان خود را مجذوب و درگیر خود می کنند. آنها خودجوش ، پرانرژی و سرگرم کننده هستند و از چیزهای اطرافشان لذت می برند: غذا ، لباس ، طبیعت ، حیوانات و به خصوص مردم.


تیپ شخصیت ESTJ
ESTJ ها سنتی، منطقی، عمل گرا، خوش قول، واقع بین، نتیجه گرا، با کفایت، جزیی نگر، وفادار، رهبر، سخت گیر، پرحرف، مجری خوب برنامه‌ها، تحمیل کننده معیارهایشان به دیگران، ناشکیبا، متوقع و انعطاف ناپذیر.

تیپ شخصیت ESTP
ESTP ها افرادی مشوق، هدایتگر، بانگیزه، پرشور ، سازگار، عمل گرا، واقع بین، مجاب کننده، مقاوم، کنجکاو، خوش برخورد، صمیمی، فعال، سهل انگار، گریزان از اینکه کنترل شوند، رقابت جو.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *