حقایقی درباره نوشابه های انرژی زا

حقایقی درباره نوشابه های انرژی زا وجود دارد که شاید همگان از آنها آگاه نباشد و اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که می خواهید درباره نوشابه های انرژی زا اطلاعاتی را کسب کنید مطالب ادامه مطلب را از دست ندهید.

نوشابه های انرژی زا نوعی نوشیدنی حاوی ترکیبات محرک است که بیشتر ترکیبات آن از نوع ترکیبات کافئینی است که به عنوان یک عامل محرک روحی و جسمی به بازار عرضه می شود .

یکی از حقایقی که درباره این نوشابه ها وجود دارد این است که آنها ممکن است گازدار باشند یا نباشند و همچنین ممکن است حاوی شکر ، سایر شیرین کننده ها ، عصاره های گیاهی ، تورین و اسیدهای آمینه باشند.

این نوع نوشابه ها زیرمجموعه گروه بزرگتری از محصولات انرژی زا هستند که شامل انواع ژل ها و نوشیدنی ها هستند که برای افزایش عملکرد ورزشی به کار برده می شوند.

همچنین مارک ها و انواع مختلفی در بازار از این گروه نوشیدنی وجود دارد.

لازم به ذکر است که قهوه ، چای و سایر نوشیدنی های دارای کافئین طبیعی معمولاً نوشیدنی های انرژی زا محسوب نمی شوند.
همچنین نوشابه های دیگر مانند کولا ممکن است حاوی کافئین باشند ، اما نوشیدنی های انرژی زا نیز محسوب نمی شوند.
حقایقی درباره نوشابه های انرژی زا
طبق نتایج تحقیقات کلینیک مایو ، مصرف بالغ بر 400 میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان سالم ، مفید است. که این موضوع نیز توسط پانلی از سازمان ایمنی غذا در اروپا تأیید شده است .
وی همچنین نتیجه گرفته است كه مصرف كافئین تا 400 میلی گرم در روز مشکلات ایمنی را برای بزرگسالان ایجاد نمی كند.
اثرات نوشیدنی های انرژی زا به دلیل وجود کافئین و شکر است ، اما شواهد کمی این موضوع را اثبات می کند چرا که ممکن است طیف گسترده ای از مواد دیگر موجود در آن در این موضوع دخیل باشند.
اما با این وجود به جرات می توان گفت که بیشتر تأثیرات نوشیدنی های انرژی زا بر عملکرد شناختی ، مانند افزایش توجه و سرعت واکنش ، در درجه اول به دلیل وجود کافئین است.
همچنین سایر مطالعات ، بهبودهای عملکرد را به تأثیرات ترکیبات نوشابه های انرژی زا نسبت می دهند.
حقایقی درباره نوشابه های انرژی زا
تبلیغات برای نوشیدنی های انرژی زا معمولاً با عناوینی تحت عنوان نوشابه های افزایش دهنده قدرت و مقاومت عضلانی است ، اما هیچ توافق علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.
نوشیدنی های انرژی زا با بسیاری از خطرات سلامتی همراه هستند ، از جمله افزایش میزان آسیب دیدگی بدن.
همچنین مصرف زیاد یا مکرر این نوع نوشابه ها می تواند منجر به بیماری های قلبی و روانی شود.
جمعیت هایی که در معرض خطر عوارض ناشی از مصرف نوشابه های انرژی زا هستند ، عبارتند از جوانان ، ورزشکاران حساس به کافئین ، زنان باردار و افرادی که دارای پیش زمینه بیماری های قلبی و عروقی اند.
حقایقی درباره نوشابه های انرژی زا
حقایقی درباره نوشابه های انرژی زا

متخصصان بهداشت معتقدند که نوشیدنی های انرژی زا  حاوی کافئین هستند که این عامل هوشیاری را بهبود می بخشد.

نکته : هیچ مدرک موثقی مبنی بر اینکه سایر مواد موجود در نوشیدنی های انرژی زا مزایای بیشتری با خود به همراه دارند ، وجود ندارد ، حتی اگر نوشیدنی ها اغلب به گونه ای تبلیغ شوند که نشان دهند فواید بی نظیری دارند.

گفته می شود که مکمل های غذایی موجود در نوشیدنی های انرژی زا برای تولید ویتامین هایی مانند ویتامین B12 ،  ارائه می شود ، اما این ادعا از نظر علمی تأیید نشده است.

نوشابه های انرژی زا برای چه افرادی نامناسب است؟

مصرف بیش از دو قوطی در روز ممکن است برای سلامتی افراد زیر مضر باشد:

زنان باردار ، شیرده ، کودکان زیر 16 سال ، افراد دارای بیماری های قلبی ، فشار خون بالا ، دیابت ، آلرژی به کافئین و ورزشکاران.

حقایقی درباره نوشابه های انرژی زا

مصرف کافئین 400 میلی گرم در روز (برای بزرگسالان) از نظر سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) بی خطر است.

عوارض کافئین در دوزهای بالاتر

عوارض جانبی مرتبط با مصرف کافئین در مقادیر بیشتر از 400 میلی گرم شامل عصبی شدن ، تحریک پذیری ، بی خوابی ، افزایش ادرار ، ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) و سو هاضمه است.

همچنین مصرف این ماده باعث گشاد شدن مردمک چشم می شود.

اثرات مخرب

مصرف زیاد نوشیدنی های انرژی زا می تواند اثرات جدی بر سلامتی به ویژه در کودکان ، نوجوانان و جوانان داشته باشد.  مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا ممکن است ریتم خواب نوجوانان را مختل کرده و با افزایش رفتارهای پرخطر همراه باشد.

مصرف بیش از حد یا مکرر نوشیدنی های انرژی زا می تواند منجر به مشکلات قلبی مانند آریتمی و حملات قلبی و بیماری های روانی مانند اضطراب و فوبیا شود.

همچنین نتایج یک تحقیق در اروپا نشان داده است که نوشیدنی های انرژی زا حاوی قند و کافئین با مرگ ورزشکاران همراه بوده است.

لازم به ذکر است که محتوای کافئین داخل نوشابه های انرژی زا تنها عامل مرگ نیست و کوکتل موجود در نوشیدنی های انرژی زا ، آنها را نسبت به نوشیدنی هایی که تنها ماده محرک آن کافئین است ، خطرناک تر می کند.

تحقیقات نشان می دهد که بازدیدهای بخش اورژانس (ED) در حال افزایش است.

در سال 2005 ، 1494 بازدید از بخش اورژانس مربوط به مصرف نوشیدنی های انرژی زا در ایالات متحده انجام شد. در حالی که ، در سال 2011 ،بیماران به 20783 نفر افزایش یافت.

همچنین آمار کلی بیمارستان ها، نشان داد که تعداد مراجعه کنندگان مرد به بخش اورژانس که مشکل آن ها ناشی از مصرف نوشابه های انرژی بود نسبت به زنان بیشتر بوده است.

بیشتر این مراجعات نه تنها به دلیل استفاده بلکه به دلیل سو استفاده از مصرف این نوشابه های انرژی زای کافئین دار بود.

که این سو استفاده شامل سو مصرف یا مصرف بی رویه یا ترکیب این نوشابه ها با سایر مواد دیگر بود که در بدن واکنش های بسیار پیچیده نشان می داد و منجر به بیمار شدن و مرگ افراد می شد.

جمعیت هدف نوشابه های انرژی زا

نتایج تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفت نشان داد که جمعیت هدف این نوع نوشابه ها جوانان هستند و همچنین نتایج تحقیقی دیگر نشان داد که افراد گروه سنی 30-20 سال بیشترین مصرف کنندگان این نوع نوشابه ها هستند.

سخن پایانی

چنانچه به موضوع آشنایی با مضررات نوشابه ها علاقمند هستید، قابل ذکر است که در مطالب پیشین وبسایت نیمه شب مطلبی تحت عنوان مضرات نوشابه های گازدار منتشر نموده که با کلیک بر لینک زیر می توانید به مطالعه آن نیز بپردازید.

۲۰ ضرر نوشابه های گازدار که شما را شوکه می کند

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *