مکان های تفریحی گردشگری همدان | آشنایی کامل با شهر همدان

همدان قدیمی ترین شهر ایران و از کهن ترین شهرهای جهان است که شکل گیری آن به زمان مادها بر می گردد، به همین سبب این شهر را پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامیده‌اند. همدان در گذشته نام های متفاوتی از جمله هگمتانه، اَمدانه، اکباتان، آنادانا و .. داشته است که آمادای به معنی محل سکونت و تجمع مادها بوده و اولین پایتخت حکومت مادها در این شهر بنا شده است. بی گمان در شهری با چنین پیشینه تاریخی جاذبه های بسیاری برای گردشگری وجود دارد و از سویی جاذبه های طبیعی همدان نیز غیر قابل چشم پوشی است. در این مقاله قصد داریم به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی همدان بپردازیم. با ما همراه باشید تا با مکان های تفریحی گردشگری همدان آشنایی پیدا کنید.

آرامگاه باباطاهر در همدان

آرامگاه بابا طاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و برفراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است. باباطاهر که حدودا در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته، از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است. برج آرامگاه باباطاهر بر قاعده ای هشت ضلعی واقع شده است و ستون های هشت گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است‬‬. آرامگاه بابا طاهر عریان برفراز تپه‌ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است

آرامگاه باباطاهر

نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد. در فضای داخلی این آرامگاه 24 دو بیتی بر روی 24 قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می داده اند و عریان به دلیل بریدن او از تعلقات دنیوی بوده است. او یکی از مشهورترین دو بیتی سرایان ایرانی است که گذشت زمان نتوانسته دو بیتی های شور انگیزش را که با لهجه لری سروده شده است، از یادها بزداید. از باباطاهر علاوه بر دوبیتی ها، آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده است که از آن جمله می توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام «سرانجام» اشاره کرد.

از نزدیک‌ترین هتل‌ها که در نزدیکی آرامگاه باباطاهر واقع شده‌اند هتل باباطاهر و هتل خاتم می‌باشند.

گنجنامه از مکان های تفریحی گردشگری همدان

در یکی از مقالات پیشین نیمه شب به صورت کامل به معرفی گنجنامه همدان پرداختیم. سنگ نبشته های گنج نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره های کوه الوند در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد حکاکی شده است. کتیبه ها هر کدام در سه ستون 20 سطری به زبان های پارسی باستان، بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته است و پهنایی معادل 115 سانتی متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی در ستون سوم قرار دارد.سنگ نبشته های گنج نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است.

گنجنامه همدان

این کتیبه ها از دیرباز نام های گوناگونی را بر خود گرفته است، از جمله «سنگ نبشته – نبشت خدایان- دادمهان یا دادبهان- تنبابر- کتیبه های الوند- جنگ نامه و گنج نامه» که دو نام «جنگ نامه و گنج نامه» در سده های اخیر بیشتر مصطلح بوده است. در خصوص وجه تسمیه گنج نامه می توان گفت:«گنج نامه در زبان پارسی به معنای حکایت و داستان گنج است و عموم مردم را تصور بر این بوده است که راز گنجی نهان را در این کتیبه ها نگاشته اند و به نظر می رسد واژه جنگ نامه نیز تحت تاثیر ذهنیتی که از جنگ و جنگاوری شاهان گذشته در سر مردم بوده، یا با جایگزینی عامیانه کلمه جنگ بجای گنج بوجود آمده باشد.»

از نزدیک‌ترین رستوران‌ها به گنجنامه می‌توان به رستوران نعل اشکنه و از نزدیک‌ترین هتل‌ها نیز می‌توان به هتل کتیبه و هتل پارسیان اشاره کرد. همچنین از نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها نیز می‌توان بیمارستان بهشتی و بیمارستان بوعلی را نام برد.

کتیبه گنج نامه

به نظر می رسد که کتیبه‌های گنجنامه در گذشته روپوشی داشته اند که آن ها را از گزند باد و باران حفظ می‌کرده است. لوح سمت چپ که کمی بالاتر از کتیبه دیگر در کوه کنده شده است مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی است. طول آن حدود 290 سانتی متر، ارتفاعش 190 سانتی متر و دارای متنی به شرح زیر است:”خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از میان بسیاری، فرمانروایی از میان بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.”

کتیبه خشایارشا نیز در قسمت پایین همین کتیبه است و به طول 270 سانتی متر و ارتفاع 190 سانتی متر و متن آن عبارت است از:«خدای بزرگ است اهورامزدا، بزرگ ترین خدایان است که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی شمار. من خشایارشاه، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.»

 دشت میشان از زیباترین مکان های تفریحی گردشگری همدان

همدان پایتخت مادها، یکی از اولین اقوام ایرانی بوده، قومی که مدت ها در این شهر زندگی و پادشاهانش در آن کاخ های زیادی درست کردند. بعدها پادشاهان هخامنشینی این شهر را پایتخت تابستانی خود قرار دادند تا تابستان ها به اینجا بیایند و از آب و هوای خنک این شهر لذت ببرند. حالا اما اثری از آن همه شکوه و قصرهای مجلل نمانده تنها چیزی که در اینجا می بینید دشتی بزرگ است که ویرانه هایی از آن دوران در قست هایی از آن به چشم می خورد. شهر باستانی هگمتانه یکی از اصلی ترین جاذبه های همدان است که نمی شود به همدان رفت و از آن دیدن کرد.

برای دیدن این شهر باستانی به قسمت قدیمی شهر بروید، در این مجموعه موزه های هست که آثار باستانی ای که از دل زمین بیرون آمده در این موزه به نمایش گذاشته شده است. در پشت همین موزه حیاطی وجود دارد که در آن ستون های این شهر را هم می توانید ببینید. در کنار این موزه دو کلیسا هست که بازدید از آن ها می تواند جالب باشد. بعد از آن به سمتی می روید که نمای کلی شهر باستانی هگمتانه را نشان می دهد و با تماشای آن به روزگاری فکر کنید که اینجا پر از قصرها و کاخ های باشکوه بود.

آرامگاه بوعلی سینا

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی مشهور و مهم واقع در شهر همدان آرامگاه بوعلی سینا است. همانطور که می‌دانید شیخ‌الرئیس ابن سینا پزشک, دانشمندو فیلسوف جهانی بود که در بخارا متولد شد و در حال حاضر آرامگاه آن در شهر همدان واقع شده است. آرامگاه بوعلی در مرکز شهر همدان و در ضلع غربی خیابان بوعلی قرار گرفته است. ایده معماری بنای مقبره ابن سینا برگرفته از بنای گنبد قابوس است که به شیوه مدرن اجرا شده است. این بنا دارای ۱۲ ستون است که نماد ۱۲ دانشی هستند که ابن سینا بر آنها احاطه داشته است. گفته می‌شود که این مکان روزگاری منزل ابوسعید دخدوک از دوستان ابن سینا بوده که اکنون در کنار او به خاک سپرده شده است.

مکان های گردشگری همدان
مکان های گردشگری همدان

از مکان‌هایی که در اطراف آرامگاه بوعلی سینا واقع شده‌اند می‌توان به رستوران آریاییان‚ هتل پارسیان بوعلی‚ فست فود سی نون‚ کلیسای رفائیل‚ برج قربان و … اشاره کرد. باید بدانید که آرامگاه عارف قزوینی نیز در محوطه آرامگاه بوعلی سینا واقع شده است.

گنبد علویان

گنبد علویان نیز یکی دیگر از مکان‌های تاریخی شهر همدان است. این مکان در واقع متعلق به اواخر دوره‌ی سلجوقیان در قرن ششم هجری بوده است. این بنا توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد، احداث شده و سپس با ایجاد سردابی در زیرزمین آن به مقبره‌ی آن خاندان تبدیل شده ‌است. جالب است بدانید که گنبد علویان از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان نیز می‌باشد. گنبد علویان در نزدیکی امامزاده عبدالله و در خیابان عین القضات که مابین میدان امامزاده عبدالله و میدان عین القضات است واقع شده است.

مکان های گردشگری همدان
مکان های گردشگری همدان

از مکان‌هایی که در اطراف گنبد علویان واقع شده‌اند می‌توان به امامزاده عبدالله‚ آرامگاه باباطاهر‚ هتل خاتم‚ هتل باباطاهر‚ تپه هگمتانه‚ کلیسا گریگوری و … اشاره کرد. باید بدانید که آرامگاه عارف قزوینی نیز در محوطه آرامگاه بوعلی سینا واقع شده است.

 

تپه هگمتانه

همانطور که می‌دانید همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای زنده جهان است. تپه هگمتانه در واقع محل قرار گیری شهر هگمتانه است. این مکان چون بر روی یک تپه قرار دارد با نام تپه هگمتانه شناخته می‌شود. گروه‌های مختلف باستان شناسی در این محل به تحقیق و بررسی پرداختند. آن‌ها در تپه هگمتانه بقایایی از حکومت‌های مختلف از دل خاک بیرون آورده شد که هر یک تاریخه عظیمی از فرهنگ ایرانی در دل خود داشت. از میان این بقایا می‌توان به لوح‌های زرین و سیمین، لوح آرشام و لوح آریا رامنه که در موزه‌ی برلین نگهداری می‌شود اشاره کرد.

مکان های گردشگری همدان
مکان های دیدنی همدان

از مکان‌هایی که در اطراف تپه هگمتانه واقع شده‌اند می‌توان به امامزاده عبدالله‚ آرامگاه باباطاهر‚ هتل خاتم‚ هتل باباطاهر‚ گنبد علویان‚ کلیسا گریگوری و … اشاره کرد. باید بدانید که آرامگاه عارف قزوینی نیز در محوطه آرامگاه بوعلی سینا واقع شده است.

رستوران های همدان

یکی از مکان‌های بسیار مهمی که ما برای گردش در یک شهر خاص لازم است که با‌ آن آشنایی داشته باشیم رستوران‌های آن شهر است. بدون شک رفتن به رستوران خوب با غذای با کیفیت‚ چه در شهر محل سکونت و چه در سفر بسیار مهم است. در ادامه این مقاله از وب سایت نیمه شب به معرفی چند مورد رستوران‌ها و فست فودهای واقع در شهر همدان می‌پردازیم.

رستوران نعل اشکنه

یکی از مشهورترین رستوران‌ها در شهر همدان رستوران نعل اشکنه است. این رستوران در آدرس بلوار کولاب نرسیده به میدان عباس آباد واقع شده است. اگر شهر همدان را بشناسید می‌دانید که این رستوران در محل خوبی و در نزدیکی مکان‌های تفریحی مانند گنجنامه و عباس آباد واقع شده است که از این ویژگی می‌توان به عنوان یک مزیت یاد کرد. همچنین شهربازی رنگین کمان‚ هتل پارسیان‚ باغ موزه دفاع مقدس‚ هتل کتیبه نیز از مواردی هستند که در نزدیکی این رستوران واقع شده‌اند. علاوه بر این این رستوان چشم انداز بسیار زیبایی دارد که زیبایی منحصر بفردی در فصول مختلف خواهد داشت.

رستوران های همدان
رستوران های همدان

این رستوران غذاهای با کیفیتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و به همین دلیل مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این در این رستوران هم میز و صندلی‌های مدرن و هم تخت‌های سنتی وجود دارد که به مشتریان برای انتخاب محل نشستن حق انتخاب می‌دهد. داشتن مشتری‌های زیاد نشان دهنده کیفیت خوب غذاها و همچنین تازگی مواد استفاده شده در آن‌ها می‌باشد.

رستوران شاندیز حاجی

یکی دیگر از رستوران‌های خوب با غذای با کیفیت در شهر همدان رستوران شاندیز حاجی است. این رستوران در خیابان تختی و محله حاجی واقع شده است. این رستوران در مرکز شهر و در نزدیکی میدان اصلی شهر قرار گرفته و دارای بافتی سنتی و بسیار زیبا می‌باشد. غذای بی نظیر این رستوران باعث شده که بسیاری از اهالی همدان از مشتریان همیشگی آن باشند. کیفیت بالای مواد مورد استفاده در عذاها و همچنین تازگی آن‌ها رضایت مشتریان را به خود جلب کرده است.

بهترین رستوران های همدان
بهترین رستوران های همدان

در نزدیکی رستوران شاندیز حاجی هتل آرین‚ مسجد میرزا تقی‚ مسجد حاجی‚ موزه حمام محله حاجی و کلیسای گریگوریان وجود دارند.

باغ رستوران ساحل

یکی دیگر از رستوران‌های با کیفیت در شهر همدان می‌توان به باغ رستوران ساحل اشاره کرد. این باغ رستوران در میدان عباس آباد واقع شده است. این رستوران نیز دارای غذایی با کیفیت و با قیمتی اقتصادی است. این رستوران نیز برای مشتریان خود علاوه بر صندلی‚ تخت‌های سنتی را نیز برای سرو غذای مشتریان در نظر گرفته است. اگر شما هم به باغ رستوران ساحل سری بزنید‚ متوجه کیفیت بالای غذا و همچنین رضایتمندی مشتریان خواهید شد.

رستوران های همدان
بهترین رستوران های همدان

در اطراف باغ رستوران ساحل مکان‌های تفریحی مانند گنج نامه‚ تپه عباس آباد‚ باغ موزه دفاع مقدس و شهر بازی رنگین کمان واقع شده‌اند. همچنین هتل پارسیان و هتل کتیبه نیز از هتل‌هایی هستند که در نزدیکی این رستوران وجود دارند.

دیزی سرای آریاییان

اگر شما هم به فضاهای سنتی و قدیمی علاقمند باشید می‌توانید دیزی سرای آریاییان را تجربه کنید. این رستوران در مرکز شهر و در خیابان بوعلی واقع شده است. فضای دلنشین و همچنین غذای خوب این دیزی سرا مشتریان بسیاری را به خود جذب کرده است. اگر شما هم به دنبال یک دیزی سرا هستند که از بهترین و تازه‌ترین گوشت‌ها برای تهیه غذا استفاده کنند دیزی سرای آریاییان انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در این دیزی سرا غذاها به همراه سنگک تازه‚ ترشی‚ دوغ و سبزی سرو می‌شوند.

سفره خانه سنتی حمام قلعه

سفره خانه سنتی حمام قلعه از دیگر مواردی است که می‌توان نام آن را در بین رستوران‌های خوب همدان آورد. این سفره خانه در آدرس خیابان شریعتی کوچه مهر جنب حمام قلعه قرار دارد. در کنار اسن سفره خانه‚ یک موزه مردم شناسی نیز وجود دارد که در سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرد. در سفره خانه حمام قلعه غذاهایی با کیفیت خوب سرو می‌شود که توانسته نظر مشتریان را به خود جلب کند.

در نزدیکی این سفره خانه مکان‌هایی مانند آرامگاه استر و مردخای‚ موزه حمام قلعه و بازار سنتی همدان وجود دارد.

مکان های گردشگری همدان
مکان های گردشگری همدان

فست فود سی نون

از فست فود سی نون می‌توان به عنوان یکی از بهترین فست فودهای شهر همدان یاد کرد. این فست فود در میدان دانشگاه خیابان عارف قزوینی واقع شده است. غذاهای با کیفیت این فست فود روزانه مشتریان زیادی را به این فست فود می‌کشاند. در اطراف این فست فود نیز مکان‌هایی مانند باغ موزه نظری‚ هتل بوعلی‚ کلیسای انجیلی‚ آرامگاه عارف قزوینی‚ میدان شیر سنگی و کلیسای رفائیل واقع شده‌اند.

مکان های گردشگری همدان
بهترین فست فود های همدان

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

فستیوال تومارولند

فستیوال تومارولند دبی چیست و زمان برگزاری آن

فستیوال تومارولند در شروع کووید-19 لغو شد، اما تیم جشنواره راه امن جدیدی برای سرگرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *