جاذبه های گردشگری اطراف کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود؛ زیرا نزدیک به ۴۰۰۰ جاذبه در این استان وجود دارد. شهر کرمانشاه مرکز این استان و همچنین پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر کردنشین ایران است. اگر سلیقه‌ سفری متنوع را دارید میتوانید با بازدید از جاذبه های گردشگری کرمانشاه لذت ببرید،  زیرا می‌توانید با دیدن آثار باستانی و تاریخی در دالان تاریخ ایران چرخی بزنید و سپس با لمس طبیعت این منطقه، پهنه‌های بکر و بیکران کشور را ببینید. این نکته هم به گردشگران و خوانندگان عزیز خاطر نشان میشویم که مناطق نام برده شده از فضای سرسبز و باز و دل انگیز بهره مند میباشند که این عامل میتواند انتشار ویروس کرونا را به حداقل برساند .

 

در ادامه با ما باشید با جاذبه های گردشگری کرمانشاه

طاق بستان

 

طاق بستان

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره‌ ساسانی است که در شمال‌غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است.وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است.طاق بستان در زبان بومی (کردی) طاق وسان گفته می‌شود. سان به معنی سنگ می‌باشد و به این ترتیب طاق بستان طاق سنگی معنی می‌دهد. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است.

گوردخمای دکان داود

گوردخمه دکان داوود

مقبره سنگی دکان داوود که از آثار تاریخی دوره مادها یا هخامنشی‌ها به حساب می‌آید، در نزدیکی شهرستان سر پل ذهاب، روستای کل داوود قرار دارد.دکان داوود گوردخمه‌ای تاریخی است که در ۳ کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب در ابتدای جاده انزل و در فاصله حدود ۱۰۰ متری از جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده است.این گوردخمه که از جمله جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه است، در نزد مردم بومی آن منطقه به کل داوود (کل داو) و دکان داوود شهرت یافته‌است.

 

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر در چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. این سراب به صورت استخر وسیعی، مملو از گل‌های نیلوفر است. غنچه‌ها و برگ‌های این گل‌ها سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سراب را پوشانده است. این سراب ظرفیت بهره‌دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است. در سال‌های اخیر جهت رفاه بازدیدکنندگان در اطراف این سراب، تأسیسات و پارکی احداث شده است.
سراب نیلوفر دریاچه کوچکی در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است .سراب زیبای نیلوفر دارای چند چشمه جوشان است که آب این سراب را تامین می کند.

 

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان به صورت ناودیسی در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه‌های خورین و ویس در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در ارتفاع ۱۳۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این تالاب تقریباً ۴۵۰ هکتار می‌باشد که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع درنظر گرفته شده است. آب تالاب در بالادست به صورت سراب و چشمه‌های جوشان می‌باشد و در پهنه تالاب به صورت کانال‌های بزرگ و کوچک پخش شده است. در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از ۱۰۰ متر مربع تا حدود یک هکتار وجود دارند که در فصل زمستان و در روزهای پر باران، در اثر افزایش دبی آب تالاب، بعضی از آن‌ها در زیر آب پنهان می‌شوند.

بیستون از معروف ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه

کتیبه ای که بزرگترین سنگ نبشته دنیاست و هیبتش وقتی روبه رویش می ایستید خیره تان می کند. محوطه بیستون که تنها اثر ثبت شده از کرمانشاه در فهرست جهانی است، نقش برجسته ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است. از کوه بیستون که به معنای جایگاه خدایان است و سنگ نبشته ای به فرمان داریوش بر روی آن به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده تا مجسمه هرکول که از شگفتی های این محوطه و البته مورد علاقه سارقان است. سر مجسمه هرکول دو بار تاکنون به سرقت رفته و سر فعلی کپی است.

از دیگر قشنگی های این مجموعه کاروانسرای شاه عباسی است که رو به کوه بیستون است. کاروانسرایی به سبک چهار ایوانی که 3 هزار متر است و ساختش از دوره شاه عباس تا شاه سلیمان طول کشیده. این کاروانسرا چند سالی است که بازسازی و تبدیل به هتلی مجهز به نام لاله بیستون شده. بیستون در 30 کیلومتری کرمانشاه واقع شده.

کتیبه شیخ علی خان زنگنه، کاروانسرای ایلخانی و آثار دیگری این مجموعه بی نظیر را کامل می کنند.

 

باغ گلها یکی از منحصربه فردترین باغ ها در کرمانشاه

می توان شهر کرمانشاه را پس از اصفهان، به عنوان دومین شهری که از باغ گل ها بهره مند است، معرفی کرد. باغ گل های کرمانشاه، یکی از منحصربه فردترین باغ ها در نوع خود است. زمینی به مساحت 5 هکتار، زیستگاه 4 هزار نوع گونه گیاهی بوده که در خود 4 باغ ایرانی، ایتالیایی، فرانسوی و ژاپنی را جای داده و منطقه ای کاملا زیبا و چشم نواز در فصول بهار و تابستان است.

 

ریجاب برگی زیبا از دفتر طبیعت کرمانشاه

یکی از بهترین مناطق که پتانسیل باستانی و اکوتوریسم دارد ریجاب و درواقع همان «ریژآو» به معنای ریزش آب است، چراکه آب در این منطقه به فراوانی یافت می شود.

پس از ریجاب از قبرستان ابودجانه می گوییم که از قبرستان های صدر اسلام به شمار می آید و در شهر ریژاو قرار دارد. تعدادی آرامگاه در این قبرستان وجود دارد که به سبک چهارطاقی دوره ساسانی ساخته شده، در میان قبور این قبرستان بقعه ای دیده می شود که میان اهالی به ابودجانه معروف است و از احترام بسیاری نزد آنان برخوردار است.

قلعه یزدگرد اثری شگفت انگیز بر فراز کوه دالاهو در کرمانشاه

بعدازآن به قلعه یزدگرد می رسیم، یکی از شگفت انگیزترین و مرموزترین قلعه های عصر ساسانیان؛ که حقیقتاً هنوز باستان شناسان و آنان که دستی در کار دارند به رمز و رموز آن پی نبرده اند و فعلاً ناشناخته است.

این قلعه مربوط به دوره ساسانی و به یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی منسوب است که گفته می شود در زمان حمله اعراب به ایران یزدگرد ساسانی و دخترش شهبانو در این قلعه مأمن گزیدند و به این دلیل نام قلعه، یزدگرد شد. اگر قصد داشته باشید به قلعه یزدگرد سر بزنید از طبیعت گردی بی نصیب نخواهید ماند. مسیر دسترسی به این قلعه تاریخی از جنگل های سرسبز بلوط می گذرد و برای رسیدن به آن باید کوه پیمایی کرد تا در مکانی مرتفع به قلعه یزدگرد رسید.

آبشار پیران (ریجاب) جلوه ای شگفت انگیز از جاذبه های گردشگری کرمانشاه

بعد از قلعه یزدگرد آبشار پیران در این منطقه چشم نوازی می کند که حقیقتاً همه گردشگران از دیدن این آبشار انگشت به دهان مانده و از این همه زیبایی متحیر از قدرت خالق هستی می شوند. آبشار پیران منحصربه فرد است و در سراسر ایران نظیر ندارد.

 

معبد آناهیتا از عجایب جاذبه های گردشگری کرمانشاه

یكی دیگر از آثار فاخر این استان «معبد آناهیتا» است كه در نزدیكی شهر «كنگاور» كرمانشاه خودنمایی میكند و در میانه راه شهر همدان و كرمانشاه و در مسیر كوه بیستون قرار گرفته است. معبد آناهیتا كه همان الهه آب ، زیبایی و باروری، نزد ایرانیان باستان می باشد از مقام والایی برخوردار بوده است. ساخت ستون های سنگی این بنا از زمان هخامنشیان شروع و تا زمان ساسانیان ادامه پیدا كرده است. ستون هایی بلند كه برخی از آنها بیش از 50 متر ارتفاع دارند زیبایی دو چندانی را به این اثر داده است و فقط با دیدن این عزمت از نزدیك می توان به قدمت و هنر ایرانیان پی برد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

فستیوال تومارولند

فستیوال تومارولند دبی چیست و زمان برگزاری آن

فستیوال تومارولند در شروع کووید-19 لغو شد، اما تیم جشنواره راه امن جدیدی برای سرگرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *